Artykuły z działu

Przeglądasz dział ZEGARKI (id:53)
w numerze 03/2009 (id:75)

Ilość artykułów w dziale: 1

Recesja w branży zegarmistrzowskiej

Pierwszy raz od sześciu lat, w 2009 roku na polskim rynku zegarmistrzowskim
sprzedaż spadnie. Nadchodzący rok, według analityków z międzynarodowej firmy
doradczej Bain & Company, będzie cechował się mniejszym zainteresowaniem
konsumentów dobrami luksusowymi

Firma Bain & Comapany prognozuje, że spadek sprzedaży zegarków oraz innych dóbr luksusowych, takich jak biżuteria, sięgnie na świecie nawet 7 proc., w momencie stałego kursu waluty. Jednak wobec sytuacji, z którą mamy obecnie do czynienia w Polsce, kiedy wystąpiło znaczne osłabienie się kursu złotego względem innych walut, można mówić nawet o 15-proc. spadku na naszym rynku. Wahania kursów powodują, że ceny zegarków wzrosły i stały się nieosiągalne dla przeciętnego klienta, który jeszcze w ostatnim kwartale zeszłego roku był zainteresowany kupnem drogiego zegarka.


Rynek dóbr luksusowych

Rosnące ceny euro oraz dolara są powodem do niepokoju właścicieli sklepów sprzedających markowe zegarki. Słaba pozycja złotówki sprawia, że ceny zegarków sprowadzanych z zagranicy są relatywnie droższe niż przy słabym dolarze czy euro. Wahania kursów walut odgrywają duże znaczenie w branży zegarmistrzowskiej, ponieważ wszelkie zmiany powodują straty, a czasami także rezygnację z dalszych inwestycji. Według autorów raportu obronną ręką z recesji wyjdą firmy z portfelem mocnych marek.

Jeszcze parę lat temu markowe produkty opierały się wszelkim zmianom na rynkach gospodarczych, ponieważ ich towary kierowane były i tak do bardzo zamożnego klienta, którego żaden kryzys nie był w stanie powstrzymać od zakupu drogiego zegarka. Niestety, firmy produkujące bardzo drogie zegarki wprowadziły modele, które były w zasięgu możliwości finansowych zwykłych zjadaczy chleba, i tym sposobem zaczęły być podatne na wahania kursów i kłopoty gospodarcze. Wyroby prestiżowe stały się częścią rynku masowych dóbr luksusowych podatnych na wszelkie zmiany gospodarcze.


Tendencja światowa

Od listopada do grudnia 2008 sprzedaż dóbr luksusowych na świecie spadła o 23 proc., najgorzej sprzedawała się biżuteria, której spadek wyniósł aż 35 proc. Według analityków recesja w artykułach luksusowych powinna być stosunkowo krótka. A wszystko to będzie zasługą rosnącej grupy klientów z krajów bogacących się, czyli Brazylii, Rosji, Indii i Chin (BRIC).

Raport firmy doradczej Bain & Company zakłada także, że dzięki najbogatszym klientom z rejonu Europy Wschodniej wzrost wydatków na luksusy w całej Europie zwolni w 2009 roku o około 2 proc. W najbardziej dotkniętych kryzysem Stanach Zjednoczonych utrzyma się na obecnym poziomie. Natomiast w Japonii może spaść nawet o 7 proc.


Na naszym podwórku

Spadek sprzedaży dóbr luksusowych widać też w Polsce. Od połowy roku 2008 można było zaobserwować spadek obrotów o 20 proc. na rynku zegarków i jak na razie nie można mówić o żadnej tendencji wzrostowej. Należy więc przypuszczać, że rok 2009 zamknie się gorszym wynikiem niż 2008. Spadek sprzedaży obserwowany jest we wszystkich segmentach cenowych.

Wpływ na tę sytuację ma oczywiście kryzys, który powoli zaczął dotykać także Polaków. Najmniejszy spadek odnotowuje się w najmniejszym segmencie rynku, a mianowicie w zegarkach luksusowych, ponieważ i tak towary te trafiały do nielicznych nabywców i można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że tendencja ta się utrzyma. Największy spadek sprzedaży można dostrzec w najniższym segmencie cenowym, który cały czas w Polsce jest największym segmentem rynku. Polacy przestali kupować zegarki na bazarach i zaczęli oszczędzać, szczególnie na rzeczach, bez których można się obyć.


Czas to pieniądz

Jednak pesymistyczne prognozy mogą się nie spełnić i polska branża zegarmistrzowska wyjdzie z recesji obronną ręką. Minął bowiem czas, kiedy na rękach Polek i Polaków królował elektroniczny CASIO. Do niedawna polski rynek był rynkiem z najszybciej rosnącą sprzedażą zegarków segmentu od 800 do 1000 złotych i być może sytuacja ta nie ulegnie zmianie nawet wobec kryzysu. (KK)