Artykuły z działu

Przeglądasz dział EKONOMIA (id:54)
w numerze 01-02/2010 (id:84)

Ilość artykułów w dziale: 1

Promocja polskich specjalności eksportowych

Polska biżuteria może stać się polskim towarem eksportowym numer jeden. Aby się jednak tak stało, zarówno producenci, jak i jubilerzy muszą zrobić wszystko, co w ich mocy, by wypromować polskie drogocenności na zagranicznych rynkach. Nie można bowiem pozwolić, aby nasze klejnoty były noszone i podziwiane tylko przez naszych rodaków. Dzięki subwencjom Ministerstwa Gospodarki producenci i jubilerzy mogą ubiegać się o dofinansowanie na promowanie swojej pracy za granicą. Warto skorzystać z okazji i ubiegać się o pieniądze, które mogą pomóc nie tylko pojedynczym producentom, ale całemu krajowi i sprawić, że najbardziej rozpoznawalnym polskim produktem na świecie będzie nasza biżuteria.

Rządowa pomoc

Ministerstwo Gospodarki rozpoczęło przyjęcia projektów dotyczących promocji specjalności eksportowych polskiej gospodarki. Propozycje te mogą dotyczyć branż, grup produktowych lub usługowych. Wybrane projekty zostaną dofinansowane ze środków funduszy strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka – Działanie 6.5 “Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych”. Termin składania opracowań upływa 26 lutego 2010 roku.

Według założeń ministerstwa program promocji zawiera kompleksowy plan rozwoju branży. Projekt współfinansowany ze środków unijnych zakłada, że w czasie jego realizacji, czyli w latach 2000-2015 uda się wypromować korzystny wizerunek Polski na arenie międzynarodowej oraz umożliwić spójną promocję polskich produktów przez naszych eksporterów.


Polska na świecie

Pomimo podejmowanych przez różne instytucje działań, których zadaniem jest poprawa wizerunku polskiej gospodarki, Polska i produkty w niej wyprodukowane, są nierozpoznawalne na światowym rynku. Oczywiście, sytuacja taka ma bezpośredni wpływ na liczbę inwestycji zagranicznych na terenie naszego kraju. Fakt ten przekłada się także na konkurencyjność polskich towarów eksportowanych poza nasze granice. Warto zauważyć, że z roku na rok warunki te ulegają zmianie, jednak ciągle udział polskich przedsiębiorców w międzynarodowych targach, gdzie mieliby szansę pokazać swoje produkty i usługi, jest przedsięwzięciem, na które ich nie stać. Samodzielnie przedsiębiorca decydując się na uczestnictwo w targach, musiałby liczyć się z nakładami finansowymi, które z całą pewnością byłyby znacznie wyższe niż zyski, które mógłby na danych targach odnieść.

W związku z powyższym propozycja ministerstwa, która zakłada porozumienie się przedsiębiorców w danej branży i wspólne zaistnienie na międzynarodowych targach, wydaje się nieść ze sobą wiele pozytywów. Oczywiście, podstawową kwestią są poniesione nakłady finansowe, o których zwrot można ubiegać się od ministerstwa. Jednak nie do przecenienia pozostaje również możliwość integracji branży, która musi przygotować wspólną i spójną kampanię reklamową, i pokazać się międzynarodowym kontrahentom jako jedno przedsiębiorstwo.


Polskie klejnoty najlepsze

Pomimo że polska biżuteria jest bardzo wysokiej jakości, a jej projektanci dokładają starań, aby wzornictwo było niepowtarzalne i zachwyciło wszystkich potencjalnych klientów, to ciągle, mimo starań wielu organizacji, krajowym przedsiębiorstwom brakuje odpowiedniej promocji na światowych rynkach. Brak odpowiedniej promocji jest jedną z głównych przeszkód na drodze do zwycięstwa z zagranicznymi producentami biżuterii. Funkcjonujący projekt Ministerstwa Gospodarki “Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych” ma przeciwdziałać takiemu stanowi rzeczy. Jego podstawowym zadaniem jest poprawa wizerunku polskiej gospodarki wśród partnerów międzynarodowych.


Zakłada on także poszerzenie ich wiedzy zarówno o Polsce, jak i o warunkach prowadzenia działalności gospodarczej. Projekt ma za zadanie także zwiększenie inwestycji polskich przedsiębiorców na rynkach zagranicznych oraz wspieranie rozwoju branż uznanych za priorytetowe. Ministerstwo Gospodarki wychodzi z założenia, że budowanie nowego wizerunku polskiej gospodarki i kraju jest możliwe poprzez wykreowanie nowych, silnych marek, będących polskimi specjalnościami eksportowymi. A jedną z nich z całą pewnością jest polska biżuteria.


Składanie wniosków

Beneficjentami programu ministerstwa mogą być jednostki naukowo-badawcze, jednostki samorządu terytorialnego, organizacje zrzeszające przedsiębiorców i działające na ich rzecz, organizacje pozarządowe, w tym fundacje i stowarzyszenia działające w obszarze promocji i wspierania eksportu oraz przedsiębiorcy działający w oparciu o przepisy kodeksu cywilnego lub spółek handlowych, występujący w grupie co najmniej 5 podmiotów. Jednym z ważniejszych elementów całego projektu jest organizacja branżowych programów promocji, których celem jest wsparcie udziału przedsiębiorców w różnorodnych przedsięwzięciach. Dzięki subwencjom producenci biżuterii mogą liczyć na pomoc przy finansowaniu udziału w imprezach targowo-wystawienniczych organizowanych w kraju i za granicą.

Warunkiem jest zgłoszenie wniosku i znalezienie co najmniej pięciu innych przedsiębiorców, którzy również zdecydują się na uczestnictwo w tej samej imprezie. Oczywiście, polska branża jubilerska może liczyć na sfinansowanie udziału w charakterze wystawcy w imprezach krajowych i międzynarodowych. Warto zauważyć, że polscy przedsiębiorcy z branży jubilerskiej mogą aktywnie uczestniczyć w branżowych misjach gospodarczych organizowanych za granicą i brać udział w spotkaniach z kontrahentami zagranicznymi. Ministerstwo może udzielić również pomocy finansowej na udział polskich producentów biżuterii w różnego rodzaju seminariach, konferencjach i pokazach oraz pomóc w wyszukaniu i doborze partnerów na rynkach docelowych.

W ramach projektu “Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych” można liczyć także na uzyskanie niezbędnych dokumentów uprawniających do rozpoczęcia działalności eksportowej na rynkach zagranicznych. Aby ubiegać się o dofinansowanie, należy skierować do Ministerstwa Gospodarki formalne zgłoszenie. Opracowanie to powinno zawierać opis potencjału danej branży, grupy produktowej lub usługowej do zidentyfikowania i wykreowania polskich specjalności eksportowych, opis proeksportowego potencjału danej branży oraz uzasadnienie dla objęcia danej branży wsparciem w ramach programu promocji. Minister gospodarki wyłoni maksymalnie 15 branż, grup produktowych lub usługowych, w ramach których ogłoszone zostaną konkursy na wykonanie koncepcji branżowych programów promocji. Do wydania na ten cel jest jeszcze ponad 65 mln zł do 2015 roku.


Okazja, która może się nie powtórzyć

Polska branża jubilerska nie powinna marnować okazji, jaką stawia przed nią Ministerstwo Gospodarki. Udział w międzynarodowych spotkaniach branży i prezentowanie tam swojej biżuterii jest nie tylko szansą na znalezienie nowych kontrahentów i pomnożenie swoich zysków, ale także możliwością promocji Polski poprzez prezentowanie biżuterii. Nasze drogocenności mogą bowiem stać się pierwszym produktem eksportowym, być wizytówką naszego kraju, który może być kojarzony tylko przez jej pryzmat. A takiej okazji szkoda byłoby zmarnować.