Artykuły z działu

Przeglądasz dział ZEGARKI (id:53)
w numerze 01/2022 (id:187)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2022-01

Inteligentny zegarek w modzie

Branża zegarmistrzowska ma problemy podobne do branży jubilerskiej. Klienci salonów zegarmistrzowskich stali się znacznie bardziej wymagający i rzadziej decydują się na zakup zegarka. Jednak na rynku zegarmistrzowskim jeden segment nie tylko nie odnotował strat w sprzedaży, ale jego wartość wzrosła – to segment zegarków smart.

w22pj-225544-457741

Wczasie kwarantanny klienci na całym świecie decydowali się na kupno inteligentnego czasomierza, który pozwalałby na monitorowanie ich czynności życiowych oraz stałą łączność z internetem. Firma badawcza Strategy Analytics opublikowała raport, z którego wynika, że w 2020 r. sprzedaż smartwatchów wzrosła pięciokrotnie i wyniosła niemal 24 mln sztuk.

Ustabilizowany rynek

Według raportu Strategy Analytics, Apple Watch utrzymał się na szczycie z 55 proc. udziału w rynku globalnym, a na drugim miejscu uplasował się Samsung. Garmin awansował na trzecie miejsce. Smartwatche doskonale sprzedawały się za pośrednictwem internetu. Klienci docenili możliwości, jakie dają, i chętnie z nich korzystali. Inteligentne zegarki pozwalają bowiem na monitorowanie nie tylko swojego zdrowia, ale także zdrowia osób znajdujących się w pobliżu. W pierwszym kwartale 2020 r. sprzedano 7,6 mln zegarków Apple Watch, co stanowi 23 proc. wzrostu w porównaniu z 6,2 mln sprzedanych w tym samym okresie rok wcześniej. Udział Apple Watch w rynku wzrósł zatem z 54 proc. do 55 proc. Samsung sprzedał 1,9 mln smartwatchów, w stosunku do 1,7 mln w poprzednim roku, a jego udział w rynku spadł z 15 proc. do 14 proc. Jak zauważają autorzy raportu, rozwój smartwatchów Samsunga został spowolniony przez blokadę wywołaną koronawirusem w Korei Południowej i konkurencję ze strony rywali, takich jak Garmin. Garmin zajął natomiast trzecie miejsce po raz pierwszy od dwóch lat, sprzedając 1,1 mln smartwatchów w pierwszym kwartale, co oznacza wzrost o 38 proc. w porównaniu z 800 tys. sztuk z poprzedniego roku. Rekordowa sprzedaż inteligentnych zegarków firmy Garmin najprawdopodobniej spowodowana jest wprowadzeniem przez markę modelu Venu z kolorowym ekranem dotykowym OLED. Eksperci z firmy Strategy Analytics spodziewają się, że sprzedaż inteligentnych zegarków wciąż będzie rosła, głównie ze względu na wzrost świadomości klientów dotyczącej ich możliwości.

Prace nad stworzeniem nowych rozwiązań

Należy zauważyć, że wszystkie firmy produkujące smartwatche podejmują działania mające na celu ulepszenie swoich produktów, tak aby te stały się jeszcze bardziej użyteczne w czasie walki z pandemią i po jej ustaniu. Ochrona zdrowia użytkowników inteligentnych zegarków staje się priorytetem ich twórców. Jak powszechnie wiadomo, technologie bezprzewodowe będą odgrywały kluczową rolę we wspomaganiu śledzenia kontaktów społecznych, tak aby szybko zatrzymać lokalne zagrożenia epidemiologiczne. Zegarki pozwolą śledzić kontakty pomiędzy ludźmi i informować właścicieli o zagrożeniach wynikających z przebywania w danym miejscu. Mają także pozwalać użytkownikom na samobadanie, które będzie przeprowadzane na podstawie monitorowania parametrów życiowych użytkownika. Informacja o podejrzeniu zakażenia będzie natychmiast udostępniana zarówno użytkownikowi, jak i odpowiednim służbom. Prace nad takimi rozwiązaniami podjęło wiele firm technologicznych, a najbardziej zaawansowane są w firmie Apple Watch.

Sprzedaż w Polsce

Należy zauważyć, że tendencja obserwowana na świecie dotarła także do naszego kraju. Polacy także niezwykle chętnie decydowali się w ostatnim czasie na zakup inteligentnego zegarka, jednak w swoim wyborze kierowali się przede wszystkim ceną produktu. Dlatego najpopularniejszym w Polsce smartwatchem został Amazfit GTS, a drugie miejsce zajął Huawei Watch GT 2. Na polskim rynku królują zegarki ze średniej półki cenowej, które można kupić za 500-1 tys. zł. Warto zauważyć, że na polski rynek wprowadzane są kolekcje najtańszych czasomierzy. Smart zegarek można kupić już za 99 zł. I wydaje się, że ceny zegarków będą spadać. Klienci nie chcą inwestować w drogie smartwatche, które posiadają podobne parametry. Można przypuszczać, że w naszym kraju tendencja ta utrzyma się i na nasz rynek będą trafiały produkty średniej i niskiej klasy. Warto zauważyć, że poza ceną Polacy przywiązują dużą uwagę do designu. Kolekcje inteligentnych zegarków projektowane są zgodnie z obowiązującymi w danym sezonie trendami. Dla młodzieży zatem powstają masywne, „wstrząsoodporne” kolorowe modele, dla kobiet modele biżuteryjne, a dojrzali mężczyźni mogą wybierać design klasyczny bądź sportowy. Smartwatche wykonane są także coraz częściej z metali szlachetnych. Te jednak w naszym kraju są najrzadziej kupowane. Zegarki inteligentne przestały być już tylko elektronicznym gadżetem, są urządzeniem, które swoją funkcjonalnością rewolucjonizuje rynek tradycyjnych zegarków zarówno w Polsce, jak i na całym świecie.