Złoty czas złota

Koniec pierwszego kwartału 2011 roku to dla złota „złoty” czas. Na giełdzie w Londynie
cena tego szlachetnego kruszcu ustanowiła nowy, historyczny rekord − 24 marca
jedna uncja złota kosztowała 1.447,40 dolarów, co w przeliczeniu na złotówki wyniosło
4.081,65 złotych.


Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena jednej
uncji wzrosła o 18 groszy. Do zainteresowanych
tym kruszcem coraz częściej docierają prognozy
przewidujące, że już w niedługim czasie
jedna uncja złota może kosztować nawet 1,5
tys. dolarów.



Zła wiadomość dla branży jubilerskiej


Stale rosnące ceny szlachetnego kruszca powodują, że kieruje
się w jego stronę uwaga inwestorów. Obserwacja popytu na ten
kruszec pozwala na stwierdzenie, że obecnie złoto jest jedną
z ważniejszych form inwestycji. A znaczenie i popularność tej
inwestycji jest tym większe im bardziej niepewne politycznie
i ekonomicznie są czasy w jakich żyjemy. W ciągu ostatnich 10
lat udział przemysłu jubilerskiego w strukturze popytu na złoto
zmniejszył się aż o 30 p.p. z 84 proc. w roku 2000 do 54 proc.
w 2010 roku. Ten spadek został wykorzystany przez inwestorów
detalicznych, których popyt na złoto wzrósł w tym samym okresie
o 22 p.p. i wyniósł 26 proc. w 2010 r. Na prawie niezmienionym
poziomie pozostaje wykorzystanie złota w przemyśle
i stomatologii i wynosi obecnie 11 proc. Pojawił się natomiast
nowy udziałowiec światowego rynku złota. Są nimi fundusze
inwestycyjne, a ich udział w roku ubiegłym
wyniósł 9 proc. ł ą c z n e g o
popytu na złoto.



Złoto dla inwestorów


Obecna sytuacja na świecie nie napawa optymizmem i teraz
również, tak jak wielokrotnie już działo się to na przestrzeni wieków,
rośnie popyt na złoto i rośnie jego wartość. W złoto inwestują
nie tylko duże, międzynarodowe koncerny, ale również coraz
częściej indywidualni inwestorzy. Polacy również przekonują się
do tej formy lokowania kapitału i coraz śmielej inwestują w złoto.
W 2010 roku Polacy kupili około 1500 kg złota inwestycyjnego.
A ponieważ podchodzą do takich inwestycji z dużą ostrożnością
toteż szukają „pewnego” miejsca zakupu. Taką ofertę przygotowała
m.in. Mennica Polska. Nic zatem dziwnego, że wielowiekowa
tradycja i doświadczenie tej instytucji, która dostarcza na
polski rynek mniej więcej połowę złota ciesz [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Dostęp dla prenumeratorów

Polskiego Jubilera

Użytkownik:
Hasło:
Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata POLSKIEGO JUBILERA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania dwumiesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.polskijubiler.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.polskijubiler.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Polskiego Jubilera skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl

Marta Andrzejczak