Artykuły z działu

Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30)
w numerze 04/2018 (id:167)

Ilość artykułów w dziale: 4

pj-2018-04

Wzornictwo na topie

Kilka ostatnich sezonów pokazało, jak bardzo zmienia się wzornictwo polskiej biżuterii. Producenci starają się zadowolić swoich potencjalnych klientów, eksperymentują z formą i kształtem biżuterii, a także wykorzystują do jej produkcji coraz bardziej nietypowe materiały jubilerskie.

pj-2018-06a-18

Duże znaczenie w pojawianiu się nowych wzorów ma wykorzystywanie w pracy drukarek 3D, które pozwalają na eksperymentowanie z formą. Dynamiczne zmiany na rynku jubilerskim mają wpływ na decyzje zakupowe klientów salonów jubilerskich i galerii z biżuterią. Klienci śledzą nowinki i chętniej decydują się na zakup biżuterii autorskiej.

Pro mocja no wych wzor ów

Właściciele salonów jubilerskich wprowadzają do sprzedaży kolekcje biżuterii autorskiej, gdyż zainteresowanie nią rośnie. Wpływ na to zainteresowanie ma nowoczesne wzornictwo oraz promocja biżuterii sygnowanej logo artysty. Polscy twórcy biżuterii, wykorzystując media społecznościowe do promocji swoich wyrobów jubilerskich, zyskują grono stałych klientów, którzy chętnie odwiedzają miejsca, w których można kupić wyroby ich ulubionych twórców. I tak krąg odbiorców biżuterii autorskiej stale się poszerza.

Artyści swoje wyroby sprzedają nie tylko w salonach jubilerskich, ale przede wszystkim w galeriach autorskich i za pośrednictwem sklepów online. Artyści, wprowadzając na rynek nowe kolekcje biżuterii, starają się nimi zainteresować jak największą rzeszę odbiorców, co sprawia, że coraz więcej osób ma możliwość zapoznania się z nowymi pomysłami, rozwiązaniami formalnymi oraz wzornictwem. W nowoczesnej biżuterii najważniejszy wydaje się design. Im ciekawszy, tym więcej osób zainteresowanych choćby obejrzeniem danego obiektu biżuteryjnego. A polscy artyści starają się, aby ich precjoza wyróżniały się na rynku spośród produkowanych seryjnie wyrobów jubilerskich. Starają się zaskoczyć odbiorców, wykorzystując w tym celu niekonwencjonalne połączenia materiałówjubilerskich. Zaskakiwać może także wzornictwo. Polacy, idąc śladem modowych trendów, stawiają na minimalizm.

Srebro i złoto

W kolekcjach polskich projektantów dominuje srebro. Autorskie polskie kolekcje biżuterii wykonywane są przede wszystkim ze srebra, które łączone jest z niekonwencjonalnymi materiałami jubilerskimi. W biżuterii wykorzystywane jest drewno, plastik, tkanina czy nawet elementy technologiczne, takie jak procesory komputerowe, karty graficzne. Artyści nie boją się eksperymentów z formą, co sprawia, że ich srebrna biżuteria wyróżnia się na rynkach europejskich. Należy także zauważyć, że coraz częściej polscy artyści sięgają po złoto. Ten metal szlachetny jeszcze do niedawna niezwykle rzadko bywał wykorzystywany do tworzenia kolekcji autorskich.

Dziś powoli sytuacja ta ulega zmianie. Artyści wkomponowują złoto w swoje projekty, tworząc dzieła sztuki jubilerskiej. Należy także zauważyć, że coraz więcej twórców kreuje kolekcje biżuterii ślubnej, której design znacznie różni się od tradycyjnego wzornictwa. Proponują oni niekonwencjonalne obrączki oraz pierścionki zaręczynowe, które znacznie obiegają od utartego schematu. Polscy artyści wprowadzają swoją złotą biżuterię ślubną do galerii z biżuterią autorską, ale także coraz częściej wykorzystują jako kanały dystrybucji tradycyjne salony jubilerskie.

Należy zauważyć, że złote kolekcje polskich artystów cieszą się coraz większym zainteresowaniem klientów, którzy doceniają innowacyjne rozwiązania formalne, a przede wszystkim niepowtarzalne wzornictwo. W związku z tym artyści coraz chętniej wprowadzają do swojej oferty złote kolekcje biżuterii. Można domniemywać, że w najbliższym czasie coraz więcej twórców będzie oferowało klientom biżuterię ze złota. Należy także zauważyć, że część artystów realizuje się w tworzeniu biżuterii z alternatywnych materiałów jubilerskich, jak choćby plastik czy drewno.

Pamiątka z wakacji

Polskie kurorty przyzwyczaiły nas do straganów z tradycyjnymi „chińskimi” pamiątkami z wakacji. Wszędzie, od morza po Tatry, możemy znaleźć niemal te same przedmioty, które klienci kupują niezwykle chętnie. Głównie z powodu braku alternatywy. Tanie, kolorowe, kiczowate rzeczy zdominowały polski rynek pamiątkarski.

pj-2018-06a-17

Znudzeni turyści, przemierzający podczas wakacyjnych spacerów deptaki obstawione przez stragany, kupują przedmioty, które mogą uchodzić za pamiątkę z wakacji. Jednak natychmiast po powrocie do domu „pamiątka” trafia do śmieci, gdyż ani jej walory estetyczne, ani użytkowe nie spełniają oczekiwań klientów. Branża jubilerska, a szczególnie twórcy biżuterii autorskiej, mają szansę na zagospodarowanie tej niszy. Mogą oni starać się wypromować swoją biżuterię jako pamiątkę z wakacji.

Wakacje z biżuterią

Polska biżuteria kojarzy się przede wszystkim z bursztynem i srebrem. Na wakacyjnych straganach możemy znaleźć masę biżuterii, której jakość oraz wzornictwo pozostawia wiele do życzenia. W większości biżuteria, którą można znaleźć w polskich kurortach, to biżuteria masowa, tania, importowana z Chin. Jednak zdarzają się wyjątki. Niektórzy artyści, starając się wykorzystać okres wzmożonego zainteresowania klientów oferowanymi produktami, prezentują w miejscowościach wypoczynkowych swoje wyroby. Otwierają galerie, wynajmują stragany i ukazują turystom swoje wyroby jubilerskie. Wykorzystują także okazję do nawiązania bezpośrednich relacji z odwiedzającymi ich klientami i informują ich o swojej ofercie, a przy tym wykorzystują szansę, aby poszerzać wiedzę klientów na temat biżuterii, metali i kamieni szlachetnych.

Jednak mimo podejmowanych działań wiedza turystów na temat biżuterii autorskiej jest wciąż niewielka. Polscy projektanci, najczęściej studenci kierunków artystycznych, próbują propagować swoją sztukę pod hasłem „projektanci na wakacjach”. W niektórych nadmorskich kurortach pojawiają się miejsca, gdzie pod jednym szyldem swoje kolekcje prezentują projektanci ubrań, butów, torebek i biżuterii. Tworzą tym samym swoisty showroom, w którym turyści mogą nie tylko kupić oferowane przedmioty, ale także poznać bliżej młode pokolenie artystów i dowiedzieć się czegoś więcej o ich sztuce. Taka forma sprzedaży to szansa nie tylko na pozyskanie nowych klientów, ale przede wszystkim na zainteresowanie Polaków współczesnym wzornictwem. Jednak podobnych inicjatyw wciąż brakuje. Bursztyn nad Bałtykiem Dużym problemem, przed jakim staje także polska branża jubilerska, jest pojawiająca się w wakacyjnych kurortach biżuteria z bursztynem.

Polacy, ale nie tylko oni, przyzwyczaili się do myśli, że pamiątką z wakacji może stać się sznur bursztynów czy kolczyki z niego wykonane. Jednak wyroby oferowane w nadmorskich miejscowościach niestety źle świadczą o stanie polskiej biżuterii. Prezentowane wzornictwo, jakość wykonania, a przede wszystkim brak certyfikatów, które poświadczałyby autentyczność bursztynu użytego do produkcji wyrobów jubilerskich, przynosi branży więcej szkody niż pożytku. Sprzedawcy wciąż oferują biżuterię, jaką możemy znaleźć w szufladach naszych babci. Nie ukazują bursztynu w jego nowoczesnej odsłonie jako biżuterii przeznaczonej dla młodej, aktywnej zawodowo kobiety. Wszechobecność bursztynowych „naszyjników” i „nalewek” sprawia, że polski bursztyn jest traktowany jako relikt przeszłości. Należy bowiem pamiętać, że większość polskiego społeczeństwa ma z nim kontakt głównie podczas wakacyjnych podróży i nie ma możliwości obserwowania, jak dalece zmieniło się wzornictwo w polskiej biżuterii bursztynowej.

Szansa czy zagrożenie?

Wakacje są doskonałą okazją do promowania biżuterii autorskiej, o której istnieniu znaczna część naszego społeczeństwa nie wie. Oczywiście podejmowane są działania, których celem jest promocja polskiej biżuterii, jednak zazwyczaj ich uczestnikami i obserwatorami są sami zainteresowani. Rzadko udaje się środowisku jubilerskiemu dotrzeć ze swoją ofertą do szerokiego grona odbiorców. Czas letniego wypoczynku daje taką okazję. Korzystając bowiem z dużego zainteresowania turystów, można zorganizować wystawę polskiej współczesnej sztuki biżuteryjnej oraz informować o polskiej branży jubilerskiej. Jednak takich inicjatyw w Polsce wciąż brakuje. A lepszej okazji niż upalne lato i chętni posiadania ciekawego przedmiotu turyści może nie być.

Warto więc zastanowić się nad otwarciem w nadmorskich kurortach wakacyjnych galerii z biżuterią autorską, w których poza sprzedażą wyrobów biżuteryjnych, prowadzone byłyby akcje edukacyjne, mające na celu poszerzenie wiedzy Polaków na temat polskiej sztuki złotniczej. Okazję do promocji doskonale wykorzystują projektanci ubrań, którzy od wielu lat promują swoje marki odzieżowe wśród odpoczywających na plażach i górskich szlakach turystach. I to promują z sukcesem. Należy bowiem zauważyć, że w ciągu ostatnich kilku lat wiedza na temat polskich projektantów mody wzrosła, na rynku pojawiają się nowe marki, z których rozpoznawalnością nikt nie ma problemu. Może branża jubilerska powinna także iść w tym kierunku?

Srebro w salonach jubilerskich

W salonach jubilerskich i w galeriach z biżuterią autorską zauważamy wzrost sprzedaży biżuterii srebrnej. Kupowane są zarówno pierścionki, kolczyki, jak i bransoletki, brosze. Polacy stawiają na wzornictwo. Wybierają produkty oryginalne, które pozwolą na wyróżnienie się z tłumu.

pj-2018-06a-16

Biżuteria srebrna sprzedaje się także bardzo dobrze za pośrednictwem stron internetowych. Klienci chętnie zamawiają biżuterię polskich artystów, którzy wyspecjalizowali się w tworzeniu ozdób ze srebra.

Polska specjalizacja

Srebro jest najpopularniejszym metalem wykorzystywanym do produkcji biżuterii artystycznej. Polscy artyści wykorzystują je do produkcji biżuterii – z jednej strony – z powodu popularności wśród klientów, z drugiej – z powodu „specjalizacji”. Można powiedzieć, że polscy twórcy biżuterii specjalizują się w biżuterii wykonywanej ze srebra. Należy zauważyć, że biżuteria ze złota, platyny czy choćby miedzi pojawia się w polskich galeriach z biżuterią artystyczną niezwykle rzadko. Wpływ na taki stan rzeczy mają ceny metali szlachetnych, a także tradycja polskiej „szkoły złotniczej”, która od dziesięcioleci stawia na srebro. I można powiedzieć, że doszła do perfekcji. Polska srebrna biżuteria jest naszą eksportową marką, a polscy twórcy coraz częściej zauważani są na międzynarodowych konkursach złotniczych. Jeszcze do niedawna polska biżuteria kojarzona była tylko z bursztynem, dziś sytuacja powoli ulega zmianie. Polscy artyści w pracach wykorzystują inne niż bursztyn kamienie i materiały jubilerskie, swobodnie je ze sobą łącząc i komponując unikatowe kolekcje biżuterii. Nic zatem dziwnego, że również w naszym kraju coraz więcej osób chce posiadać w swoich zbiorach dzieła sztuki jubilerskiej. Należy jednak zauważyć, że kolekcje srebrnej biżuterii pojawiają się nie tylko w ofercie polskich twórców, ale i w salonach jubilerskich, gdzie cieszą się dużą popularnością.

Elegancja i styl

– Kolekcje srebrnej biżuterii pojawiające się w salonach jubilerskich są niezwykle zróżnicowane – wskazuje jubiler Wacław Krzyżanowski. – Mamy kolekcje dziecięce, które zawsze znajdują swoich odbiorców, tradycyjną biżuterię srebrną, ale także nowoczesne designerskie ozdoby – dodaje. Kolekcje srebrnej biżuterii przeznaczone są dla wszystkich – w polskich sklepach znajdujemy dodatki przeznaczone dla młodzieży, dzieci, kobiet i mężczyzn. Nie brakuje także gadżetów technologicznych zamkniętych w srebrnym etui. – Srebrne ozdoby oraz akcesoria sprzedają się bardzo dobrze – mówi Wacław Krzyżanowski. – Wpływ na taki stan rzeczy ma z całą pewnością cena srebrnej biżuterii oraz wzornictwo – wyjaśnia. Jak podkreślają właściciele salonów jubilerskich, w ostatnim sezonie kobiety najchętniej stawiały na kolekcje minimalistyczne. Dobrze sprzedawały się delikatne naszyjniki i bransoletki. Sprzedażowym hitem stały się srebrne brosze. – Od jakiegoś czasu w asortymencie salonów jubilerskich można zauważyć pojawienie się wielu rodzajów brosz, od klasycznych po niezwykle ekstrawaganckie – mówi Wacław Krzyżanowski. – Obok brosz dużym zainteresowaniem klientów cieszą się łańcuszki z delikatnymi zawieszkami w kształcie krzyża oraz motywów roślinnych – dodaje. Znacznie natomiast spadła sprzedaż srebrnych charmsów wykorzystywanych jako zawieszki do bransoletek. Klientki znacznie częściej wybierają delikatne bransoletki i noszą je po kilka na nadgarstku.

Męska rzecz

– Kolekcje męskiej biżuterii nie ulegają tak częstej zmianie jak kolekcje przeznaczone dla kobiet – zauważa Wacław Krzyżanowski. – Mężczyźni w salonie jubilerskim kupują przede wszystkim srebrne obrączki, łańcuszki, najczęściej te najbardziej wyraziste, masywne, a także zawieszki do nich – dodaje. Mężczyźni w salonach jubilerskich coraz chętniej decydują się na zakup akcesoriów w postaci pendrive’ów czy papierośnic. Moda na stylowe dodatki sprawia, że klienci salonów jubilerskich poszukują tradycyjnych srebrnych przedmiotów w sklepach z biżuterią. – Męska moda retro spowodowała powrót do tradycyjnych wyrobów jubilerskich, tj. papierośnic, łańcuszków, zegarków – mówi Wacław Krzyżanowski. – Mężczyźni wybierają klasyczne wzory nawiązujące stylistyką do lat 20., 30. ubiegłego wieku – dodaje.

Dzieci i młodzież

Najmłodsze pokolenie Polaków rzadko samodzielnie robi zakupy w salonach jubilerskich, jednak asortyment dla nich jest imponujący. – W salonach pojawiają się kolekcje biżuterii dziecięcej i młodzieżowej – zwraca uwagę Wacław Krzyżanowski. – Sprzedają się one bardzo dobrze. Najczęściej kupowane są w formie prezentu – podkreśla. W kolekcjach przeznaczonych dla młodzieży i dzieci dominują kolory oraz niekonwencjonalne wzory. Biżuteria dla najmłodszych musi być ciekawa.

Srebro w salonie

Właściciele salonów jubilerskich podkreślają, że srebrna biżuteria sprzedaje się bardzo dobrze. Dlatego też w asortymencie pojawiają się nowe kolekcje, klienci mają też możliwość zakupu biżuterii autorskiej. Coraz więcej właścicieli salonów decyduje się bowiem na zakup artystycznej biżuterii i wprowadzenie jej do swojego asortymentu. Zauważalny jest także wzrost sprzedaży wyrobów wykonanych ze srebra – świeczników, serwetników, cukiernic. – Polacy chcą posiadać klasyczne wyroby jubilerskie, które będą podkreślały ich styl i gust – ocenia Wacław Krzyżanowski. – Przedmioty wykonane ze srebra często też kupowane są jako prezent bądź pamiątka. Miejmy nadzieję, że tendencja ta utrzyma się jak najdłużej – dodaje.  Wiktoria Wilk

Modowe biżu

Polacy pokochali biżuterię modową. Kupują ją bardzo chętnie i bardzo często, zarówno w butikach z biżuterią, jak i w sklepach odzieżowych, na straganach, a nawet w sklepach spożywczych. Przed biżuterią fashion Polacy stawiają tylko jeden warunek, zanim zdecydują się na jej zakup: musi być ona na czasie. Drugorzędną sprawą w jej wypadku pozostaje cena produktu.

pj-2018-06a-14

Wydają na nią niemal tyle samo, co na zakup biżuterii „od jubilera”. Wpływ na taki stan rzeczy ma przede wszystkim marka biżuterii. Im bardziej znana marka, tym cena wyższa. A klientów nie brakuje, na modny w danym sezonie dodatek są gotowi przeznaczyć znacznie więcej, niż wynikałoby to z wartości materiałów wykorzystanych do jej produkcji.

Modne i już nie takie tanie

Branża jubilerska z uwagą przyglądała się rozwojowi rynku biżuterii modowej, jeszcze do niedawna rzadko która firma jubilerska decydowała się na wprowadzanie swoich kolekcji biżuterii fashion. Dziś niemal każda już ma ją w swojej ofercie. Skąd ta zmiana? Wpływ na taki stan rzeczy ma z całą pewnością fakt, że Polacy pokochali biżuterię modową. Kupują ją chętnie i szybko się nią nudzą, co sprawia, że poszukują nowych wzorów. Największą popularnością w Polsce cieszy się biżuteria marki Swarovski.

Nowoczesne wzornictwo, nowe kolekcje oraz jej stała ekspozycja w mediach sprawiają, że Polki wskazują ją jako jedną z najbardziej pożądanych marek jubilerskich na naszym rynku. Należy pamiętać, że biżuteria wprowadzana na rynek przez firmę Swarovski to nie tylko bransoletki, naszyjniki czy kolczyki. Marka oferuje szeroki asortyment dodatków modowych, począwszy od etui na smartfony, a na oprawkach do okularów korekcyjnych skończywszy. Szeroki wachlarz produktów oraz zróżnicowanie oferty z uwzględnieniem wieku, pozycji społecznej czy upodobań odbiorców, sprawiają, że biżuteria marki Swarovski jest tak chętnie kupowana. Duży udział w polskim rynku jubilerskim mają także znane marki odzieżowe, które do każdej swojej kolekcji ubrań proponują klientom duży wybór dodatków. Dior, Chanel, Armani czy Yves Saint Laurent mają w swojej ofercie kolekcje biżuterii modowej, która podbija serca klientek nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Biżuteria wprowadzana na rynek przez znane firmy od kilku lat cieszy się wielkim zainteresowaniem klientów.

pj-2018-06a-15

Ozdoby czołowych kreatorów mody nie należą do tanich. Niejednokrotnie ich ceny znacznie przekraczają ceny biżuterii, którą możemy kupić w polskich salonach jubilerskich, a mimo to chętni na jej zakup zawsze się znajdują. Klienci, wybierając biżuterię fashion, kierują się nie względami praktycznymi, nie zależy im na jakości kupowanych przedmiotów, a wpływ na ich zakupy ma fakt, że dany produkt jest modny, a posiadanie go wiąże się z prestiżem, którego nie osiągną, kupując złotą bądź srebrną biżuterię doskonałej jakości.

Konkurencja na rynku

Sytuacja ta sprawiła, że polski rynek jubilerski się zmienił. Projektanci i producenci biżuterii stają wobec trudnej sytuacji, która wynika z faktu, że muszą konkurować o klientów z firmami wprowadzającymi do sprzedaży produkty jubilerskie nie zawsze najlepszej jakości. Są zmuszeni wprowadzać kolekcje, które zmieniają się niemal z sezonu na sezon. Dokładnie obserwować rynek modowy i reagować na zachodzące na nim zmiany. Stają tu jednak wobec dwóch problemów – ceny produktu końcowego oraz dotarcia do klienta. Należy bowiem podkreślić, że dla klientów olbrzymie znaczenie ma marka biżuteryjna. Chcą posiadać ozdoby znanych marek, które w obecnych czasach świadczą o produkcie i sprawiają, że dany przedmiot staje się przedmiotem luksusowym. W dzisiejszych czasach znaczenie drugorzędne ma rodzaj biżuterii czy materiały wykorzystane do jej produkcji, „sprzedaje” ją przede wszystkim logo na niej umieszczone. Sytuacja mogłaby się zmienić, gdyby wśród Polaków wzrósł poziom wiedzy na temat biżuterii i materiałów, z jakich jest wykonywana.

Ta nia , al e modna

Oczywiście Polki kupują nie tylko biżuterię sygnowaną przez znanych projektantów mody. Znaczna część naszych rodaczek decyduje się na zakup biżuterii modowej nieznanych marek. Dlaczego nie kierują się do salonów jubilerskich? Przede wszystkim ze względu na cenę produktu. Kupują biżuterię tanią, najczęściej importowaną, ale modną. Oferta salonów jubilerskich i galerii z biżuterią jest nie dla nich. Chcą mieć gadżet, który będzie doskonale komponował się z odzieżą, na który nie przeznaczą zbyt wiele i który bez żalu będą mogły wyrzucić w momencie, gdy stanie się on passe. Czy polska branża jubilerska nie może wobec tego działać na rynku modowym? Może. I niektórym markom jubilerskim udało się to doskonale. Twórcy biżuterii postawili na modne wzory i do swojego asortymentu wprowadzają kolekcje modowe.

Wykonane są one zazwyczaj z tańszych materiałów, jak choćby miedź czy stal, oraz zmieniają się co najmniej trzy razy wciągu roku. Inni postawili na reklamę – starają się wypromować swoje wyroby, a zwłaszcza markę jubilerską, głównie posługując się mediami społecznościowymi. Jednak nie można nie zauważyć, że część polskich firm jubilerskich coraz częściej obecna jest w ogólnopolskich mediach za sprawą reklamy w prasie kobiecej lub akcji promocyjnych, tj. sponsoringu. Każdy sposób jest dobry w momencie, gdy należy walczyć o swoją obecność na rynku. Nie można także zapominać, że mimo rozwoju rynku biżuterii modowej to sklepy i pracowanie jubilerskie są miejscami, gdzie Polacy dokonują zakupów biżuterii luksusowej, tj. obrączek, pierścionków czy naszyjników.