Artykuły z działu

Przeglądasz dział RAPORT (id:59)
w numerze 03/2018 (id:166)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2018-03

Rynek biżuterii ze złota za 30 lat

Światowa Rada Złota opublikowała opracowaną pod redakcją Arama Shishmaniana prognozę „Gold 2048: The Next 30 Years For Gold”, dotyczącą zmian, jakie dokonają się na światowym rynku złota w ciągu następnych 30 lat. Z diagnozy wynika, że największe znaczenie dla branży jubilerskiej będą miały rozwijające się gospodarki Chin i Indii.

pj-2018-06a-13

Analitycy podkreślają także znaczenie zwiększenia się roli aplikacji mobilnych i ich wpływu na zmiany cen i zwiększenie sprzedaży najdroższego kruszcu na świecie oraz biżuterii z niego wykonywanej.

Demografia motorem zmian na rynku złota

Biżuteria wykonana ze złota przez stulecia kojarzona była nie tylko z pięknem, ale także statusem materialnym jej posiadacza. Inwestycja w złote kosztowności traktowana była jako pewnego rodzaju zabezpieczenie swojej przyszłości. Złoto i wyroby z niego wykonane odgrywały podwójną rolę – instrumentu finansowego oraz przedmiotu symbolicznego. W ostatnim czasie rola przypisywana biżuterii zmieniła się diametralnie. Dziś coraz rzadziej biżuteria traktowana jest jako lokata kapitału czy oznaka statusu społecznego. Można powiedzieć, że stała się ona luksusowym przedmiotem symbolicznym oraz ozdobą uzupełniającą całość kreacji. Z danych opublikowanych przez Światową Radę Złota wynika, że w nadchodzącym dziesięcioleciu rola biżuterii będzie marginalizowana.

Analitycy zauważają bowiem tendencję wskazującą, że rynki Europy Zachodniej są już dawno nasycone dobrami luksusowymi. Starzejące się społeczeństwa przeznaczają znacznie mniej środków finansowych na zakup luksusowej biżuterii. A młodzi ludzie są nią coraz mniej zainteresowani. Nie traktują jej bowiem ani jako lokaty kapitału, ani jako przedmiotu podkreślającego status społeczny posiadacza. W Europie biżuteria wykonana ze złota powoli staje się przedmiotem symbolicznym, ofiarowywanym z okazji zawarcia małżeństwa lub innych większych uroczystości rodzinnych. Podobną rolę zaczyna odgrywać ona w Japonii i USA. Oznacza to, że popyt na luksusową biżuterię w społeczeństwach starzejących się – Europa, USA, Japonia – w ostatnim dziesięcioleciu znacznie zmalał. Analitycy Światowej Rady Złota prognozują, że tradycyjna złota biżuteria nie zniknie z rynku, ale zainteresowanie nią będzie objawiało się przede wszystkim na rynkach wschodnich.

Już dziś bowiem to Chiny i Indie są krajami, w których odnotowujemy największy na świecie popyt na biżuterię. I można przypuszczać, że w następnych dziesięcioleciach tendencja ta nie tylko się utrzyma, ale zainteresowanie kupnem złotej biżuterii będzie rosnąć. Wpływ na taki stan rzeczy ma, według autorów raportu, demografia. Jak możemy przeczytać w „Gold 2048: The Next 30 Years For Gold”, wzrost liczby ludności w wieku produkcyjnym jest pozytywnie związany ze wzrostem gospodarczym. Szacuje się, że w 2048 r. liczba ludności na świecie będzie oscylowała wokół 10 mld. Dzisiaj Chiny i Indie są największymi państwami zainteresowanymi kupnem biżuterii luksusowej. Analitycy Światowej Rady Złota uważają, że rosnące dochody, przejście na gospodarkę bardziej zorientowaną na konsumpcję w Chinach i demografię Indii powinny utrzymać tę tendencję.

Z prognozy wynika, że w najbliższym czasie może okazać się, że popyt na złoto w Indiach znacznie wzrośnie – jeśli rząd odniesie sukces w dążeniu do radykalnego zwiększenia dochodów z rolnictwa. Natomiast, według autorów raportu, w Chinach tradycyjna biżuteria z 24-karatowego złota stanie się znacznie mniej powszechna. Wydaje im się, że rynek dość szybko nasyci się biżuterią dobrej jakości i na wzór europejski będzie rozwijał się w kierunku biżuterii tańszej, wykorzystywanej bardziej jako ozdoba niż lokata kapitału. Autorzy opracowania zwracają także uwagę na rynek afrykański, który według ich założeń w ciągu następnych 30 lat stanie się jednym z dynamicznej rozwijających się gospodarek światowych.

Nowocz esne technologie na rynku bi żuterii ze złota

W „Gold 2048: The Next 30 Years For Gold” zwrócono także uwagę na zmiany wywołane przez rozwój nowoczesnych technologii. Autorzy zauważają, że w najbliższym czasie będziemy świadkami dynamicznego rozwoju aplikacji mobilnych umożliwiających błyskawiczne kupno i sprzedaż złota oraz produktów z niego wykonanych. Uważają także, że handel biżuterią będzie odbywał się głównie za pośrednictwem internetu. Zauważają, że już dziś możemy dostrzec zmiany będące pierwszymi symptomami nadchodzącej rewolucji cyfrowej świata biżuterii. Już dziś bowiem technologia dotyka w praktyce każdego aspektu naszego życia. W 2048 r. prawdopodobnie będzie jeszcze bardziej obecna, a także znacznie zwiększy się liczba ludzi mających do niej nieograniczony dostęp, co z kolei przełoży się na zmiany w mentalności społeczeństwa, a także – co za tym idzie – na inne postrzeganie przedmiotów materialnych, do jakich zaliczana jest biżuteria. Jak zauważają eksperci, rozwój technologiczny będzie szansą dla innowatorów na całym świecie, ponieważ wielkie, bogate rynki czekają na najlepsze pomysły.

Opracowała na podstawie „Gold 2048: The Next 30 Years For Gold” Marta Andrzejczak