Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie. Zamknij to okno informacyjne

02/2018 | Polski Jubiler



Artykuły z działu

Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30)
w numerze 02/2018 (id:165)

Ilość artykułów w dziale: 6

pj-2018-02

Znany projektant dźwignią handlu

Zanim polscy projektanci biżuterii zostaną gwiazdami o światowej sławie, muszą liczyć się z tym, że Polacy będą kupować biżuterię marek zagranicznych. Z badań wynika bowiem, że najlepiej sprzedaje się biżuteria znanych firm odzieżowych i jubilerskich.

pj-2018-02a-13

Jak wynika z danych spływających z rynku, najlepiej w Polsce sprzedaje się biżuteria marki Chanel, Dior i Armani. Produkty znanych marek sprzedawane są głównie w salonach zegarmistrzowskich, gdyż w nich można również znaleźć zegarki sygnowane logo marek odzieżowych. Klienci coraz chętniej wybierają właśnie je, choć ich cena znacznie przewyższa ceny nawet biżuterii wykonanej z materiałów jubilerskich.

Im bardziej znany projektant, tym lepi ej

W Polsce kupowane są także akcesoria jubilerskie, które coraz chętniej wybierane są przez polskich konsumentów. Wybór klientów zazwyczaj pada na produkty, które sygnowane są przez logo znanych producentów. Są to przede wszystkim akcesoria do smartfonów, paski, oprawki do okularów. Fenomen ten próbuje się tłumaczyć przywiązaniem Polaków do marki. Klientom zależy na posiadaniu modnych gadżetów, ale niekoniecznie „bezimiennych”. Wśród najbogatszej częściej naszego społeczeństwa panuje przekonanie, że decydując się na zakup modnego gadżetu, należy kierować się marką danego produktu.

Oczywiście im bardziej luksusowa jest dana marka, tym większym zainteresowaniem się cieszy. Biżuteria, która w naszym kraju postrzegana jest jako dobro luksusowe, musi mieć swoją wartość. A wartość biżuterii coraz częściej w żadnej mierze nie świadczy o wartości materiałów użytych do jej wykonania, ale o wartości marki, która ją wpuściła na rynek. Mamy do czynienia z paradoksem, gdyż z jednej strony wartość materialna danej ozdoby jest minimalna, gdyż wykonano ją z najtańszych materiałów, z drugiej strony jej wartość rynkowa znacznie przewyższa wartość biżuterii „szlachetnej”.

Jak zauważają sprzedawcy biżuterii „markowej”, oferowanej w salonach zegarmistrzowskich, klienci przeznaczają od 300 do 1 tys. zł na ozdobę sygnowaną logo znanego na całym świecie projektanta odzieży. Zdarza się także, że decydują się na wydanie znacznie więcej, jeśli dany gadżet cieszy się sporą popularnością. Niestety polskim firmom trudno dorównać zagranicznym markom. I mimo starań naszych największych i najbardziej rozpoznawalnych polskich marek, takich jak Joli, nie mają one szansy na zyski, jakie osiągają zagraniczni giganci. Jak podkreślają sprzedawcy biżuterii modowej, rynek ten jest rynkiem stale rozwijającym się.

Fas hion biżu

Polacy bardzo szybko zaakceptowali biżuterię modową i masowo zaczęli ją kupować. Nie wydaje się, aby w najbliższym czasie sytuacja ta miała ulec zmianie. Modne sezonowe dodatki ze względu na swoją dostępność i przystępną cenę pojawiają się wszędzie. Nie można jednak patrzeć na polski rynek fashion w jednostronny sposób, gdyż także na nim widzimy rozwarstwienie. Na rynku można znaleźć biżuterię modową, na którą stać każdego, i taką, na którą pozwolić mogą sobie najbogatsi.

Ciekawym zjawiskiem jest także oferowanie sezonowej, taniej biżuterii przez polskich artystów złotników. Korzystając z panującego trendu i zdając sobie sprawę z faktu, że ich projekty autorskie są niedostępne dla wszystkich, coraz częściej wprowadzają kolekcje biżuterii fashion, licząc tym samym na zwiększenie sprzedaży i wypromowanie swojego znaku firmowego. Ich biżuteria wykonana jest z najtańszych materiałów, najczęściej miedzi, i wpisuje się w panujące w danym sezonie trendy.  Karol Kulej

Styl glamour i moda na modowe akcesoria

W dzisiejszych czasach wszystko, co kupujemy, musi być modne – od jedzenia po samochód. Konsumenci przyzwyczajeni do modowych trendów zwracają uwagę na odbiór społeczny przedmiotów, którymi się otaczają. O statusie społecznym nie decyduje dziś wykształcenie, pochodzenie czy majątek, ale umiejętne operowanie gadżetami, których posiadanie pozwala na przynależność do określonej grupy społecznej.

pj-2018-02a-12

Nie powinno zatem dziwić, że na rynku jubilerskim również widoczne są oznaki naszych czasów. Biżuteria coraz częściej postrzegana jest jako modny gadżet, którego posiadanie nobilituje jej użytkownika. Polski rynek zdominowany został przez biżuterię, której celem jest określenie posiadacza jako osoby „na czasie”, mającej własny styl. Biżuteria ta szybko zyskuje popularność i sprzedawana jest zarówno w salonach jubilerskich, jak i wielkopowierzchniowych sklepach spożywczych, słowem – wszędzie.

Polacy i ich wybory

Konsumenci w naszym kraju do pewnego stopnia ulegają modom, jednak cenią sobie także dostosowanie ogólnodostępnych trendów do siebie. Zależy im na połączeniu nowinek z ich własnym stylem. Wydaje się, że w tym zjawisku należy szukać popularności biżuterii modowej. Jednym z akcesoriów najchętniej kupowanych w ostatnim czasie przez Polaków jest biżuteria modułowa. Ten rodzaj dodatków biżuteryjnych pozwala bowiem na dowolne łączenie poszczególnych elementów i zmienianie charakteru ozdoby w zależności od humoru jej posiadaczki, okazji, pory dnia. Biżuteria modułowa pozwala na wyrażenie indywidualnych potrzeb użytkownika biżuterii, który chce się wyróżniać i jednocześnie pozostać „na czasie”.

Możliwość tworzenia biżuterii za pomocą wymiennych kryształów, kamieni jubilerskich, dodawaniu bądź odejmowaniu elementów – takich jak obrączki, zawieszki – sprawia, że codziennie można pozwolić sobie na stworzenie nowej stylizacji biżuteryjnej, na bawienie się modą. Nie dziwi zatem fakt, że coraz więcej marek jubilerskich decyduje się na wprowadzenie tego typu ozdób na polski rynek. Można wobec tego założyć, że ten segment będzie w najbliższym czasie rozbudowywał się pod względem akcesoriów potrzebnych do stworzenia biżuterii spersonalizowanej, jak również podmiotów gospodarczych wprowadzających je na rynek. Już teraz widzimy, że biżuteria modułowa oferowana jest nie tylko przez dystrybutorów biżuterii fashion, ale także przez producentów złotej i srebrnej biżuterii, a i artyści złotnicy oraz rzemieślnicy wprowadzają ją do swoich kolekcji, proponując alternatywne rozwiązania oraz ciekawe wzornictwo.

Biżuteria modułowa pozwala bowiem na wyrażenie emocji, podkreślenie stylu jej użytkownika, a także na podjęcie gry z konwencją, jaką powszechnie przypisujemy biżuterii. Jednocześnie jest elementem biżuteryjnym, który przeczy idei „mniej znaczy więcej”, pozwala na przepych i maksymalizm przy zachowaniu modowych tendencji minimalistycznych. Redukowanie form biżuterii do figur geometrycznych jako trend mody jest zjawiskiem powszechnym, jednak nie każdy użytkownik biżuterii jest minimalistą, a łączenie kilku, a nawet kilkunastu elementów umożliwia mu zaprezentowanie prawdziwego siebie.

Więcej zn aczy lepiej

W Polsce przywiązanie do przepychu nie wyszło z mody. A biżuteria modowa pozwala na wcielenie tego stylu w życie. Modny wśród naszych rodaków styl glamour, którego zasada wyraża się w trzech podstawowych cechach: elegancja, ekstrawagancja i luksus, jest przeciwieństwem modnego na zachodzie Europy minimalizmu. Charakterystyczną cechą stylu glamour jest blask – błyszczeć może cała kreacja lub tylko dodatki, chodzi o to, by mieć na sobie coś oryginalnego, co przyciągnie uwagę pozostałych zgromadzonych na gali lub przyjęciu osób. Najłatwiej efekt ten osiągnąć poprzez biżuterię modową. Ten trend pozwala bowiem na nieograniczone łączenie ze sobą elementów biżuteryjnych w celu nadania kreacji ekstrawaganckiego charakteru. Przepych i elegancja, zgodnie z panującymi trendami, idą w parze z ekstrawagancją. A to pasuje Polakom. Umożliwia bowiem jednoczesne wpisanie się w trendy mody, użycie modnych akcesoriów, jak choćby biżuterii minimalistycznej, przy jednoczesnym „przesycie” błyszczącymi dodatkami.

Fashion biżu

Nie można jednak zredukować biżuterii modowej jedynie do biżuterii modułowej. Kolejnym ważnym jej elementem jest biżuteria fashion, czyli dodatki, które w danym sezonie uważane są na modowe „must have”. W każdym sezonie pojawiają się nowe akcesoria, których posiadanie uważane jest powszechnie za niezbędne, aby uchodzić za osobę modną i nowoczesną. W tym sezonie są to bangles, czyli nieelastyczne, duże, wyraziste bransoletki. Największą popularnością wśród nich cieszą się bransoletki o ażurowych wzorach koronkowych, które nadają masywnej biżuterii lekkości.

W salonach jubilerskich pojawiają się też bangles w kształtach geometrycznych, a także lite, masywne płaszczyzny o wyrazistym charakterze. Bransolety muszą być zarówno efektowne, jak i duże. Najlepiej jeśli ich kolory to kolory metali szlachetnych, najchętniej kupowane w polskich salonach jubilerskich są bransolety w kolorze złota. Oczywiście bangles ze względu na swoją cenę oraz wielkość nie są wykonywane z metali szlachetnych. Z mody nie wychodzą także bransoletki tworzone z różnokolorowych koralików z zawieszkami. To modowe akcesorium dominuje wśród preferencji zakupowych młodych Polaków, którzy chętnie noszą po kilka różnokolorowych bransoletek na nadgarstkach. Największą popularnością cieszą się bransoletki w kolorach pastelowych oraz czarnym i białym. Zawieszki na nich zmieniają się w zależności od upodobania użytkownika, chętnie kupowane są zawieszki nawiązujące wzornictwem do motywów roślinnych czy zwierzęcych, ale także w kształcie serduszka, piorunów czy czaszek. Kolejnym modnym akcesorium są bransoletki wykonane z różnobarwnych sznurków z zawieszkami.

Te cieszą się zainteresowaniem zarówno wśród młodego pokolenia, jak i osób znacznie starszych, można powiedzieć, że okazjonalnie noszą je wszyscy – i kobiety, i mężczyźni. Trudno jednoznacznie odpowiedzieć, gdzie należy poszukiwać początków popularności bransoletek sznurków, jednak ich fenomen zaskakuje. Jedni ich popularności dopatrują się w świecie mass-mediów, w którym to niemal każdy celebryta widziany był ze sznurkiem na nadgarstku, inni w ich dostępności i niezwykle przystępnej cenie. Niezależnie jednak od tego należy z całą pewnością stwierdzić, że moda na sznurkobransoletki nie zniknie tak szybko. Stale bowiem poszerzana jest dostępna na polskim rynku paleta kolorystyczna oraz zawieszki, które w swobodny sposób można do nich dołączać. W tym sezonie modne są także długie kolczyki, wykonane najczęściej z kilku łańcuszków, które swoją lekkością i wzornictwem wpisują się w popularne trendy mody odzieżowej. Kolczyki, tak jak bransoletki, ozdabiane są zawieszkami, które podkreślić mają styl ich użytkownika.

Modny mężczyzn a

Analizując rynek biżuterii modowej, nie można nie zauważyć pojawiających się na nim coraz częściej akcesoriów biżuteryjnych przeznaczonych dla mężczyzn. Paleta różnorakich elementów, rodzajów oraz kształtów jest olbrzymia. Jednak w Polsce mężczyźni wydają się być w tym względzie tradycjonalistami i jeśli już decydują się na zakup biżuteryjnego dodatku, to jest nim bransoletka albo naszyjnik. W tym segmencie rynku również prym wiodą bransoletki wykonane ze sznurków, ale zamiast zawieszek wykorzystywane są zapięcia w kształcie krzyżyka, kotwicy czy naboju pistoletowego. Ozdoba nadgarstka pozwala mężczyznom nie tylko na zamanifestowanie swoich poglądów, ale także na podkreślenie przywiązania do mody. Modny Polak dla podkreślenia swojego stylu sięga także po różnego rodzaju naszyjniki. A ma na tym polu ogromny wybór – od masywnych łańcuchów z zawieszkami po delikatne skórzane. Najważniejszym elementem naszyjnika pozostaje zawieszka i tu także wybór zdaje się nie mieć końca – od symboli religijnych po różnobarwne koraliki i kamienie szlachetne. Ważnym elementem męskiego świata mody pozostają niezmiennie breloki, których cechą wspólną w tym sezonie jest masywność. Im większy i optycznie cięższy, tym lepszy.

Oz doba jub ilersk a jako gadżet

Rynek biżuterii modowej oferuje również ozdoby oraz akcesoria, których posiadanie ma wpływ na postrzeganie ich posiadacza jako osoby majętnej i jednocześnie modnej. Serią takich akcesoriów są różnego rodzaju dodatki do smarfonów, laptopów czy smartwatchy, które dzięki zastosowaniu do ich wykonania materiałów jubilerskich zyskują na znaczeniu. Dlatego też coraz większą popularnością cieszą się etui na smartfony ozdabiane kryształami Swarovskiego czy tworzone z metali jubilerskich, takich jak aluminium. Gadżety te kupowane są przez różne grupy społeczne – młodzież, dorosłych i dzieci, przez kobiety i mężczyzn. Dlatego można snuć przypuszczenia, że ten segment biżuterii modowej w najbliższym czasie rozwijać się będzie najdynamiczniej.

Alternatywa pudełka dla artystów

Biżuteria autorska to biżuteria unikatowa, oryginalna, idąca na przekór komercjalizacji. Nie może być zatem traktowana identycznie jak biżuteria masowa. Jej sposób prezentacji oraz przekazanie jej klientowi muszą również być wyszukane. Artyści powinni szukać własnych sposobów na pakowanie swojej biżuterii. Wypracować własny pomysł na opakowanie, które stanie się znakiem rozpoznawczym ich marki biżuteryjnej.

pj-2018-02a-11

Artyści muszą nauczyć się wraz z biżuterią pakować klientowi swoje idee. Wytworzyć wrażenie harmonii pomiędzy artystą, biżuterią a marką, a najłatwiej osiągnąć ten cel przez zaprojektowanie odpowiedniego opakowania. Pudełko musi mieć swój charakter, styl.

Pudełko komunikatem emocji

Biżuteria niesie ze sobą przekaz emocjonalny. Jest nie tylko przedmiotem, ale także ideą zamkniętą w formie złotniczej. Artyści złotnicy za pośrednictwem swojej sztuki komunikują się z odbiorcami, a ci wybierając ten, a nie inny rodzaj biżuterii, manifestują światu swoje poglądy, styl, idee. Nie można zatem przedmiotu, którego celem jest wzbudzenie emocji, traktować jak każdy inny i przekazać klientowi w nic niemówiącym, uniwersalnym opakowaniu, które nie będzie współgrało z zamkniętą w nim biżuterią. Dlatego też warto zastanowić się nad przesłaniem naszej marki, treściami, jakie płyną z naszej biżuterii, i w harmonii z nimi zaprojektować opakowanie. Pomysłów na stworzenie oryginalnych pudełek może być masa. Najlepiej wybrać ten, który podkreśli walory naszej biżuterii oraz sprawi, że będzie ona wyeksponowana w odpowiedni sposób.

Ekologia i pomysł

Należy pamiętać, że pudełko musi także odpowiadać wymaganiom współczesnych czasów. Musi być zarówno estetyczne, jak i nowoczesne. Dobrze, by także odpowiadało ideologii, jaka przyświeca naszej marce. Jeśli nasza biżuteria to przede wszystkim biżuteria minimalistyczna, to pudełko również musi wpisywać się w tę stylistykę. Zamiast jednak typowego prostokątnego czy kwadratowego w kształcie pudełka warto wybrać nieco oryginalniejszy kształt, jak choćby kształt kuli czy sześcianu. Jeżeli stawiamy na materiały naturalne, to i opakowanie musi być z nich wykonane.

Można pokusić się o stworzenie papierowego opakowania, które zachwyci klientów wzornictwem oraz treściami w nim ukrytymi. Papier bowiem jak żaden inny materiał nadaje się do umieszczania na nim informacji. A opakowanie dzięki odpowiedniemu skonstruowaniu może stać się nie tylko pudełkiem, ale także certyfikatem czy instrukcją użytkowania biżuterii. Papier możemy składać w dowolne kształty, tworząc z nich piramidy, stożki czy walce, które z jednej strony będą chroniły biżuterię podczas transportu, z drugiej – uwypuklały jej walory estetyczne oraz sprawiały, że nasza marka będzie wyróżniała się na rynku.

Projektując opakowanie, warto także zastanowić się nad logo naszej marki i wkomponować je w kształt opakowania. Może warto podczas tworzenia pudełek na naszą biżuterię zastanowić się nad wykorzystaniem niekonwencjonalnych materiałów – drewna, szkła, a może nawet miedzi. Im ciekawiej, tym lepiej. Należy pamiętać, że klienci lubią dostawać ekskluzywne przedmioty w luksusowych opakowaniach, dzięki temu mamy szansę na zbudowanie marki luksusowej. Warto pamiętać, że z zadaniem stworzenia nowoczesnego opakowania jubilerskiego nie musimy borykać się sami. Na polskim rynku funkcjonuje wiele firm wyspecjalizowanych w produkcji pudełek przeznaczonych dla branży jubilerskiej. Można skorzystać z ich pomocy i wspólnie wyprodukować pudełko, które zwróci uwagę klientów.

Okiem praktyka

Jak utrwalić logo w świadomości naszych klientów?

pj-2018-02a-10

Najprostszym sposobem są oczywiście opakowania firmowe. Jak powszechnie wiadomo, biżuteria musi być opakowana adekwatnie do swojej wartości. Nie należy zatem oszczędzać na opakowaniach, a już na pewno nie na kosztach umieszczenia na nich logo firmowego. To właśnie opakowanie (poza samą biżuterią oczywiście) klient zabiera ze sobą do domu. Jest zatem oczywiste, że jeśli chcemy utrwalić nasze logo w świadomości klienta, powinniśmy umieścić je na opakowaniu. Dzięki temu klient będzie miał z nim styczność znacznie dłużej niż tylko podczas samej wizyty w salonie. Koszt nadruku jest niewielki.

Logo można umieścić niemal na każdym opakowaniu – nie tylko te drogie opakowania dają nam taką możliwość. Personalizować możemy nawet najtańsze papierowe pudełka. Należy pamiętać jednak, że im opakowanie bardziej ekskluzywne, np. drewniane, skórzane itp., tym większą wartość będzie ono miało również dla klienta. Daje to więc dużą szansę na to, że opakowanie będzie służyło klientowi znacznie dłużej, np. w formie szkatułki na biżuterię. Dzięki temu klient będzie miał styczność z naszym logo znacznie dłużej niż tylko w momencie zakupu, co w konsekwencji pomoże w osiągnięciu wyjściowego celu – czyli jak najlepiej utrwali nasz znak firmowy w pamięci klienta.

Co jeszcze można zrobić?

Poza opakowaniami możemy wykorzystywać też wiele innych produktów, które przekazane klientowi będą skutecznie promowały naszą markę przez długi czas. Może to być oczywiście jakiś popularny przedmiot, jednak należałoby się zastanowić, czy dla tak wyszukanego i ekskluzywnego przedmiotu, jakim jest biżuteria, taki gadżet będzie odpowiedni. Czy nie warto byłoby pokusić się o coś bardziej oryginalnego? Przecież to ten wybrany przez nas produkt będzie nas promował, musi on być zatem – tak jak firma, którą promuje – najlepszy! Tak samo jak w opakowaniach z logo, również w dodatkowym produkcie chodzi o to, aby klient miał jak najczęstszy kontakt z logo. Jeszcze lepiej byłoby, aby przedmiot był pośrednio lub bezpośrednio związany z produktem głównym, czyli w tym wypadku – z biżuterią.

Musi to być przedmiot użytkowy, bo tylko to gwarantuje nam, że klient będzie do niego wracał. Kubek lub filiżanka z nadrukiem jest idealnym nośnikiem dla marki wybranej kawy czy herbaty, a dla biżuterii może to być przykładowo… ściereczka lub płyn do czyszczenia biżuterii z logo. Niewątpliwie będzie to lepsze rozwiązanie. Klient każdorazowo chcąc wyczyścić swoją biżuterię, przypomni sobie o naszej firmie i tym samym utrwali w pamięci jej (pozytywny) wizerunek. Coraz więcej salonów jubilerskich decyduje się na tego typu produkty. Przede wszystkim dlatego, że są niedrogie, a przy tym bardzo oryginalne i jednocześnie praktyczne. Wśród tego typu wyrobów znajdziemy zarówno produkty uniwersalne, czyli nadające się do każdego rodzaju biżuterii, jak i te bardziej profesjonalne, przeznaczone do wybranych typów biżuterii. Wybór należy do nas.

Indywidualnie dobrane pudełko

Personalizować można wszystko, nawet opakowania. Każda firma jubilerska chcąca wyróżnić się na rynku musi postarać się, aby jej wyroby znajdowały się w odpowiednim pudełku. Opakowanie jubilerskie jest równie ważne jak wyrób jubilerski znajdujący się w środku.

pj-2018-02a-09

Właściciele salonów jubilerskich oraz galerii z biżuterią autorską powinni pamiętać, że w pudełku zamykają nie tylko zakupiony przez klienta pierścionek, ale także wyobrażenia z nim związane. Nie mogą zatem pozwolić sobie, aby opakowania jubilerskie były złej jakości.

Projektowanie opakowania

Popyt na spersonalizowane opakowania otwiera szansę na zwiększenie obrotów także w salonach i galeriach z biżuterią. Klienci skłonni są kupować produkty stworzone dla nich. Jak podkreślają specjaliści, moda na zindywidualizowane produkty będzie rosła. Dlatego też warto zastanowić nad wprowadzeniem do swoich sklepów możliwości zaprojektowania własnego pudełka, które będzie nie tylko opakowaniem, ale także oryginalną pamiątką. Należy zauważyć, że klienci wybierają się po zakupy u jubilera z okazji najważniejszych wydarzeń w życiu. Kupują więc nie tylko materialny przedmiot, ale także wyobrażenie o nim.

Klienci oczekują od właścicieli salonów jubilerskich pomocy w doborze oryginalnego opakowania. Nowoczesne pudełko jubilerskie musi nieść ze sobą dodatkowy przekaz, nierzadko podkreślać cechy charakteru obdarowanej osoby. Dlatego też w salonach jubilerskich nie może zabraknąć zarówno klasycznych opakowań jubilerskich, jak i opakowań tworzonych na zamówienie klientów. W ofercie większości salonów jubilerskich wybór opakowania na pierścionek zaręczynowy uzależnione jest od ceny biżuterii. Panuje zasada, że im droższa biżuteria, tym droższe pudełko, co oznacza, że opakowanie to musi być wykonane z drewna czy skóry Najczęściej można spotkać się z matowymi pudełkami drewnianymi, na których umieszczone zostało logo salonu jubilerskiego. Zdarza się także, że właściciele salonów jubilerskich oraz galerii z biżuterią autorską, starając się odpowiedzieć na oczekiwania klientów, projektują pudełko jubilerskie pod konkretne zamówienie. Niektórzy klienci chcą opakowania, które będzie pasowało do temperamentu i zainteresowań wybranki serca, dlatego na rynku pojawiają się opakowania w kształcie odpowiadającym obdarowanym.

Spersonalizowane pudełko

Spersonalizowane opakowania jubilerskie cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Wielu klientów samodzielnie poszukuje na rynku pudełka, które odpowiadałoby ich potrzebom. Warto więc odpowiedzieć na oczekiwania coraz liczniejszej grupy odbiorców i wprowadzić do swojej oferty pudełka „na miarę”. Właściciele salonów jubilerskich muszą wyróżnić się na tle konkurencji, mieć w swoim asortymencie usługi i przedmioty na tyle wyjątkowe, aby zachęcić klientów do zakupów Wprowadzenie do asortymentu oryginalnych opakowań z całą pewnością zwróci uwagę odbiorców, a co jeszcze ważniejsze, przyczyni się do zbudowania pozytywnego wizerunku naszej firmy, która będzie utożsamiana z nowoczesnym i elastycznym przedsiębiorstwem

Biżuteria religijna

Polska postrzegana jest powszechnie jako kraj katolicki. Nie dziwi wobec tego mnogość firm specjalizujących się w produkcji i sprzedaży biżuterii religijnej. I mimo że w naszym kraju stopniowo acz systematycznie postępuje proces laicyzacji społeczeństwa, sklepy z dewocjonaliami radzą sobie dobrze. Należy jednak odnotować, że jeszcze kilka lat temu niemal w każdym salonie jubilerskim asortyment biżuterii religijnej był szeroki, dziś coraz częściej spotykamy się z ofertą, która zawiera kilka podstawowych wzorów. Sytuacja ta sprawia, że gros producentów i sprzedawców dewocjonaliów przenosi swoją ofertę do internetu albo do wyspecjalizowanych, tradycyjnych sklepów oferujących produkty o przeznaczeniu sakralnym.

pj-2018-02a-07

Nie można także nie zauważyć, że na polskim rynku pojawia się coraz częściej biżuteria religijna, która nie jest przeznaczona dla chrześcijan. Zjawisko to jest coraz powszechniejsze, a oferta biżuterii religijnej przeznaczonej dla muzułmanów, żydów, hindusów czy buddystów jest coraz bogatsza.

Dewocjonalia w salonie

Właściciele salonów jubilerskich zamawiają do swoich salonów jubilerskich biżuterię religijną, kierując się zasadą uniwersalności produktu. Stąd też w asortymencie krzyżyki, medaliki z Matką Boską oraz medaliki z wizerunkiem świętych kościoła katolickiego. W ofercie znajdujemy biżuterię wykonaną ze złota i srebra. Klienci odwiedzający salony jubilerskie zainteresowani są kupnem biżuterii religijnej niewielkiej, lekkiej, która staje się symbolem, a nie ozdobą. Kierując się więc w znacznie większym stopniu praktycznością niż estetyką, wybierają biżuterię najprostszą. Chcąc jednak kupić biżuterię, nazwijmy ją konkretniejszą, czyli ukazującą wizerunek świętego, czy choćby różaniec wykonany z metali szlachetnych, muszą wybrać się do sklepów wyspecjalizowanych w sprzedaży biżuterii religijnej.

Te zlokalizowane są zazwyczaj w centrach miast nieopodal kościołów oraz w miejscach kultu religijnego, np. Częstochowie, Licheniu, Świętej Lipce czy Niepokalanowie. Biżuterię religijną można kupić także za pośrednictwem internetu. Polacy w razie zakupu biżuterii religijnej są więcej niż odważni. Wychodzą bowiem z założenia, że wybrana przez nich biżuteria będzie wyglądała identycznie jak na zdjęciu w ofercie. Bez znaczenia pozostaje również rozmiar, gdyż większość zakupów dotyczy złotych i srebrnych zawieszek. Z obserwacji polskiego rynku jubilerskiego wynika, że Polacy nie przeznaczają na zakup biżuterii religijnej więcej niż 350 zł. Wyjątkiem pozostają krzyżyki, które dzięki popularności, i to niekoniecznie tej związanej z religijnością, sprzedają się dość dobrze. Klienci kupują masywne krzyżyki, niejednokrotnie wybierając te inkrustowane kamieniami szlachetnymi – rubinami czy diamentami.

Inne symb ole religijne

Poza biżuterią przeznaczoną dla chrześcijan na polskim rynku jubiler skim można znaleźć biżuterię symboliczną innych religii – islamu, judaizmu, buddyzmu czy hinduizmu. Ta poza miejscami kultu religijnego dostępna jest za pośrednictwem stron internetowych, ale także w salonach jubilerskich na terenie całego kraju. Bardzo często nie jest traktowana jako biżuteria religijna, ale jako modna ozdoba, której symbolika weszła do kultury masowej i wykorzystywana jest jako uniwersalny wzór. Muzułmanie mogą kupić biżuterię z wieńcami arabskimi, gwiazdami i półksiężycem. Podkreślenia wymaga fakt, że kupują ją i noszą nie tylko wyznawcy islamu, ale także osoby, którym podoba się motyw zawarty w jej wzornictwie. Dużą popularnością w Polsce cieszy się biżuteria wywodząca się z religii żydowskiej.

Motyw gwiazdy Dawida pojawia się w zawieszkach, pierścionkach czy bransoletkach. Noszony jest nie tylko przez ludzi związanych z religią Izraela, ale także tych, którzy utożsamiają się z jej symboliką. Dużą popularnością w Polsce cieszy się biżuteria nawiązująca swoim wzornictwem do amuletu Hamsa, inaczej zwanego ręką Miriam. Hamsa to znany przede wszystkim w Izraelu oraz krajach arabskich talizman, jego popularność spowodowała, że nie jest traktowany jako symbol religijny, ale jako ozdoba jubilerska noszona jako zawieszka przy naszyjniku czy bransoletce. Przeniesiona do kultury masowej, a przez to po części pozbawiona symboliki religijnej, została także biżuteria hinduska, która pojawia się w salonach jubilerskich w naszym kraju, ale przez znaczną część klientów nie jest traktowana jako biżuteria religijna. Największą popularnością cieszy się jednak biżuteria buddyjska. Motyw kwiatu lotosu czy yin i yang znajduje swoje odzwierciedlenie na rynku jubilerskim w Polsce. Zawieszki z symboliką buddyjską noszone są na szyi, na nadgarstkach, w uszach, ale także w formie breloków czy pierścionków.

Rynek biżut erii religijnej w Polsce

Analizując sytuację na polskim rynku biżuterii religijnej, należy zauważyć, że w ciągu ostatniej dekady zmienił się on diametralnie. Owszem, wciąż w polskich salonach jubilerskich znajdujemy symbole religijne ważne dla katolików żyjących w naszym kraju, a ich sprzedaż utrzymuje się na stabilnym poziomie, to jednak zmianie ulega oferta. W salonach jubilerskich dostępne są przede wszystkim podstawowe wzory biżuterii religijnej, a po wszelkie inne klienci muszą udawać się do sklepów z dewocjonaliami. W ostatnim czasie wzrosło w naszym kraju również zainteresowanie biżuterią sięgającą do symboliki innych systemów religijnych. Ich sprzedażą zajmują się nie tylko salony jubilerskie, ale także sklepy z akcesoriami modowymi oraz sklepy internetowe. Wydaje się, że w najbliższym czasie sytuacja ta nie ulegnie zmianie.