Artykuły z działu

Przeglądasz dział RAPORT (id:59)
w numerze 03/2012 (id:108)

Ilość artykułów w dziale: 1

Sezon na modę

Popularność biżuterii modowej rośnie z sezonu na sezon. Co sprawia, że na polskim rynku pojawia się coraz więcej podmiotów gospodarczych chcących zaspokoić oczekiwania klientów?

 

 

Klienci nie chcą przeznaczać na zakupy modnej biżuterii dużych pieniędzy, dlatego też decydują się na wybór ozdób wykonanych z nieszlachetnych materiałów. Modną biżuterię cechuje jej sezonowość, co przekłada się na jej cenę, a także niezwykle często jakość wyrobów.

 

Popyt zrodził podaż

Stale rosnące ceny metali i kamieni szlachetnych spowodowały, że klienci chętniej zaczęli kupować biżuterię sztuczną. Na polskim rynku pojawiało się wiele punktów sprzedaży biżuterii taniej, która wpisywała się w najnowsze trendy modowe. Nie można zapominać, że zapotrzebowanie Polaków na modne dodatki stale rośnie, co powoduje, że na naszym rynku biżuteryjnym pojawia się coraz więcej miejsc, gdzie można kupić biżuterię sztuczną. – Z biżuterią sztuczną sprawa jest równie skomplikowana jak z terminologią z nią związaną – zauważa Mikołaj Fijałowski, pracownik sklepu Blask, oferującego biżuterię sztuczną. – Z jednej strony mamy do czynienia z niskiej jakości, tanią biżuterią, z drugiej z biżuterią tzw. modową, czyli tą, która tworzona jest pod konkretne oczekiwania klientów, która wpisuje się w modę panującą w danym sezonie – zauważa Fijałkowski.

 

Zarówno jeden, jak i drugi rodzaj biżuterii sztucznej cieszy się w Polsce dużą popularnością. Nie można zapominać, że o ile biżuteria modowa nieodłącznie związana jest z kolekcjami odzieżowymi, trendami obowiązującymi w danym sezonie, to biżuteria sztuczna, masowo pojawiająca się na polskim rynku, nie niesie ze sobą niemal żadnej wartości. – Klienci sklepów z biżuterią chcą posiadać modne dodatki, aby ożywić, odświeżyć swój wizerunek, podkreślić swoją osobowość, czy po prostu bawić się konwencjami panującymi w modzie – zauważa Mikołaj Fijałowski. – Na sezonowe dodatki nie przeznaczają jednak dużych pieniędzy, gdyż chcą eksperymentować – dodaje. Masowe pojawianie się na polskim rynku taniej, sztucznej biżuterii, importowanej najczęściej z Chin i Tajlandii, powoduje, że rynek ozdób biżuteryjnych zaczyna się już od złotówki, co z kolei sprawia, że klienci nie przywiązują znaczenia do dokonywanych przez siebie zakupów.

 

Modowa biżuteria

Nie można jednak zapominać, że na polskim rynku jubilerskim można wskazać na pojawianie się niszy, na której usytuowały się firmy biżuteryjne, oferujące klientom tzw. biżuterię modową. Butiki z modnymi ozdobami znajdują się zarówno w galeriach handlowych, jak i w internecie. Klienci zainteresowani kupnem modnych w danym sezonie dodatków mają niezwykle duży wybór, z którego chętnie korzystają. – Uważam, że ludzie są wrażliwi na piękno, a biżuteria modowa to jego odrobina, którą możemy mieć tylko dla siebie. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni lubią podążać za obowiązującymi trendami. – mówi Anna Dziubek, dyrektor artystyczny By dziubeka – biżuteria modowa. – Za pomocą biżuterii modowej łatwo zwrócić na siebie uwagę, wyróżnić się z tłumu – dodaje. Klienci sklepów z modnymi dodatkami są zadowoleni z możliwości, jakie otwiera przed nimi rynek.

 

Kupno modnej biżuterii pozwala na stałe doskonalenie swojego wizerunku i dostosowanie kreacji do panujących w danym sezonie trendów. Nowa bransoletka dodana do zwykłej białej koszuli może nadać zupełnie inny charakter – zauważa Anna Dziubek. – Za pomocą biżuterii modowej łatwo zwrócić na siebie uwagę, wyróżnić się z tłumu – dodaje. Należy zwrócić uwagę, że biżuteria kupowana przez klientów musi wpisywać się w aktualne modowe trendy – mieć odpowiedni kolor i formę. – Biżuteria kupowana w salonach jubilerskich wykonana jest z metali szlachetnych, często inkrustowana kamieniami szlachetnymi, natomiast biżuteria modowa wykonana jest z materiałów takich, jak skórzane rzemienie, metal antyalergiczny, zdarza się, że wykonane są z metali posrebrzanych bądź pozłoconych – mówi Mikołaj Fijałowski. – Dzięki zastosowaniu tańszych materiałów projektanci mogą błyskawicznie reagować na zapotrzebowanie rynku i zmieniającą się modę. Projektanci, tworzący biżuterię modową, uwzględniają niemal każdą zmianę na rynku, a ich kolekcje dopracowane są do najmniejszego szczegółu. – Projektując nowe kolekcje biżuterii modowej By dziubeka, zwracam szczególną uwagę na kolorystykę – mówi Anna Dziubek. – Przykładowo, szalenie modne ostatnio pastele to paleta barw dobra dla osób o ciemnej karnacji. Nie każdy będzie dobrze wyglądał w pastelowym stroju. Ten sam kolor w dodatkach, np. naszyjniku czy kolczykach, funkcjonuje zupełnie inaczej – dodaje.

 

Biżuteria dla każdego

Warto zauważyć, że biżuterię modową można znaleźć niemal wszędzie. Do sprzedaży wprowadzają ją nawet supermarkety, co sprawia, że firmy konkurujące na tym rynku mają twardy orzech do zgryzienia. Wydaje się jednak, że modna biżuteria wykonana z pomysłem znajduje swoich wiernych zwolenników. Obserwując rynek jubilerski można zauważyć, że na wprowadzenie do swojej oferty biżuterii sztucznej, szczególnie tej sygnowanej logiem projektanta, decydują się salony jubilerskie. – W salonach jubilerskich można znaleźć sztuczną biżuterię modową sygnowaną logo znanych projektantów – Armaniego, Calvina Kleina, czy Dolce & Gabbana. Coraz częściej w salonach jubilerskich pojawia się biżuteria modowa wykonana przez polskich projektantów – By dziubeka, Jo.Li, czy Mej Art, która cieszy się zainteresowaniem klientów, a co za tym idzie – przynosi zysk salonowi jubilerskiemu.

 

Na polskim rynku jubilerskim firmy oferujące biżuterię sztuczną odnoszą sukces, czego przykładem jest marka Lilou. – Należy pamiętać, że biżuteria sztuczna to już nie tylko tanie, masowe ozdoby, ale także moda – zauważa Mikołaj Fijałkowski. – Jest to biżuteria, której posiadanie może świadczyć o statusie majątkowym posiadacza, co sprawia, że właściciele salonów jubilerskich znacznie chętniej niż jeszcze kilka lat temu decydują się na wprowadzenie biżuterii wykonanej z materiałów nieszlachetnych do swoich salonów jubilerskich – dodaje. Właściciele salonów jubilerskich coraz częściej biorą pod rozwagę możliwość wprowadzenia do swojego asortymentu biżuterii modowej, licząc na zwiększenie swoich zysków. Jednakowoż warto zauważyć, że na rynku pojawia się coraz więcej wyspecjalizowanych butików, w których można kupić biżuterię sztuczną. Polski rynek jubilerski ewoluuje, pojawiają się na nim nowe podmioty gospodarcze, które starają się spełnić wszystkie oczekiwania klientów, dostosowując swoją ofertę do oczekiwań nawet najbardziej wymagających klientów.