Artykuły z działu

Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30)
w numerze 06/2012 (id:111)

Ilość artykułów w dziale: 3

Kamienie ozdobne i oryginalne

Wraz ze wzrostem zainteresowania biżuterią modową rośnie zainteresowanie kamieniami ozdobnymi. Coraz częściej kupują je amatorzy próbujący swoich sił na rynku jubilerskimi. Kamienie ozdobne w czasach kryzysu kupowane są przez złotników i jubilerów, projektantów biżuterii, którzy starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów.

 

 

Warto zauważyć, że najszybciej wzrasta sprzedaż kamieni ozdobnych oferowanych za pośrednictwem internetu. Wpływ na ten stan rzeczy ma wygodna forma zakupów, ale także możliwość indywidualnego negocjowania cen i olbrzymi wybór towarów.

 

Kryzys skłania ku racjonalizacji

– Klienci salonów jubilerskich przeznaczają mniejsze sumy na zakup biżuterii, szczególnie modowej czy okazjonalnej – mówi Michał Krzedowski, właściciel firmy Awenturyn, importer kamieni ozdobnych. – Co z kolei skłania producentów biżuterii do zakupu kamieni tańszych, które wpasowują się w modowe trendy biżuteryjne – dodaje. Podstawowym kryterium Polaków przy wyborze biżuterii w salonie jubilerskim coraz częściej staje się cena. Jak podkreślają właściciele salonów jubilerskich klienci chcą biżuterii modnej i niedrogiej. – Niskiej ceny i nowoczesnego designu nie można osiągnąć wykorzystując do produkcji biżuterii kamieni szlachetnych – mówi Michał Krzedowski. – Im tańsza i ciekawsza biżuteria tym dla klienta lepiej, stąd ogromne zainteresowanie kamieniami ozdobnymi – dodaje. W renomowanych salonach jubilerskich można kupić srebrną biżuterię z kamieniami ozdobnymi, której cena nie będzie przekraczała pięćdziesięciu złotych. – Czasy wymuszają na właścicielach salonów jubilerskich zmiany w asortymencie, z jednej strony posiadają oni ekskluzywną, wysokowartościową biżuterię, z drugiej można znaleźć w nich biżuterię designerską z kamieniami ozdobnymi – mówi Bogdan Wyżykiewicz, jubiler. Warto zauważyć, że klienci szukają ciekawego wzornictwa, coraz częściej można spotkać się z postawą, że wolą posiadać modny dodatek niż biżuterię z kamieni i metali szlachetnych. Stąd też wynika stale rosnące na naszym rynku zainteresowanie kamieniami ozdobnymi.

 

Hurt i detal

Popularność biżuterii z kamieniami ozdobnymi spowodowała, że na rynku pojawiło się wiele firm specjalizujących się w dostarczaniu klientom importowanych kamieni. Ozdobne „półfabrykaty” przeznaczone do tworzenia biżuterii można kupić nie tylko w tradycyjnych hurtowniach jubilerskich, czy za pośrednictwem sieci internetowej, ale także w sklepach dla detalistów, gdzie kamienie oferowane są na wagę. – Kamienie ozdobne kupują nie tylko jubilerzy, złotnicy czy projektanci biżuterii, ale także osoby próbujące swoich sił na rynku jubilerskim – mówi Bogdan Wyżykiewicz. – Młodzi twórcy swoje pierwsze „wprawki biżuteryjne” zaczynają od kamieni ozdobnych, kamieniach, których zniszczenie nie będzie wiązało się z dużym kosztem – dodaje. Podmioty gospodarcze oferujące kamienie ozdobne dostosowują swoją ofertę pod konkretne oczekiwania odbiorcy. Hurtowanie kuszą swoich klientów promocjami, czy bezpłatną dostawą. Coraz częściej pozwalają na zakupy osobom prywatnym oraz firmom niezwiązanym z rynkiem jubilerskim. W hurtowniach można swobodnie negocjować ceny a także zamawiać produkty spoza oferty. – Hurtownicy stają się bardzo elastyczni, cena kamieni ozdobnych ustalana jest indywidualnie w zależności od klienta – mówi Michał Krzedowski. – W większości hurtowni kamieni ozdobnych istnieje możliwość zamówienia konkretnych kamieni, które nie znajdują się w ofercie firmy i import ich do Polski – dodaje. Klienci mogą niemal dowolnie wybierać kamienie, które ich interesują. Nowością godną odnotowania jest fakt, że kamienie jubilerskie można kupić na sztuki. – Coraz więcej firm decyduje się na takie rozwiązanie i kieruje swoją ofertę do klientów indywidualnych – mówi Michał Krzedowski. – Mimo że cena pojedynczego kamienia rzadko przekracza pięć złotych to firmy sprzedające kamienie w detalu nie narzekają ani na brak klientów, ani na brak środków finansowych – dodaje. Pojedyncze kamienie najczęściej sprzedawane są za pośrednictwem internetu. – Na ulicach polskich miast pojawiają się sklepy z akcesoriami dla przyszłych „ jubilerów” – mówi Bogdan Wyżykiewicz. – Można w nich kupić podstawowy sprzęt jubilerski, półfabrykaty, ale także kamienie ozdobne, które oferowane są klientom, albo na sztuki, albo w „sznurku” – dodaje. Miejsca takie są coraz popularniejsze gdyż można tam dokładnie przyjrzeć się kamieniowi, zapoznać się z najnowszymi trendami, a także porozmawiać ze sprzedawcą i dowiedzieć się więcej na temat swojego zakupu.

 

Kolor i kształt

Kamienie ozdobne wybierane są przede wszystkim ze względu na ich kolor oraz ciężar. Twórcy biżuterii kupują je kierując się najczęściej kolorystyką modną w danym sezonie. – Ostatnio dość dobrze sprzedają się brązowe jaspisy, pomarańczowy howlit, czy czarny onyx – mówi Michał Krzedowski. – Jednak prawdziwy sprzedażowym pewniakiem są wszystkie kamienie w kolorze czerwonym. Poczynając od barwionego na czerwono howlitu, przez czerwony marmur i cyrkonie a na koralu kończąc – dodaje. Należy pamiętać, że biżuteria tworzona z kamieni ozdobnych musi być przede wszystkim modna. – Decydując się na zakup kamieni ozdobnych warto przyjrzeć się kolorystyce dominującej w danym sezonie – zauważa Michał Krzedowski. – Można być pewnym, że kolorystyka dominująca w modzie odzieżowej będzie także dominowała w „świecie” kamieni ozdobnych – dodaje. Jak podkreślają sprzedawcy przy wyborze odpowiedniego kamienia ozdobnego klienci zwracają szczególną uwagę na jego wagę. – Kamienie ozdobne są w większości kamieniami ciężkimi, co przekłada się na wagę biżuterii z nich wykonanej, a to z kolei na komfort i zadowolenie klientów – mówi Bogdan Wyżykiewicz. – Wybierając kamienie do modnej biżuterii nie można pominąć tego kryterium – dodaje.

 

Magia koloru

Kamienie ozdobne, nazywane coraz częściej kamieniami półszlachetnymi, zaczynają dominować na polskim rynku jubilerskim. Przyczyn tego faktu nie należy upatrywać tylko w znacznie niższej niż w przypadku kamieni szlachetnych cenie, ale w ich walorach estetycznych. Kamienie ozdobne wykorzystywane były bowiem w złotnictwie od zawsze, teraz możemy obserwować ich „karierę” wśród masy zadowolonych klientów. – Bogaci klienci zawsze będą decydować się na biżuterię z kamieniami szlachetnymi – mówi Bogdan Wyżykiewicz. – A rosnącej popularności kamieni ozdobnych dopatrywałby się w ich cenie, łatwości z jaką można je nabyć oraz zainteresowaniu klientów zarówno biżuterią modową, jak i modułową – dodaje.

Klienci szukają unikatów

Kryzys na rynku jubilerskim oraz zmiana upodobań klientów salonów jubilerskich w kierunku coraz większej unikalności, sprawia, że projektanci biżuterii na całym świecie starają się zachęcić konsumentów do zakupów.

 

 

Jednym ze sposobów na zwiększenie sprzedaży biżuterii, jest wykorzystywanie niecodziennych kamieni i minerałów do produkcji kosztowności. Twórcy sięgają po materiały, które są nie tylko wartościowe, ale także niecodzienne. Na rynku pojawia się biżuteria wykonana ze skamieniałości, unikatowych kamieni jubilerskich czy tworzyw sztucznych.

 

Andaluzyt i andezyn

Jeszcze do niedawna andaluzyt był niezwykle rzadko stosowany do produkcji biżuterii. Teraz jednak coraz więcej projektantów zaczyna wykorzystywać go w swoich pracach. – Zainteresowanie kamieniem rozpoczęło się w momencie, gdy minerał ten został zaprezentowany w kolekcji biżuterii Channel – mówi Piotr Gogolski, jubiler. – Obecnie obserwujemy coraz większe wykorzystanie tego kamienia na rynku biżuteryjnym – dodaje. Polscy projektanci rzadko wykorzystują andaluzyt w swoich projektach, jednak nie można wykluczyć, że w najbliższym czasie sytuacja ta ulegnie zmianie. Jak podkreślają specjaliści, minerał ten, nie tylko niesie ze sobą walory estetyczne, ale także może stać się dobrą inwestycją ze względu na swoją nietuzinkowość. – Andaluzyt jest niezwykle ciekawy, zwłaszcza za przyczyną swojej barwy – mówi Piotr Gogolski. – Przypatrując się mu można mieć wrażenie, że zmienia kolor i niemal w tym samym czasie jest zielony, czerwony i brązowy – dodaje. Wielobarwność kamienia sprawia, że cieszy się dużym zainteresowaniem kupujących. – W czasie gdy liczy się przede wszystkim unikalność biżuterii właściwości andaluzytu wydają się być nie do przecenienia – zauważa Piotr Gogolski. Podobną do andaluzytu popularnością zaczyna cieszyć się ostatnio także andezyn. Mimo że należy do grupy minerałów pospolitych to jest to kamień ceniony w jubilerstwie. – Zjawisko to wynika z faktu, że do użytku nadaje się jedynie niewielka ilość andezytów, tylko te o barwach zielono-koniakowych z odcieniem czerwieni do czysto czerwonych – mówi Piotr Gogolski. – Kamienie o barwie czysto czerwonej osiągają najwyższe ceny na rynku jubilerskim – dodaje. Andezyt został wykorzystany przez największe domy mody a co za tym idzie projektantów biżuterii i powoli biżuteria z niego wykonana zaczyna cieszyć się coraz większym zainteresowaniem na całym świecie.

 

Polscy eksperymentatorzy

Projektanci w naszym kraju także zaczynają sięgać po mniej znane bądź zapomniane kamienie. Warto wspomnieć choćby o coraz powszechniejszym wykorzystaniu cytrynu czy opali. Twórcy starają się zachęcić potencjalnych kupców nie tylko oryginalnym wzornictwem, ale także użyciem w swoich projektach niecodziennych kamieni i materiałów. Tendencje na światowych rynkach jubilerskich pokazują, że im biżuteria jest oryginalniejsza tym większym cieszy się zainteresowaniem kupujących. Projektanci na całym świecie podejmują ryzyko i szukają albo alternatywnych materiałów do produkcji biżuterii, albo wracają do dawno zapomnianych kamieni czy metod tworzenia kosztowności.

Sprzedaż diamentów

W Polsce najlepiej sprzedają się najmniejsze i niekoniecznie najlepszej jakości diamenty a także kamienie najdroższe. Importerzy diamentów podkreślają, że najchętniej kupowane są kamienie o masie 0,005-0,009 ct, których ceny rzadko przewyższają 2500 złotych za karat. A także diamenty, których ceny przekraczają milion złotych.

 

 

Kamienie najtańsze wybierają zazwyczaj złotnicy, którzy tworzą z nich biżuterię, szczególnie chętnie kupowaną przez klientów, czyli pierścionki zaręczynowe. Najdroższe kamienie wykorzystywane są do produkcji ekskluzywnej biżuterii a także jako lokata kapitału.

 

Klient wysublimowany

Polski rynek diamentowej biżuterii różni się od analogicznego segmentu rynku w innych krajach Unii Europejskiej. – Polscy, zarówno klienci indywidualni, jak i właściciele salonów jubilerskich czy złotnicy, nie wiele wiedzą na temat diamentów – zauważa Piotr Humerg, pracownik Diamant Schmuck. – Klienci w Niemczech dokładnie zdają sobie sprawę z wartości kupowanych kamieni w biżuterii, wybierają takie, które są nie tylko piękne, ale także mają określoną wartość – dodaje. W polskich salonach jubiler s k i c h pojawia się diamentowa biżuteria, do której produkcji wykorzystane zostały niskiej jakości kamienie. Większość z nich nie ma także certyfikatu. Mimo że polskie prawo nakłada na sprzedawcę diamentów obowiązek posiadania certyfikatu, w praktyce sytuacja wygląda różnie. Zgodnie z prawem handel diamentami nieoszlifowanymi, może odbywać się tylko z zastosowaniem odpowiedniego certyfikatu, stwierdzającego źródło pochodzenia diamentów. Certyfikat musi zawierać podstawowe wiadomości tj. numer certyfikatu, nazwy organów wydających i potwierdzających, datę wydania i potwierdzenia, datę utraty ważności, kraj przywozu, kraj pochodzenia, jeśli jest znany, kod(-y) HS, wagę w karatach, wartość, datę sprawdzenia. – Każdy zakupiony w Polsce diament, choćby najmniejszy, powinien posiadać „zaświadczenie” – mówi Piotr Humerg. – Jednak tak nie jest, sprzedawcom nie opłaca się bowiem wyrabiać certyfikatów na małe kamienie a nie zawsze kupują je z legalnych źródeł – dodaje. Trochę inaczej sytuacja wygląda w przypadku kamieni drogich, o najwyższej jakości. Kupowane są przez najzamożniejszych Polaków, którym zależy przede wszystkim na zainwestowaniu swoich pieniędzy, co z kolei powoduje, że muszą posiadać wszelkie dane dotyczące kamienia. I co warto podkreślić takie zapewnienie w postaci certyfikatu otrzymują.

 

Miejsce sprzedaży

Decydując się na kupno diamentów należy wybrać wiarygodnego sprzedawcę. Warto sprawdzić, czy dana firma współpracuje z giełdami diamentowymi w Antwerpii, Nowym Jorku oraz Idar-O berstein. Sprowadzenie kamieni ze sprawdzonych źródeł daje pewność, że diamenty, które kupujemy są nie tylko autentyczne, ale także posiadające wszelkie niezbędne certyfikaty. Dobrze także, aby firma, od której zdecydujemy się kupować diamenty dysponowała własnym laboratorium wyposażonym w nowoczesny sprzęt oraz wykwalifikowaną kadrą pracowników.