Artykuły z działu

Przeglądasz dział RYNEK (id:45)
w numerze 12/2009 (id:83)

Ilość artykułów w dziale: 2

Wieszak z biżuterią

W niemal każdym sklepie odzieżowym można znaleźć bardzo tanią biżuterię, która cieszy się zainteresowaniem klientek. Tania, plastikowa biżuteria, pasująca do ubrań, znajduje coraz większy krąg odbiorców.

Sprzedawanie tanich ozdób przez sieciowe sklepy odzieżowe powoduje, że salony jubilerskie z roku na rok tracą swoich klientów, którzy przy okazji zakupów odzieżowych zaopatrują się we wszystkie niezbędne dodatki.


Tania i modna

Główną zaletą biżuterii oferowanej przez sklepy odzieżowe jest jej cena. Ozdoby te wykonane są najczęściej z plastiku bądź metalu i ich główną powinnością jest pasowanie do prezentowanej kolekcji ubrań. Sklepy odzieżowe starają się bowiem przekonać klientki, że wystarczy kupić w nich mały dodatek w postaci broszki, pierścionka i naszyjnika, aby zamanifestować własny, unikatowy styl. Menedżerowie sklepów dokładają wszelkich starań, aby wzbudzić w klientach przekonanie, że plastikowa biżuteria może zmienić wygląd całego stroju i nadać mu zupełnie inny charakter.

Tym samym coraz częściej udaje się im skłonić swoich klientów do zakupów biżuterii w ich punktach zamiast w salonach jubilerskich. Ozdoby oferowane przez sklepy odzieżowe wykonane są z bardzo nietrwałych materiałów, w wyniku czego bardzo szybko się niszczą i klientki są zmuszone do kupna nowych ozdób przy okazji wymiany garderoby. Wraz z wprowadzeniem do sieciowych sklepów odzieżowych nowych kolekcji odzieżowych prezentowane są nowe kolekcje biżuterii, które według ich projektantów pasują do ubrań. Markowe sklepy odzieżowe oferują swoją biżuterię, najczęściej reklamując ją jako modne dodatki, które doskonale wpiszą się w trendy nadchodzących sezonów.


Tandeta i nietrwałość

Firmy odzieżowe rozpoczęły dynamiczną walkę o klientów, którzy jeszcze do niedawna wszystkich zakupów biżuteryjnych dokonywali w salonach jubilerskich. Dla sieciowych sklepów odzieżowych walka o klienta z salonami jubilerskimi jest inwestycją niezwykle opłacalną. Spowodowanie bowiem, że gros zakupów ozdób i dodatków biżuteryjnych będzie się odbywało przy okazji zakupów ubrań, przełoży się na znaczny wzrost zysków markowych sklepów odzieżowych. Koncerny odzieżowe początkowo rozpoczęły walkę o klienta, wprowadzając do swoich punktów tanią, tandetną biżuterię, która bardzo szybko się niszczyła. Dzięki niskiej cenie, jaka obowiązuje w sklepie odzieżowym, klientki mogą sobie pozwolić na zakupy kolejnych plastikowych dodatków, które nie nadszarpują ich budżetów. Tym sposobem sklepy odzieżowe zyskały nowych, lojalnych klientów, którzy coraz częściej kupują ozdoby w sklepie odzieżowym. Ostatnio jednak koncerny odzieżowe zaczęły wprowadzać do swoich punktów coraz lepszą biżuterię zaprojektowaną przez znanych projektantów.


Związki mody i biżuterii

Ostatnie lata pokazały, że biżuteria nierozerwalnie związana jest ze światem mody. Od momentu, gdy modne ubrania stawały się coraz dostępniejsze dla klasy średniej, biżuteria także stawała się coraz bardziej pożądana przez osoby posiadające wyższe aspiracje w świecie towarzyskim. Jednak nie można nie zauważyć, że największą rolę przy wyborze modnych dodatków odgrywa cena. Biżuteria wykonana z niedrogich materiałów i sztucznych kamieni, szczególnie pereł, cieszy się największym zainteresowaniem klientów. Ważną rolę odgrywa także dostępność danego towaru. Współcześni klienci nie chcą poświęcać dużo czasu na robienie zakupów, wolą wszystkie możliwe dodatki wybrać w miejscu, gdzie kupują swoją garderobę i gdzie mogą liczyć na fachową pomoc personelu. Dlatego też tania, sztuczna biżuteria, projektowana pod kolekcje ubrań, szybko zyskała wielkie grono swoich entuzjastów. Natomiast koncerny odzieżowe nie przestały udoskonalać swojej oferty i obecnie mamy na rynku także możliwość zakupu w sieciowym sklepie odzieżowym markowej biżuterii wykonanej z nieco droższych niż dotychczas materiałów.


Biżuteria u jubilera

Koncerny odzieżowe starają się zyskać nowych klientów, którzy będą kupowali biżuterię w ich sklepach. W wyniku działań międzynarodowych koncernów jubilerzy muszą liczyć się ze stopniowym spadkiem obrotów w swoich salonach. Nie można bowiem nie docenić roli, jaką wśród klientów pełnią sklepy odzieżowe, które agresywnie walczą o klienta. – Biżuteria oferowana w sklepach z ubraniami markowymi jest niestety bardzo tandetna i nie przedstawia żadnej wartości, ani estetycznej, ani materialnej – mówi Wojciech Kownacki, jubiler. – Moim zdaniem takie ozdoby nie spowodują, że klienci przestaną kupować elegancką, kosztowną biżuterię, która niezależnie od kreacji będzie prezentowała się idealnie – dodaje. Jednak znaczna część jubilerów dostrzegła zjawisko przechodzenia klientów z salonów jubilerskich do sieciowych sklepów z markową odzieżą. – Jubilerzy nie mogą nie zauważyć, że wiele osób zainteresowanych jest kupnem tanich ozdób, które będą stanowiły modny dodatek do garderoby – mówi Stanisław Mikolewski, jubiler. – Klientom przestało zależeć na jakości. Niskie koszty, jakie ponoszą na zakup plastikowej bądź metalowej biżuterii powodują, że w każdym sezonie klienci mogą pozwolić sobie na całkowitą zmianę biżuterii, natomiast w przypadku kosztowności wykonanych z metali szlachetnych takie zachowanie byłoby niemożliwe – dodaje.


Zmiany na rynku

Większość jubilerów wobec zmian na rynku nie zdecydowała się jednak na żadne ekstremalne zmiany asortymentu w swoich salonach. Cały czas oferują biżuterię dla bardziej wymagającego odbiorcy, który jest świadomy swoich wyborów oraz dba o swój wizerunek, a nie podąża ślepo za najmodniejszymi trendami. – Nie zamierzam ścigać się z firmami odzieżowymi i proponować klientom tandetnych, plastikowych ozdób – mówi Stanisław Mikolewski. – W moim salonie jubilerskim znajdują się kosztowności, które mogą być użytkowane przez lata, i które same w sobie są piękne, i nie muszą stanowić uzupełnienia ubrań – dodaje. Biżuteria wykonana z najdroższych kruszców i kamieni szlachetnych pożądana jest przez wielu klientów, jednak jej cena powoduje, że większość z nich nie może sobie na nią pozwolić. Dlatego też osoby, które chcą wyglądać modnie i elegancko, decydują się na zakupy ozdób, które oferują im salony odzieżowe. Należy także pamiętać, że kosztowności od jubilera kupuje się dość rzadko, natomiast plastikowe dodatki mogą być wymieniane kilkakrotnie w ciągu sezonu.


Biżuteria dla każdego

Plastikowa bądź metalowa biżuteria w zupełności zaspokaja zapotrzebowanie klientów na modne dodatki. Moda w krainie taniej biżuterii zmienia się niezwykle szybko. Każda kolekcja ubrań uzupełniana jest nową kolekcją biżuterii, która doskonale się z nimi komponuje. Oczywiście, nie wszyscy klienci sklepów odzieżowych kupują modne dodatki, które proponowane są im wraz z garderobą, ale problem pojawił się i właściciele sklepów jubilerskich nie mogą go lekceważyć.

Pod choinką zegarek lub biżuteria

Z badań opublikowanych przez Deloitte Polska wynika, że 28 proc. Polaków chciałoby otrzymać w prezencie gwiazdkowym zegarek lub biżuterię.

Obdarowanych takim prezentem, według prowadzonych w tym roku badań, będzie co najmniej 20 proc. Polaków. W związku z tym właściciele salonów jubilerskich nie powinni obawiać się o swoje zyski – mimo kryzysu nasi rodacy nie będą oszczędzać na tegorocznych świętach. I w tym roku także będą szturmować podwoje sklepów jubilerskich.

Jedna piąta Polaków z biżuterią

Z prognoz dotyczących rynku wynika, że jedna piąta naszego społeczeństwa zostanie obdarowana przez najbliższych biżuterią bądź zegarkiem. Kryzys, który dał się zauważyć w ostrożnych wydatkach Polaków, jakie były dostrzegalne w ostatnim kwartale na rynku jubilerskim, z całą pewnością w czasie przedświątecznych zakupów nie będzie miał znaczenia. Polacy będą kupować biżuterię i to nawet na masową skalę. Analitycy przewidują, że w najbliższym czasie nastąpi wzrost wydatków na wszelkie dobra o 1,6 proc. w Polsce, czyli przeciętna polska rodzina wyda w tym roku ponad 1500 złotych. Tym sposobem nasz kraj znajduje się wśród najmniej ostrożnych krajów europejskich. Z badania przeprowadzonego przez Deloitte Polska wynika, że pomimo kryzysu Polacy będą szanować tradycję i cieszyć się ze świąt Bożego Narodzenia.


Centra handlowe na topie

Najwięcej powodów do radości mają właściciele salonów jubilerskich, które zlokalizowane są w centrach handlowych. Odwiedzenie centrów handlowych oraz dokonanie tam zakupów deklaruje większość polskich bogatszych konsumentów. Aż 57 proc. z nas będzie dokonywało wyboru prezentu świątecznego właśnie w centrum handlowym. Niewiele mniejszą popularnością cieszy się internet, w którym prezenty zamierza kupić 32 proc. Polaków. Zakupy internetowe kuszą przede wszystkim ze względu na duży wybór towarów, możliwość uniknięcia tłoku w tradycyjnych sklepach oraz brak czasu. Tak więc właściciele sklepów internetowych z biżuterią nie powinni martwić się o brak klientów, ponieważ z całą pewnością będą mieli powody do zadowolenia. Z przedświątecznej analizy rynku wynika, że w najgorszej sytuacji znajdą się właściciele małych sklepów jubilerskich, ponieważ z ich oferty skorzysta około 4 proc. Polaków. Analogicznie wygląda sytuacja w przypadku sklepów ekskluzywnych. Po prezenty do nich wybiera się również 4 proc. klientów.


Polacy żądają jakości

W czasie kryzysu Polacy coraz bardziej doceniają jakość kupowanego przez siebie produktu, przez co powoli zmienia się ich podejście do ceny, która jeszcze do niedawna uważana była za podstawowy element wyboru. Warto zauważyć, że nasi rodacy uznają, że produktem, który gwarantuje wysoką jakość, jest każdy produkt markowy. Natomiast badając ich preferencje, można zauważyć, że niemal każdy produkt markowy kojarzony jest z produktem ekskluzywnym. Dlatego też za produkt markowy przez konsumentów uważana jest biżuteria, która niezmiennie zajmuje jedno z czołowych miejsc w rankingu produktów ekskluzywnych. Oczywiście, spora część Polaków przywiązuje dużą wagę do ceny produktu, który zamierzają kupić. Jednak powoli sytuacja ta ulega zmianie, coraz więcej uwagi poświęcają jakości produktu oraz miejscu, w którym dany produkt jest sprzedawany. Z badań przeprowadzonych w ramach 3. edycji konkursu Mistrz Handlu i Usług MasterCard 2009 wynika, że co trzeci polski konsument – 34 proc. Polaków – to poszukiwacz niskich cen, a co piątego – 19 proc. – można określić mianem poszukiwacza przyjaznych miejsc.


Próba przed gwiazdką

Właściciele sklepów jubilerskich powinni przygotować się na zwiększony ruch klientów w swoich salonach. Jeżeli dołożą wszelkich starań i spełnią wymagania klientów, pieniądze wydane przez konsumentów nie będą różniły się od tych zeszłorocznych. Nie należy zapominać, że pierwsi klienci pojawią się już z okazji dnia św. Mikołaja i będą chcieli kupić drobiazgi dla swoich najbliższych. Najczęściej wybieranymi prezentami z tej okazji są srebrne kolczyki i zawieszki. Właściciele sklepów jubilerskich powinni potraktować tę okoliczność jako okazję do nawiązania kontaktu z klientem. Warto pamiętać, że klienci wymagają od sklepów miłej i kompetentnej obsługi, wygody oraz kameralnej atmosfery przy dokonywaniu zakupów. Z analizy preferencji konsumentów wynika, że mimo zawirowań ekonomicznych Polacy pozostają wierni swoim przyzwyczajeniom, ale coraz większą wagę przykładają do jakości sprzedawanych produktów i sposobów ich oferowania.


Zaakcentowanie marki

Właściciele salonów jubilerskich w czasie szału bożonarodzeniowych zakupów muszą pokazać oferowane przez siebie produkty w jak najlepszy sposób. Warto zadbać o reklamę i postarać się, aby obsługa w naszym sklepie była na najwyższym poziomie. Nie można zapomnieć także o wyeksponowaniu w naszym sklepie unikalnego wzornictwa naszej biżuterii a wszystkie dokonane u nas zakupy umieszczać w oryginalnych opakowaniach. Czas świątecznych zakupów jest bowiem jedną z najlepszych okazji na pozyskanie nowych klientów dla naszego sklepu. Taka okazja może zaowocować zyskaniem kolejnego lojalnego klienta.

Nie ma powodu do obaw

Jeśli prognozy sprawdzą się, to 20 proc. obywateli naszego kraju znajdzie pod choinką biżuterię bądź zegarek. Oznacza to, że jubilerzy osiągną bardzo duże zyski i będą mogli odrobić wszelkie straty, jakie ponieśli w ostatnim półroczu. Zakupy przedświąteczne mogą sprawić, że branża jubilerska będzie mogła zamknąć rok na plusie i być spokojna o przyszłoroczne dochody. Jednak nawet w tak gorącym okresie, jaki czeka jubilerów, nie należy zapominać, że sprzedaż biżuterii musi odbywać się w wyjątkowej atmosferze, aby klienci, którzy zdecydowali się na zakupy w naszym punkcie jubilerskim, wracali do niego częściej niż tylko z okazji świąt. Wszystkie analizy rynkowe pokazują, że Polacy nie zamierzają oszczędzać na prezentach i przeznaczą na ich zakup podobne kwoty jak w zeszłym roku. W związku z tym właściciele salonów jubilerskich nie powinni mieć powodów do obaw, a swój czas przeznaczyć na odpowiednie przyjęcie wielu klientów.