Artykuły z działu

Przeglądasz dział PORADY (id:199)
w numerze W NUMERZE (id:21)

Ilość artykułów w dziale: 1

Sparkle on the screen – blask na ekranie

Trudno będzie powtórzyć spektakularny efekt reklamowy filmu „Park Jurajski” Stevena Spielberga, po którym miliony ludzi na świecie oszalały na punkcie bursztynu. Jak jednak pokazuje najnowsza historia kolejnych filmów, w których rolę otrzymała również biżuteria z bursztynem, warto próbować.

pj-2024-01-784239-591072

PL Najnowsza historia sięga roku 2021, kiedy dzięki zaangażowaniu członków Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników, którzy udostępnili również swoje prywatne kolekcje biżuterii, główna bohaterka filmu „Miłość na pierwszą stronę” pojawia się na ekranie w pięciu różnych naszyjnikach, dwóch parach kolczyków, bransolecie i dwóch pierścieniach – od pięciu różnych projektantów. MSB zadbało również o biżuterię dla jednej z postaci rozgrywającego się w Trójmieście serialu „Bracia” (od 8 marca 2024 r. do obejrzenia na Polsacie), matki głównych bohaterów, stylizowanej na bardzo elegancką, dojrzałą kobietę, która zachwyca w biżuterii z bursztynem, subtelnie podkreślającej jej dobry gust.

pj-2024-01-484921-516389

Jak nasza biżuteria może znaleźć się na ekranie

Na co najmniej kilka różnych sposobów. Elementem je łączącym jest kostiumograf – osoba, która bazując na wyczuciu mody, znajomości trendów i „dobrym oku”, dba o detale ubioru aktorów. To właśnie kostiumograf decyduje (choć nie zawsze sam), czy i jakie akcesoria będą pasowały do danej postaci. Dlatego decydując się na wybór takiego sposobu promocji naszej biżuterii, warto szczególną uwagę zwrócić na kostiumografów, produkcje, przy których dotychczas pracowali, marki, z jakimi chętnie współpracują, ale też ich styl i zainteresowania.

pj-2024-01-172214-434734

Wiele z tych informacji znajdziemy w internecie (media społecznościowe, strony WWW ) – głównie będą one dotyczyły zakończonych już projektów, ponieważ tajemnica produkcji często nie pozwala na oficjalne publikowanie materiałów związanych z obecnymi lub przyszłymi projektami, do których będzie on potrzebować np. biżuterii. Kolejny krok do nawiązania współpracy z kostiumografem to przygotowanie odpowiedniej dokumentacji zdjęciowej z charakterystycznymi dla naszej firmy projektami – czy to na oddzielnym nośniku (katalog handlowy wysyłany mailem czy pocztą tradycyjną nie jest dobrym rozwiązaniem), czy też na aktualizowanym profilu w mediach społecznościowych (można wysłać propozycję współpracy w wiadomości prywatnej). Dołączenie do zdjęć opisu biżuterii jest dobrym pomysłem. Decyzja kostiumografa o podjęciu współpracy będzie zależała od wielu czynników – nie zawsze głównym argumentem przy jej podejmowaniu będzie proponowana biżuteria.

Zasady współpracy

Ważne jest określenie warunków, na jakich nasza biżuteria będzie błyszczeć w filmie. Jednym z wariantów jest lokowanie produktu – wówczas należy podpisać umowę z działem produkcji, gdyż odpłatny charakter tej współpracy narzuca zarówno obowiązki, jak i przywileje. Każdy producent i każda produkcja to odmienne stawki, zatem nie można się związać jedną umową z daną grupą twórców.

W tym przypadku firma czy projektant musi zadbać o określenie sposobu prezentacji nazwy swojej marki (np. w wybranym przez scenarzystów momencie powinno być zrobione zbliżenie na pudełko z nazwą firmy lub nazwa jest wpisana w końcowych napisach). Sporządzenia umowy wymaga również inna forma współpracy, tj. nieodpłatne użyczenie. Najczęściej współpracę nawiązujemy bezpośrednio z kostiumografem i w umowie z nim określamy terminy udostępnienia biżuterii. Należy przy tym wziąć pod uwagę, że plan filmowy może być oddalony od miejsca naszego działania, a sceny mogą być kręcone w innej kolejności, niż wynika z harmonogramu. Terminy użyczenia biżuterii do filmu powinny być określone z dużą elastycznością po obu stronach. Dlatego planując tego typu współpracę biznesową, należy przygotować się na kilka spotkań, w miarę regularny kontakt z kostiumografem zarówno przed rozpoczęciem współpracy, jak i w czasie pracy na planie.

– Biżuteria jest jednym z najciekawszych elementów kostiumu. Wybierana jest celowo, by zwróciła uwagę w reklamie lub w stylizacji słynnej osoby, np. na sesji zdjęciowej – zwraca uwagę Anna Męczyńska, kostiumografka, która pracowała przy takich serialach jak „Rodzinka.pl” czy „Prawo Agaty”. Dlatego warto współpracować nie tylko z kostiumografami, ale i ze stylistami. To kolejna z dróg, jaką biżuteria trafia do filmu (ale też na sesje mody czy do kolorowych magazynów). Kostiumografowie i styliści są gośćmi pokazów mody, spotkań redakcji wydawnictw modowych czy promocji nowych kolekcji marek modowych. Ich doświadczone oko zwróci uwagę na każdy szczegół, bo przecież na tym polega ich rola na planie filmowym – by zadbać o każdy detal.