Artykuły z działu

Przeglądasz dział ZEGARKI (id:53)
w numerze 03/2022 (id:189)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2022-03

Cyfryzacja branży zegarmistrzowskiej

Skala wpływu pandemii na polski rynek jubilerski jest ogromna. Na całym świecie branża zegarmistrzowska stara się, przewidując przyszłość, znaleźć rozwiązanie w tej nowej sytuacji i odnajduje je w cyfryzacji. Cyfryzacja branży zegarmistrzowskiej staje się coraz powszechniejsza i mimo sporych problemów z jej wprowadzeniem, wiele podmiotów gospodarczych inwestuje pieniądze w jej rozwój.

w23pj-150239-993425

Kryzys pandemiczny ukazał wyraźną zmianę w sprzedaży zegarków. Część właścicieli salonów zegarmistrzowskich otrzymała pomoc od rządu, część została objęta tarczą antykryzysową, część przetrwała trudny czas, inwestując swój kapitał, niektórzy musieli zamknąć firmy, inni znacznie ograniczyć zatrudnienie, czyli dla niemal wszystkich kryzys związany z COVID-19 był wydarzeniem traumatycznym. Rosnąca frustracja, niepewność jutra zmusza więc podmioty gospodarcze funkcjonujące na krajowym rynku do podjęcia kroków pozwalających im na przetrwanie nawet w czasach lockdownów. I cyfryzacja postrzegana jest jako klucz do poruszania się po nowym rynku zegarmistrzowskim w Polsce.

Pomoc i rozwiązanie problemów branży

Aby jednak cyfryzacja pomogła branży zegarmistrzowskiej, ta musi się skonsolidować. Wprowadzenie wspólnych platform sprzedażowych pozwala na poszerzenie kręgu odbiorców zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Nie można bowiem nie zauważyć, że samodzielne, małe sklepy z zegarkami nie mają szans na konkurowanie ze znanymi markami z całego świata. Tworzenie wspólnych inicjatyw pozwoliłoby na zaistnienie na światowym rynku. I takie rozwiązanie promują obecnie najważniejsze organizacje zrzeszające sprzedawców z całego świata. Scentralizowanie na jednej platformie pozwoli na dotarcie z ofertą sprzedażową do znacznie większej rzeszy potencjalnie zainteresowanych klientów. Pozwala również na ograniczenie własnych kosztów na promocję swojej marki w sieci. Cyfryzacja branży zegarmistrzowskiej może się udać tylko wówczas, gdy skonsolidowane marki będą działały wspólnie dla dobra branży, oferując swoje zegarki na wspólnej stronie internetowej, korzystać będą z platform społecznościowych takich jak Facebook, Instagram, Twitter, WhatsApp, platform sprzedaży detalicznej, a także – co może i najbardziej istotne – zdecydują się na stworzenie własnych aplikacji pozwalających na bezproblemowy zakup zegarków. Należy podkreślić, że aplikacje są jednym z najważniejszych i najnowocześniejszych narzędzi marketingowych, którymi posługują się firmy na całym świecie.

Problemy z cyfryzacją

Mimo bezsprzecznych korzyści wynikających z cyfryzacji należy zauważyć jej negatywny aspekt. Aby zaistnieć w świecie cyfrowym, należy nie tylko stanowić konkurencję dla międzynarodowych marek, które w świecie wirtualnym mają już swoje grono stałych klientów, ale także zadbać o całe zaplecze związane z rynkiem cyfrowym, a mianowicie ochroną danych osobowych klientów. Bezpieczeństwo w sieci jest jednym z kluczowych problemów, przed jakimi stają podmioty gospodarcze próbujące swoich sił w wirtualnej sprzedaży. Należy więc liczyć się z kosztami wynikającymi z przepisów prawnych związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa klientom. Jednocześnie należy zauważyć, że umiejętność czerpania wartości z danych w coraz większym stopniu decyduje o pozycji konkurencyjnej na rynku, zmieniając w rezultacie funkcjonowanie firm i całej gospodarki. Na najbardziej ogólnym poziomie wydajniejsza i szybsza analiza dużych zbiorów danych służy optymalizacji procesów decyzyjnych w organizacjach. W handlu, gdzie dane można pozyskiwać z działów marketingu, sprzedaży, obsługi klienta, ale też z raportów o cenach oraz z mediów społecznościowych, umiejętność ich przetwarzania daje pełniejszy ogląd zachowań kupujących i konkurencji. Dane osobowe pozyskiwane przez usługodawców w internecie służą do tworzenia skutecznych kampanii marketingowych, trafiających do właściwych odbiorców. Instytucje finansowe zyskują możliwość szybkiego wykrywania i reagowania na próby oszustw, a branża zegarmistrzowska może pozyskać wiedzę na temat preferencji zakupowych Polaków. Im więcej informacji pozyska, tym większa szansa na zwiększenie sprzedaży swoich zegarków w sieci.

Marta Andrzejczak