Artykuły z działu

Przeglądasz dział SUMMARY (id:36)
w numerze 01-02/2008 (id:66)

Ilość artykułów w dziale: 3

Kolorowy czas

To najbardziej kolorowa kolekcja zegarków Timex od lat. Barwami pasków linii Timex T Series Chronograph są: czerwony, fioletowy, biały i piaskowy. Tę damską kolekcję charakteryzują również wyraziste tarcze pokryte masą perłową – to ciekawy zabieg w zestawieniu z dynamiczną stylistyką zegarków oraz ich zaawansowanymi funkcjami. Modele wyposażono w chronograf  na głównej tarczy umieszczono trzy mniejsze, wskazujące odpowiednio: minuty, sekundy oraz setne sekundy. Funkcji dopełnia indeks daty oraz podświetlenie tarczy Indiglo. Modele charakteryzuje wodoodporność klasy 10 ATM.

Te kolorowe zegarki wykonano z najwyższą starannością i z doskonałych jakościowo materiałów co sprawia, że nie są dodatkami tylko na jeden sezon. Paski stworzono ze skóry stylizowanej na krokodylą, a koperty – ze stali nierdzewnej. Ciekawostką jest data 1854 wygrawerowana na deklu przypominająca, że Timex ma już ponad 150-letnie doświadczenie w tworzeniu zegarków.

Dwie garście diamentów i pół beczki ametystów proszę

Tucson – targi na wielką skalę

1 lutego ruszą największa na świecie impreza gemmologiczno-jubilerska – Gem Show w Tucson w amerykańskim stanie Arizona. Całe, liczące niemal milion mieszkańców miasto, zamienia się na dwa tygodnie w gigantyczną powierzchnię handlową.

popularny widok – sprzedaż ametystów i turkusu na parkingu

Na oficjalnej liście wydawcy katalogu znajduje się ok. 50 hal targowych, od tych najbardziej eleganckich (AGTA/Convention Center), po mniej reprezentacyjne (G&LW/Gem Mall). W Tucson handluje się dosłownie wszędzie – w hotelach, namiotach, na ulicy, w samochodzie… Brylanty prezentowane są tuż obok plastikowych koralików z Chin, biżuteria indiańska sąsiaduje z kolekcjami Tiffany’ego. To „hurt hurtów” – tu handluje się w naprawdę dużej skali.

Convention Center (najbardziej eleganckie miejsce targowe, mogą się tam wystawiać jedynie amerykańskie firmy zrzeszone w American Gem Trade Association) – najwyższa półka na Tucson Gem Show

Ze względu na skalę i charakter imprezy trudno o dokładne dane dotyczące liczby wystawiających się firm – mówi się że jest to kilkanaście tysięcy. Wśród nich znajduje się również grupa około dwudziestu firm polskich związanych z bursztynem.


W kontekście kryzysu w USA, trudno w tym roku przewidzieć sytuację na targach. Z drugiej strony, jest to impreza o charakterze międzynarodowym a słaby dolar może być atrakcyjny dla kupców spoza Ameryki. Jak będzie w rzeczywistości, przekonamy się już za dwa tygodnie.

Summary

Legnicki Exclusive
Festival 2008

The preparations for the next edition of this 30 year’s old festival have started, under the supervision of Legnica Art Gallery. Here is what organisators are planning: exhibitions, happenings and scientific sessions facilitating the exchange of opinons about metodologies and occurances in the most recent Arts as well as a showcase of the current trends in gold jewellery. p. 14

Numbered timekeepers

Although whatches from the middle shelves are the most frequently purchased items, the brand image is actually built up by models in limited edition. There seems to be few better arguments for personal prestige show off than a watch provided with serial number, the smaller number the better. p. 18

Cooperation between Gdansk City autorities and Jewellers

An exchange market for Amber and an Amber Certification Center are expected to be created, as stated in the interview with Robet Pytlos, Gdansk City President representative. The city is considering to let new grounds for Amber diggings, as well as to start with a promotion programe called “Amber’s Ambassador”. p. 20


What will 2008 bring

Most of the branch professionals think that year 2007 has been a good year for business. Economists fear that some negative economic phenomenon should occur and have an impact on the jewellery market. Thinking about the trends, it shall be an eclectic year in terms of colours, forms and factures, as well as in terms of materials. p. 22

Magic jewellery

Nomads from Kazachstan used to adorn their national clothings with jewellery, beleiving in its magic power. Today, the buying decision about a ring or bracelet is taken in regard of the fashion, not the ethnic beliefs, thus models with traditional shapes are still a top trend. p. 28

A past insight with the future

Internet potentially is a very promising sales channel for jewellery. Online shops will be the growing alternative to the largest distributors that are the main players inside shopping centers. p. 30

Be aware of new rules of law

The law for prevention of unfair market practices, which came to force by the end of last year, is intended to offer a better protection of consumer’s interest with respect to the usual standards of activity. Every entrepreneur should get familiar with this regulation, in order not to joepardize its own civil a criminal
liability. p. 32

Factoring is helping through cash management

Overdue liabilities have become a frequent occurance for many polish firms. Entrepreneurs who are dealing with the problem of uncollected cash payments are regularly handing for short term credits. Other ways do exist. p. 34

Prices of Gold expected to go up during 2008

Gold and other jewellery ore prices are likely to be rising in 2008 just like in the past year. In the first week of the new year, the gold ounce rate has registered a 20 dollar increase. A large correction is possible, price forecasts from different analists and institutions are quite diverging one from the other. p. 35

Our unrepeatable treasure

Amber is of a great singularity and secret. Amber is a great passion. That gem can do it all with the humans. It is a folly. When a human looks at Amber, all his world is attracted in it – Joanna Chmielewska – author of famous crime fiction books – is talking about his fascination for Amber. p. 42