Artykuły z działu

Przeglądasz dział TARGI (id:44)
w numerze Z ŻYCIA BRANŻY – POLSKA (id:23)

Ilość artykułów w dziale: 4

Targi INHORGENTA – bardziej międzynarodowe niż kiedykolwiek wcześniej

Gdyby liczba wystawców tegorocznych targów INHORGENTA miała być wyznacznikiem pomyślności branży, można byłoby założyć, że rok 2025 będzie dobrym rokiem dla branży jubilerskiej i zegarkowej oraz kamieni szlachetnych. Jak podaje organizator, w tegorocznej edycji wzięło bowiem udział 900 wystawców reprezentujących 1334 marek z 38 krajów, tj. o 3,4% więcej niż w ubiegłym roku.

pj-2025-01-548482

Indie krajem partnerskim

Ponad połowę wystawców (53%) stanowiły firmy zagraniczne – w tym roku przede wszystkim z Włoch, Francji, Indii i Szwajcarii. Krajem partnerskim targów INHORGENTA w tym roku były natomiast Indie (tu warto przypomnieć, że pierwszym krajem partnerskim targów była w 2018 r. Polska – reprezentowało ją wtedy 34 wystawców oraz wystawa miasta Gdańsk „Bursztyn bałtycki. Tradycja i innowacja”). Obecnie Indie to główny gracz na światowym rynku biżuterii i kamieni szlachetnych – eksport tego kraju szacowany jest na 32 mld USD, zaś wartość rynku krajowego to 85 mld USD. INHORGENTA gościła w tym roku 50 wystawców z Indii.

pj-2025-01-450051

Zegarki rosną w siłę

Wyraźnie widać również wzrost liczby wystawców w sektorze zegarków – w dedykowanej im hali A1 swoje nowości prezentowało ponad 130 marek, w tym marka Balticus z Polski. Po raz pierwszy w tym roku, we współpracy z renomowaną szwajcarską Foundation Haute Horlogerie (FHH) z Genewy, została przygotowana wystawa „FHH Culturale Space” przybliżająca wyjątkowe rzemiosło i kulturowe dziedzictwo „wielkiego zegarmistrzostwa”. Celem tej wystawy jest zachowanie tego dziedzictwa, poprzez edukację i inspirację. Klasyczne zegarki nie są obecnie już przedmiotem użytkowym – dziś nie służą już przede wszystkim do odmierzania czasu, stając się raczej ekskluzywną ozdobą, nierzadko wręcz dziełem sztuki.

pj-2025-01-733127

Wiele renomowanych marek wybiera Monachium jako miejsce premiery nowych kolekcji. W tym roku do tego grona dołączyły m.in. marki Favre Leuba, Eberhard & Co. i Fossil w hali A1 Timepieces, oraz Krisonia, Terzihan i Yoko London w hali B1 Fine Jewelry. Minione targi INHORGENTA odwiedziło ok. 25 000 branżowych gości z aż 102 krajów.

Inspirujący programramowy

Organizatorzy zadbali także o bogaty program ramowy z licznymi wykładami i panelami dyskusyjnymi prowadzonymi przez ekspertów z całego świata (TRENDFACTORY) i wspaniałymi wystawami (Timeless Brillance). Wszystko po to, by stworzyć wartość dodaną – dostarczyć inspiracji, wiedzy i umożliwić poszerzenie sieci kontaktów. W ramach TRENDFACTORY eksperci podejmowali tematykę dotyczącą m.in. wpływu digitalizacji na sprzedaż biżuterii i wzrost zainteresowania biżuterią antyczną, zrównoważonego rozwoju w branży jubilerskiej i zegarmistrzowskiej, jak również przyszłości rynku diamentów oraz aktualnych trendów modowych i sprzedażowych.

W ramach dedykowanej zegarkom platformy WATCH TALKS dyskutowano o zmianach zachodzących na rynku zegarków, poświęcając szczególną uwagę szwajcarskiej branży zegarmistrzowskiej. Jednym z ważniejszych wydarzeń targów INHORGENTA jest już od wielu lat konkurs INHORGENTA AWARD – w tym roku międzynarodowe jury przyznało nagrody w 9 kategoriach, wybierając spośród 137 zgłoszeń z 22 krajów. Konkurs wraz z towarzyszącą mu prestiżową galą, w której w tym roku wzięło udział ponad 500 osób, w tym m.in. prominentni przedstawiciele branży jubilerskiej i zegarmistrzowskiej, ale także osobowości ze świata kultury i mediów, jest przede wszystkim okazją do wielkoskalowej promocji sztuki jubilerskiej i zegarmistrzowskiej. Najważniejsze nagrody w tegorocznej edycji konkursu to:

– Luxury Watch of the Year: Gerald Charles „Mastelink” – zintegrowany zegarek sportowy, utrzymany w duchu Geralda Genty, mistrza zegarkowego designu, – Gemstone of the Year: ARNOLDI INTERNATIONAL – ekskluzywna spirala 190 granatów (21,83 ct) podkreślająca bogatą paletę barw, – High Jewelry of the Year – Serafino Consoli za unikatową koncepcję wielowymiarowego pierścionka z diamentami „Grande Belezza”.

pj-2025-01-518394

Recesja na rynku niemieckim – skutki dla branży jubilerskiej i zegarmistrzowskiej

Choć recesja w Niemczech trwa już w zasadzie od 3 lat, po raz pierwszy na targach INHORGENTA przedstawiono liczby, które potwierdzają jej wpływ na rodzimą branżę jubilerską i zegarmistrzowską. Stephan Lindner, prezes stowarzyszenia BVJ zrzeszającego niemieckich jubilerów, podkreślił, że ta branża w porównaniu z innymi radzi sobie dobrze, i określił lata 2022 i 2023 jako fantastyczne dla branży. Nie da się tego niestety powiedzieć o minionym roku, w którym branża odnotowała spadek obrotów łącznie o 1,2 proc., choć, jak podkreślano, pozostaje nadal w dobrej kondycji. Ze statystyk wynika, że wyroby jubilerskie w dalszym ciągu cieszą się w Niemczech dużym powodzeniem, szczególnie te kupowane w specjalistycznych sklepach detalicznych, które odpowiadają za 70 proc. obrotów w tym sektorze. Najmniejszy spadek, jeśli chodzi o ilość, odnotowano w sektorze wysokiej jakości zegarków i biżuterii. Jak to wygląda w liczbach?

O 3,4 proc. spadła wartość eksportu niemieckiej biżuterii srebrnej i złotej – z 5 312 mln euro do 5 134 mln euro. O 2,8 proc. mniejszy był także import biżuterii i osiągnął wartość 4 604 mln euro (2023: 4 736 mln euro). Eksport niemieckiego przemysłu zegarmistrzowskiego wzrósł w 2024 r. o 3,5 proc., do około 1,87 mld euro, co pokazuje odporność branży. Jednak patrząc na liczby sprzedanych zegarków, widać znaczny spadek. Podkreślano, że dane za 2024 rok były lepsze niż nastroje w branży. Mimo to przedstawiciele branży jubilerskiej i zegarmistrzowskiej – nie tylko w Niemczech – wchodzą w rok 2025 pełni obaw. Optymizmu nie dodają wysokie ceny złota, rosnący rynek diamentów laboratoryjnych oraz wzrost cen wysokiej jakości kamieni szlachetnych.

19 wystawców z Polski

Polskie firmy, obecne od wielu lat na targach INHORGENTA w Monachium, uplasowały się również w tym roku w pierwszej dziesiątce krajów o największej liczbie wystawców – za Włochami, Indiami, Chinami, Szwajcarią, Belgią, Austrią, Hongkongiem, Francją i Hiszpanią. Polscy wystawcy oferowali głównie wyroby ze srebra (m.in. MARCIN ZAREMSKI, EVA STONE, DECO ECHO, MANOFORMA, AREK WOLSKI, LEIS JEWELRY, JUBILLEO), obrączki ślubne (PZ STELMACH oraz WAMA GOLD), biżuterię modową (ORIENT STYLE), zegarki (BALTICUS) jak również półfabrykaty (SILVEXCRAFT), narzędzia i maszyny (RODENT, GSMT) oraz opakowania (PAT BUGALA). Silnym polskim akcentem była wystawa „Treasure Box of the Future” (Kapsuła przyszłości) zorganizowana przez Międzynarodowe Targi Gdańskie w ramach projektu „Gdańsk – Światowa Stolica Bursztynu”. Zaprezentowano na niej biżuterię z bursztynem ośmiorga wiodących polskich twórców: Sławomira Fijałkowskiego, Emilii Kohut, Marcina Giebułtowskiego, Tomasza Kargula, Doroty Ceneckiej, Macieja Rozenberga i Ireneusza Glazy oraz firmy S&A Jewellery Design. Wystawa wzbudziła ogromne zainteresowanie zwiedzających – uwagę przyciągał zarówno kobaltowo-niebieski kontener transportowy, który został przekształcony w dynamiczną przestrzeń wystawienniczą, jak i połączenie wyselekcjonowanej bursztynowej biżuterii z cyfrową narracją, które stworzyło przestrzeń mieszanej rzeczywistości, pozwalając odwiedzającym w pełni zanurzyć się w świecie współczesnego designu.

Kolejne targi INHORGENTA 2026 odbędą się w Monachium w dn. 20-23.02.2026.
Więcej informacji: www.inhorgenta.com

Nowe targi na mapie Polski

Polska branża jubilerska będzie miała okazję do spotkania na nowo powstałych Targach Biżuterii Tradycyjnej i Artystycznej Biżu-Time Expo, które odbędą się w dniach 12-13 kwietnia 2014 roku we Wrocławiu.

pj-2014-01-12

Biżu-Time Expo to jedyna we Wrocławiu profesjonalna impreza targowa dedykowana branżom jubilerskiej i kamieni mineralnych/ minerałów. Wydarzenie jest odpowiedzią na duże zapotrzebowanie na rynku dolnośląskim na prezentację marek, produktów i usług jubilerskich, a także okazją do wymiany doświadczeń i kontaktów biznesowych branży. Impreza będzie odbywała się równolegle z popularnymi Targami Kosmetyczno- Fryzjerskimi Dni Urody i Spa, które przyciągają liczne grono odbiorców.

Bursztyn na Mariackiej

Od 6 do 8 września w nowym Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AmberExpo w Gdańsku odbyły się 13. Międzynarodowe Targi Bursztynu AMBERMART. Swoje wyroby zaprezentowały na nich 153 firmy bursztynnicze, złotnicze a także projektanci biżuterii.

 

Odwiedzający mieli możliwość zakupu srebrnej i złotej biżuterii z bursztynem, biżuterii artystycznej i awangardowej, rzeźb i przedmiotów dekoracyjnych z bursztynu, półfabrykatów z bursztynu, kamieni jubilerskich, pereł, lamp witrażowych oraz galanterii stołowej.

 

 

Otwarte dla zwiedzających

Targi AMBERMART otworzyły jesienny sezon wystawienniczy, pozwalając zagranicznym kupcom na uzupełnienie oferty po sezonie letnim, a przede wszystkim przed grudniowym szczytem handlowym. Tegoroczny AMBERMART został otwarty dla zwiedzających. Wejściówka kosztowała dziesięć złotych. Zainicjowany został ministerialny program promocji eksportu polskiej biżuterii z bursztynem, który nosi nazwę „Bursztyn. Skarb Polski”. To gdańsko-warszawska inicjatywa uznana przez Ministerstwo Gospodarki za najkorzystniejszą koncepcję promocji branży jubilersko-bursztynniczej. Wspólna oferta Międzynarodowych Targów Gdańskich, Krajowej Izby Bursztynu, Międzynarodowego Centrum Targowego z Warszawy oraz spółki S&A, największej polskiej firmy bursztynniczej, jest owocem kilkuletnich starań całego środowisk oraz władz Gdańska, o umieszczenie branży jubilersko-bursztynniczej na liście dziedzin promujących polską gospodarkę. Ministerstwo przeznaczyło prawie siedem milionów złotych na działania promocyjne. Planuje się, że polskie firmy biorące udział w targach zagranicznych, organizowanych w Monachium i w Vicenzie, Tucson, Las Vegas oraz w Hong Kongu, otrzymają dofinansowanie w wysokości 75 proc. kosztów, takich jak: zakup powierzchni wystawienniczej, przejazdy i hotele. W ramach kampanii projektuje się również zorganizowanie m.in. światowego kongresu bursztynu, wizyty studyjnej dziennikarzy, misji wyjazdowej polskich firm oraz przyjazdu zagranicznych kupców, akcji promocyjnej w prasie konsumenckiej i na billboardach w Niemczech, Włoszech, Stanach Zjednoczonych i Chinach, międzynarodowych warsztatów bursztynniczych oraz pokazów mody i biżuterii. Już powstał katalog promocyjny i film o pracy bursztynników.

 

 

Promocja książki

Pierwszego dnia targów odbyła się prezentacja najnowszej książki prof. Barbary Kosmowskiej-Ceranowicz, geologa z Muzeum Ziemi PAN, przyjaciela targów bursztynniczych w Gdańsku, „Bursztyn w Polsce i na świecie”. Ta licząca niemal 300 stron pozycja, to kompendium wiedzy o bursztynie – jego genezie, występowaniu, nazewnictwie, obróbce, historii obecności żywic kopalnych w kulturze i związanymi z nimi tradycjami, badaniach zachowanych w bursztynie śladów roślin i zwierząt z odległej przeszłości. W publikacji uwzględnione zostały również wyniki ostatnich badań oraz prezentacja najciekawszych europejskich ośrodków badania bursztynu. Wok ół targ ów W trakcie targów obejrzeć można było pokazy biżuterii, a także prace nadesłane na międzynarodowy konkurs dla młodzieży, zorganizowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników „Szkoła na Bursztynowym Szlaku”. Targom towarzyszyło Laboratorium Bursztynu, gdzie rzeczoznawcy Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników i pracownicy naukowi Muzeum Ziemi PAN oraz Politechniki Gdańskiej identyfikowali bursztyn. Wystawiano także wzorce żywic kopalnych i ich imitacje z kolekcji Gabrieli Gierłowskiej oraz wystawę inkluzji roślinnych i zwierzęcych w bursztynie, prezentowaną przez Muzeum Inkluzji w Bursztynie przy Uniwersytecie Gdańskim. Na zakończenie targów odbyła się impreza „Mariacka pod Gwiazdami” pod hasłem: „…a historia sobie płynie…”, podczas której odbył się pokaz mody i bursztynu Religious & LovTed Magdaleny Arłukiewicz i Aleksandra Gliwińskiego.

Impreza targowa dla Centralnej Europy

Piąta edycja Letnich Targów Trendów Jubilerskich i Zegarkowych Jubinale 2012, najmłodsza impreza branży jubilerskiej w Polsce, na stałe wrosła w kalendarz wielu firm, właścicieli galerii, sklepów jubilerskich i hurtowni.

 

 

Od 17 do 19 maja w hali w Krakowie spotkało się 120 wystawców, z Polski, Litwy, Węgier, Włoch, Czech, Słowacji, Turcji, Rumunii a nawet Hong Kongu.

 

Atrakcyjne spotka nie dla zwiedzających

W tym roku można było podziwiać biżuterię złotą i srebrną; biżuterię z diamentami, perłami i kamieniami szlachetnymi; biżuterię z bursztynem i minerałami; oryginalną biżuterię designerską i tą modową. Na targach JUBIN ALE 2012 nie zabrakło również oferty zegarkowej oraz opakowań i oferty technicznej. Targi były okazją nie tylko do nawiązania kontaktów handlowych, ale także dawały możliwość do wzbogacenia swojej wiedzy. Podczas branżowego spotkania można było dokonać bezpłatnej wyceny biżuterii i kamieni szlachetnych. Swoje stoisko miała także Ogólnopolska Komisja Złotniczo-Jubilerska udzielająca porad w sprawie oceny autentyczności oraz napraw i renowacji wyrobów rzemiosła jubilerskiego.

 

 

Organizatorowi targów, od początku istnienia imprezy, zależy na promocji młodych talentów w dziedzinie projektowania biżuterii. Podobnie było i w tym roku kiedy tytuł „Trend Skauta Polskiej Biżuterii”, promocyjnym stoiskiem oraz kampanią reklamową wyróżniona została Martyna Tejwan – absolwentka Politechniki Warszawskiej na Wydziale Architektury i Urbanistyki oraz absolwentka Wytwórni Antidotum. Zaprezentowała rozbudowane o nowe elementy, kolekcje „flowers in color” oraz „organic pearl”. Podczas dwóch dni targowych, prowadzone były przez Wytwórnię Antidotum otwarte warsztaty biżuterii w technikach tkackich. Trzeciego dnia targów, niejako podsumowaniem stała się wystawa wykonanych prac wszystkich uczestników warsztatów. Nie można zapominać, że tegorocznej edycji targów towarzyszyły liczne wystawy. Galeria Sztuki w Legnicy zaprezentowała prace biorące udział w Legnickim Festiwalu Srebra. Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych przyjechało do Krakowa z wystawą – Archiwum XX. Retrospekcja prac 20-tu lat działalności członków stowarzyszenia. Odwiedzający mieli także możliwość obejrzenia prac konkursowych adeptów sztuki złotniczej prywatnych szkół jubilerskich i złotniczych z Polski i zagranicy Fresh Metal – Geometria. Swoje autorskie projekty biżuterii i akcesoriów zaprezentowały także Krakowskie Szkoły Artystyczne.

Kryzys i mistrzostwa

Tegoroczna impreza Jubinale wyjątkowo odbyła się w maju a nie jak zazwyczaj w czerwcu. Czy był to dobry termin? Trudno na to pytanie udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Z jednej strony wcześniejszy termin powinien zachęcić większą grupę odbiorców do zakupów przed sezonem letnim oraz Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej, z drugiej strony targi odbyły się w zbyt bliskim sąsiedztwie dużej imprezy we Włoszech, co mogło wpłynąć na osłabienie frekwencji kupców zwłaszcza zagranicznych. Kolejnym elementem mającym wyraźny wpływ na statystyki jest wszechobecny medialnie „kryzys”, mocno odczuwalny w sklepach i salonach jubilerskich. Obecną sytuację rynkową zdają się potwierdzić statystyki, ponieważ Jubinale po raz pierwszy nie odnotowały zwyżki odwiedzających, zarówno wśród polskich, jak i zagranicznych gości. Mimo odczuwalnych trudności na rynku, istnienie Jubinale na targowej mapie Polski otwiera przed wieloma firmami nowe rynki. Targi potwierdzają swą atrakcyjność nie tylko dla południa Polski, ale również dla kupców z krajów Europy Centralnej. Jednocześnie warto odnotować, że większość kupców i odwiedzających była niezwykle zadowolona z oferty, jaką zaproponowały im wystawiające się firmy. Zainteresowaniem cieszyły się wystawy i stoiska, na których można było bezpłatnie dokonać wyceny biżuterii i kamieni szlachetnych. Dlatego też nie można jednoznacznie ocenić tegorocznej edycji krakowskich targów. Z całą pewnością natomiast można stwierdzić, że wpisały się one na stałe w kalendarz jubilerskich imprez w Polsce. Miejmy nadzieję, że przyszłoroczna edycja, która odbędzie się od 13 do 15 czerwca 2013 i na którą już zapraszają organizatorzy, będzie okazją do entuzjastycznych podsumowań.