Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie. Zamknij to okno informacyjne

06/2018 | Polski Jubiler



Artykuły z działu

Przeglądasz dział RAPORT (id:59)
w numerze 06/2018 (id:169)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2018-06

Zmiany na rynku jubilerskim

Na rynku jubilerskim funkcjonuje niemal 12 tys. podmiotów gospodarczych. I co roku pojawia się kilka następnych. Specjaliści wyceniają polską branżę jubilerską na 3 mld zł. Z roku na rok zmienia się jej struktura i pojawiają się na niej zarówno nowe podmioty gospodarcze, jak i nowe produkty oraz usługi jubilerskie.

pj-2018-06v-08

Można powiedzieć, że branża jubilerska niemal w każdym roku ulega gruntownym przemianom. Jest to jedna z najszybciej reagujących na wszelkie zmiany branż w Polsce. Większość producentów biżuterii przeniosła swoją działalność do internetu, inni szukają swojego miejsca zbytu za granicą.

Polska marka jubilerska rozpoznawalna

Polska biżuteria to już marka sama w sobie. Podbija serca Europejczyków. Powoli staje się rozpoznawalna. Polscy projektanci promują siebie i swoje marki na zagranicznych targach i ich praca przynosi efekty. Zdjęcia polskich marek jubilerskich coraz częściej znajdują się na okładkach magazynów modowych, a ich biżuteria zamawiana jest do najbardziej ekskluzywnych butików z biżuterią. Ograniczenie sprzedaży polskiej biżuterii na rynek chiński, wbrew obawom, przyniosło branży biżuterii autorskiej profity.

Projektanci zostali zmuszeni do poszukiwania nowych kanałów dystrybucji i zaczęli walczyć o klientów zza naszej zachodniej granicy. Aktywna promocja biżuterii w sieci, uczestnictwo w targach oraz agresywne kampanie marketingowe przyniosły zamierzony efekt i polska biżuteria wybija się na jedną z najchętniej kupowanych biżuterii autorskich w całej Europie. Należy bowiem podkreślić, że wzornictwo oraz jakość polskich produktów wyróżniają się na rynku biżuteryjnym i budzą wielkie zainteresowanie. Polacy nie boją się eksperymentować, co przekłada się na zwiększone w ostatnim czasie wyniki sprzedażowe.

Sytuacja na rodzimym rynku

Należy zauważyć, że w ostatnim czasie sprzedaż biżuterii przeniosła się do sieci. Twórcy biżuterii autorskiej oferują swoje wyroby jubilerskie w sklepach internetowych. To z kolei przekłada się na tradycyjny rynek jubilerski. Z polskich miast znikają bowiem tradycyjne sklepy jubilerskie oraz galerie z biżuterią autorską. Tradycyjnym sklepom niezwykle trudno jest konkurować z firmami sprzedającymi w internecie. Klienci przyzwyczaili się już, że mają nieograniczone możliwości wyboru, porównywania wzorów i cen biżuterii i nie chcą ograniczać się do zakupów w tradycyjnym sklepie.

Jeśli już wybierają się do sklepów stacjonarnych, to preferują salony zlokalizowane w galeriach handlowych. A tam królują salony największych polskich marek jubilerskich – Apart, Yes i W.Kruk. Warto także odnotować, że dynamicznie rozwija się także polska marka jubilerska Briju, która dysponuje już ponad 60 salonami w całej Polsce. I pojawia się w galeriach handlowych na terenie całego kraju. Polscy klienci, decydując się na zakupy w tradycyjnych sklepach jubilerskich, bardzo często wybierają placówki światowych marek jubilerskich, spośród których najpopularniejsza jest marka Swarovski. Biżuteria firmy Swarovski znajduje uznanie w oczach polskich klientów, którzy poza tradycyjną biżuterią chętnie kupują akcesoria modowe oferowane przez firmę. Najpopularniejsze wśród nich są etui na smartfony.

Spadek sprzedaży odnotowuje marka Pandora. Polacy po wielkim entuzjazmie związanym z pojawieniem się na polskim rynku duńskiej marki jubilerskiej, teraz odwiedzają ją nieco rzadziej. Należy także zauważyć, że właściciele tradycyjnych salonów jubilerskich nie próżnują i starają się przenieść swoje sklepy do galerii handlowych, w których mogą zainteresować klientów swoją ofertą. Inni wprowadzają nowe usługi, które mogą przyciągnąć klientów. Polska branża jubilerska stara się dostosować do potrzeb klientów i natychmiast reagować na wszelkie zmiany. Jej elastyczność sprawia, że na polskim rynku pojawiają się nowe podmioty gospodarcze specjalizujące się w naprawach biżuterii, sprzedaży biżuterii smart czy jej naprawie.

Biżuteria smart i moda

W ciągu ostatniego roku rozrósł się także rynek e-biżuterii. Biżuteria inteligentna podbiła serca Polaków, którzy niezwykle chętnie decydują się na jej zakupy. Można powiedzieć, że zaczęli traktować ją jako wielofunkcyjny gadżet, który wypada posiadać. Zainteresowanie Polaków biżuterią smart sprawiło, że na polskim rynku pojawiło się wiele nowych podmiotów oferujących elektroniczne gadżety w formie biżuterii. Nie można nie zauważyć, że projektanci biżuterii zaczęli wykorzystywać możliwości, jakie daje e-biżuteria, i wprowadzać ją do swoich kolekcji. Największym jednak zainteresowaniem klientów cieszy się biżuteria modowa, wprowadzana na rynek nie tylko przez jubilerskich gigantów czy salony odzieżowe, ale także naszych rodzimych projektantów.

Co roku rejestruje się kolejna grupa firm specjalizujących się w sprzedaży, imporcie czy produkcji biżuterii modowej. Wydaje się bowiem, że rynek ten jest jeszcze nienasycony i każdy znajdzie na nim miejsce dla siebie. Na polskim rynku jubilerskim co roku przybywa także salonów jubilerskich, które otwierane są przez czołowe marki zagraniczne. One również znajdują swoich odbiorców, głównie za sprawą nowatorskiego wzornictwa. Nie można zauważyć, że zmiany dokonujące się na polskim rynku jubilerskim dotyczą także sposobu postrzegania biżuterii przez klientów. Biżuteria z przedmiotu o dużym znaczeniu symbolicznym oraz wartościowym powoli staje się dodatkiem, który ma dopełnić stylizacji. Stąd pojawiające się jak grzyby po deszczu na terenie całego kraju showroomy, w których biżuteria prezentowana jest jako modny i oryginalny dodatek