Artykuły z działu

Przeglądasz dział PORADY (id:199)
w numerze ARTYKUŁ GŁÓWNY (id:20)

Ilość artykułów w dziale: 1

Wyróżnij się – zagraj światłem

Chyba już każdy zna maksymę „wyróżnij się albo zgiń”. Najczęściej jubilerzy chcą wyróżnić się wyrazistą marką, unikatowymi wzorami biżuterii i indywidualnym podejściem do klienta. A gdyby dołączyć do tego grę światła?

pj-2024-01-713118-469486

Wyobrażacie już sobie ten wyróżnik? Jeszcze nie? Podejdźcie do światła jak do sztuki. Światło w kontekście sztuki jest plastyczne, światło można ujarzmić i skierować jego moc w konkretne miejsce, na konkretne przedmioty. Światłem można tworzyć cień i unikatowe scenerie. Odpowiednie oświetlenie wydobędzie z biżuterii głębię kolorów, wyodrębni z przestrzeni, pokaże prawdziwą moc złota, brylantów, platyny, uwidoczni świat zanurzony w bursztynach. Z odpowiednim oświetleniem można budować nastrój salonów i emocje, jakich doświadcza klient. Można też stworzyć ścieżkę dla klienta i prowadzić go przez oferowany świat w sposób najbardziej efektywny. Światłem można grać na tysiące unikatowych sposobów.

pj-2024-01-573296-921164

Zbuduj pierwsze wrażenie

Kojarzycie model marketingowy AIDA? Bardzo często wykorzystują go świadomi sprzedawcy. Jego pierwszym – i pokusimy się o stwierdzenie, że najważniejszym – etapem jest „Attract” – przyciągnij. Bez tego punktu trudno o wzbudzenie zainteresowania klienta i finalną sprzedaż. Jak przyciągnąć światłem? Przede wszystkim zadbajcie o witrynę sklepową. Musi być ona dobrze oświetlona. Możecie zastosować finezyjną grę światła i cienia lub po prostu jasne, atrakcyjne światło. Oświetlenie sprawia, że witryna będzie bardziej widoczna i atrakcyjna dla przechodniów, co równocześnie zwiększa prawdopodobieństwo, że do was zawitają.

Światło zdecydowanie zwraca uwagę i robi pierwsze wrażenie. W witrynach sklepowych zalecamy używać oświetlenia power led o wysokim poziomie luminancji. Za dnia wasza witryna musi konkurować ze światłem dziennym, natomiast słaby poziom oświetlenia przy słonecznym dniu nie zapewni atrakcyjnego oświetlenia ekspozycji. Podobnie wewnątrz salonu. Oprócz ogólnie pojętego designu wnętrze musi mieć to coś, co wywoła zaciekawienie klienta. Pomóżcie mu za pomocą światła skupić wzrok i uwagę na tych elementach salonu, które uważacie za najbardziej atrakcyjne – po prostu wskażcie mu je odpowiednim oświetleniem punktowym. Jednak pamiętajcie: światło nie powinno być jednostajne. Nie może być też ani za mocne,ani za słabe. Światłem należy pracować wielopoziomowo i z wyczuciem – oświetlenie lokalu stanowi tło, natomiast indywidualne oświetlenie produktów akcent, który przyciąga i kierunkuje na nie uwagę.

Podkreśl detale, kolor i blask

Nowoczesne oświetlenie jubilerskie – w odróżnieniu od ogólnodostępnych źródeł światła – daje przepotężne możliwości sterowania ekspozycją. Jest to bardzo istotny aspekt efektywnego prezentowania biżuterii. Przy wyborze oświetlenia zwróćcie uwagę na wysoki CRI, czyli współczynnik oddawania barw. Dobrym wyborem jest oświetlenie jubilerskie CRI 90+ i 95+ (w skali 100-punktowej), dzięki któremu klient widzi rzeczywiste, głębokie kolory biżuterii. Profesjonalne oświetlenie pozwala również na bardzo precyzyjne dobranie temperatury barwowej do danych produktów. Tak np. bursztyn będzie najlepiej prezentował się w temperaturze ciepłej 3000 K, biżuteria ze złota z kolorowymi kamieniami w neutralnej 4000 K, natomiast brylanty w zimnej od 5000 K do 6000 K. Do efektywnej prezentacji ekspozycji jubilerskiej warto wybrać również oświetlenie, które powoduje dużą liczbę punktowych odbić, co podkreśli detale biżuterii oraz spotęguje blikowanie na fasetach kamieni.

Jak podejść do oświetlenia różnych rodzajów biżuterii? Zastosujcie oświetlenie mieszane, lecz uwaga, oświetlenie mieszane powinno być zawarte w jednym źródle światła. Dobrym rozwiązaniem będą moduły świetlne posiadające soczewkowe punkty led, gdzie naprzemiennie stosowane są ledy w różnych temperaturach barwowych. Dla bursztynu, srebra i złota źródła światła posiadają ledy naprzemienne 3000 K i 4000 K. Dla złota białego, platyny, kolorowych kamieni i diamentów 3000 K i 5000 K. Dzięki zastosowaniu oświetlenia mieszanego w jednym źródle światła można otrzymać efekt w postaci różnotemperaturowego blikowania biżuterii i doskonałej brylancji.

Zadbaj o atmosferę i doświadczenie klienta

Jeżeli zadbaliście o powyższe punkty, zaczęliście już dbać o atmosferę i doświadczenie klienta. Teraz więc cenna rada, której zbagatelizowanie może zniweczyć dotychczasowe starania. Otóż wybierając oświetlenie, obowiązkowo zadbajcie o jego wysoką jakość. Słyszeliście kiedyś historię, że klient wszedł do sklepu i nagle poczuł się źle? A może wam się to przytrafiło? Mogło być za to odpowiedzialne zjawisko o nazwie flickering, które występuje w oświetleniu kiepskiej jakości.

Flickering to migotanie światła występujące w oświetleniach bez odpowiedniego układu regulującego prąd i napięcie. Migotania nie widzimy gołym okiem, ale mimo to doświadcza go nasz układ nerwowy. Flickering może powodować dyskomfort i zmęczenie, u osób bardziej wrażliwych zawroty głowy, a w skrajnych przypadkach nawet ataki epilepsji. Dlatego pamiętajcie, wysokiej jakości oświetlenie to podstawa – a przy okazji i przewaga konkurencyjna.