Artykuły z działu

Przeglądasz dział RAPORT (id:59)
w numerze 03/2015 (id:142)

Ilość artykułów w dziale: 1

pws-2015-06e-01

Promocja marki

Klienci salonów jubilerskich wybierają kosztowności modne, te najczęściej promowane w kolorowych czasopismach oraz w portalach społecznościowych i blogach.

pws-2015-06e-19

Modę na biżuterię kreują marki odzieżowe, dla których jest ona jedynie uzupełnieniem stroju. Najchętniej wybierają bransoletki z charmsami i beadsami. W tym sezonie najpopularniejszymi są te wykonane z ceramiki, szkła oraz plastiku w pastelowych kolorach.

Modne są także sznurkowe bransoletki. Taki bowiem rodzaj biżuterii pojawia się w mediach społecznościowych i staje się popularny, a nawet masowo kupowany w świecie rzeczywistym. Obowiązuje zasada, że im częściej biżuteria promowana jest w popularnych portalach, tym chętniej jest kupowana. Jeśli producentom biżuterii zależy na wypromowaniu mody na ich wyroby jubilerskie, powinni wykorzystywać współczesne narzędzia marketingowe. Liczy się bowiem przede wszystkim wypromowanie marki w świecie wirtualnym, które przełoży się na realne zyski.

Promocja za pośrednictw em portali społecznościow ych

W Polsce reklama biżuterii pojawia się niezwykle rzadko. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego że jej twórcy nie wykorzystują w pełni możliwości, jakie dają im współczesne narzędzia marketingowe. A należy pamiętać, że biżuteria stała się akcesorium modowym, uzupełnieniem stroju, a nie samodzielną ozdobą, której funkcją jest podkreślenie walorów jej użytkownika. Jak podkreślają specjaliści, promocja biżuterii musi być odbywać się wielotorowo. Nie wystarczy bowiem wyprodukować modne ozdoby, trzeba także zaciekawić nimi klienta. Nie można liczyć, że Polacy sami znajdą w masie produktów pojawiających się na rynku tworzoną przez polskich producentów biżuterię. Jak wynika z badań rynku, jubilerzy i złotnicy są drugą po piekarzach grupą zawodową, która nie korzysta w swojej pracy z możliwości, jakie daje internet. Twórcy przede wszystkim nie doceniają portali społecznościowych oraz blogów modowych, co przekłada się na brak rozpoznawalności marki. Z raportu opublikowanego przez Social Media Marketing Industry wynika, że aż 95 proc. firm korzysta z mediów społecznościowych. W tej grupie brakuje jednak złotników i producentów biżuterii. A strony firm i marek zakładane na Facebooku i Twitterze stają się podstawową metodą bezpośredniego dotarcia do potencjalnych klientów. Należy pamiętać, że posiadanie swojej strony na portalach społecznościowych pozwala nie tylko na zaprezentowanie stworzonej przez siebie biżuterii, ale także umożliwia wymianę informacji przez użytkowników portali, którzy mogą polecać sobie wzajemnie nasze ozdoby. Wykorzystanie mediów społecznościowych to najlepszy sposób na wykreowanie rozpoznawalnej marki. A, jak powszechnie wiadomo, w tej dziedzinie polscy twórcy biżuterii mają najwięcej kłopotu. Producenci biżuterii, szczególnie tej modowej, powinni korzystać z portali Pinterest i Tumblr, gdzie można opublikować zdjęcia biżuterii, oraz Facebooka i Twittera, na których można zamieszczać teksty o swojej pracy. Ważny jest także YouTube, gdzie możliwe jest pokazanie filmu.

Blogi o biżuterii

Kolejnym nowoczesnym sposobem na wypromowanie marki i tworzonej przez siebie biżuterii jest stworzenie bloga o biżuterii. Obecnie działa niemal sto blogów o biżuterii, które prowadzą głównie twórcy kosztowności oraz właściciele sklepów z biżuterią. Niestety nie cieszą się one popularnością w sieci. Znacznie większy wpływ na kształtowanie opinii na temat modnej biżuterii mają blogerki modowe, czyli osoby, które zajmują się pisaniem na temat mody odzieżowej. Dobrze byłoby, aby sytuacja ta uległa zmianie. Blogi stały się bowiem popularnym medium wymiany poglądów. Blogów nie należy już traktować jako pamiętników, ale jako narzędzie marketingowe, które umożliwia budowanie wizerunku marki oraz kreowanie mody. Zgodnie z definicją blogiem nazywamy stronę internetową zawierającą uporządkowane chronologicznie wpisy. Zawierają osobiste przemyślenia, uwagi, komentarze, rysunki, nagrania zarówno audio jak i wideo, a także prezentują światopogląd autora. I mimo że większość blogerów to ludzie znani tylko wąskim kręgom znajomych, niektórzy z nich potrafią zdobyć wielką popularność. Jak podkreślają specjaliści, w Polsce brakuje blogerów, którzy w przystępny i ciekawy sposób pisaliby o biżuterii pojawiającej się na rynku, zwracali uwagę na nowości, a także poszerzali wiedzę społeczeństwa na temat biżuterii i sposobu jej wytwarzania. Autorzy blogów o modzie biżuteryjnej powinni dzielić się z czytelnikami wiedzą, zamieszczać analizy ekonomiczne, zdjęcia biżuterii, a także swoje przemyślenia na jej temat. Rosnąca popularność bloga przyczynia się do budowania marki firmy, którą autorzy reprezentują. Podkreślenia wymaga fakt, że aby zwiększyć sprzedaż swoich produktów, tematyczne strony internetowe zakłada coraz więcej marek odzieżowych, na których pojawia się także biżuteria. Jednak wiedza na jej temat jest niewystarczająca, a często wręcz nieprawdziwa. Dlatego też tak ważne jest, aby o polskiej biżuterii pisały osoby, które związane są z nią na co dzień. Należy pamiętać, że blog to narzędzie, które może zbudować nie tylko wizerunek firmy, ale także całej branży jubilerskiej. Może umożliwić zbudowanie wizerunku blogera jako eksperta w branży, zapewnić szybki przepływ informacji oraz stać się doskonałym narzędziem komunikacji pomiędzy praktykami a użytkownikami biżuterii.