Artykuły z działu

Przeglądasz dział PROBLEM BRANŻY (id:58)
w numerze 06/2016 (id:153)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2016-06

Wyroby jubilerskie

Jeszcze kilka lat temu klienci salonów jubilerskich decydowali się na zakupy wyrobów jubilerskich. Kupowali srebrne świeczniki, cukiernice, grzechotki, łyżeczki, platery czy mleczniki. Ostatnio jednak można zaobserwować zmniejszone zainteresowanie tego typu przedmiotami. W polskich salonach jubilerskich coraz rzadziej można znaleźć nowe kolekcje użytkowych przedmiotów jubilerskich. Zniknęły z nich srebrne i złote sztućce, talerze czy wazy. Nie było bowiem na nie zapotrzebowania.

pws-2017-01-19

Właściciele salonów jubilerskich starają się jednak zaoferować klientom najmodniejsze srebrne i pozłacane przedmioty, które ponownie stałyby się popularnym prezentem kupowanym przez klientów salonów jubilerskich. I jeśli już nikt nie kupuje srebrnych cukiernic, to może warto zastanowić się nad wprowadzeniem nowoczesnych wyrobów, które zainteresowałyby Polaków?

Srebrne przedmioty

– Jeszcze kilka lat temu srebrne cukiernice czy świeczniki sprzedawały się bardzo dobrze – mówi Wacław Mikołajewski, złotnik-jubiler, właściciel zakładu jubilerskiego w Warszawie. – Teraz klienci rzadko decydują się na zakup ekskluzywnych prezentów. Znacznie częściej w moim salonie pojawia się człowiek chcący sprzedać stare srebrne patery czy cukiernicę niż kupiec na nie – dodaje. Większość właścicieli salonów jubilerskich podkreśla, że klienci przywiązują ogromną wagę do ceny danego produktu, a przedmioty jubilerskie wykonane ze srebra są przedmiotami drogimi. I – nie ma co ukrywać – niemodnymi. Przedmioty użytkowe można kupić w przystępnych cenach w wielu sklepach z wyposażeniem wnętrz, srebra nie są ofiarowywane nawet z okazji ślubów. – Wraz ze wzrostem ceny srebra spadło zainteresowanie przedmiotami jubilerskimi. Obecnie mogą pozwolić sobie na nie jedynie najbogatsi, a i ci, pojawiając się u jubilera, częściej decydują się na biżuterię niż wyrób jubilerski. Srebrami zainteresowani są jedynie pasjonaci, a tych niestety w naszym kraju brakuje – mówi Wacław Mikołajewski. – A nawet jeśli istnieją, to zależy im na kupnie starych rodowych sreber, a nie na przedmiotach, których historię należy zbudować – dodaje. Nie można jednak powiedzieć, że w Polsce ten rodzaj wyrobów jubilerskich nie znajduje swoich amatorów. – Na sprzedaż przedmiotów jubilerskich nie mogą narzekać właściciele sklepów zlokalizowanych w pobliżu szlaków turystycznych – uważa Wacław Mikołajewski. – Ten rodzaj wyrobów jubilerskich chętnie kupowany jest przez zagranicznych turystów i staje się idealną pamiątką z Polski – dodaje. Turyści bardzo chętnie kupują srebrne świeczniki z bursztynem czy srebrne sztućce. Zachwyca ich jakość i wzornictwo oferowanych produktów.

Inny asortyment

Jednak jeśli salon jubilerski nie znajduje się na głównym szlaku turystycznym, to jego właściciele muszą wprowadzać inny asortyment. – Jeśli chodzi o przedmioty jubilerskie, to dość dobrze sprzedają się srebrne bądź złocone ramki do zdjęć – mówi Wacław Mikołajewski. – Wśród klientów można zaobserwować rosnące zainteresowanie srebrnymi i pozłacanymi smoczkami i grzechotkami dla dziecka – dodaje. Koszt smoczka waha się od 250 do 500 złotych i można powiedzieć, że cieszy się sporym zainteresowaniem wśród klientów. Jednocześnie właściciele salonów jubilerskich podkreślają, że dobrze sprzedają się szklane misy, cukiernice i inne przedmioty dekoracyjne ozdobione bursztynem. Cukiernice z bursztynem wykonane ze srebra były swego czasu jednym z najlepiej sprzedających się przedmiotów jubilerskich, ostatnio jednak znacznie częściej klienci decydują się na połączenia bursztynu ze szkłem. Wpływ na taki stan rzeczy mają rosnące ceny oferowanych produktów. Warto zauważyć, że na rynku wyrobów jubilerskich pojawia się coraz więcej przedmiotów wykonanych ze szkła i bursztynu bądź szkła i srebra. – Lekkość formy oraz niecodzienny design sprawiają, że przedmioty jubilerskie wykonane ze szkła z sezonu na sezon cieszą się coraz większym zainteresowaniem kupujących – mówi Wacław Mikołajewski.

Przedmioty na rynku wtórnym

Na brak klientów nie mogą narzekać osoby oferujące klientom przedmioty wykonane z metali szlachetnych, które znalazły się na rynku wtórnym. Zabytkowe cukiernice, platyny, sztućce, kieliszki czy kielichy znajdują duże grono swoich entuzjastów. – W czasie kryzysu klienci chcą inwestować swoje oszczędności w dzieła sztuki jubilerskiej, a jedną z ich form są „zabytkowe” przedmioty jubilerskie – mówi Wacław Mikołajewski. Warto zauważyć, że na rynku pojawiają się nowe podmioty gospodarcze, których podstawą działalności jest sprzedaż używanych przedmiotów jubilerskich. Rodowe srebra, ramy do obrazów czy wazy i złocone misy, osiągają na rynku wtórnym zawrotne ceny. Liczy się już nie tylko materiał użyty do ich stworzenia, ale także ich wartość historyczna, ich unikatowość. Eksperci zauważają, że w najbliższym czasie rynek ten będzie się rozwijał. Szkoda tylko, że nie będzie przybywało na nim przedmiotów wykonanych w naszej epoce.