Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie. Zamknij to okno informacyjne

Zatrzymać nazwiska w pamięci | Polski Jubiler





Zatrzymać nazwiska w pamięci

Rozmowa z Michałem Gradowskim, inicjatorem budowy bazy "Złotnicy czynni w Polsce po roku 1945"

- Stworzenie bazy danych złotników działających w Polsce po II wojnie światowej jest zadaniem żmudnym. Sami złotnicy nie palą się do wypełniania ankiety. Skąd wzięło się u Pana poczucie, że trzeba to zrobić?

Ludzie, którzy kupują obrazy, zwykli mawiać - "w zeszłym roku kupiłem Kossaka, a w tym przymierzam się do ciekawego Wyczółkowskiego, bo właśnie będzie na aukcji". Natomiast o wyrobie artysty złotnika nie mówi się "kupiłem Byczewskiego", czy "mam Westermarka". Po prostu kupuje się broszkę, tak jak kupuje się bochenek chleba; czasami nawet bardziej interesuje się producentem bochenka, bo wiadomo, że w tej piekarni robią lepsze pieczywo, a w tamtej gorsze.

Natomiast w przypadku biżuterii kupuję broszkę z zawijaskiem czy pierścionek bez zawijaska, bo taki podoba się mnie albo mojej dziewczynie, ale nie pytam, kto to zrobił...

Od wieków cała wartość biżuterii była zamknięta w użytym materiale. Często wartość artystyczna wyrobów z dawnych lat nie jest zbyt wysoka, bowiem w tamtych czasach chodziło o to, żeby pani wchodząca na salę balową zwracała uwagę niesionym na sobie bogactwem. Wszyscy od razu wiedzieli, ile to jest warte - to był taki sam rodzaj szpanu, jak dziś pokazywanie się w luksusowym samochodzie...

Sytuacja zmieniła się zasadniczo z początkiem XX w. Na obszar dotychczas zajęty wyłącznie przez rzemieślników jubilerów, weszli wybitni artyści z Rene Lalique na czele i zaczęli projektować biżuterię, w której zasadniczą wartość miała forma, a nie materiał - tak jak w rzeźbie. I dzisiaj na aukcjach te wszystkie artystyczne klejnoty z początku XX w. sprzedawane są już pod naz [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Dostęp dla prenumeratorów

Polskiego Jubilera

Użytkownik:
Hasło:
Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata POLSKIEGO JUBILERA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania dwumiesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.polskijubiler.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.polskijubiler.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Polskiego Jubilera skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl