Cenne jak biżuteria

Diamenty amerykańskiego jubilera przeszły do legendy po filmie "Śniadanie u Tiffany'ego". Jednak ta sławna marka, mieszcząca się przy Piątej Alei w Nowym Jorku i licząca dziś ponad sto butików na świecie, szczyci się o wiele starszą tradycją. Firmę Tiffany & Co założył w 1837 roku na Manhattanie Charles Lewis Tiffany, specjalizując się w biżuterii i artykułach luksusowych. Jego syn Louis Comfort wolał sztuki dekoracyjne i zasłynął jako artysta szkła. To właśnie jemu zawdzięczamy lampy z kloszami wykonanymi z kolorowej szklanej mozaiki, które osiągnęły niebywały sukces na rynku i nadal są kopiowane. Jako jedyny z klanu Tiffanych Louis Comfort zrobił fortunę nie na drogich kamieniach, ale na szkle.


Miłość do szkła

Już w młodości Louis Comfort wykazywał zdolności artystyczne. W 1866 roku zapisał się do National Academy of Design w Nowym Jorku, a następnie udał się w podróż do Europy i przez dwa lata studiował malarstwo w Paryżu. Na początku lat 70. zaczął się interesować szkłem, które stało się jego ulubionym tworzywem. W tej dziedzinie nie miał sobie równych w Ameryce i konkurował z największymi mistrzami europejskimi. Poznał tajniki produkcji szkła, zwłaszcza tradycyjną technikę włoską, sam eksperymentował i opatentował kilka wynalazków - m.in. szkło opalizujące oraz warstwowe. W swojej twórczości kierował się ideami ruchów artystycznych epoki: Arts and Crafts, Art Nouveau i symbolizmem. Inspirował się naturą, "rzeźbił" i odlewał w szkle formy roślinne - korzenie, łodygi, liście, kwiaty. Uzyskiwał spektakularne efekty dzięki grze światła i wysmakowanej kolorystyce. Wypracował własny styl - rozpoznawalny styl Tiffany'ego, który przyniósł mu światową sławę.


Początki kariery

Louis Comfort Tiffany zaczął karierę jako dekorator wnętrz. Swoją pierwszą firmę Tiffany & Associated założył w 1879 roku, a następnie rozwijał przedsięw [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Dostęp dla prenumeratorów

Polskiego Jubilera

Użytkownik:
Hasło:
Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata POLSKIEGO JUBILERA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania dwumiesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.polskijubiler.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.polskijubiler.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Polskiego Jubilera skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl

Rita Gołębiowska