Artykuły z działu

Przeglądasz dział TARGI (id:44)
w numerze 07-08/2008 (id:107)

Ilość artykułów w dziale: 5

Technika na targach w Krakowie

15 czerwca zakończyła się pierwsza edycja krakowskich targów biżuterii Jubinale. Obok stoisk wystawców z biżuterią, na udział w targach zdecydowało się kilka firm dostarczających narzędzia i środki do produkcji biżuterii. Pierwszą z nich był niemiecki producent rozwiązań do galwanizowania wyrobów złotniczych. Na stoisku Heimerle-Meule można było zapoznać się z najnowszą ofertą tego producenta a także uzyskać fachowe porady i gotowe rozwiązania problemów dotyczących złocenia, srebrzenia czy rodowania. Zwiedzający zainteresowani komputerowym projektowaniem biżuterii mogli wziąć udział w prezentacji firmy P.A.T., na której zalety i możliwości programu 3Design prezentował mgr inż. Robert Wójcik. W drugiej części hali swoją ofertę komputerowych maszyn grawerujących prezentowała firma Rodent. Przez cały czas trwania targów zarówno pracujące maszyny, jak i obsługa stoiska były do dyspozycji klientów. Kolejnym technicznym akcentem na Jubinale była firma Profilex prezentująca urządzenie Digitalwax włoskiej firmy DWS do budowy trójwymiarowych modeli z użyciem światła laserowego.

Elmasonic serii X-tra


Producent myjek ultradźwiękowych ELMA-ultrasonic wprowadził do sprzedaży nową serię produktów o handlowej nazwie X-tra. Myjki z tej serii są specjalnie przygotowane do wytężonej, ciągłej pracy. Mają solidne spawane wanny o wzmocnionej konstrukcji, wykonane w całości ze stali nierdzewnej. Nowe urządzenia zapewniają dokładniejsze i szybsze mycie dzięki mocniejszym grzałkom i generatorom ultradźwięków. Dodatkowo użytkownik ma możliwość wyboru trybu soft do mycia delikatnych wyrobów bądź power dla pełnego wykorzystania możliwości urządzenia. Myjki dostępne są w następujących pojemnościach: 3; 3,5; 6 i 14 litrów. Produkty serii X-tra mają wydłużoną 3-letnią gwarancję.

Niecodzienne półfabrykaty


Jeden z największych w Europie dostawców półproduktów dla jubilerstwa zaprezentował wyrób, który stanowi zupełnie nowe podejście do tematu półfabrykatów. Nowe produkty Heimerle-Meule z linii produktów Vari’or trafiają w gusta złotników lubiących eksperymentować z różnymi formami i kolorami metalu. Ideą półfabrykatów VariŐor jest łączenie białego i żółtego 18-karatowego złota w obrębie jednego półfabrykatu – rury bądź blachy. Półfabrykat taki pozwala zaoszczędzić wiele czasu potrzebnego do samodzielnego łączenia różnokolorowych metali. Półfabrykat ten dzięki swoim właściwościom doskonale nadaje się do dalszej obróbki. Jest to niezwykle ciekawa propozycja szczególnie dla producentów obrączek. Efekty uzyskane przy wykorzystaniu elementów Vari’or są często zaskakujące, a wyroby zawsze niepowtarzalne.

Druga młodość Plasticast

Wiele produktów stworzonych pierwotnie do konkretnych celów, z biegiem lat i rozwoju techniki znajduje zastosowanie w innej dziedzinie bądź innym procesie produkcyjnym. Podobnie sprawa wygląda z masą odlewniczą Plasticast opracowaną przed laty w laboratoriach firmy Ransom & Randolph. Stworzona została do odlewania w przemyśle gotowych modeli z trwalszych od wosku żywic i tworzyw sztucznych.

Dziś, gdy w jubilerstwie coraz szybciej rozwija się technologia komputerowego projektowania biżuterii, a ostateczny prototyp wykonywany jest z różnego rodzaju żywic, Plasticast okazuje się doskonałym wypełnieniem luki w całym procesie – od trójwymiarowego projektu do gotowego wyrobu ze złota lub srebra. Tradycyjne masy nie pozwalają na wypalenie twardego żywicznego wzoru w gipsowej tulei. Są odpowiednie jedynie do temperatur, w których spala się wosk. Plasticast zachowuje doskonałe parametry nawet powyżej 800 st. C. Dzięki temu nie trzeba już tworzyć gumowej formy dla uzyskiwania modelu z wosku. Z użyciem masy Ransoma można gipsować od razu model z tworzywa.

Nowa ligura dla srebrnych wyrobów

Za sprawą włoskiego producenta dodatków stopowych firmy Progold od niedawna odlewnicy mogą cieszyć się doskonałą ligurą do srebra. Nowy produkt Unika 102 na tle konkurencji wyróżnia się innowacyjnym modyfikatorem ziarna eliminującym problem twardych wtrąceń. Srebro z dodatkiem Uniki zyskuje drobnoziarnistą strukturę, dużą jednorodność oraz niezoksydowaną powierzchnię po odlewie. Unika 102 pozwala na wielokrotne przetapianie srebra bez pogarszania właściwości produktu. Zauważalna jest również duża redukcja tlenków miedzi uwidaczniających się jako plamy na wypolerowanej powierzchni wyrobu. Produkt przeznaczony jest do srebra próby 925.

JUBINALE ’08

Za nami premiera targów JUBINALE, które odbyły się w Krakowie w połowie czerwca. Choć echa imprezy i związane z nią emocje dawno już przebrzmiały, chcielibyśmy przypomnieć kilka najważniejszych faktów


119 wystawców (także zagranicznych: z Litwy, Niemiec, Czech, Węgier, Grecji, Belgii i USA) prezentowało ofertę biżuterii złotej, brylantów, kamieni szlachetnych i kolorowych, biżuterii srebrnej, z bursztynem i kolorowymi kamieniami oraz zegarki, opakowania, narzędzia i maszyny. Przez trzy dni zapoznało się z nią 1679 osób, w tym 1253 branżowych kupców i gości. 20% z nich (219 osób) pochodziło z zagranicy, m.in. z Czech, Słowacji, Niemiec, Węgier, Anglii, Litwy, Włoch, Austrii, Rosji i Indii.

Większość wystawców narzekała na zbyt małą liczbę odwiedzających, choć jednocześnie podkreślała, że nie jest źle jak na pierwszą edycję imprezy. űe rzeczywiście nie jest źle, świadczy porównanie: 8. edycję targów Ambermart odwiedziło w ubiegłym roku ok. 4000 osób, wystawiało się na nich 149 firm i 21 projektantów. Tych ostatnich w Krakowie zdecydowanie zabrakło – targi zbojkotowało Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych, uznając, że proponowane przez organizatora ceny są zbyt wysokie (biorąc pod uwagę także sposób zabudowy i ilość miejsca w gablotach). Niemniej jednak targi można uznać za udane, głównie dzięki sprawnej organizacji i interesującemu programowi ramowemu. Bardzo dobrze zostały przyjęte pokazy mody i biżuterii, których celem było zademonstrowanie, jak łączyć modę i biżuterię oraz jak dobierać ozdoby do ubioru. Najsilniej reprezentowana była na wybiegu biżuteria bursztynowa – w sumie była aż na 7 spośród 12 pokazów. W pewien sposób odzwierciedla to też udział producentów biżuterii bursztynowej w ogólnej liczbie wystawców – stanowili oni nieco ponad 50%.

Zadanie zaktywizowania kupców z południowej Polski zostało zrealizowane tylko po części – co prawda stanowili oni zdecydowaną większość wszystkich gości krajowych z branży, to jednak oczekiwania były znacznie większe. Także firmy bursztynnicze liczyły na nieco większe zainteresowanie ich ofertą ze strony naszych południowych sąsiadów. Organizator – Polska Biżuteria – nie kryje zadowolenia z osiągniętych wyników i zapowiada drugą edycję Letnich Targów Trendów Jubilerskich i Zegarkowych JUBINALE Ő09, które odbędą się w Krakowie w dniach 5-7 czerwca 2009.

Targi MIDORA

Dni Zegarków i Biżuterii MIDORA w Lipsku są corocznym miejscem spotkań branży zegarmistrzowsko-jubilerskiej z Europy Środkowo-Wschodniej i okazją do nawiązania kontaktów z zagranicznymi partnerami. W tym roku targi MIDORA odbędą się w dniach 6-8 września br.


Podczas zeszłorocznej edycji targów ponad 190 wystawców z 21 krajów zaprezentowało najnowsze trendy na rynku biżuterii, zegarków, półfabrykatów do produkcji biżuterii, kamieni szlachetnych, maszyn i urządzeń oraz usług związanych z branżą.

W ubiegłym roku imprezę odwiedziło ponad 3 800 specjalistów i handlowców z branży, z czego ponad 70% to właściciele zakładów, sklepów jubilerskich oraz galerii. Przeprowadzona jeszcze w czasie trwania targów ankieta wykazała, że spełniły one oczekiwania i założenia prawie 80% wszystkich wystawców, a 88% zapowiedziało udział w tegorocznej edycji. Dla większości z nich liczba zawartych kontraktów oraz ich wartość były zadowalające. Istotnym kryterium udziału w targach są dla wielu firm zamówienia na okres bożonarodzeniowy. Zdaniem dr. Alfreda Schneidera, dyrektora generalnego Federalnego Zrzeszenia Biżuterii i Zegarków z Pforzheim, przedstawiciele sklepów zegarmistrzowsko-jubilerskich przesuwają terminy swoich zamówień coraz bardziej na sezon jesienny i w konkretnym czasie zamawiają zazwyczaj mniej, ale za to częściej.

Jedną z głównych przyczyn nasilonego składania zamówień właśnie jesienią widzi on w tym, że firmy w ciągu roku wprowadzają na rynek coraz więcej kolekcji i modeli. “Dlatego też krótkoterminowym zamówieniom przypisywane jest coraz większe znaczenie” – dodaje. W roku 2008 koncepcja rozkładu hal podczas targów MIDORA została opracowana na nowo. Cała impreza odbędzie się w pewnej separacji od innych targów w hali nr 2, co jednak nie wpłynie ujemnie na tak cenioną przez wielu odwiedzających bliskość targów CADEAUX. Ponadto zaraz obok strefy zamkniętej i obszaru ogólnodostępnego urządzony zostanie tzw. sektor trendów.

Biżuteria zgodna z aktualnymi trendami mody cieszy się u klientów końcowych rosnącą popularnością, i to, jak pokazała ankieta Targów Lipskich przeprowadzona wśród handlowców, szczególnie w Niemczech Środkowych (o wynikach ankiety piszemy szerzej na str. 10). Do sektora trendów dostęp będą mieć również branżowe sklepy z upominkami i elementami wyposażenia wnętrz. Obszar ogólnodostępny, który otwarty jest także dla odwiedzających targi CADEAUX, będzie miał bardziej wyrazistą strukturę. Do zamkniętego sektora targów w dalszym ciągu będą mieć dostęp wyłącznie przedstawiciele handlu branżowego zegarkami i biżuterią.

Aby zapobiec powstawaniu niedoborów wykwalifikowanej kadry pracowniczej w branży rzemiosła zegarmistrzowskiego, Centralne Zrzeszenie Zegarków, Biżuterii i Technik Pomiaru Czasu chce wspierać edukację młodych ludzi w tym kierunku. Pod hasłem “Samodzielnie kształć swoje młode kadry” inicjatywa ta zaprezentuje się w Lipsku. W ramach dyskusji na podium, która odbędzie się w targową niedzielę, szeroko omówione zostaną szanse i perspektywy zawodu zegarmistrza. Ponadto w ramach obszaru otwartego targów MIDORA, zrzeszenie urządzi “Żywy warsztat”. Młodzi ludzie będą tu mieli okazję przyjrzeć się z bliska pracy mistrzów zegarmistrzostwa i na tej podstawie wyrobić sobie własną opinię o ich zawodzie.

www.midora.de, www.targilipskie.pl

Fragment wystawy “XV” zorganizowanej podczas ubiegłorocznych targów Midora przez Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych

LIST DO REDAKCJI W ostatnim numerze “Polskiego Jubilera” Robert Pytlos w artykule “Przejęcie Kruka” popełnił błąd. Cytuję: “Ludzie, którzy znają historię branży jubilerskiej w Polsce, wiedzą, że inny polski kamień wykorzystywany w jubilerstwie – krzemień pasiasty – promuje od 35 lat Cezary Łutowicz z Sandomierza. Jednak dopiero po wykorzystaniu tego materiału w kolekcji Kruka usłyszały o nim niemal wszystkie Polki i klientki z zagranicy”.

Zbyt dużo włożyłem pracy w promocję krzemienia pasiastego na przestrzeni lat, abym nie był na fakty wyczulony. W czasie mojej wystawy w bardzo gościnnych progach Muzeum Okręgowego w Toruniu (Kamienica pod Gwiazdą) ukazał się w serwisie prasowym PAP news o wystawie oraz wiadomość, że biżuterię z krzemieniem pasiastym nosi między innymi Victoria Bekham, Robbie Williams (patrz: “Metro” 10-12 marca 2006). Po tym artykule przeżyłem oblężenie mojej pracowni: osiem ekip telewizji polskich oraz telewizja z Tokio. Zatkała mi się skrzynka e-mail – otrzymywałem po 600 wiadomości dziennie! Było to wiosną 2006, a dopiero jesienią tego roku na tak przygotowany przeze mnie rynek weszła firma W.KRUK z bardzo udaną kolekcją. Tak to było… Cezary Łutowicz

SPROSTOWANIE W numerze majowym Polskiego Jubilera nie zamieściliśmy nazwiska autora tekstu “Baselworld 2008”, którym jest Cezary Franczuk, Timex Group Polska. Zainteresowane osoby przepraszamy Redakcja

Złoto Srebro Czas 2008

Targi Biżuterii i Zegarków Złoto Srebro Czas odbędą się już po raz dziewiąty w dniach 3-5 października w Warszawskim Centrum Expo XXI. Organizatorem imprezy są Międzynarodowe Centrum Targowe i Pracownia Sztuk Plastycznych


Targi stwarzają możliwość nawiązania kontaktów handlowych, zapoznania się z najnowszymi trendami na następne sezony oraz ofertami producentów i dystrybutorów, jak również obejrzenia licznych wystaw specjalnych i uczestnictwa w interesujących z handlowego i towarzyskiego punktu widzenia wydarzeniach. Ich termin – zawsze w pierwszy weekend października – jest na tyle wczesny, aby możliwa była realizacja zamówień jeszcze przed okresem przedświątecznym.

Tradycyjnie pierwsze dwa dni są przeznaczone tylko dla fachowców z branży, natomiast ostatni, trzeci dzień – zgodnie z życzeniem większości wystawców – jest otwarty dla publiczności. Zakres tematyczny targów stanowi przekrój przez całą branżę i obejmuje biżuterię srebrną, złotą, bursztynową, fashion, kamienie szlachetne i jubilerskie, zegarki, opakowania i elementy wystawiennicze, meble, narzędzia, maszyny i programy komputerowe. Oferta wystawców stale ewoluuje, dopasowując się do aktualnych potrzeb odbiorców – podczas gdy jeszcze do niedawna królowało srebro, tak obecnie dominuje żółte i białe złoto z diamentami i kamieniami szlachetnymi. Także biżuteria fashion staje się coraz bardziej popularna.

Konkursy

Z myślą o wystawcach i odwiedzających organizator przygotował bogaty program ramowy. Do kanonu imprez towarzyszących targom zaliczane są konkursy: Ogólnopolski Konkurs Biżuterii Artystycznej Prezentacje organizowany przez MCT/PSP i Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych, “Złoto i Srebro w Rzemiośle” organizowany przez Ogólnopolską Komisję Złotniczo-Jubilerską Związku Rzemiosła Polskiego we współpracy z MCT/PSP oraz przyznanie Nagrody Ministra Gospodarki za Najlepszy Wyrób na Targach – już od siedmiu lat otrzymują ją wiodące firmy jubilerskie za dotychczasowe dokonania oraz wkład w szeroko pojęty rozwój polskiej branży.

Tradycyjnie targom Złoto Srebro Czas towarzyszą obrady przedstawicieli organizacji branżowych skupionych w Forum Jubilerstwa Polskiego (przewodniczy Krajowa Izba Gospodarcza Bursztynu), VII Międzynarodowa Konferencja Polskiego Towarzystwa Galwanotechnicznego (poświęcona zagadnieniom galwanotechniki w Europie Środkowo-Wschodniej) oraz wręczenie Medalu św. Eligiusza dla Złotnika Roku przez Ogólnopolską Komisję Złotniczo-Jubilerską Związku Rzemiosła Polskiego.

Wystawy

Stałe miejsce na targach ma także cykl wystaw zorganizowanych przez Muzeum Ziemi PAN poświeconych tematyce bursztynowej. Ósma już odsłona ekspozycji, na którą składa się fragment Warszawskich Zbiorów Bursztynu, nosi tytuł “Bursztynowa bryła”. Zostaną na niej zaprezentowane m.in. należące do rzadkości okazałe bryły o masie powyżej 3000 gramów. Bursztyn – oprócz złota, srebra i tytanu – jest także istotnym elementem w tryptyku i monstrancji do Kaplicy Najświętszego Sakramentu w Jerozolimie przy IV Stacji Drogi Krzyżowej.

Dzieło autorstwa Mariusza Drapikowskiego będzie można oglądać na specjalnej wystawie w czasie targów. Ważnym wydarzeniem będzie niewątpliwie wystawa współczesnej polskiej sztuki złotniczej reprezentowanej przez dzieła zgromadzone w prywatnej kolekcji Magdaleny Kwiatkiewicz, właścicielki obchodzącej w tym roku 10-lecie istnienia Galerii YES. Jest to jedyna tak bogata kolekcja współczesnej biżuterii w rękach prywatnych – obecnie liczy ona ponad 200 prac (więcej na ten temat przeczytają państwo na str. 12). Niewątpliwie nie mniej atrakcyjna będzie wystawa jubileuszowa Barbary i Andrzeja Bielaków, którzy w tym roku świętują 30-lecie pracy artystycznej.

Znajdziemy prace dla nich charakterystyczne: srebrne łańcuchy i pierścionki oraz prace nagrodzone na licznych konkursach złotniczych. Kanon wystaw targowych zamykają: prezentacja dyplomów z biżuterii studentów Katedry Biżuterii Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi przygotowanych pod kierunkiem prof. Andrzeja Szadkowskiego i prof. Andrzeja Bossa oraz prac zakwalifikowanych na wystawę 17. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej w Legnicy, będących artystyczną wypowiedzią na temat “Exclusive”.

www.mct.com.pl

Ambermart 2008

9. edycja Międzynarodowych Targów Bursztynu Ambermart będzie miała miejsce w terminie 28-30 sierpnia 2008 (czwartek – sobota) na terenach Międzynarodowych Targów Gdańskich


W imprezie udział weźmie około 140 wystawców z Polski oraz z zagranicy. Ich oferta obejmuje srebrną i złotą biżuterię z bursztynem, biżuterię i przedmioty dekoracyjne z bursztynu, biżuterię autorską, kamienie jubilerskie, sztukę użytkową. Dość liczną grupę wystawców tworzą projektanci i złotnicy skupieni w ramach Galerii Projektantów. W tym roku targi Ambermart będą po raz pierwszy przez 3 dni otwarte także dla publiczności niebranżowej (natomiast Amberif 2009 będzie trwał 4 dni – a nie 5 jak dotychczas – i będzie dostępny wyłącznie dla branżystów). Ze względu na wyjątkowo trudną sytuację w branży spowodowaną poważnymi niedoborami surowca bursztynowego i metali szlachetnych oraz ich rosnącymi cenami, jak również ograniczony zbyt wywołany wyjątkowo silną złotówką i słabym dolarem targi Ambermart mogą się okazać dla wielu firm decydujące.

Top Amber

W czasie targów swoją premierę będzie miała książka wydana przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników Top Amber pod redakcją dr. hab. Sławomira Fijałkowskiego. Bogato ilustrowany album będzie pierwszą próbą podsumowania rozwoju wzornictwa bursztynniczego w ostatnich latach. Nie zabraknie w niej prac nagrodzonych w konkursach Elektronos i Mercurius Gedanensis, zdjęć z pokazów mody towarzyszących targom czy najnowszych trendów we wzornictwie firm i projektantów zajmujących się bursztynem.

Program towarzyszący

Organizatorzy zadbali także o wieczorne atrakcje dla gości targów. Pierwszego wieczoru w Muzeum Bursztynu w Gdańsku odbędzie się finisaż otwartej 2 lipca wystawy Poławiacze bursztynu, na którą składają się historyczne i współczesne stroje poławiaczy wraz z ekspozycją fotograficzną poświęconą poławianiu bursztynu, jak również obrazy znanej artystki Pauliny Binek inspirowane Bursztynowym Wybrzeżem. Wydarzenie to uświetni pokaz mody przygotowany przez Paulinę Binek i Joannę Mierzejewską. Wieczorem drugiego dnia targów w sopockim Krzywym Domku będzie miał miejsce wernisaż wystawy fotogramów autorstwa Barbary Gronuś-Dutko pt. Na planecie Jantar. Oprawę muzyczną wystawie zapewni Iwona Jędruch. Po wernisażu kupcy i wystawcy spotkają się w sopockim klubie Sfinks. Honorowy patronat nad targami sprawują: Ministerstwo Gospodarki, Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników, Krajowa Izba Gospodarcza Bursztynu oraz Pomorska Izba Rzemieślnicza Małych i Średnich Przedsiębiorstw.

www.ambermart.pl

Przypominamy, że zarówno na targach Amberif, jak i Ambermart obowiązują pewne obostrzenia mające na celu eliminację nieuczciwych firm. Regulują to postanowienia specjalne w umowie:

9. Postanowienia specjalne:
9.1 Na targach Amberif obowiązuje zakaz wystawiania namiastek (produktów z tworzyw sztucznych z domieszką bursztynu), kopalu kolumbijskiego oraz falsyfikatów bursztynu bałtyckiego.
9.2 Bursztyn prasowany może być prezentowany na targach pod warunkiem, że jest czytelnie oznakowany. Oznakowanie winno zawierać określenie w języku polskim “bursztyn prasowany” i angielskim “pressed amber”.
9.3 Bursztyn inny niż bałtycki należy czytelnie oznakować. Oznakowanie winno zawierać nazwę i miejsce pochodzenia bursztynu w języku polskim i angielskim.
9.4 MTG powołuje Komisję Bursztynu kontrolującą przestrzeganie postanowień specjalnych. W skład komisji wchodzą rzeczoznawcy Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników.
9.5 Komisja, o której mowa w pkt 9.4, w przypadku naruszenia przez Wystawcę postanowień niniejszego rozdziału składa do zarządu wniosek o odstąpienie od umowy z przyczyn leżących po stronie Wystawcy i zastosowanie następujących sankcji: a/ natychmiastowe zamknięcie stoiska; w takim przypadku Wystawca nie ma prawa do zwrotu poniesionych opłat uczestnictwa w imprezie. b/ nieprzyjęcie oferty uczestnictwa w kolejnych edycjach targów Amberif i Ambermart.