Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie. Zamknij to okno informacyjne

05/2013 | Polski Jubiler






Artykuły z działu

Przeglądasz dział ZEGARKI (id:53)
w numerze 05/2013 (id:124)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2013-05-01

Polacy wybierają Roleksa

Na polskim rynku zegarmistrzowskim najlepiej sprzedają się zegarki najtańsze, choć nie można nie zauważyć, że dość dobre wyniki sprzedaży osiągają też zegarki ze średniej półki cenowej.

pj-2013-05-32

Zegarki najdroższe kupują w naszym kraju przede wszystkim mężczyźni, którzy traktują je jako uzupełnienie swojego wizerunku. A ich sprzedaż utrzymuje się od lat na stałym poziomie. Z badań konsumenckich wynika, że na zakup zegarka statystyczny Polak przeznacza od 500 do 2 tys. złotych.

Rozpoznawalność marek

Z raportu „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” opublikowanego przez KPMG wynika, że wśród Polaków o ponadprzeciętnych dochodach, czyli zarabiających ponad siedem tysięcy brutto miesięcznie, najbardziej rozpoznawalną marką zegarmistrzowską jest Rolex. Za markę luksusową i godną pożądania jest on uważany przez 91 proc. respondentów. Blisko trzy czwarte przebadanych osób zna markę Omega, zaś ponad połowa – markę Zenith. – Wiedza na temat najlepszych i najbardziej luksusowych marek zegarmistrzowskich w Polsce nie jest duża – mówi Wojciech Prączyk, zegarmistrz, właściciel salonu Zegar. – Polacy nie znają się na zegarkach, kluczowym kryterium wyboru czasomierza jest jego cena oraz znajomość marki, stąd tak wielkie zainteresowanie Roleksem – dodaje. Jak wynika z opublikowanego przez KPMG badania, Polacy dość chętnie kupują zegarki firmy Rolex za kilkadziesiąt tysięcy złotych, natomiast nie są zainteresowani kupnem zegarków innych, często lepszych, szwajcarskich firm.

Nie zmienia to faktu, że rynek zegarmistrzowski w Polsce jest bardzo stabilny. – Porównując polski i zagraniczny rynek zegarków luksusowych należy zauważyć, że Polacy nie zwracają bacznej uwagi na panującą w danym sezonie modę – mówi Wojciech Prączyk. – Polacy zainteresowani są kupnem zegarków wykonanych przez konkretne marki zegarmistrzowskie, najlepiej także, aby wykonane były one z metali szlachetnych – złota czy platyny – dodaje. Podkreślenia wymaga fakt, że najdroższe zegarki sprzedawane w naszym kraju są traktowane jako wyznacznik prestiżu i statusu majątkowego. Z raportu „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” wynika, że coraz większym zainteresowaniem cieszą się zegarki „spersonalizowane”, czyli takie, które, podobnie jak biżuteria, będą opowiadały jakąś historię. Rośnie znaczenie zegarków jubileuszowych, które tworzone są z uwagi na wydarzenie historyczne. Ten rodzaj czasomierzy najczęściej pojawia się na rynku w limitowanych edycjach i przeznaczony jest głównie dla kolekcjonerów. – Oczywiście wśród najdroższych modeli zegarków kupowanych przez Polaków pojawiają się przede wszystkim zegarki mechaniczne – mówi Wojciech Prączyk.

Zegarek dla każdego

pj-2013-05-33

Największym zainteresowaniem Polaków cieszą się zegarki najtańsze. – Polacy bardzo chętnie kupują zegarki najtańsze. W tym segmencie rynku największą rolę odgrywa cena czasomierza. – Klienci salonów zegarmistrzowskich kupując zegarki, których cena nie przekracza 100 złotych, kierują się modą – zauważa Wojciech Prączyk. – Traktują je jako modny gadżet i chętnie je wymieniają – dodaje. Głównymi odbiorcami najtańszych zegarków jest młodzież, dla której liczą się najnowsze propozycje na rynku mody. – Młodzieżowe kolekcje zegarków wykonane są z plastiku. Najmodniejsze są teraz zegarki w kolorze zielonym, żółtym i czerwonym – mówi Wojciech Prączyk. W sektorze zegarów najtańszych dobrze sprzedają się także zegarki damskie. Kobiety traktują zegarek jako modny dodatek, element biżuteryjny. Dlatego też najchętniej wybierają czasomierze, które wpisują się w najnowsze trendy modowe, a ich cena nie przekracza 80 złotych.

– Dla większości kobiet zegarek to sezonowy dodatek do ubrania, dlatego też nie przywiązują do niego należytej uwagi – zauważa Wojciech Prączyk. – Zazwyczaj na zakupy zegarka nie wybierają się do salonu zegarmistrzowskiego, ale nabywają je w sklepie z ubraniami – dodaje. Jak podkreślają specjaliści, dobrze sprzedają się także damskie zegarki biżuteryjne, wykonane ze srebra i wzbogacone o kamienie jubilerskie bądź modne ostatnio kryształy Swarovskiego. – Średnio na zegarki biżuteryjne Polki przeznaczają od 500 do 1 tys. złotych – mówi Wojciech Prączyk. – Warto podkreślić jednak, że również takie zegarki traktowane są jako dopełnienie stroju.