Artykuły z działu

Przeglądasz dział DZIEDZICTWO (id:34)
w numerze 09/2008 (id:71)

Ilość artykułów w dziale: 1

Diamentowy tort urodzinowy

Rita Gołębiowska (Paryż)

Od półtora wieku Boucheron stroi w biżuterię najbogatsze kobiety świata: królowe, księżniczki, żony milionerów, a ostatnio nowobogackie oraz gwiazdy ekranu i show-biznesu

W historii tej słynnej paryskiej firmy jubilerskiej z placu Vendôme zapisały się niezwykłe “zamówienia specjalne”, gdyż do klienteli Boucherona należała zarówno carska rodzina, jak indyjscy maharadżowie i szach Persji, nie wspominając wielkich kokot belle epoque. I zapotrzebowanie na luksusowe klejnoty trwa nadal…

Trzy pokolenia Boucheronów

Boucheron zdobył renomę jako firma rodzinna. Biżuterii poświęciły się tutaj aż cztery generacje. Zaczął pradziadek Frédéric w 1858 roku w czasach II Cesarstwa, zaś jeszcze do niedawna prowadził firmę jego prawnuk Alain. Oczywiście, wraz z modą zmieniały się formy ozdób, jednak niezmiennie Boucheron stawia na perfekcję wykonania i najpiękniejsze okazy kamieni. Frédéric Boucheron, nie mając zbyt wielu środków na produkowanie wystawnej biżuterii, postawił na fantazję: proponował koronki ze złota zdobione emalią, zaryzykował połączenie złota z drewnem, mieszał kamienie szlachetne z górskim kryształem.

Kolekcje podstawowe i zamówienia specjalne

Jak wszystkie wielkie marki jubilerskie Boucheron proponuje stałe kolekcje biżuterii i zegarków, które wzbogacane są co sezon o nowe modele. Klienci znajdą je w firmowych butikach oraz od roku w sprzedaży internetowej (www. Boucheron. com). Obok tego istnieją tzw. zamówienia specjalne: zamożni klienci zamawiają unikatowe modele, dobór kamieni i oprawa są tutaj całkowicie zindywidualizowane według życzenia. Pomocą służy ekspert-gemmolog Thiery Robert, który od 37 lat zajmuje się w firmie zakupem najpiękniejszych kamieni. űaden model się nie powtarza, więc nie ma obawy, że dwie damy spotkają się w takich samych ozdobach. Marka chroni tajemnicę klienta, nie zdradza ani ceny, ani nazwiska zamawiającego.


Jego pomysły szybko się spodobały i dzięki temu zyskał wielu klientów wśród arystokracji i zamożnej burżuazji, potentatów przemysłowych, wschodnich księżniczek i bogatych Amerykanek. Na liście jego klientów figurowali między innymi: królowa Izabela Hiszpańska, księżna Maria Aleksandrowna, amerykański milioner Vanderbilt, poeta Oscar Wilde, finansiści Rockefeller i Rotschild, wielka aktorka Sarah Bernhardt oraz słynąca z urody tancerka Otero, o której wdzięki ubiegali się wszyscy ówcześni władcy. Pasjonowały go także nowinki techniczne: zastosował zamki na sprężynkę oraz elastyczne łańcuszki, wymyślił naszyjniki-plecionki ze złotych nici.

To właśnie z pracowni Boucherona wyszedł pierwszy damski zegarek na bransoletce. Firmowym przebojem stał się też krótki naszyjnik przylegający do szyi, tzw. psia obroża. I jako ciekawostka: Frédéric Boucheron jako pierwszy w swoim sklepie eksponował biżuterię nie jak to było w zwyczaju płasko na szklanych etażerkach, ale na pionowych podstawkach. Ten pomysł skopiowali za nim inni jubilerzy i stosuje się go do dziś. Frédéric był nie tylko artystą, ale również świetnym biznesmenem.

Udało mu się zdobyć międzynarodową klientelę, stał się oficjalnym dostawcą biżuterii na dwór angielski i carski. Ukoronowanie kariery czekało go jednak w Paryżu, gdzie uczestniczył w kolejnych Wystawach Światowych. W 1893 roku przeniósł swój salon na prestiżowy plac Vendôme, dwa kroki od hotelu Ritz. Jego śladem poszli inni jubilerzy i wkrótce plac Vendôme stał się pępkiem luksusu.

Sławni klienci
Koronowane głowy często zamawiały u Boucherona biżuterię. Na tej liście figurują: car Aleksander III, maharadża Bhupinder Singh de Patiala, szach Iranu Reza Pahlavi, królowa Farida z Egiptu, księżna Diana i ostatnio królowa Rania z Jordanii. Wierne marce były amerykańskie rodziny milionerów – Astor, Vanderbilt, Rockefeller. Nosiły biżuterię Boucherona legendarne gwiazdy ekranu z Gretą Garbo, Ritą Hayworth i Marleną Dietrich na czele.

Ta gwiazdorska passa trwa do dziś, sławy ekranu i show-biznesu pokazują się w ozdobach Boucherona na galach, prestiżowych festiwalach i rozdaniach nagród. Wymieńmy aktorki: Diane Kruger, Penelope Cruz, Rachel Weisz, Nicole Kidman, Kristin Scott Thomas, Victoria Abril, Eva Longoria, Cameron Diaz, Julianne Moore, Katie Holmes. Nie jest tajemnicą, że podobnie jak inne wielkie marki jubilerskie i modowe – Boucheron wypożycza swoje kreacje na specjalne okazje. Bo przecież najlepszą promocją dla marki są gwiazdy i środowisko celebrytów.

Także drugie pokolenie Boucheronów z powodzeniem pracowało na sukces – syn Frédérica Louis otworzył filie w Londynie, Moskwie i Nowym Jorku. W latach 20., kiedy królowała kobieta-chłopczyca, wylansował biżuterię pasującą do nowej mody: ozdobą prostej krótkiej sukienki stały się wówczas sznury pereł, jubilerskie paski, grube bransolety i strojne zegarki. Obok modnej białej biżuterii Louis proponował także biżuterię kolorową z kamieniami półszlachetnymi, jak lapis-lazuli, onyks, nefryt, koral czy bursztyn.

Oryginalnym wynalazkiem Boucherona była biżuteria dająca się transformować: oto dzięki ukrytym zawiasom naszyjnik można zmienić w bransoletkę, diadem lub pasek. Furorę zrobiła także kasetka do makijażu zwana vanity – prawdziwe biżuteryjne cacko. Skutkiem jego zamiłowania do pięknych kamieni była podróż do Indii – kontakty z maharadżami zaowocowały “transakcją wieku”: w 1928 roku maharadża Patiala, udzielny władca Pendżabu, w sześciu żelaznych kufrach przywiózł kamienie rzadkiej piękności – 7,5 tysiąca diamentów, ponad 1000 największych szmaragdów świata, ponadto rubiny, perły i szafiry.

Te klejnoty powierzył Boucheronowi, zlecając wykonanie ozdób dla niego osobiście i całego haremu. W ciągu jednego dnia jubiler z placu Vendôme otrzymał aż 149 zamówień! Po tej wielkiej próbie czekał go następny zaszczyt: szach Iranu zlecił mu ekspertyzę i wycenę skarbu Imperium Persji. Louis Boucheron został mianowany “strażnikiem i konserwatorem” skarbu i jako pierwszy Europejczyk zszedł do skarbca w podziemiach pałacu Gulistan w Teheranie. Do końca życia nie zdradził tajemnicy tego bogactwa. W 1960 roku wrócił do skarbca jego syn Gérard, który miał zorganizować muzeum skarbu irańskiego.

Zakup w internecie
Rok temu, we wrześniu 2007 roku, Boucheron zapoczątkował sprzedaż biżuterii oraz zegarków w internecie (www.Boucheron.com). Był pod tym względem pionierem wśród wielkich marek jubilerskich. Wybrane modele z podstawowych kolekcji trafiły do sieci. Klienci pod różnymi szerokościami geograficznymi mogą teraz podziwiać drogocenne wyroby jubilerskie bez fatygowania się do butiku.

Prezentacja jest bardzo czytelna: fotografie modeli ukazują się na animowanym tle, towarzyszą im dokładne opisy, można zrobić zbliżenie na detale. Jeśli nie jesteśmy pewni rozmiaru, możemy posłużyć się specjalnym wzorcem, który ułatwi dobór pierścionka lub bransoletki. Jeśli dysponujemy ograniczonym funduszem, wyświetli się odpowiadająca mu oferta. Do nas należy wybór i złożenie zamówienia według instrukcji. W przypadku prezentu lub zamówienia pierścionka zaręczynowego, istnieje możliwość skonsultowania modelu z osobą obdarowaną bez ujawniania ceny.

Obok gotowej oferty Boucheron proponuje także klientom zakupy na miarę: otóż istniejące modele można sobie zindywidualizować, dobierając kamienie i kolor złota. Pobawmy się w projektanta na ekranie… Efekt i finalna cena do zaakceptowania lub nie. Zakup na linii jest zabezpieczony, biżuteria dostarczana jest do klienta za pośrednictwem UPS, zamawiający może skorzystać w razie wątpliwości z serwisu telefonicznego Boucherona. Uwaga: wszystkie zakupy podlegają reklamacjom i wymianie.

Dwie kolejne generacje Boucheronów rozsławiały imię jubilerskiego rodu na całym świecie i poszerzały krąg odbiorców o nowe, sławne klientki. Oferta firmy została poszerzona o pierwsze perfumy w historii marki – oczywiście w biżuteryjnym flakonie w kształcie pierścionka.

150. urodziny

Obecnie marka Boucheron należy do potężnej grupy PPR (Printemps Pinault Redoute). Tradycja jednak przetrwała. Główna siedziba firmy znajduje się nadal przy placu Vendôme. Wystarczy wejść do reprezentacyjnego butiku wyłożonego dębową boazerią, żeby poczuć się jak za dawnych czasów. W sekretnym saloniku w stylu chińskiego gabinetu z dekoracją z czerwonej laki od stu lat przyjmowani są ważni klienci, którzy dokonują kosztownych zamówień i pragną dyskrecji. W bibliotece zachowały się księgi zamówień oraz wzory biżuterii od zarania firmy – nieocenione źródło informacji. Na ostatnie piętro, do pracowni jubilerskiej, wstęp mają tylko wtajemniczeni. Tutaj jubilerzy pracują w sekrecie nad nowymi cackami.

Sprzedaż
Obecnie Boucheron posiada 40 firmowych butików i punktów sprzedaży na świecie. Wszystkie oferują podstawowe kolekcje biżuterii (Quatre, Trouble, Déchainée, Ava, Exquises Confidences, Delilah) oraz zegarków Reflet z wymiennymi bransoletami, chociaż asortyment tych produktów może się zmieniać w zależności od rynku i popytu. Trzeba przecież zaspokoić gusty klienteli.

W tym roku Boucheron obchodzi uroczyście swoje 150. urodziny. űeby uczcić tę wyjątkową okazję, marka przygotowała niezwykłą kolekcję biżuterii haute couture zatytułowaną: “Boucheron Enchanteur” (Boucheron czarodziejski). Jubiler rozwija tutaj siedem tematów, bo – jak wiadomo – siódemka przynosi szczęście… Wszystkie kręcą się wokół kobiety: zuchwałość, lubieżność, ciekawość, magiczność, łakomstwo, niebezpieczeństwo, tajemniczość. Kolejnym tematom odpowiadają unikatowe sztuki biżuterii.

Kolie, kolczyki, pierścionki i bransolety mają wymyślne formy i wysadzane są kamieniami wyjątkowej urody; no i zostały wykonane tylko w jednym egzemplarzu! Mimo niebotycznych cen (milion euro za naszyjnik), ozdoby znalazły szybko nabywców. Zanim jednak trafią do prywatnych sejfów, objeżdżają świat. Wystawę urodzinowej kolekcji Boucherona oglądał już Paryż i Moskwa, w programie jest jeszcze Tokio, Genewa i Monako. Tak więc zamiast świeczek na urodzinowym torcie błyszczą diamenty.