Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie. Zamknij to okno informacyjne

Archiwum numerów | Polski Jubiler


Archiwum numerów

Rocznik: 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019

Archiwum numerów rocznika 2019

01-02/2008

01-02/2009

01-02/2010

01-02/2011

01/2012

pj-2013-01-01

01/2013

pj-2014-01-01

01/2014

pws-2015-01c-15

01/2015

PJ I okl. 01-2016

01/2016

pj-2017-01

01/2017

pj-2018-01

01/2018

pj-2018-01

01/2018

pj-2019-01

01/2019

02/2012

2013-02-pj

02/2013

pj-2014-02-01

02/2014

pj-2015-02-01

02/2015

pj-2016-02

02/2016

pj-2017-02

02/2017

pj-2018-02

02/2018

pj-2019-02

02/2019

03/2008

03/2009

03/2010

03/2011

03/2012

pj-2013-03-01

03/2013

pj-2014-03-01

03/2014

pws-2015-06e-01

03/2015

pj-2016-03

03/2016

pj-2017-03

03/2017

pj-2018-03

03/2018

pj-2019-03

03/2019

04/2008

04/2009

04/2010

04/2011

04/2012

pj-2013-08-00

04/2013

pj-2014-04-01

04/2014

pws-2015-08a-52

04/2015

pj-2016-04

04/2016

pj-2017-04

04/2017

pj-2018-04

04/2018

pj-2019-04

04/2019

05/2008

05/2009

05/2010

05/2011

05/2012

pj-2013-05-01

05/2013

pj-2014-05-01

05/2014

pws-2015-10a-01

05/2015

pj-2016-05

05/2016

pj-2017-05

05/2017

pj-2018-05

05/2018

pj-2019-05

05/2019

06/2007

06/2008

06/2009

06/2010

06/2011

06/2012

pj-2013-06-01

06/2013

pj-2014-06-01

06/2014

pj-2015-06-okl

06/2015

pj-2016-06

06/2016

pj-2017-06

06/2017

pj-2018-06

06/2018

07-08/2007

07-08/2008

07-08/2009

07-08/2010

07-08/2011

09/2007

09/2008

09/2009

09/2010

09/2011

10/2007

10/2008

10/2009

10/2010

10/2011

11/2007

11/2009

11/2010

11/2011

12/2007

12/2008

12/2009

12/2010

12/2011

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI

ARTYKUŁ GŁÓWNY

Bez kategorii

BEZPIECZEŃSTWO

DOBRE BO POLSKIE

DZIAŁY

DZIEDZICTWO

EDUKACJA

EKONOMIA

FESTIWAL

GEMMOLOGIA

JEWELER MARKET (ENG)

KOMUNIKATY BRANŻOWE

KSIĄŻKA

LUDZIE BRANŻY

MIEJSCE

NAGRODA POLSKIEGO JUBILERA

NARZĘDZIA

NIEZBĘDNIK BURSZTYNNIKA

NUMER WSTAWIANY

NUMERY

OBIEKT

OPINIE

PANORAMA

POKAZALI ZA GRANICĄ

POLISH MARKET

POLISH SILVER

Polska

POLSKI JUBILER

PORADNIK MAŁEJ FIRMY

PORTAL

PRAWO

PROBIERNICTWO

PROBLEM BRANŻY

PRODUKT

RAPORT

RYNEK

SKLEP

Mariusz Gliwiński,
Ambermoda

Kradzieże to w pewnym sensie zmora polskich jubilerów. Pojawia się niestety coraz więcej zuchwałych napadów, bo też wartość biżuterii jest coraz większa. Praktycznie zabezpieczeniem, którego dopiero się uczymy, jest trwałe monitorowanie, które zniechęcają nawet potencjalnych złodziei. Jeśli chodzi o firmy ochroniarskie, to usługi ich są drogie, a jakość marna.
Poważnym problemem naszej branży są też ubezpieczenia. Właściwie to nie wiem, kto jest dla kogo. Teoretycznie firma ubezpieczeniowa dla swojego klienta, ale w praktyce tak to nie wygląda. Ja tak do końca nie mam zaufania do firm ubezpieczeniowych – dyktują one kłopotliwe uwarunkowania, proponują niezbyt jasne umowy obwarowane rozlicznymi klauzulami, tymczasem uzyskanie odszkodowania to droga przez mękę. Gdy patrzę na ich wspaniałe siedziby, bogato wyposażone, to właściwie przestaję się dziwić, że nie mają pieniędzy na wypłaty.

Wojciech Kalandyk,

właściciel ART 7

Nie wyeliminujemy okradania sklepów jubilerskich, dopóki sama branża się nie zmieni. Jeżeli będą sklepy, które kupują wyroby albo kruszec niewiadomego, niepewnego pochodzenia, to kradzieże będą się powtarzać. Poza tym, bardzo ważne to nie prowokować złodziei: nie afiszować się bogactwem, nie jeździć wielkimi drogimi samochodami.
Zabezpieczenia są oczywiście ważne, ale one mogą odstraszyć tylko pospolitych złodziejaszków, bandytów z łomem w ręku. To bardzo ważne żeby nie wystarczyło stłuc wystawę i uciec, zanim nadjedzie policja czy ochrona. Ale na poważnych bandytów, którzy wejdą z karabinami nie ma rady. W takiej sytuacji napadnięty po prostu wydaje towar, bo bezpieczeństwo jest najważniejsze.

Janusz Kowalski,

przewodniczący Ogólnopolskiej Komisji Złotniczo-Jubilerskiej
Związku Rzemiosła Polskiego

Sam cztery razy padłem ofiarą kradzieży i do dziś spłacam długi – są to niestety zjawiska częste i notoryczne. Tymczasem policja działa według starych schematów – okradli jubilera – prywaciarza, to co? Bogaty jest. Policji to nie interesuje – nie mają pieniędzy, ale i przede wszystkim ochoty. Zabezpieczenia? Starać się można, ale jest to tak drogie, że rzemieślników na nie nie stać. A tymczasem zanim np. nowy, rewelacyjny zamek znajdzie się w produkcji, to złodzieje już znają jego budowę. Porządne zabezpieczenie, to wydatek rzędu kilkudziesięciu tysięcy. Kogo na to stać. Wbrew opowieściom o wspaniałym rozwoju gospodarki, ja nie widzę klientów, którzy kupowaliby drogą biżuterię. A ubezpieczenia? Każde jest oszustwem. Najpierw firma ubezpieczeniowa i policja koncentrują się na tym, czy przypadkiem sam siebie nie okradłem. Jestem ubezpieczony, ale mam wątpliwości, czy bym odzyskał swoje pieniądze, bo nie stać mnie na adwokatów, którzy broniliby moich spraw w procesie, toczącym się kilka lat

Karol Kowalski,

Cech Rzemiosła i Przedsiębiorczości
w Gdyni

Kradzieże są w branży jubilerskiej bardzo poważnym problemem. Myślę, że nie znajdzie się sklepu, salonu, pracowni, której by to nie dotyczyło. Są to napady z bronią, włamania, ale także kradzieże np. palet z biżuterią, czy wręcz pojedynczych sztuk. Jak się przed tym zabezpieczyć? W tej chwili najsensowniejszy wydaje się monitoring, ponieważ dostarcza natychmiastowej informacji o przebiegu takiego zdarzenia, pokazuje po prostu złodzieja. Następny problem naszej branży to ubezpieczenia. Firmy ubezpieczeniowe określają takie transakcje mianem wysokiego ryzyka. I stawiają szczególne wymagania – zamki, kasy, sejfy muszą mieć odpowiednie – ich zdaniem – certyfikaty. Stawki są bardzo wysokie, a kryteria niejasne. Chcielibyśmy, żeby one były rzetelne i proste – nie kilkanaście punktów drobnym maczkiem dość niejasnego tekstu, ale po prostu pakiet, w którym zawarte zostaną wszystkie wymogi, ale i obowiązki ubezpieczyciela.

SONDA

STOWARZYSZENIA

The pastoral cane
of amber and silver
for cardinal
Tarcisio Bertone

The pastoral cane of amber and silver designed by well known artist Mariusz Darapikowski was given on Saturday to the secretary of state of the Holy See, cardinal Tarcisio Bartone. The archbishop, Tadeusz Gacłowski has presented him with this pastoral cane at the beginning a solemn mass close to a monument of Jan Paul II on Zaspa. (p. 6)

The Fifth Avenue in colour
of raspberries and yellow plum

In the colour supplement “The Fifth Avenue” on the newspaper Rzeczpospolita, just second time we had possibility to see jewellery of polish goldsmiths. The session “Fruits of fiction land” prepared Ewa Wejnert with a help of Joanna Macur. Inventive of this project, a chief of the column of fashion, Lidia Polpiel, photographed a model, Ewelina Horosz, in jewellery of companies: Lewantowicz, 3 Treasures, Joanna I Elżbieta Macur. Nacklaces, bracelets, and rings splendidly suit gowns of Ewa Minge and Michał Starosta. We are impressed by effects and we are waiting for a next show. (p. 8)


Center of innovation in Birmingham “Silver schools” in Legnica

18th May in one of rooms in The Center of Culture in Legnica was opened an exhibition “Silver schools”. In this year were presented works of professors and students of UCE Birmimgham Institute of Art and Design School of Jewellery from Birmingham and Konstfack University College of Arts, Crafts and Design from Stockholm. (p. 26)

Jarosław Westermark
– master of polish goldsmithery

He is called by same people master of polish goldsmithery. He is famous owing his perfect work and excellent proportions and feeling for aesthetic art. His adventure with yewellery he started from simple forms during a secondary school. His first works were made form silver, until at the beginning “90 years of XX century he started using gold, platinum and stones, he likes the best. He found a lack of the polish market, clients are still searching for rarities made from expensive materials and stones. This process is reflecting in his work by 30 last years – he had right. Today he is counting among the famous and the more known polish artist – jewellers. (p. 27)

Fascinations of Nature
of Ewa Rudowska


Creation is the biggest passion of Ewa Rudowska. Several years ago she left an employment as photographic and she changed own status for an uncertain creator of jewellery. It was such different than a few people gave her chance to reach a success. Now she owing own jewellery can recover. (p. 28)

It seams good year

In Poland and Slovakia is keeping a good demand for jewellery, worst situation is in Czech Republic and Hungary, were we can observe economical crisis in this sector-such result gave 21st meeting of directors of Assay Offices from all countries of The Wyszegrad Group, which were during 23-24th May in Krumlow. (p )

Amber animal inclusion
in jewellery

Cycle of cameral amber exhibitions from Amber Collection of Warsaw of The Earth Museum PAN in Warsaw is presented during fair GOLD, SILVER, TIME as additional event called “Museums on fair”. In 2002 year we was projected long-term program presentation of all interesting problems according to actual knowledge about amber as polish raw material with special decorative valor. (p. 34)

“The Six” in Gallery Bielak

Every day each of them can realize own plan an ideas, they exhibit and take a part in concurs separately – together they received a lot of awards and individual exhibitions, and more than hundred collective, they are really good and active artists. 11 June p. a. “The Six” was all in Kraków: Bogumił Bytomski, Krzysztof Roszkiewicz, Paweł Kaczyński, Marcin Tymiński nad Arkadiusz Wolski. (p. 37)

Not only polish amber
in Las Vegas

JCK is one of the most important fair at the world, but still is lak of a good promotion of polish amber – mentioned Mariusz Gliwiński, owner company Ambermoda, who is selling own products for American market a lot of years. (p. 18)

The amber pen for Lech Wałęsa

Bogdan Oleszek, a chairman of The City Council of Gdańsk will present Lech Wałęsa with the pen from amber and silver by Ambrex. This honourable mention was granted by Paweł Adamowicz, a president of Gdańsk for promotion of city, famous as a cradle of “Saolidarnosć” and world capital of amber. (p. 4)

SUMMARY

Świat

TARGI

TECHNOLOGIE

TEMAT MIESIĄCA

TRENDY

TWÓRCZOŚĆ ZŁOTNICZA

TYLKO ONLINE

W NUMERZE

w numerze

WARSZTAT JUBILERSKI

WYDARZENIA

Wystawę \”Poławiacze Bursztynu\” można oglądać od 1 lipca w gdańskim Muzeum Bursztynu. Na ekspozycję składają się fotografie i film, prezentujące poławianie bursztynu na Mierzei Wiślanej autorstwa Eryka Popkiewicza oraz cykl obrazów Pauliny Binek \”Brzegi Morza\”, do których inspirację znana gdańska projektantka biżuterii z bursztynem czerpała z wędrówek po dzikich plażach. Wystawie towarzyszą także stroje nurka oraz poławiacza bursztynu, a także multimedialna prezentacja dawnych metod poławiania i współczesnych metod hydraulicznego wydobycia bursztynu, które sfotografowane zostały na oddanych w dzierżawę w Gdańsku na terenach gminnych.

WYSTAWA

WZORNICTWO

Z ARCHIWUM POLSKIEGO JUBILERA

Z PRASY EUROPEJSKIEJ

Z PRZYMRUŻENIEM OKA

Z ŻYCIA BRANŻY – POLSKA

Z ŻYCIA BRANŻY – ŚWIAT

ZAPROSILI NAS

ZDANIEM DUKA

ZEGARKI