Rękojmia i niezgodność towaru z umową a uprawnienia gwarancyjne

czyli czego może skutecznie domagać się kupujący, gdy wyrób jest wadliwy




Joanna Krawczyk
LL.

M., Kancelaria Neupert Zamorska
& Partnerzy w Warszawie


Większość konsumentów (czyli osób fizycznych, które nabywają przedmioty jubilerskie wyłącznie na swój własny, prywatny użytek, jak np. kupno pierścionka zaręczynowego dla narzeczonej) przyzwyczajonych jest do wyrobów "na gwarancji". Z reguły przy zakupie otrzymują oni kartę gwarancyjną i gdy coś się zepsuje, z niej wywodzą swoje uprawnienia, najczęściej wobec producenta


Zdecydowana większość klientów nie wie jednak, że istnieje inne, często korzystniejsze dla nich, wyjście, a jest nim dochodzenie swoich praw z tytułu tzw. niezgodności towaru z umową, które przewiduje ustawa z 27.02.2002 o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
Charakter tych uprawnień podobny jest do uprawnień z tytułu rękojmi, jednak konsumentom w obecnym stanie prawnym nie przysługują już uprawnienia z rękojmi (art. 556-576 k.c.). Konsumenci mogą powoływać się wyłącznie na uprawnienia z tytułu tzw. niezgodności towaru z umową.

Uprawnienia te przysługują im z mocy prawa, niezależnie od tego, czy producent bądź sprzedawca udzielili im gwarancji, czy też nie.
Z tytułu niezgodności towaru z umową konsument może domagać się od sprzedawcy (czyli bezpośrednio od producenta, o ile jednocześnie sprzedaje on swoje wyroby lub od sklepu jubilerskiego - dystrybutora wielu producentów) nieodpłatnej naprawy albo wymiany na nowy towar, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów.

Sprzedawca będzie mógł zatem odmówić wykonania naprawy np. nieodwracalnie uszkodzonego wyrobu bądź odmówić wymiany wyrobu unikatowego, tzn. wykonanego w jednym egzemp [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Dostęp dla prenumeratorów

Polskiego Jubilera

Użytkownik:
Hasło:
Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata POLSKIEGO JUBILERA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania dwumiesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.polskijubiler.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.polskijubiler.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Polskiego Jubilera skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl

Joanna Krawczyk