Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie. Zamknij to okno informacyjne

Sezon na biżuterię religijną | Polski Jubiler





Sezon na biżuterię religijną

Obserwując polski rynek jubilerski, można zauważyć, że w kwietniu i maju znacznie wzrasta sprzedaż dewocjonaliów. Oczywiście sytuacja ta ma swoje uzasadnienie w związku z przygotowaniami do Pierwszej Komunii Świętej. Nie można jednak zapominać, że w naszym kraju sezon na biżuterię religijną trwa przez cały rok i zawsze znajdują się klienci gotowi ją kupić.

pj-2019-02av-11

Dlatego też w każdym salonie jubilerskim powinna znajdować się biżuteria religijna, która – tak jak inne rodzaje biżuterii w Polsce – ulega modom. Warto więc śledzić najnowsze wzornictwo i zamawiać do swoich sklepów biżuterię, która cieszy się największym w danym sezonie zainteresowaniem klientów.

Modne wzory

Obecnie najmodniejszymi wzorami na rynku dewocjonaliów są bransoletki i łańcuszki z elementami sakralnymi. Oferowane są one w tradycyjnych sklepach z biżuterią religijną oraz w sklepach internetowych i cieszą się największym zainteresowaniem klientek w różnym wieku. Krzyżyki, najlepiej gdy jest ich więcej niż dwa, kupowane są przez młode dziewczyny i dojrzałe kobiety. Modne są także bransoletki z krzyżykiem oraz srebrne i złote różańce noszone w formie bransoletki na nadgarstku. Oczywiście dużą popularnością cieszy się także tradycyjna biżuteria religijna – medaliki z wizerunkiem Matki Boskiej, krzyże czy medaliki z wizerunkiem Świętej Rodziny. Znacznie mniejszym zainteresowaniem cieszą się dewocjonalia z wizerunkami świętych kościoła katolickiego. – Jeszcze kilka lat temu najlepiej sprzedawały się medaliki z wizerunkiem papieża Jana Pawła II, jednak obecnie zainteresowanie nimi znacznie zmalało – mówi jubiler Bronisław Karewicz. – Należy zauważyć, że klienci zainteresowani kupnem dewocjonaliów zazwyczaj decydują się na biżuterię wykonaną ze złota – dodaje. Należy odnotować, że rynek biżuterii religijnej w Polsce to w większości rynek biżuterii złotej.

Klienci udający się po dewocjonalia do jubilera wybierają łańcuszki, medaliki i krzyżyki wykonane z najdroższego z kruszców, gdyż zdają sobie sprawę, że ich zakup to nie tylko efekt chwilowej mody, ale przedmiot, który będzie towarzyszył człowiekowi przez znaczną część życia. Jak podkreślają właściciele salonów jubilerskich, klienci średnio przeznaczają na zakup biżuterii religijnej od 500 do 900 zł. – Oczywiście zdarzają się klienci, którzy wybierają droższe wyroby jubilerskie. Interesuje ich, z jednej strony, model biżuterii, z drugiej – materiały wykorzystane do jej stworzenia – mówi Bronisław Karewicz. – Kupują dewocjonalia z diamentami czy bursztynem i zależy im, aby ich biżuteria wyróżniała się designem – dodaje. Warto zauważyć, że w salonach jubilerskich coraz częściej pojawiają się dewocjonalia wykonane z bursztynu. Klienci kupują oryginalne różańce czy też naszyjni ki. W momencie, gdy mają wybór, rzadko decydują się na tradycyjne wzornictwo i wybierają nowoczesny design. Zainteresowanie klientów sprawia, że producenci oferują biżuterię religijną wykonaną z mniej tradycyjnych materiałów, takich jak bursztyn, tytan czy platyna.

Okazja na dewocjonalia

Należy zauważyć, że w naszym kraju jednym z najpopularniejszych prezentów ofiarowywanych z okazji chrztu i Pierwszej Komunii Świętej jest biżuteria. Mimo że światowe trendy rzadko uwzględniają biżuterię dewocjonalną w swoich kampaniach, to w Polsce klienci z okazji uroczystości religijnych wybierają się na zakupy do jubilera. Choć trzeba zauważyć, że sprzedaż biżuterii religijnej w ostatnim czasie bardzo dynamicznie rozwija się także w sieci. Z okazji chrztu czy Pierwszej Komunii Świętej dzieciom ofiarowuje się biżuterię diamentową. Ozdabiane diamentami czy innymi kamieniami szlachetnymi dewocjonalia traktowane są nie tylko jako pamiątka uroczystości religijnej, ale także jako pewnego rodzaju lokata kapitału. Poza klasycznymi wzorami biżuterii kupowanymi z okazji uroczystości religijnych pojawiają się także nowe wzory. – Dużą popularnością cieszą się zawieszki w kształcie aniołków wykonane zazwyczaj z białego złota oraz szkaplerze – mówi Bronisław Karewicz. – Klienci kupują krzyżyki z diamentami, które nie dość, że doskonale nadają się na prezent, to jeszcze są świetną lokatą kapitału. Chcą także, aby był on praktyczny i posiadał swoją wartość, nie tylko religijną czy emocjonalną – dodaje. Osoby odwiedzające salony jubilerskie w poszukiwaniu prezentu z okazji uroczystości religijnej szukają oryginalnych wzorów.

Coraz częściej decydują się na zakupy nie tylko ozdób na szyję, jak bywało zazwyczaj, ale znacznie częściej sięgają po różnego rodzaju pierścionki, kolczyki czy bransoletki, niekoniecznie zawierające konteksty religijne. Nie można jednak zapominać, że na rynku dewocjonaliów można znaleźć także pierścionki i kolczyki z brylantami, rubinami czy szafirami, które wpisane są w tradycję poprzez pojawiające się elementy sakralne. Swoje upodobania w zakresie zakupów związanych z Pierwszą Komunią Świętą bądź chrztem zmieniły także osoby bardzo przywiązane do tradycyjnych prezentów. Coraz częściej zdarza się, że dzieci otrzymują różańce wykonane ze złota lub srebra. Jeszcze do niedawna barierą pozostawała cena produktów, teraz producenci dewocjonaliów odpowiadają na oczekiwania klientów i prezentują różańce z drogocennych kruszców w przystępnych cenach. – Klienci chętnie kupują różańce ze złota, których cena nie przekracza 700 zł, czy ze srebra, których cena oscyluje w okolicach 400 zł.

Właściciele sklepów jubilerskich zamawiają coraz więcej różańców ze srebra i złota, co z kolei spowodowało, że producenci biżuterii znacznie poszerzyli swoją ofertę i na polskim rynku można znaleźć ponad 100 modeli różańców ze złota i srebra. Warto zauważyć, że sporą popularnością cieszą się także posrebrzane lub pozłacane pudełeczka na różańce, które stanowią idealne uzupełnienie prezentu. Należy także zauważyć, że klienci salonów jubilerskich decydują się także na zakupy srebrnych i złotych przedmiotów, które będą upamiętniać uroczystość religijną. Do tej pory najczęściej wybieranym przedmiotem, obok medalików i złotych łańcuszków, były srebrne łyżeczki z wygrawerowaną datą wydarzenia bądź ryngrafy. Teraz jednak tendencja się zmieniła, klienci oczekują oryginalnych przedmiotów, które będą przeznaczone tylko dla obdarowanego i w ciekawy sposób podkreślały rangę uroczystości.

Dlatego też w ofercie salonów jubilerskich znajdują się srebrne grzechotki, smoczki, ramki na zdjęcia czy obrazki religijne w srebrnych bądź złotych ramach. Klienci decydują się także bardzo często na srebrne ramki do zdjęcia, albumy czy lusterka w srebrnych oprawach. Jak podkreślają właściciele salonów jubilerskich, każdy pomysł, który wyróżnia się oryginalnością, jest przez klientów bardzo chętnie kupowany. Współczesna moda biżuteryjna oraz coraz bardziej wysublimowane wymagania klientów sprawiąją, że producenci przedmiotów biżuteryjnych i kosztowności dla dzieci muszą decydować się na eksperymentowanie z formami i kształtami, które sprzedają do sklepów jubilerskich.

Zmiany w salonie jubilerskim

Rynek produktów jubilerskich cały czas dynamicznie się rozwija. Trudno oczekiwać, że biżuteria dewocjonalna będzie cieszyła się takim samym zainteresowaniem klientów jak jeszcze parę lat temu. Zmiana mentalności konsumentów spowodowała, że swój asortyment musieli zmienić niemal wszyscy producenci biżuterii religijnej. Tradycyjne krzyżyki i medaliki, mimo że wciąż znajdują swoich odbiorców, to sprzedają się znacznie gorzej. Klienci wymogli na właścicielach salonów jubilerskich zmianę wzornictwa przedmiotów jubilerskich ofiarowywanych z okazji chrztu i komunii. Klientom zależy bowiem, aby poza tradycyjną pamiątką, dziecko otrzymało wartościowy prezent, który będzie mógł towarzyszyć mu przez całe życie. Nowe wzornictwo oraz wprowadzenie kamieni szlachetnych do biżuterii dewocjonalnej sprawiło, że klienci chętnie decydują się na jej zakup, a właściciele sklepów jubilerskich odnotowują większe zyski.  Karol Kulej