O pierwszej bransoletce Zaremskich, deficycie bursztynu i ręce plastyka

Z okazji wydania 50. numeru czasopisma Polski Jubiler prezentujemy wybrane fragmenty tekstów, któe publikowaliśmy w minionych latach. Niektóre z nich są aż nadto aktualne, niektóre przypominają ciekawe wydarzenia z historii polskiego złotnictwa.



Ochrona bursztynu
w III Rzeszy
...Ustawa o ochronie bursztynu podpisana przez kanclerza i ministra gospodarki Rzeszy z datą 3 maja 1934 r. z niewielkimi skrótami brzmi następująco:
(1) Słowem bursztyn albo innym słowem złożonym, w którego skład wchodzi słowo bursztyn, albo odpowiadającym mu znakiem towarowym może być w obrocie handlowym określony tylko bursztyn naturalny albo wyrób z naturalnego bursztynu bez dodatków imitujących.
(2) Nie dotyczy lakieru bursztynowego.
(3) Do określenia bursztynu jako bursztynu ma prawo tylko pierwszy sprzedawca, do oznaczenia bursztynu jako wyrobu bursztynowego uprawniony jest tylko wytwórca; oznaczający musi dołączyć dokładne dane: swoje nazwisko, oznaczenie swojej firmy albo znaku zarejestrowanego wyrobu.
(4)
Kto postępuje opieszale albo umyślnie sprzecznie z przepisami art. 1 albo 2, będzie karany karą pieniężną.

źródło:
PJ (11) nr 3/2000, Barbara Kosmowska- Ceranowicz "O ochronie bursztynu"




Nie ma bursztynników w wolnym mieście




Zawód bursztynnika lub też bursztyniarza oficjalnie nie istnieje w wykazie rzemiosł. W Gdańsku, światowej stolicy bursztynu, zestaw segregatorów w dziale kwalifikacji zawodowych Izby Rzemieślniczej zaczyna się, o dziwo, od "bioenergoterapii" i jest to jedyne (rzekome) rzemiosło na literę "B".

źródło: PJ (12) nr 1/2001, Aniela Matuszewska, Roman Wrzalik i Andrzej
Hacura, "Bursztyniarz czy bursztynnik".




Biżuteria trafia
do centrów handlowych




Następują zmiany w sieci detalicznej; w wielu miastach biżuteria trafia do nowych centrów handlowych, głównie na obrzeżach miast. Sklepy, salony, kantory i magazyny jubilerskie tworzone są praktycznie w każdym większym zespole handlowym. W przeciwieństwie do okresu przed transformacją, do środowiska handlowego w branży jubilerskiej trafia wielu nowych ludzi, którzy traktują ten rodzaj działalności jako biznes na dziś, a nie jako lokatę pokoleniową.

Dzisiaj prowadz [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Dostęp dla prenumeratorów

Polskiego Jubilera

Użytkownik:
Hasło:
Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata POLSKIEGO JUBILERA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania dwumiesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.polskijubiler.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.polskijubiler.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Polskiego Jubilera skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl