Artykuły z działu

Przeglądasz dział ZEGARKI (id:53)
w numerze 03/2011 (id:95)

Ilość artykułów w dziale: 1

Klasyka i elegancja

Na rynku zegarmistrzowskim panuje ostatnio moda na klasykę. Producenci szwajcarskich zegarków wprowadzają na rynek odrestaurowane modele klasycznych zegarków a klienci są zainteresowani ich kupnem.

Z całą pewnością jest to dobra wiadomość dla polskiego rynku zegarmistrzowskiego, gdyż w Polsce od dawna klienci zainteresowani byli przede wszystkim klasycznymi modelami czasomierzy i poszukiwali ich wśród asortymentu salonów zegarmistrzowskich.


Polski rynek

Nasz rodzimy rynek zegarmistrzowski jest dość zróżnicowany. Z jednej strony spora część klientów zainteresowana jest kupnem najnowocześniejszych modeli czasomierzy, które wpisują się w trendy modowe. Z drugiej jednak strony Polacy są tradycjonalistami i zależy im na posiadaniu zegarka klasycznego, którego cechowałaby prostota i elegancja. – Młodzi ludzie najczęściej zainteresowani są nowoczesnym wzornictwem – mówi Marian Wodzikowski, zegarmistrz. – Traktują zegarek jak modny gadżet, uzupełnienie stroju. Musi cechować się modną w danym sezonie kolorystyką i kształtem – dodaje. Oczywiście dużą wagę przywiązują także do paramentów technicznych. Zegarek musi mieć nowoczesny design, ale także ciekawe rozwiązania technologiczne. Jednocześnie zegarek musi pasować do niemal każdego stroju. – Na polskim rynku w każdym sezonie pojawiają się nowe modele czasomierzy − mówi Marian Wodzikowski. – Jednak nie wszystkie przypadają do gustu Polakom – dodaje. Dużą grupę klientów salonów jubilerskich stanowią osoby, którym zależy na zakupie nowoczesnego, ale klasycznego w swoim wzornictwie czasomierza. – W ostatnim sezonie obserwujemy renesans klasyki – mówi Marian Wodzikowski. – Producenci zegarków, szczególnie szwajcarskich, wprowadzają na rynek odrestaurowane modele zegarków klasycznych – dodaje. Z punktu widzenia właścicieli salonów zegarmistrzowskich w Polsce jest to bardzo dobra wiadomość. Polacy są bowiem tradycjonalistami i najczęściej decydują się na zakup zegarków klasycznych. Jedną innowacją, na jaką się decydują, jest wybór bransolety. – Jeszcze parę lat temu klienci wybierali przede wszystkim klasyczne modele zegarków na skórzanych paskach – mówi Marian Wodzikowski. – Teraz znacznie częściej decydują się na metalowe bransolety – dodaje.


Bransoleta z tytanu

Dużą popularnością cieszą się zegarki, które zostały umieszczone na tytanowej bransolecie. – Tytanowe koperty czy bransolety stały się popularne stosunkowo niedawno – mówi Marian Wodzikowski. – Jednak obserwacja rynku pozwala przypuszczać, że w najbliższym czasie ich popularność będzie stopniowo wzrastać − dodaje. Tytan wykorzystywany jest przede wszystkim w męskich modelach zegarków, choć nie można zapominać, że popularnością cieszą się także damskie zegarki, w których wykorzystano barwiony tytan. Stosunkowo mało sprzedaje się zegarków umieszczonych na złotych bransoletach. – Wpływ na taki stan rzeczy ma stale rosnąca cena złota, która znacznie podnosi cenę zegarka − mówi Marian Wodzikowski. – Klienci rzadko kupują zegarek jako lokatę kapitału – dodaje. Właściciele salonów jubilerskich podkreślają, że w ostatnim czasie znacznie zmalało zainteresowaniem klientów, w segmencie zegarków męskich, srebrnymi bransoletami. Natomiast bardzo dużym zainteresowaniem klientów cieszą się czasomierze wykonane ze stali nierdzewnej. Szczególnie w segmencie zegarków męskich.


Kobieca elegancja

Damskie wersje zegarków to przede wszystkim zegarki biżuteryjne. Warto zwrócić uwagę, że w ostatnim czasie znacznie większe wyniki sprzedażowe mają zegarki, do których wytworzenia użyte zostały bursztyny. – Ta sytuacja może dziwić, gdyż bursztynowe bransolety nie cieszyły się dużym zainteresowaniem kupujących – mówi Marian Wodzikowski, zegarmistrz. – Widać tendencję, że do łask klientów wraca wszystko co może utożsamiane być z tradycją – dodaje. Kobiety coraz częściej także decydują się na wybór zegarków na skórzanych paskach. Jednak paski w zegarkach muszą być ozdobione. – Damskie paski ozdabiane są tkaninami, wyszywane kwiatami bądź srebrnymi ćwiekami − mówi Michał Miłkowski, sprzedawca zegarków. – Kobiety traktują zegarek jak biżuterię, dlatego też na pasku czy kopercie musi znaleźć się coś „zadziwiającego” – dodaje. Damskie kolekcje zegarków, mimo że widać w nich powrót do klasyki, są znacznie bardziej ekstrawaganckie niż męskie. Nie można jednak zapominać, że w zegarkach przeznaczonych dla kobiet umieszczonych jest mniej różnego rodzaju nowoczesnych rozwiązań technologicznych, nie ma w nich GPSów czy możliwości połączenia z Internetem, ani nie jest w nich zainstalowana przenośna pamięć RAM. – Kobiece zegarki muszą wyróżniać się designem – mówi Marian Wodzikowski. – Kobiety są znacznie bardziej wymagające, jeśli chodzi o wygląd zegarka, znacznie mniej uwagi przywiązują do mechanizmu zegarka czy jego funkcjonalności – dodaje.


Kolekcje wiosenne

Warto zauważyć, że w wiosennych kolekcjach zegarków dominować będzie klasyka. Projektanci zegarków powrócili do modeli, które od wielu lat niezmiennie cieszą się dużym zainteresowaniem kupujących. W nowoczesnych modelach umieszczone zostały innowacyjne rozwiązania technologiczne, zastosowano w nich najnowocześniejsze mechanizmy, jednak nie zmieniono klasycznej formy czasomierzy. Projektanci zegarków zwrócili bowiem uwagę, że klasyka niezmiennie od wielu lat cieszy się dużym zainteresowaniem wśród kupujących. Nie można jednak zapominać, że pełną ofertę i najnowsze kolekcje zegarków poznamy wszyscy niebawem, gdyż przed nami targi w Bazylei, podczas których wszyscy miłośnicy zegarków będą mogli zapoznać się z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi i poznać obowiązujące w nadchodzącym roku trendy. Z całą pewnością można stwierdzić, że w kolekcjach nie zabraknie zegarków klasycznych.