Artykuły z działu

Przeglądasz dział DZIEDZICTWO (id:34)
w numerze 11/2007 (id:64)

Ilość artykułów w dziale: 1

Kryształy w warszawskiej Domotece


Marka Lalique to niezaprzeczalny symbol piękna i elitarnego luksusu. Imperium kryształów, biżuterii i zmysłowych perfum zamkniętych w niepowtarzalnych flakonach. Firma powstała w XIX wieku dzięki talentowi francuskiego architekta i projektanta René Lalique’a, który w ciągu kilku dekad zrewolucjonizował podejście do sztuki dekoracyjnej, zdobywając uznanie zamożnej klienteli

Ilustracja kunsztu marki

Wystawa “LALIQUE know-how” jest ilustracją kunsztu tej znanej francuskiej marki. Dzięki niej mieliśmy okazję poznać technikę produkcji kryształu oraz niezwykle trudne i czasochłonne procesy obróbki materiału ukochanego przez Rene LaliqueŐa. Na wystawie pokazane zostały projekty samego René Lalique’a, jak choćby słynny secesyjny wazon Versaille (1939), kryształowy wróbel (1929), malowana emalią misa Nemour (1929) oraz kryształowe pawie, nawiązujące do maskotki samochodowej stworzonej w 1928 roku dla Bentley’a.

Zaprezentowano także jeden z najokazalszych projektów syna założyciela firmy – Marca LaliqueŐa – kryształową głowę konia z 1953 roku oraz współczesne propozycje elementów dekoracyjnych, jak choćby wazon z limitowanej serii Mossi (2004) oraz ogromny kryształowy stół Cactus (1951). Ponadto goście wystawy mogli obejrzeć najnowsze propozycje Studia Projektowego LaliqueŐa – nowoczesną linię “Vibrations”, która swą premierę miała podczas paryskich Maison et Objet w 2006 roku.

Z zamiłowania do eksperymentów

René Lalique nie obawiał się artystycznych eksperymentów i o tym można było przekonać się, oglądając wystawę w Warszawie. Jego secesyjna biżuteria należy do najpiękniejszych w historii sztuki dekoracyjnej. O współpracę z artystą zabiegali najwięksi perfumiarze i giganci przemysłu motoryzacyjnego.

Dla pierwszych, jak choćby Coty’ego czy Guerlaine’a, tworzył flakony perfum niczym dzieła sztuki, dla drugich projektował kryształowe maskotki zdobiące maski limuzyn Bentley’a czy Rolls-Royce’a. Po dziś dzień symbolem marki jest kryształ. Satynowy, szkliście transparentny, mleczny czy barwiony, w każdej z odsłon kunsztownie ozdabia kolekcje akcesoriów wnętrzarskich, biżuterii oraz ekskluzywnych linii kosmetycznych.

Liliya Grodzieńska

Wystawy Laligue’a tegorocznym hitem

Wystawa secesyjnej Biżuterii René Laliqu’a 1890-1912 w Pałacu Luksemburskim była tegorocznym hitem w Paryżu. Od 6 września kolekcję oglądać można w berlińskim Broehan-Museum. Nie bez przypadku równolegle z prezentacjami w Paryżu i Berlinie w poznańskim Muzeum Sztuk Użytkowych zorganizowano niezwykle interesującą wystawę “Lalique know-how”. Natomiast od 4 października do 15 października wystawę kryształów LaliqueŐa można było obejrzeć w warszawskiej Domotece. Wystawa została zorganizowana przez przedstawiciela LALIQUE w Polsce, Andrzeja Kareńskiego – Tschurl. Kuratorem z ramienia poznańskiego muzeum była Magdalena Weber – Faulhaber.