Targi jubilerskie w Hongkongu

Od 28 lutego do 4 marca w Hongkongu odbyły się dwie połączone imprezy branży jubilerskiej – 4. Międzynarodowe Targi Diamentów, Kamieni i Pereł oraz 34. Międzynarodowe Targi Biżuterii. Swoje produkty zaprezentowało na nich 4480 wystawców, których odwiedziło 85 tys. gości ze 144 krajów.

pws-2017-04ac-12

Jak podają organizatorzy, 33 tys. gości zainteresowanych było kupnem kamieni szlachetnych. a 52 tys. kupnem biżuterii.

Bliźniacze imprezy

– Zmieniająca się sytuacja gospodarcza, szczególnie widoczna na rynku jubilerskim, skłoniła organizatorów do połączenia dwóch imprez. Decyzja ta okazała się strzałem w dziesiątkę – mówi Benjamin Chau, dyrektor targów Hongkong Trade Development Council (HKTDC ). – Odwiedzający byli zadowoleni z takiego rozwiązania, ponieważ pozwoliło na oszczędności, gdyż koszty pobytu i przelotu ponoszono tylko raz – dodaje. Należy zauważyć, że frekwencja na targach była bardzo duża. A połączenie imprez ukazało ogromny potencjał rynku. Podczas badania przeprowadzonego przez organizatorów odwiedzający pokusili się o prognozy na najbliższe miesiące. Z badań wynika, że 56 proc. uważa, iż sytuacja na rynku jubilerskim w najbliższym czasie nie ulegnie zmianie, 28 proc. spodziewa się wzrostu sprzedaży. Kupujący odwiedzający targi w Hongkongu spodziewają się, że w nadchodzącym roku najlepiej sprzedawać się będzie biżuteria fashion, tego zdania jest aż 72 proc. badanych, a 58 proc. spodziewa się wzrostu sprzedaży na rynku biżuterii ślubnej. 54 proc. respondentów przewiduje najlepszą sprzedaż takiej biżuterii, której cena będzie wahała się w granicach 101-500 dolarów. Wydaje mi się, że wzrośnie sprzedaż biżuterii droższej – od 501 do 1 tys. dolarów. Badani prognozują także, jak będzie w najbliższej przyszłości wyglądał rynek materiałów jubilerskich. 43 proc. respondentów jest zdania, że najlepiej sprzedawać się będzie biżuteria wykonana z białego złota z diamentami, 33 proc. uważa, że będzie to różowe złoto, a 23 proc. stawia na złoto żółte. Prognozy głoszą, że w najbliższym czasie wzrośnie sprzedaż platyny.

pws-2017-04ac-11

Sprzedaż na targach

– Nastroje na targach były lepsze niż w ubiegłym roku – ocenia Karen Cheung, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Continental Holdings Ltd. – Na targach pojawiło się wiele nowych firm z Rosji oraz Wielkiej Brytanii – dodaje. Wystawcy w większości wypadków zadowoleni byli z wyników sprzedaży. – Zawarłem transakcję wartą ponad 2 mln dolarów z chińskim przedsiębiorcą – chwali się Imran Khan, CE O of Sparkle Gems. –Takie transakcje zdarzały się niezwykle rzadko, gdyż do tej pory firmy z tej części świata zazwyczaj nie były zainteresowane takimi zakupami. Dzięki temu wiem, jak przygotować ofertę handlową na przyszły rok – dodaje. Wystawców zaskoczyła duża liczba kupujących z Europy, Afryki Południowej i Stanów Zjednoczonych. Większość sprzedawców wyraziła nadzieję, że w przyszłym roku targi również będą tak udane. Wystawcy zauważyli, że Międzynarodowe Targi Biżuterii i Międzynarodowe Targi Diamentów, Kamieni Szlachetnych i Pereł są doskonałym barometrem nastrojów i trendów w światowej branży jubilerskiej. Jak podkreślali zarówno odwiedzający, jak i wystawcy, targi dają nie tylko możliwość zakupu czy poznania najnowszych trendów, ale także pozwalają na poszerzenie swojej wiedzy zarówno na temat kamieni szlachetnych i materiałów jubilerskich, jak i nowoczesnych technologii. Na targach odbywały się seminaria na temat diamentów, kamieni szlachetnych, konferencje poświęcone najnowszym trendom modowym, warsztaty dotyczące form sprzedaży biżuterii oraz sposobów eksponowania biżuterii. Nie zabrakło pokazów mody oraz prezentacji nowoczesnych technologii jubilerskich. Zaprezentowały się firmy oferujące nowe narzędzia i maszyny jubilerskie.

Z nadzieją w przyszłość

Targi w Hongkongu zakończyły się sukcesem. Prawie wszyscy wystawcy podkreślali, że mogą z nadzieją patrzeć w przyszłość. Niemal chóralnie powtarzali, że w przyszłym roku będą musieli nie tylko przygotować ofertę pod rynek chiński, ale także mieć specjalną ofertę dla Europejczyków i Amerykanów, gdyż ci klienci są najbardziej wymagający. Optymizmem napawa fakt, że kupujący byli zainteresowani biżuterią z bursztynem, a jej sprzedaż w porównaniu z rokiem ubiegłym wzrosła i – jak prognozują uczestnicy targów – w najbliższym czasie należy się spodziewać zwiększenia sprzedaży w granicach 9 proc.