Artykuły z działu

Przeglądasz dział MODA (id:198)
w numerze ARTYKUŁ GŁÓWNY (id:20)

Ilość artykułów w dziale: 1

Amulety i talizmany

Choć dziś również moda męska wraca do dawnych zwyczajów noszenia kamieni kolorowych oraz – nazywanych dziś biżuterią – naszyjników, bransolet, a nawet kolczyków, to jednak potrzeby kobiet decydują o większości przychodów branży jubilerskiej. Przyjmijmy więc, że wiara czyni cuda, a kobiety są jej najgorętszymi wyznawczyniami.

pj-2024-01-172542-611390

Nie jest dla nas zaskakujące, że obecnie najczęściej składane życzenia dotyczą zdrowia i szczęścia. Niezależnie od naszych działań i wkładanego wysiłku, wierzymy też, że jakiś element o magicznej mocy zadziała, by nas ustrzec przed złem lub przynieść szczęście. Od zarania dziejów wsparcia poszukujemy właśnie na granicy nauki i magii.

Rozglądamy się zatem z ciekawością, badając otaczający świat. I tak kamienie pojawiły się jako użyteczni towarzysze ludzkiej doli, poczynając od czasów polowań i nadania im roli narzędzi (stąd tak duże znaczenie przyp i s y – wane odporn o ś c i ) . Ich piękna nie było łatwo wytłumaczyć, dlatego nauczono się je czcić i przypisywać im magiczne moce. Kamienie chroniły myśliwych i wojowników, władcy ozdabiali nimi insygnia władzy i własne szaty. Dla skrzyń pełnych klejnotów poświęcano życie, dla nich rodziły się i przez nie upadały imperia. Do dziś nic się nie zmieniło: ludzie nieustannie cenią piękne i rzadko występujące w naturze kamienie, nazywając je szlachetnymi i wierząc, że przynoszą bogactwo. A więc i szczęście.

pj-2024-01-35912-633191

Symbole naszej wiary

Wyznawcy religii, chcąc powszechnie dać świadectwo wiary, chętnie noszą jej symbole. Dewocjonalia to szeroka gama medalików, krzyżyków, obrazków, różańców. Co warte zauważenia, również wiele domów mody i wybitni projektanci chętnie sięgają po symbole religijne, tworząc z nich wyróżniającą się część projektu.

Z kolei napływ turystów i imigrantów z krajów arabskich czy Dalekiego Wschodu do Polski może być okazją do rozszerzenia oferty o znaną tam biżuterię z symbolami księżyca oraz akcesoria takie jak różańce i pierścienie z symbolami religijnymi. Do b r ym przykładem są tutaj poszukiwane w Polsce tzw. prayer beads, czyli sznury modlitewne z bursztynu bałtyckiego. Choć obecnie Arabowie nie używają ich do odmawiania modlitw, to wielu z nich nabywa je w celach kolekcjonerskich. Wielu mieszkańców krajów Zatoki Perskiej (GCC) oprócz luksusowych zegarków posiada także kolekcję różańców z bursztynu, nierzadko liczącą nawet setki sztuk.

Moc symboli

Najczęstsze symbole, z którymi utożsamiają się Polacy, to znaki zodiaku. Jeśli w nie wierzyć, pozwalają poznać naturę, talenty, mocne strony, z którymi chcemy się identyfikować. W dawnych czasach uznani za wybitnych uczonych naukowcy zajmowali się astrologią, omawiali z władcami układy gwiazd, na podstawie których podejmowano najważniejsze decyzje polityczne.

Lubimy także symbole graficzne znaków zodiaku za ich nieograniczone możliwości w projektowaniu pierścieni i sygnetów oraz zawieszek i bransolet. Niezmiennie poszukiwanymi talizmanami i amuletami są symbole znane z mitów i lokalnych legend. Służyły też do obrządków pogańskich i czczenia bóstw. W Europie ogromnie popularne są symbole z nordyckiej mitologii używane przez wikingów. Znane z ich podań znaki to „Shield knot” używany jako amulet, „Vegvisir” symbolizujący bezpieczną drogę w życiu oraz „Helm of Awe” używany do odstraszania wrogów.

Inspiracje wzorami nordyckimi zauważamy nie tylko w jubilerstwie, ale i w salonach tatuażu. Kolejną propozycją jest biżuteria etniczna. Symbolizuje ona moc ziemi, z której pochodzi. Kolory i wzory pochodzą z jej bogactw, a także z przekazywanych przez pokolenia wierzeń. Indianie, plemiona z Amazonii, Kenijczycy tworzyli niesamowitej urody amulety dla swoich społeczności. Przykładowo na terytorium Afganistanu oprócz bogatych złóż szmaragdów, rubinów, turmalinów, granatów znajduje się wyjątkowy lazuryt, czyli lapis lazuli. W górach Badakshan można znaleźć jedyny w świecie dark blue lapis lazuli, ceniony w amuletach i insygniach władzy od czasów cywilizacji Sumerów i starożytnego Egiptu.

Siła z kamienia i minerałów

Amulety i talizmany bez mocy płynącej z kamieni byłyby mało atrakcyjne i w konsekwencji nie stanowiłyby tak cennego przedmiotu pożądania. Na całym globie jest ponad 2,5 tys. minerałów, w tym kilkadziesiąt wchodzących w skład meteorytów i skał Księżyca, a wielu z nas rozpoznaje tylko te uznawane za klejnoty. Popularna w Polsce ezoteryka otwiera przed ciekawymi nauki i magicznych rytuałów kolejną sferę związaną z wiedzą tajemną, której jednym z wyrazów jest dobór biżuterii pod kątem przypisywanych kamieniom mocy. RUBIN – określany jako „kropla serca matki ziemi”, wykorzystywany jest przez przedsiębiorców i hazardzistów do przyciągania szczęścia. SZAFIR – „król duchowej mocy”, polecany jest nauczycielom i uczonym. SZMARA GD – uważany jest za klejnot, kamień szczęśliwej miłości, a także symbol siły i witalności. AMETYS T – jako kamień harmonii i relaksu, często odgrywał rolę amuletu przeciwko pijaństwu, ale i talizmanu dla osób próbujących wybrnąć z kłopotów. Moc TURMALINÓW, najbardziej kolorowych z kamieni szlachetnych, doceniają artyści, dla których są symbolem inspiracji.

Amulet z czarnymi turmalinami to wiara w ochronę przed złymi wpływami, pomaga usunąć złe emocje z naszego otoczenia. Za to różowy turmalin jest traktowany jako talizman do przyciągania miłości. I nie zapominajmy o magii bursztynu bałtyckiego, którego ciepłe kolory utożsamia się od wieków zarówno z ochroną przed chorobami, jak i z mocą uzdrawiania. Biżuteria sama w sobie od zawsze jest ważnym symbolem, który wiele mówi o osobie ją noszącej. Zwiększenie stopnia jej personalizacji poprzez odniesienia do symboli religijnych czy astrologicznych, mitów i legend związanych z wierzeniami lokalnych społeczności czy też do mocy przypisywanych kamieniom to doskonały sposób na wyrażenie siebie. To też jedna z możliwych odpowiedzi na pytanie, nad którym łamie sobie głowę męska połowa świata (nie tylko jubilerzy): czego pragną kobiety? Brzmi ona: biżuterii dopasowanej do ich potrzeb.