Artykuły z działu

Przeglądasz dział SKLEP (id:43)
w numerze 04/2009 (id:76)

Ilość artykułów w dziale: 1

Obowiązkowe zwroty

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wznawia
kontrole wszystkich sklepów i punktów usługowych w celu wychwycenia wszelkich nieprawidłowości w sprawie
przyjmowania przez właścicieli reklamacji. Obecnie znowu rozgorzała sprawa bezprawnych praktyk sprzedawców,
którzy niezgodnie z umową ograniczają prawa konsumentów do reklamacji towaru

Sklepy jubilerskie także muszą być przygotowane na wizytację UOKiK i znać wszystkie swoje powinności względem klientów. Problem reklamacji jest uregulowany w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, która weszła w życie 1 stycznia 2003 roku. Zgodnie z nią to sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową, a konsument ma dwa lata na dochodzenie roszczeń.


Obowiązki sprzedawcy

Ustawa ściśle określa obowiązki sprzedawcy, które musi spełnić, sprzedając swoje produkty. Przede wszystkim musi podać on cenę biżuterii oraz cenę grama kruszcu użytego do jej produkcji. Sprzedawca nie może także przekazać produktu bez uprzedniego wystawienia rachunku, czyli potwierdzenia zawarcia umowy. Na paragonie musi znajdować się adres sklepu, data sprzedaży oraz określenie towaru konsumpcyjnego, jego liczba i cena. Obowiązkiem sprzedającego jest także udzielenie kupującemu zrozumiałych informacji, wystarczających do prawidłowego korzystania z biżuterii. Właściciel sklepu jubilerskiego musi zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające dokonanie wyboru towaru konsumpcyjnego i sprawdzenie jego jakości.


Reklamacja mimo wszystko

Mimo spełnienia wszystkich nałożonych na jubilera warunków, klient może wystąpić do sklepu z reklamacją. Reklamacja jest żądaniem klienta kierowanym do sprzedawcy lub producenta w związku z niezadowalającą jakością towaru. W takim przypadku konsument może domagać się przede wszystkim wymiany bądź naprawy towaru, jak również żądać zwrotu pieniędzy za towar lub obniżenia ceny. Reklamację można złożyć w zasadzie w ciągu 2 lat od jego nabycia. W przypadku wymiany towaru czas automatycznie liczy się na nowo. Sprzedawca w sklepie jubilerskim, który otrzymał od kupującego żądanie naprawienia towaru lub wymianę go na nowy, musi ustosunkować się do tej prośby w ciągu 14 dni. W momencie gdy nie podejmie on żadnych działań, uważa się, że uznał żądanie klienta za zasadne.

 Żądanie pieniędzy

Prowadząc sklep jubilerski, należy pamiętać, że klient nie może domagać się od nas, w ramach reklamacji, zwrotu pieniędzy za zakupiony produkt bez uprzedniego wykazania jego wad. Jeśli natomiast biżuteria jest uszkodzona, klient może żądać od nas jej naprawy bądź wymiany na nową albo zażądać obniżenia ceny, a w skrajnym przypadku odstąpić od umowy i jednocześnie zażądać zwrotu pieniędzy. Jest to jednak możliwe wówczas, gdy wada jest niemożliwa do usunięcia, a naprawa biżuterii bądź jej wymiana jest niemożliwa do dokonania.


Dobra wola sprzedawcy

Często się zdarza, że klient dokonuje zakupu pod wpływem impulsu i po przemyśleniu postanawia go oddać bez podania przyczyny. Jednak taka
możliwość istnieje tylko wówczas, gdy sprzedawca okaże dobrą wolę. Nie ma bowiem przepisu, który mówiłby, że istnieje możliwość oddania zakupionego towaru do sklepu. Sklepy coraz częściej godzą się na to, aby klient miał czas do namysłu, albo osoba przez niego obdarowana mogła oddać prezent lub chociaż wymienić go na inny.


Sklep internetowy

Zupełnie inaczej wygląda sprawa sklepów jubilerskich prowadzonych przez internet. W tym przypadku klient może odstąpić od kupna towaru, a jeśli go kupił, może go oddać bez podania żadnej przyczyny, i właściciel sklepu jest zobowiązany zwrócić mu pieniądze. Kupujący ma prawo odstąpić od umowy bez podania przyczyny w ciągu dziesięciu dni od otrzymania produktu. To samo dotyczy sytuacji, gdy biżuteria zamówiona została np. przez telefon albo e-mailem. Do zachowania terminu na odstąpienie od umowy wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Co istotne, gdy klient nie zostanie poinformowany przez sprzedawcę, że ma dziesięć dni do namysłu, to termin na odstąpienie od umowy się wydłuża. Wynosi wtedy trzy miesiące od dnia wydania biżuterii.