Odpowiedzialność ekologiczna oraz zrównoważony rozwój na targach w Monachium

Rozmowa ze Stefanie Maendlein, dyrektor targów Inhorgenta Munich

Targi Inhorgenta to jedna z najważniejszych imprez jubilersko-biżuteryjnych organizowanych w Europie. Udało się państwu stworzyć wydarzenie, które nie tylko pozwala na zaopatrzenie się w najnowocześniejsze maszyny i narzędzia jubilerskie, biżuterię wykonaną ze złota i srebra, ale przede wszystkim kreować trendy w modzie jubilerskiej. Co uważają państwo za swoje największe osiągnięcie?



Targi Inhorgenta Munich chcą być partnerem i platformą wymiany informacji i kontaktów dla branży. Zarówno odwiedzający, jak i wystawcy często nam powtarzają, jak ważny jest dla nich personalny kontakt podczas tych czterech dni targowych. Jest on podstawą wielu długoterminowych relacji biznesowych. Na pytania, co planuje państwa firma w następnych latach bądź też co odróżnia państwa firmę od konkurencji – odpowiedź można uzyskać jedynie podczas indywidualnych rozmów. Zrozumienie potrzeb naszych klientów stanowi o sile naszych targów i przekłada się na biznes naszych wystawców.

Inhorgenta stale się rozwija, stara się zaskakiwać odbiorców. Jakie zmiany wprowadzą państwo w najbliższym czasie? Jakie korzyści przyniosą one wystawcom, a jakie odwiedzającym?

Najważniejszą nowością kolejnej edycji targów Inhorgenta Munich, które odbędą się 14-17 lutego 2020 r. w Monachium, będzie na pewno hala C2, która zaprezentowana zostanie w zupełnie nowej odsłonie. Nowy będzie nie tylko design tej hali, ale także jej tematyka. Za pośrednictwem różnych tematycznych platform prezentacyjnych oraz wielu inspirujących wykładów chcemy zwrócić uwagę na zagadnienia, które są obecnie bardzo istotne zarówno w kontekście społecznym, jak i biznesowym, czyli zrównoważony rozwój społeczeństw, ekologiczna odpowiedzialność biznesu czy przyszłość handlu. Postaramy się znaleźć odpowiedź na pytania: Jak rozwija się handel w kontekście wielokanałowej sprzedaży w systemie Omnichannel oraz wszechobecnej orientacji na klienta? Jakie szanse lub rodzaje ryzyka dla firm zegarkowych, jubilerskich lub zajmujących się handlem kamieniami szlachetnymi niesie ze sobą megatrend związany ze zrównoważonym rozwojem? W hali C2 zwanej Design Hall znajdują się również liczne komercyjne stoiska z bardzo innowacyjną i ciekawą pod względem projektowym biżuterią projektantów pochodzących z całego świata, a także liczne platformy wspierające kolejne generacje młodych złotników i projektantów biżuterii, jak np. platforma zwana Inhorgenta Brand New, która skupia młodych adeptów szkół złotniczych/projektowania biżuterii. Dodatkowo oferujemy również miejsce do prezentacji szkół branżowych (średnich i wyższych) Inhorgenta Campus, połączone z Inhorgenta Campus Podium, na którym odbywać się będą wykłady i dyskusje na aktualne tematy i problemy, z którymi mierzy się obecnie młoda generacja.

Monachijskie spotkanie branży jubilerskiej to możliwość uczestnictwa w wielu wydarzeniach kulturalnych. Mam na myśli szczególnie możliwość zapoznania się z najnowszymi trendami mody jubilerskiej, obejrzenia biżuterii artystów, uczestniczenia w wystawach biżuterii współczesnej, a także pokazie mody biżuteryjnej. Czy zamierzają państwo kontynuować tę tradycję? Jak oceniają państwo wpływ organizowanych przez siebie pokazów na odbiorców, czy wpływa ją one na preferencje zakupowe odwiedzających targi?

Pokazy biżuterii odbędą się na przyszłorocznych targach już po raz piąty. Są co roku bardzo pozytywnie odbierane przez odwiedzających, co niezmiernie nas cieszy i motywuje do tworzenia kolejnej odsłony tych pokazów. Wystawcy w hali B1, w segmencie Fine Jewelry (biżuteria złota, biżuteria platynowa, biżuteria z perłami i diamentami), mają możliwość zaprezentowania swoich nowości i najlepszych kolekcji w łącznie pięciu pokazach w trakcie targów. Ponownie spodziewamy się co najmniej 400 widzów podczas tych pokazów.

Świat biżuterii na naszych oczach zmienia się. Nie tylko pojawiają się nowe rozwiązania techniczne przeznaczone dla jubilerów i złotników, ale zmianie ulega także biżuteria. Jak państwo jako organizatorzy reagujecie na zmiany na rynku jubilerskim? Czy przy organizacji targów uwzględniacie potrzeby współczesnych konsumentów?

Targi Inhorgenta Munich stale się rozwijają. Zrównoważony rozwój i przyszłość handlu to główne tematy zajmujące branżę jubilerską na całym świecie. Dlatego tej tematyce chcemy poświęcić w roku 2020 całą halę. Będziemy próbowali znaleźć odpowiedzi na ważne pytania handlu branżowego za pośrednictwem bogatego programu seminaryjnego, wielu wykładów i specjalnych prezentacji. Te odnosić się będą do zasadniczych zagadnień branży, jak np. zakupy w tzw. rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality), customizacja w sklepie, technologie hologramowe oraz etyka biznesowa w procesie poszukiwania surowców. Co do rozszerzonej rzeczywistości: procesy cyfryzacji w branży niosą ze sobą duże wyzwania, ale również spore szanse. Podczas zorganizowanych przez nas eventów szkoleniowych (Trend Factories) w Barcelonie i Lucernie zagadnienia e-commerce i cyfrowe szanse były tematem wykładów wielu uznanych międzynarodowych ekspertów. Po ośmiu latach zdecydowali się

państwo na powrót do nagrody Inhorgenta Award, której celem była promocja współczesnej sztuki złotniczej. Co zaważyło na powrocie do tej formuły? W jakich kategoriach przyznawana będzie nagroda? Jakie wymagania musi spełnić artysta złotnik, aby mógł się ubiegać o przyznanie Inhorgenta Award?

Uroczystość rozdania nagród Inhorgenta Award można porównać z galą rozdania Oscarów w branży filmowej z tą różnicą, że nasza nagroda i gala dotyczy branży jubilerskiej i zegarkowej. Nagroda ta jest potrzebna w branży. Dodaje także prestiżu targom. Nagrody przyznawane są za kreatywność i unikatowy charakter rozwiązań. Kryteria, które determinują możliwość udziału, to indywidualny i ciekawy projekt, doskonała jakość rzemiosła, duża rozpoznawalność marki/ produktu (w niektórych kategoriach). Aplikować można w ośmiu kategoriach: Fine Jewelry, Fashion Jewelry, Designer of the Year, Design Newcomer of the Year, Watch Design, Smart & Connected Watch of the Year, Next Generation Retail, Public Choise Award (nagroda przyznawana w publicznym głosowaniu). Artyści złotnicy mogą aplikować w dwóch kategoriach. W kategorii Designer of the Year nagradzana jest biżuteria za indywidualne projekty. Projektant traktowany jest jak mistrz formy. W kategorii Design Newcomer of the Year każdy może zgłosić wykonaną przez siebie biżuterię. Jury ocenia stopień kreatywności i jakość rzemiosła. Zwycięzca będzie miał możliwość zaprezentowania się na targach Inhorgenta 2020 na platformie Brand New. Jury, składające się z ekspertów branży i tzw. opinion leaders (osób wpływowych w życiu publicznym), ocenia spójność projektu z kategorią, warsztat rzemieślniczy, jakość wytworzenia, kreatywność i oryginalność zastosowanych materiałów i rozwiązań. Z niecierpliwością czekamy na liczne zgłoszenia do konkursu Inhorgenta Award od znanych z dobrego wzornictwa polskich firm złotniczych i polskich projektantów biżuterii!

Dziękuję za rozmowę.

 Rozmawiała Marta Andrzejczak