Artykuły z działu

Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30)
w numerze 10/2009 (id:81)

Ilość artykułów w dziale: 2

Pudełko nie dla każdego

Piękne przedmioty powinny być zamknięte w pięknych opakowaniach. To powszechnie znana prawda. Nie można umieścić kosztownej biżuterii w papierowej torebce i w takim opakowaniu przekazać ją klientowi, ponieważ można mieć pewność, że tak potraktowany klient ponownie do naszego salonu nie przyjdzie.

Renomowane salony jubilerskie, szczególnie te funkcjonujące na zachodnich rynkach, bardzo często oferują swoim klientom, przy zakupie najdroższej biżuterii, ekstrawaganckie opakowania. Zdarza się, że są to pudełka ręcznie robione i dostosowywa


Twórcze podejście do kartonika

Do niedawna w naszym kraju opakowanie biżuterii traktowane było jako nic nieznaczący dodatek. Uważano bowiem, że niezależnie od opakowania oferowana biżuteria będzie się dobrze prezentowała. Jednak takie podejście powoli się zmienia. Oczywiście biżuteria mówi sama za siebie, jednak sposób jej ekspozycji jest teraz także ogromnie ważny. – Biżuterii należy zagwarantować przestrzeń – mówi Karolina Piotrzykowska, absolwentka ASP. – Nie można bezwładnie wrzucić jej do pudełka, należy zadbać, aby zamknięta w szkatułce prezentowała się wspaniale i nie utraciła nic ze swojego blasku. Pudełko, a szczególnie jego wyściółka, musi stanowić idealne tło, na którym biżuteria nie zniknie – dodaje. W związku z powyższym coraz więcej właścicieli salonów jubilerskich decyduje się na zamawianie oryginalnych opakowań na swoją biżuterię. Rzadko zdarza się, aby pudełka, w które wkładana jest biżuteria, były specjalnie projektowane dla poszczególnych kolekcji biżuterii, jednak w salonach pojawiają się oryginalne pudełka wykonane specjalnie na zamówienie salonu.


Drewno i skóra

Jubilerzy decydujący się na zakup ekskluzywnych opakowań na najdroższą biżuterię zazwyczaj wybierają pudełka wykonane ze skóry bądź drewna. Bardzo często ich wybór pada na ręcznie robione opakowania, które dodatkowo opatrzone są ich znakiem firmowym. Można spotkać się także z opakowaniami porcelanowymi, które pełnią rolę szkatułki na biżuterię, jednak taki rodzaj pudełek ciągle w Polsce należy do rzadkości. Właściciele salonów jubilerskich zdali sobie sprawę, że nie mogą identycznie pakować biżuterii z diamentami i tej z cyrkoniami.


Pudełko skarbów

Właściciele sklepów jubilerskich powinni także szczególnie dokładnie obserwować rynek opakowań i wybierać z nich takie, które oddadzą charakter sklepu i rodzaj biżuterii, jaką oferują. Drogocenna biżuteria musi zostać opakowana w pudełko, które wykonane jest z wysokiej jakości materiału. Musi być także starannie wykonane, być oryginalne i o niepowtarzalnym kształcie. Kolorystyka pudełka oraz sposób umieszczenia na nim liter także musi świadczyć o wyjątkowym wzornictwie. – Opakowanie z całą pewnością decyduje o prestiżu marki – mówi dr Wojciech Krakowiecki, specjalista ds. marketingu. – Daje ono również gwarancję kupującemu, że marka zapewnia odpowiednią jakość produktu – dodaje.

Opakowanie sposobem na oryginalność

W polskich salonach jubilerskich dominuje przekonanie, że niezależnie od rodzaju biżuterii klient otrzymuje niemal identyczne opakowanie. Niestety, takie podejście należy zmienić, ponieważ odbiorcom zaczęło zależeć, aby inaczej opakowana była biżuteria złota, a inaczej srebrna. Zależy im, aby pierścionek został zupełnie inaczej dostarczony niż choćby kolczyki.

Właściciele salonów jubilerskich zazwyczaj nie poświęcają należytej uwagi opakowaniu, które przekazują klientowi wraz z zakupionym przez niego produktem. Nie wydaje im się zasadne zamawianie do swojego sklepu różnych opakowań, które świadczyłyby o oryginalności sklepu. A przecież nie od dziś wiadomo, że opakowanie stało się jednym z podstawowych elementów oddziaływania na rynek a także ostatnim etapem promocji.


Końcowy efekt

Oczywiście biżuteria nie jest produktem, który musi oddziaływać na odbiorcę za pośrednictwem opakowania, które w przypadku innych produktów luksusowych, takich jak choćby perfumy, odgrywa znacznie większą rolę. Opakowanie biżuterii nie decyduje o wyborze danej biżuterii, jednak nie można także nie doceniać jego roli. Jest ono bowiem niezbędne i decyduje bardzo często o sposobie postrzegania naszego salonu przez klientów. Konsumenci przyzwyczajeni są bowiem do różnego rodzaju opakowań, które spotykają w swoim codziennym życiu. Warto wiedzieć, że odpowiednio dobrane pudełko zapewni nam sympatię klientów, która bardzo często przekłada się na ponowne zakupy.


Efektowne opakowanie nie do śmieci

– Pudełko, w które wkładana jest biżuteria, pełni inną rolę niż zwykłe opakowanie. Bardzo często biżuteria przechowywana jest w nim przez bardzo długi czas, podczas gdy zwykłe opakowania wyrzucane są do śmieci – mówi Walery Książek, pracownik hurtowni opakowań do biżuterii. – Należy także pamiętać, że efektownie opakowana biżuteria robi znacznie lepsze wrażenie na obdarowanym niż nałożenie pierścionka na palec – dodaje. Warto zwrócić uwagę na fakt, że ładne i stylowe opakowanie świadczy także o naszym sklepie. Jeśli zdecydujemy się na zamówienie zwykłych pudełek, to nie możemy liczyć, że klienci będą utożsamiać się z oferowanym przez nas towarem. Nie można bowiem oczekiwać, że będą pamiętać, w którym salonie kupili biżuterię. Dlatego też warto zastanowić się nad zamówieniem opakowań, na których umieszczony zostanie znak firmowy naszego sklepu, a zamówione pudełka będą wykonane tylko dla nas.


Podróż z duchem czasu

Niemal w każdym salonie jubilerskim możemy spotkać się z flokowatymi opakowaniami jubilerskimi, na których nie została zamieszczona żadna informacja na temat salonu ani sprzedanego produktu. Niektóre salony, na skutek panującej obecnie mody, postanowiły odstąpić od tradycyjnych opakowań i zdecydowały się na bardziej innowacyjne rozwiązania. Starają się zamawiać opakowania, które kształtem znacznie odbiegają od tradycyjnych pudełek.

Na polskim rynku coraz częściej można spotkać się z opakowaniami w kształcie muszelki, przeznaczonymi dla klienta kupującego sznur pereł, czy w kształcie serca, gdy w środku znajduje się pierścionek zaręczynowy. Firmy produkujące opakowania jubilerskie także coraz częściej decydują się na wykonanie opakowań w krótkich seriach, tylko na życzenie indywidualnego odbiorcy i według jego projektu. – Nie można mówić o masowym zjawisku zamawiania opakowań według przesłanego wcześniej projektu, jednak można powiedzieć, że zdarza się to już stosunkowo często – mówi Walery Książek. – A przyglądając się zachodnim rynkom, można powiedzieć, że niedługo w Polsce także niemal każdy salon jubilerski postawi na oryginalne opakowania dla swoich produktów – dodaje.