Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie. Zamknij to okno informacyjne

05/2019 | Polski Jubiler


Artykuły z działu

Przeglądasz dział WYSTAWA (id:138)
w numerze 05/2019 (id:175)

Ilość artykułów w dziale: 3

pj-2019-05

Prezentacje 2019

Protezeusze – to temat tegorocznych Prezentacji, XIX edycji międzynarodowego konkursu biżuterii artystycznej organizowanego przez Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych. Organizatorzy chcą, aby na warsztat złotniczy wziąć mit o Prometeuszu – tytanie, społeczniku, buntowniku.

W ybór tematu nie jest przypadkowy. STFZ sięga po temat trudny, gdyż wkracza na nowe pole działalności – wspierania osób z niepełnosprawnościami. Zaangażowanie społeczne ma zostać uwidocznione w biżuteryjnych wypowiedziach artystycznych. Organizatorzy tematem tegorocznych Prezentacji nawiązują do przedsięwzięcia modowo-fotograficznego Amputation wykreowanego przez Marcina Urzędowskiego w swojej marce Prepostevolution i do przedsięwzięcia Kasi Miko.

Wyraz artystyczny

Protezeusze to temat wieloznaczny, dający możliwość bardzo wielowymiarowej interpretacji, a jednocześnie pełny możliwości warsztatowych. W konkursie mogą wziąć udział osoby indywidualne i firmy, które do 21 października dostarczą swoje prace wraz z wypełnionym formularzem. Każdy uczestnik może zgłosić maksymalnie dwie prace lub dwa zestawy; komplety biżuterii zgłoszone na jednym formularzu będą traktowane jako jedna praca. Powinna być do nich dołączona fotografia produktowa na białym, neutralnym tle w wysokiej rozdzielczości. Warunkiem niezbędnym do wstępnego zakwalifikowania pracy jest użycie srebra. Należy pamiętać, że wykonane obiekty biżuteryjne nie mogą przekroczyć wymiarów 30/30/30 cm. Prace nie mogą być wcześnie prezentowane na innej wystawie.

Wybór najlepszpj-2019-05v-19ej pracy

Jury w składzie: prof. Andrzej Szadkowski, Piotr Rybaczyk, Ewa Cieślak, Arkadiusz Wolski i Anna Sado dokona wyboru najlepszej pracy nadesłanej na konkurs. Obrady jury odbędą się 26 października w Muzeum Biżuterii Współczesnej w Warszawie. Jurorzy będą brali pod uwagę rzemieślniczą perfekcję wykonania, zgodność z tematem konkursu oraz autorską interpretację. Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród odbędzie się 15 listopada podczas wernisażu wystawy w Muzeum Biżuterii Współczesnej w Centrum Praskim Koneser w Warszawie. Wystawie będzie towarzyszyć katalog multimedialny zakwalifikowanych do konkursu obiektów. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych: www.stfz.pl.

Ewolucja biżuterii z bursztynem od lat 70. XX w. do dnia dzisiejszego

Zorganizowana przeze mnie w zeszłym roku wystawa polskiej biżuterii z bursztynem „Piękno zatrzymane w czasie” w Muzeum Narodowym Oddział Prowincji Guizhou okazała się ogromnym sukcesem. Wydarzenie było szeroko relacjonowane w chińskich mediach oraz przez kilka miesięcy znajdowało się na liście najważniejszych imprez kulturalnych ChRL. Wystawa wzbudziła ponadto zainteresowanie innej placówki muzealnej, która wyraziła chęć przygotowania podobnej ekspozycji u siebie – Muzeum Narodowego Oddział Prowincji Yunnan.

pj-2019-05v-18

W chwili obecnej jestem już po wstępnych rozmowach z dyrektorem muzeum w Yunnanie. Władzom muzeum bardzo zależy na organizacji wydarzenia wybitnego jakościowo. Poinformowano mnie, że w związku z niedawnymi zmianami w chińskiej ustawie o muzealnictwie muzea narodowe są zobligowane do prezentacji wyłącznie eksponatów o dużej wartości historycznej. Sztuka współczesna powinna być wystawiana w placówkach kultury niższego szczebla (muzea miejskie, galerie sztuki). Teoretycznie więc wystawa biżuterii z bursztynem, która przede wszystkim prezentuje jej ewolucję w przeciągu ostatnich 50 lat, nie ma szans na zaistnienie w muzeum narodowym. Udało mi się jednak przekonać dyrektora Muzeum Narodowego Oddział Prowincji Yunnan do odejścia od tej zasady. Postawiono mi jednak dwa warunki: wystawa ma w całości wyczerpywać prezentowany temat oraz wystawione eksponaty muszą być najwyższej światowej klasy.

Największa wys tawa polskiej sztuki złotniczej w Chinach

Muzeum wstępnie zaproponowało 1,5 tys. m kw. powierzchni wystawienniczej. Przygotowywana wystawa ma być największym na świecie wydarzeniem poświęconym polskiej biżuterii z bursztynem. Podstawowym zadaniem wystawy jest promocja pozytywnego wizerunku Polski oraz polskiego mistrzostwa sztuki jubilerskiej w Azji. Chciałbym bardzo serdecznie zaprosić państwa do wzięcia udziału w tym wyjątkowym projekcie. Wszystkich zainteresowanych proszę o przesyłanie zgłoszeń, kierując się podanymi poniżej wytycznymi. Temat wystawy: ewolucja biżuterii z bursztynem od lat 70. XX w. do dnia dzisiejszego.

Niezbędne informacje

Liczba przedmiotów: do pięciu pozycji (ostatecznie zostanie wybrana jedna lub dwie sztuki, ewentualnie komplet). Częścią wystawy będzie również oddzielny segment poświęcony broszkom – tu będzie możliwość prezentacji jednej broszki (można przesłać dwie lub trzy propozycje). Zdjęcia: Jedno lub dwa wyraźne zdjęcia każdej sztuki biżuterii, najlepiej na białym tle. Zdjęcia proszę podpisać imieniem i nazwiskiem autora prac. Rozmiar: Proszę podać rozmiary eksponatów (szerokość/długość). Wykorzystane materiały: Proszę wymienić tworzywa/materiały wykorzystane do wykonania biżuterii (złoto, srebro, kamienie szlachetne, półszlachetne, masa perłowa, ceramika, drewno, skóra itp.). Okres wypożyczenia eksponatów: dwa lata z możliwością przedłużenia o rok. Chcielibyśmy, aby wystawa zagościła w sześciu muzeach narodowych w Chinach, a następnie odwiedziła Koreę, Japonię oraz Tajwan (ChRL ). Zgłoszenia proszę wysyłać pod adres mailowy: 2053801400@ qq.com W temacie proszę wpisać: imię i nazwisko – propozycje eksponatów. Studentów i pracowników akademickich bardzo prosiłbym również o dopisanie nazwy uczelni: imię i nazwisko, nazwa uczelni – propozycje eksponatów. Gdyby mieli państwo jakiekolwiek pytania, bardzo proszę o kontakt pod adresem mailowym (w tytule proszę wpisać: imię i nazwisko – zapytanie).

Srebro w Poznaniu

W Galerii YES w Poznaniu można obejrzeć wystawę prac nagrodzonych na 28. Międzynarodowym Konkursie Sztuki Złotniczej w Legnicy Srebro.

pj-2019-05v-17

Tegoroczny temat Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej to „Srebro”. Organizatorzy z premedytacją postanowili nie szukać pretekstu, ale zwyczajnie wrócili do źródeł, które sięgają 1979 r., kiedy to zadebiutowały legnickie festiwale biżuterii. Jak czytamy w słowie wstępnym prof. Sławomira Fijałkowskiego, temat konkursu „Srebro” wymagał powrotu do źródeł, skupienia, cierpliwości i uwagi, wykonawczej perfekcji, reinterpretacji pojęcia „metal szlachetny” – w swojej fizycznej, chemicznej, historycznej, kulturowej, merkantylnej lub symbolicznej wartości.

Nagrodzone prace

Na wystawie zaprezentowano prace 37 artystów z całego świata. Na szczególną uwagę zasługują nagrodzone prace. Na wystawie w poznańskiej galerii możemy zobaczyć obiekt „Srebrna poduszka” wykonany przez Pawła Kaczyńskiego, za który artysta otrzymał Grand Prix. Praca na pierwszy rzut oka robi wrażenie ciężkiej, jednak w rzeczywistości jest to przedmiot niezwykle lekki. „Srebra poduszka” to obiekt, w którym dostrzegalna jest mistrzowska precyzja wykonania oraz kontrola nad materiałem. Uwagę zwraca również praca „Moje własne srebro” Kateřiny Řezáčovej, w której to artystka krytykuje pojawiającą się na rynku biżuterię komercyjną. Naszyjnik wykonany przez Řezáčovą jest wdzięcznym tematem do własnych interpretacji. Warto przyjrzeć się też z bliska „Relacji na żywo” wykonanej przez Singridę Jurkšaitytė. Kolekcja nietuzinkowych gwizdków zaskakuje odbiorców, gdyż ich kształt oraz funkcja pozwalają na refleksję na temat otaczającej nasz rzeczywistości. Prace konkursowe zyskują w przestrzeni Galerii YES nowy wymiar.

Galeria promująca sztukę

Galeria YES istnieje od 1998 r., powstała z inicjatywy Marii Magdaleny Kwiatkiewicz. Galeria mieści się w Bazarze Poznańskim – miejscu pełnym tradycji i historii, położonym nieopodal Starego Rynku. Celem działania galerii jest promowanie polskiej sztuki złotniczej. Znajdziemy tutaj unikatowe dzieła autorstwa uznanych twórców oraz młodych, utalentowanych projektantów.  (mp)