Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie. Zamknij to okno informacyjne

05/2013 | Polski Jubiler






Artykuły z działu

Przeglądasz dział PRODUKT (id:118)
w numerze 05/2013 (id:124)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2013-05-01

Elegancki gadżet

Opakowanie jest jednym z podstawowych narzędzi współczesnego marketingu. Właściciele sklepów z biżuterią oraz jej producenci nie mogą zapominać, że również w branży jubilerskiej opakowanie ma wpływ na sprzedaż. Biżuteria bowiem jest produktem, który musi zaistnieć w pięknej oprawie.

pj-2013-05-16

Wysokiej jakości pudełko na biżuterię świadczy o salonie jubilerskim, w którym została ona kupiona. Opakowanie pomaga w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy, ale także dzięki niemu można uwypuklić walory estetyczne biżuterii.

Opakowanie na miarę

pj-2013-05-17

Opakowanie powinno być dobrane do rodzaju sprzedawanej biżuterii. – Zazwyczaj salony posiadają w swojej ofercie droższą i tańszą biżuterię – mówi Anna Jensen, retail area manager Westpack. – Dlatego też ważne jest, aby dopasować rodzaj opakowania do biżuterii, np. do droższych wyrobów lepsze będą luksusowe opakowania drewniane lub skórzane, a do nieco tańszych – eleganckie opakowania kartonowe – dodaje. Jak podkreślają specjaliści, pudełko musi doskonale komponować się z rodzajem kupionej przez klienta biżuterii. Dlatego też w każdym salonie muszą znaleźć się opakowania dostosowane pod konkretne okazy biżuteryjne. W sklepie z biżuterią nie może zabraknąć także opakowań „okazjonalnych”. – Okazjonalność opakowań można podkreślić kolorem oraz specjalnym nadrukiem okolicznościowym – mówi Anna Jensen. Na polskim rynku znajdziemy niemal każdy rodzaj opakowań. Wybierając je warto zwracać uwagę na materiał, z jakiego wykonane jest dane pudełko i jaki rodzaj biżuterii będzie się w nim znajdował. – Opakowania drewniane i skórzane są oczywiście najbardziej ekskluzywne i dla drogocennej biżuterii konieczne – podkreśla Justyna Magiera, PA T. – Jest jednak na rynku wiele opakowań plastikowych i tych zrobionych z papieru, które pomimo swej niskiej ceny są również bardzo estetyczne i z powodzeniem mogą być wykorzystywane przy codziennej sprzedaży – dodaje. Klient kupując biżuterię zwraca uwagę na opakowanie, w którym została ona umieszczona. Nie można zapominać, że należy zupełnie inaczej pakować biżuterię klasyczną, a inaczej nowoczesną. Opakowania na biżuterię klasyczną muszą być eleganckie i dobrane do rodzaju oferowanej biżuterii, co oznacza tyle, że powinny być również klasyczne. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku biżuterii nowoczesnej. Projektanci biżuterii starają się zachwycić odbiorcę oryginalnym wzornictwem, które cenią klienci, dlatego też opakowanie, w którym zamknięta zostanie biżuteria współczesna, również powinno być niekonwencjonalne. Im ciekawsze, tym lepsze. Powinno zaskakiwać odbiorcę swoją formą i kształtem, ale także powinno stać się niejako dopełnieniem biżuterii, podkreślać jej niecodzienność. Prezent dla klienta Nie można zapominać, że opakowanie może „towarzyszyć” klientowi niemal tak samo długo jak kosztowności. Pudełko na biżuterię może funkcjonować poza swoim pierwotnym przeznaczeniem i stać się eleganckim gadżetem, choćby przeznaczonym na etui dla pendrive’ów. Od właścicieli sklepów z biżuterią trudno wymagać, aby oferowali klientom promocyjne dodatki, które będą dla klienta miłym prezentem. Jednak taką formą dodatku może stać się opakowanie, szczególnie takie, które zaprojektowane zostało według autorskiego pomysłu i na którym umieszczone zostało logo marki jubilerskiej. – Myślę, że nadruk logo firmy na opakowaniu jest doskonałą forma reklamy salonu – mówi Anna Jensen. – Atrakcyjne, eleganckie opakowanie nie jest wyrzucane zaraz po wręczeniu prezentu, lecz często służy do przechowywania biżuterii, dlatego też logo firmy na długo zachowa się w pamięci klienta i na pewno przyczyni się do większej rozpoznawalności marki na rynku – dodaje. Podkreślenia wymaga fakt, że im ciekawsze opakowanie, tym większa szansa, że będzie ono „funkcjonowało” poza swoim pierwotnym przeznaczeniem. Stworzenie opakowania według autorskiego projektu jest więc dla właścicieli salonów szansą na zaistnienie w świadomości klientów, które mimo nakładów kosztów z całą pewnością się zwróci. Dzięki takiemu zabiegowi marketingowemu klienci będą postrzegać daną markę jubilerską jako markę nowoczesną, która poza oryginalną biżuterią ma także do zaoferowania oryginalne „gadżety”. – Opakowanie powinno być odzwierciedleniem polityki handlowej prowadzonej przez salon jubilerski. Jeśli jest to znana firma, z własnym logo, z długoletnia tradycją itd., to niemal konieczny jest dodatek w postaci firmowych opakowań – mówi Justyna Magiera. – Większe sieci jubilerskie wprowadzają swoje własne opakowania, odbiegające zupełnie od tych standardowych dostępnych na rynku. Celem tego jest oczywiście promowanie własnej marki – dodaje. Wiele sklepów decyduje się jednak na rozwiązania „pośrednie” – tzn. opakowanie standardowe, ale firmowane swoim logo. Jest to chyba najbardziej popularna forma opakowań na rynku polskim, gdyż spełnia dwie funkcje: dzięki nadrukowanemu logo doskonale promuje markę salonu, a ogólnodostępność tych opakowań czyni je bardziej atrakcyjnymi cenowo.

Estetyka pudełka

pj-2013-05-18

Podstawowym celem pakowania biżuterii jest podkreślenie walorów kosztowności. Jak zauważają specjaliści, drogocenna biżuteria musi być pakowana w relatywnie drogie opakowania, tańsza biżuteria nie wymaga tak dużych nakładów finansowych. Nie można jednak zapominać, że niezależnie od rodzaju kupowanej przez klienta biżuterii, musi być ona w odpowiedni sposób mu przekazana.

Odpowiednie dopasowanie opakowania do biżuterii ma duże znaczenie. Opakowanie powinno jedynie podkreślać zawartość oraz uwypuklać urok i piękno biżuterii. Nie powinno być zbyt krzykliwe czy wyszukane, aby z kolei nie przytłumić zawartości opakowania – mówi Anna Jensen. – Do biżuterii wykonanej z dodatkiem produktów naturalnych, takich jak filc, sznurek czy drewno, proponujemy linię ekologiczną obejmującą opakowania, torebki, papier ozdobny oraz sznureczek naturalny – dodaje. Opakowanie musi „współgrać” z biżuterią, pasować do niej pod względem kształtu, koloru.

Nie można wybierać opakowania, które mimo swoich walorów estetycznych będzie kontrastowało z biżuterią. – Biżuteria to towar ekskluzywny, kosztowny, często kupowany jako prezent. Niezbędne jest zatem, aby opakowanie było równie ładne jak sama biżuteria. Najważniejsza jest zatem jakość opakowania – mówi Justyna Magiera. – Każda biżuteria wymaga odpowiedniej oprawy, a ta najdroższa wymaga jej w szczególności. W dobie kryzysu coraz więcej firm rezygnuje z dobrej jakości opakowań na rzecz tych tańszych, o niższym standardzie. Nie jest to jednak dobre rozwiązanie. Na opakowaniu nie możemy oszczędzać, bo to ono jest najlepszą i najbardziej trwałą reklamą salonu – podkreśla Justyna Magiera. Eksperci podkreślają, że im ciekawsza biżuteria, tym skromniejsze powinno być opakowanie. Podkreślenia wymaga fakt, że właściciele sklepów z biżuterią chętnie wybierają torebki i sakiewki jako opakowanie dla swojej biżuterii. Rozwiązanie to wydaje się dobre w przypadku pakowania niskowartościowej biżuterii, szczególnie kolczyków. Nie powinno się pakować pierścionków oraz bransoletek do torebek. Ten rodzaj opakowania powinien być stosowany najrzadziej, ponieważ ani nie podkreśla walorów biżuterii, ani nie świadczy dobrze o salonie jubilerskim. Jedynym wyjątkiem od tej reguły jest stworzenie torebek z logo salonu oraz wykonanie ich z tkaniny – satyny czy lnu.

Nie można zapominać, że przy wyborze opakowań istotna jest także ich kolorystyka. Dzięki swojej uniwersalności najlepiej sprawdzają się opakowania w kolorze złotym, czerwonym i czarnym. Jednak, jak podkreślają specjaliści, wiele zależy od materiału, z jakiego zostały wykonane pudełka. Drewniane powinny mieć kolor naturalny, plastikowe mogą występować nawet w jaskrawych, modnych kolorach, natomiast pudełka papierowe powinny być koloru szarego lub czerwonego. Warto pamiętać, że wpływ na wybór koloru opakowania ma także panująca na rynku moda oraz pora roku – Wiosną i latem należy wybierać opakowania w żywej i jaskrawej zieleni, różu i turkusie, dodające energii i radości – mówi Anna Jensen. – Natomiast na sezon jesienno-zimowy oraz świąteczny polecamy opakowania, sakiewki satynowe, organdynowe i torebki w zawsze eleganckiej i klasycznej czerni, srebrze, złocie oraz czerwieni – podsumowuje.