Artykuły z działu

Przeglądasz dział PRAWO (id:40)
w numerze 03/2016 (id:150)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2016-03

Prawo na wakacjach

Sprzedawcy biżuterii chcący oferować swoje wyroby poza salonami jubilerskimi muszą pamiętać o obowiązku wydawania paragonu z kasy fiskalnej, a także o prawie klientów do reklamacji. W przeciwnym wypadku będą narażeni na karę finansową wynikającą z nałożonych przez ustawodawcę obowiązków.

pws-2016-06d-34

Okres wakacyjny to czas, kiedy w polskich kurortach licznie pojawiają się kramy z biżuterią. Turyści przebywający na wakacjach chętnie korzystają z oferty sprzedawców biżuterii i decydują się na zakupy. Należy jednak pamiętać, że każdy zakup musi zostać potwierdzony paragonem. Jednocześnie nie można zapominać o Ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej z 2014 roku, która nakłada na sprzedawcę obowiązek przyjęcia reklamacji.

Stragan z bursztynem

Ustawa o podatku VAT nakłada na sprzedawców biżuterii srebrnej, złotej i bursztynowej (według PKWIU pod kodem 32.12, z wyłączeniem m.in. kamieni syntetycznych, a także różnych wyrobów z bursztynu klasyfikowanych pod kodem PKWiU 32.99.59.0) obowiązek ewidencjonowania sprzedaży. Oznacza to, że zarówno wakacyjne sklepy z biżuterią, jak i stragany czy kramy z biżuterią, muszą być wyposażone w kasę fiskalną. Klienci muszą otrzymać paragon potwierdzający zakup, a sprzedawca musi od każdej transakcji odprowadzić podatek.

Paragon dokumentem

Należy także pamiętać, że niezależnie od miejsca, w którym sprzedajemy biżuterię, klientom przysługuje prawo do reklamacji. Podstawą reklamacji jest paragon. Przedmiotową kwestię sprzedaży konsumenckiej reguluje ustawa z 2014 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. Ustawodawca zapewnił konsumentom możliwość zwrotu lub wymiany kupionej biżuterii. Oczywiście klient ma także prawo do całkowitego zwrotu pieniędzy w przypadku stwierdzenia wad w zakupionej biżuterii. Należy jednak stanowczo podkreślić, że odpowiedzialność sprzedawcy dotyczy jedynie tych niezgodności towaru z umową, które występowały w momencie wydania. Jednakże ustawa wprowadziła domniemanie, zgodnie z którym w przypadku ujawnienia niezgodności towaru z umową w terminie sześciu miesięcy od wydania, wada istniała w chwili wydania. Po upływie tego terminu obowiązek udowodnienia, że niezgodność towaru z umową nie powstała w okresie po wydaniu towaru, spoczywa na kupującym, np. poprzez zlecenie ekspertyz. Podsumowując, należy zauważyć, że sprzedaż biżuterii w wakacyjnych kurortach nie różni się od tradycyjnej sprzedaży i trzeba o tym pamiętać.