Artykuły z działu

Przeglądasz dział PRODUKT (id:118)
w numerze 06/2014 (id:135)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2014-06-01

Klejnoty z szyfrem

Na brytyjskim rynku zapanowała nowa moda na spersonalizowaną biżuterię dla bogatych. Klientom salonów jubilerskich znudziły się już charmsy i zawieszki i skierowali swoje zainteresowanie ku klasycznej biżuterii w nowej aranżacji. Do łask klientów wróciły pierścionki inkrustowane kamieniami szlachetnymi, ale „ułożonymi” zgodnie z upodobaniem klientów.

pj-2014-06-20

Modna stała się bowiem biżuteria akrostychu (acrostic jewelry). Pomysł na tworzenie biżuterii z kamieni szlachetnych, w których odczytujemy każdą pierwszą literę nazwy kamienia układającą się w „zaszyfrowany” przekaz, nie jest zjawiskiem nowym. Takie pierścionki ofiarowane były już w XVII wieku, jednak teraz przeżywają renesans i cieszą się coraz większym zainteresowaniem.

Tajna wiadomość

Biżuteria akrostychu powstaje poprzez ułożenie kamieni szlachetnych w taki sposób, aby pierwsze litery ich nazw przekazały obdarowanemu nią tajną wiadomość. Mimo że początkowo wydawało się, że ten rodzaj pierścionków skierowany będzie tylko do koneserów, to jej popularność wśród klientów salonów zaskoczyła nawet jej twórców. Najchętniej wybieranymi wiadomościami przekazywanymi na biżuterii są „j’adore” i „regard”, ale coraz częściej zdarzają się klienci, którzy zaszyfrowują własną wiadomość – słowo zrozumiałe tylko dla jej użytkownika. Warto zauważyć, że wielkim miłośnikiem biżuterii akrostychu był Napoleon Bonaparte, który posiadał kilka wzorów na własny użytek, ofiarował kilka z nich Józefinie, której to chętnie dawał bransoletki z zaszyfrowanymi datami i informacjami, upamiętniające ważne wydarzenia z ich życia.

Współczesne materiały

Klienci decydujący się na wybór biżuterii akrostychu decydują się na różnego rodzaju kamienie, nie zawsze szlachetne. Zamówienie tego rodzaju biżuterii nie jest tanie. Kamienie muszą zostać idealnie oszlifowane, i doskonale dopasowane, najczęściej oprawione w złoto. Klienci decydujący się na wykonanie nowego rodzaju personalizowanej biżuterii są gotowi wydać dużo, aby otrzymać niebanalny klejnot. Oczywiście im „dłuższa” wiadomość, tym droższa biżuteria. Zdarza się, że klienci salonów jubilerskich decydują się na bransoletki czy naszyjniki „napisane” z kilku rzędów kamieni. Dużą popularnością cieszy się także zabytkowa biżuteria akrostychu, co bogatsi chcą posiadać klejnoty, w których zaklęta została wiadomość sprzed wieków.

Moda w Polsce

Jak na razie w naszym kraju nie ma zainteresowania tego rodzaju kosztownościami. Jednak nie można wykluczyć, że moda na biżuterię akrostychu dotrze także do Polski. Może okazać się, że biżuteria inkrustowana kamieniami szlachetnymi będzie miała swój renesans, co przyniesie korzyść naszemu rynkowi jubilerskiemu.