Artykuły z działu

Przeglądasz dział RAPORT (id:59)
w numerze 01/2014 (id:128)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2014-01-01

Na zakupy do centrum handlowego

Polacy wybierając się na zakupy do jubilera najchętniej odwiedzają centra handlowe. Najczęściej kupują biżuterię w salonach sieciowych. Swoje kroki kierują do firm Apart, Yes czy W. Kruka. Popularnością wśród Polaków cieszy się także biżuteria marki Pandora.

Polscy konsumenci przyzwyczaili się także do zakupów biżuterii za pośrednictwem internetu. Najrzadziej korzystają z usług tradycyjnych salonów jubilerskich zlokalizowanych poza centrami handlowymi, w znacznym oddaleniu od centrów miast.

Kłopoty na rynku

Większość zakupów dokonywanych przez Polaków odbywa się w centrach handlowych. Klientom salonów jubilerskich zależy na dokładnym obejrzeniu i ocenie biżuterii. – W czasach, gdy z ulic miejskich znikają rzemieślnicze punkty usługowe i małe, rodzinne sklepy, właściciele salonów jubilerskich powinni zastanowić się nad przeniesieniem swojego sklepu do galerii handlowej – mówi dr Katarzyna Miśkowska, specjalistka ds. marketingu. – W Polsce obserwujemy, że galerie i kompleksy handlowe stają się centrami miejskiego życia – dodaje. Jak wynika z badań konsumenckich, Polacy mają większe zaufanie do sprzedawców oferujących swoje towary w centrach handlowych. Właściciele salonów jubilerskich, którzy swoje sklepy prowadzą poza centrami miast, powinni zastanowić się nad przeniesieniem swojej działalności do centrów handlowych.

– Przede wszystkim będą mieli możliwość oferowania swoich towarów klientom, którzy być może nawet nie pomyśleli o zakupie biżuterii – mówi Katarzyna Miśkowska. – Przypadkowi klienci, którzy decydują się na zakupy, są wartością dodaną dla każdego salonu jubilerskiego – dodaje. Z całą pewnością osoby decydujące się na przeniesienie swoich sklepów do galerii handlowych mogą liczyć się ze zwiększeniem obrotów. Jednocześnie nie należy zapominać, że przeniesienie swojego sklepu będzie wiązało się z ponoszeniem większych kosztów. – Inwestycja ta może przynieść znacznie więcej zysków niż strat – zauważa Katarzyna Miśkowska. – Wzrasta liczba klientów, nasza marka zostaje zapamiętana przez potencjalnych kupujących, poszerza się oferta handlowa – dodaje. Warto zauważyć, że już 65 proc. Polaków regularnie robi zakupy w centrach handlowych, a zdaniem analityków ich liczba będzie stale rosła.

Zakupy przez internet

Jeśli jednak nie zdecydujemy się na przeniesienie swojego sklepu do galerii handlowej, powinniśmy umożliwić klientom zakup biżuterii przez internet. Szybkie tempo rozwoju e-commerce sprawia, że klienci zanim zdecydują się na wizytę w salonie jubilerskim dokładnie przeglądają sklepy internetowe. Coraz większa dostępność do platform sprzedażowych, łatwiejsze sposoby płatności i zaufanie Polaków do zakupów on-line wpływają na wzrost sprzedaży biżuterii za pośrednictwem sieci internetowej.

Rozwój segmentu e-commerce ma wielki wpływ na tradycyjny handel. Wydaje się nieuniknione, że oba obszary będą się przenikać i uzupełniać i to raczej tradycyjne sieci muszą w tej chwili szukać konstruktywnych rozwiązań, aby minimalizować swoje straty na przyszłość. Dlatego też warto otworzyć swój sklep z biżuterią właśnie w internecie. – Jedno jest pewne: właściciele salonów jubilerskich muszą zdecydować się na zmiany. Tradycyjne salony jubilerskie stopniowo tracą swoich klientów – mówi Katarzyna Miśkowska. – Jubilerzy stają przed wyborem: czy przenieść się ze swoją ofertą do centrów handlowych, czy zdecydować się na sprzedaż przez internet. Jeśli nie zrobią niczego, muszą liczyć się ze znacznymi stratami – dodaje.