Artykuły z działu

Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30)
w numerze 06/2011 (id:98)

Ilość artykułów w dziale: 6

Niemy sprzedawca

Każdy właściciel salonu jubilerskiego, poza zapewnieniem klientom możliwości wyboru biżuterii z różnorodnych jej rodzajów, musi także zadbać, aby wybrana przez odbiorcę ozdoba została odpowiednio opakowana.

Opakowanie biżuterii jest jednym z niezbędnych elementów, nie tylko marketingu prowadzonego przez dany salon jubilerski, ale także budowania wizerunku salonu w oczach klientów. Nie można także zapominać, że pudełko na biżuterię jest najtańszą formą reklamy.


Moda na pudełka

Opakowanie pełni olbrzymią rolę w procesie sprzedażowym. Jednak w przypadku biżuterii rola, jaką przypisujemy opakowaniu, jest zgoła inna niż w przypadku innych produktów. Pudełko jubilerskie daje sposobność na wyeksponowanie walorów estetycznych biżuterii, stanowi tło dla niej. Firmy specjalizujące się w sprzedaży opakowań starają się spełnić wszystkie oczekiwania, jakie stawiają przed nimi klienci oraz nadążać za trendami panującymi w modzie opakowań. Niemal wszystkie mają w swojej ofercie opakowania, które przeznaczone są na poszczególne rodzaje biżuterii. Nie można zapominać, że zupełnie inaczej powinny zostać opakowane kolczyki a inaczej pierścionek zaręczynowy. Tak samo nie można pakować delikatnej, stylowej biżuterii w pudełko przeznaczone na biżuterię ekstrawagancką, nowoczesną czy wyrazistą, która cieszy się w tym sezonie dużym zainteresowaniem klientów. Specjaliści ds. marketingu podkreślają także, że właściciele salonów jubilerskich nie powinni korzystać z tych samych opakowań przez cały rok. Wraz ze zmianą sezonu zmienia się także kolorystka, która znajduje swoje odzwierciedlenie także w dziedzinie opakowań. Co innego bowiem pasuje do biżuterii, która kupowana jest jako prezent gwiazdkowy, a co innego jeśli pudełko przeznaczone jest na prezent z okazji komunii czy chrztu. Okolicznościowe opakowania znajdują się w ofercie niemal wszystkich firm sprzedających akcesoria jubilerskie na polskim rynku. Właściciele salonów jubilerskich powinni pamiętać, że inaczej powinna opakowana zostać biżuteria srebrna, do której pasuje tekturowe pudełko a inaczej złota, która powinna zostać zamknięta w drewnianym opakowaniu. Oczywiście w przypadku zakupu biżuterii samo opakowanie nie odgrywa decydującej roli w procesie sprzedaży produktu, gdyż biżuteria jest towarem, który kupowany jest samodzielnie. Jednak nie należy zapominać, że pudełko ma duży wpływ na kreowanie wizerunku marki. Obserwując polski rynek jubilerski można stwierdzić, że rolę opakowania w procesie marketingowym docenia coraz więcej podmiotów gospodarczych zawodowo zajmujących się biżuterią. Nie można bowiem nie zauważyć stale rozrastającego się rynku opakowań biżuteryjnych, który świadczy o wzroście świadomości właścicieli salonów jubilerskich na temat wpływu opakowania w budowaniu wizerunku firmy.


Kolorystyka i jakość pudełka

Firmy specjalizujące się w produkcji opakowań starają się produkować pudełka, które swoim kształtem, kolorystyką czy wielkością będą odpowiadały oczekiwaniom rynkowym. Dostosowują swoją ofertę do trendów obowiązujących w danym sezonie w dziedzinie biżuterii. Dlatego też proponują klientom już nie tylko dobrej jakości opakowania na biżuterię, ale także starają się stworzyć pudełka, które swoją formą i wzornictwem będą eksponowały walory modnej biżuterii. Większość firm działających na polskim rynku jubilerskim umożliwia firmom jubilerskim wykonanie opakowań według własnego pomysłu. Na pudełkach jubilerskich także można znaleźć logo danego salonu jubilerskiego. Coraz częściej także właściciele salonów jubilerskich decydują się na stworzenie, wspólnie z firmą specjalizującą się w produkcji opakowań, autorskiego wzoru opakowania, który podkreśla nie tylko walory biżuterii sprzedawanej w danym punkcie, ale także tworzy wraz z innymi elementami wystroju sklepu, nowoczesny wizerunek salonu. Właściciele salonów jubilerskich oczekują od firm specjalizujących się w produkcji opakowań, aby te zamawiane przez nich, wyróżniały się na tle konkurencji. Pudełka muszą różnić się między sobą kształtem a także kolorem. Obecnie najmodniejszymi opakowaniami jubilerskimi są pudełka w mocnych barwach, które swoją kolorystką nawiązują do chętnie kupowanej przez klientów biżuterii.


Jakość produktu

Pudełko jubilerskie musi także być dobrej jakości. Biżuteria jako produkt luksusowy nie powinna umieszczana być w opakowaniu, które nie „współgra” z jakością oferowanego produktu. Na rynku opakowań można zaobserwować tendencję do kupowania przez właścicieli salonów jubilerskich opakowań wykonanych z droższych materiałów. Materiał, z jakiego wykonane jest dane pudełko, umożliwia nie tylko odpowiednie wyeksponowanie biżuterii, ale także świadczy o jakości usług świadczonych w danym salonie jubilerskim. Najczęściej kupowanymi opakowaniami stały się ostatnio pudełka tekturowe oraz opakowania drewniane. Dla właścicieli salonów jubilerskich coraz większe znacznie ma także finezyjność danego opakowania, liczy się dla nich już nie tylko wygląd danego pudełka, ale także jego oryginalność. Właściciele salonów jubilerskich coraz częściej dostosowują także rodzaj opakowania do wartości biżuterii, jaka zostanie w nim zamknięta. Zazwyczaj najtańszą biżuterię umieszczają w najtańszych opakowaniach, na przykład plastikowych, droższa biżuteria pakowana jest w pudełka drewniane czy skórzane.


Nawiązanie więzi z klientem

Klienci salonów jubilerskich zwracają dużą uwagę na jakość biżuterii, jej walory estetyczne, ale także na wizerunek salonu, w którym decydują się na zakupy. Klienci indywidualni przywiązują ogromną wagę do detali, stąd też olbrzymią rolę w procesie sprzedaży biżuterii odgrywa opakowanie. W dzisiejszych czasach nie wystarczy zapakować biżuterii w woreczek strunowy, aby klient wyszedł z salonu jubilerskiego zadowolony z dokonanych przez siebie zakupów. Właściciele salonów jubilerskich muszą wykazać się większą innowacyjnością i ściągać do swoich sklepów potencjalnych klientów. Naprzeciw ich oczekiwaniom wychodzą firmy oferujące opakowania jubilerskie. Na polskim rynku można bowiem znaleźć niemal wszystkie rodzaje opakowań. Warto także zauważyć, że oferta firm produkujących opakowania jest na tyle elastyczna, że każdy nawet najbardziej wymagający klient znajdzie coś dla siebie. Właściciele salonów jubilerskich nie powinni pozbawiać się możliwości, jaką dają odpowiednio dobrane opakowania na biżuterię, gdyż są one jednym z najefektywniejszym rodzajem reklamy dla salonu. Nie można zapominać także, że opakowanie często nazywane bywa niemym sprzedawcą, który może mieć wpływ na zyski naszego salonu już po dokonaniu przez klienta zakupów.

Klientki preferują kolczyki

Właściciele salonów jubilerskich muszą uzupełniać swój asortyment wraz ze zmianami dokonującymi się na rynku jubilerskim oraz obowiązującą w danym sezonie modą. Niemal w każdym sklepie z biżuterią można znaleźć popularne charmsy, beadsy czy bransoletki ze skóry, srebra czy złota. Jednak w tym sezonie na polskim rynku jubilerskim obowiązywać będzie moda na kolor, co musi spowodować zmiany w salonach jubilerskich.

Właściciele salonów jubilerskich muszą zdecydować się na zamówienie do swoich salonów modnej biżuterii. Obserwując rynek można zauważyć, że najrzadziej decydują się oni na zamawianie kompletów biżuterii.


Eksperymenty z formą

− Polskie społeczeństwo jest dość konserwatywne w zakresie kupna biżuterii – mówi Bogdan Wyżykiewicz, jubiler. – Biżuteria jest przedmiotem utylitarnym, służącym do ozdoby ciała, dlatego też większość klientów zainteresowana jest kupnem tradycyjnych ozdób – dodaje. Niemniej coraz częściej klienci polskich salonów jubilerskich zdecydowani są na zakup dodatków, które zyskują popularność i prezentowane są jako najmodniejsze w sezonie. Zamawiając asortyment do salonów jubilerskich ich właściciele kierują się nie tylko jej popularnością, ale także preferencjami dominującymi wśród stałych klientów salonu. – Właściciele salonów jubilerskich rzadko eksperymentują w przypadku zamawiania biżuterii do swojego salonu jubilerskiego – mówi Marcin Jagoda, współwłaściciel hurtowni biżuterii Albin. – Przede wszystkim kupują klasyczne modele biżuterii dodatkowo uzupełniając je biżuterią modną i popularną wśród klientów w całej Polsce – dodaje. Z asortymentu hurtowni srebra najczęściej wybieraną biżuterią są łańcuszki, bransoletki, charmsy i beadsy. Właściciele salonów jubilerskich uważają, że taka forma biżuterii znajdzie się w sferze największego zainteresowania wśród klientów. Wśród preferencji klientów hurtowni dominuje wzornictwo tradycyjne. – Właściciele salonów jubilerskich boją się eksperymentować zarówno z formą biżuterii, kolorystyką, ale także materiałami, które są wykorzystywane do produkcji biżuterii – mówi Marcin Jagoda.


Sprzedażowe pewniaki

Warto zauważyć, że właściciele hurtowni podkreślają, że ich klienci coraz częściej decydują się na zakup kolczyków. Wybierają kolczyki, które wpisują się w najnowsze tendencje modowe, jednocześnie nie zapominając o klasycznych wzorcach. – Klienci zawsze chętnie zamawiają do swojego salonu delikatne, srebrne kolczyki z perłami czy bursztynami, jednocześnie ostatnio można zaobserwować wzrost zainteresowania „autorskim” wzornictwem kolczyków, które tworzone są w pojedynczych egzemplarzach – mówi Marcin Jagoda. Moda na nowoczesne wzory kolczyków obserwowana jest na polskim rynku od paru lat. Klienci coraz częściej kupują kolczyki w salonach jubilerskich a nie jak bywało do tej pory na stoiskach z biżuterią czy przez internet. Powoli w naszym społeczeństwie rośnie chęć posiadania w swoich zbiorach biżuterii wysokiej jakości, za którą ręczy sprzedawca. W związku z powyższym właściciele salonów jubilerskich powinni odważniej decydować się na zakup nowych wzorów kolczyków do swoich sklepów. Z powodu niemożliwości kupna nowoczesnych form biżuteryjnych w salonach jubilerskich klienci są zmuszeni do zakupów u niefachowych sprzedawców. Jak podkreślają specjaliści od rynku jubilerskiego, kolczyki są najchętniej kupowaną biżuterią przez klientki. Ich duża popularność wynika z faktu, że są one stosunkowo tanim dodatkiem, który jest w stanie zmienić kreację i styl kobiety. – Od dłuższego czasu bardzo dobrą sprzedaż, mimo stosunkowo wysokiej ceny, odnotowujemy w kolczykach z kryształem Swarovskiego – mówi Marcin Jagoda.


Pierścionki i bransoletki

Nie można zapominać także, że dużą popularnością wśród klientek w Polsce cieszą się duże i wyraziste w swojej formie pierścionki. Podkreślenia wymaga fakt, że klientki znacznie częściej niż dotychczas decydują się na zakup pierścionków srebrnych. – Klienci wybierają z naszego asortymentu pojedyncze egzemplarze pierścionków z kamieniami ozdobnymi, ceramiką czy bursztynem – mówi Marcin Jagoda. – Im ciekawszy pierścionek tym większe budzi zainteresowanie wśród klientów – dodaje. Pierścionki stały się teraz jednym z modnych dodatków, dlatego też można zaobserwować wzrost zainteresowania tego rodzaju biżuterią. Najważniejszą rzeczą na jaką zwracają uwagę klienci jest forma i kolorystyka pierścionka. – Klienci znacznie mniejszą uwagę przywiązują do jakości kamienia, zależy im przede wszystkim na odpowiedniej kolorystyce kupowanej biżuterii – mówi Michał Rozdkowski, producent biżuterii. – Należy także pamiętać, że w ostatnim czasie ogromne znacznie ma rozmiar pierścionka. Najlepiej sprzedaje się duża biżuteria – dodaje. Dużym zainteresowaniem klientów hurtowni srebrnej biżuterii cieszą się także kolorowe i finezyjne charmsy, które od paru sezonów zdobią bransoletki Polek. – Klienci szukają ciekawego wzornictwa, chcą kupować zawieszki na bransoletki, które będą miały niebanalne kształty i ciekawą linię kolorystyczną – mówi Michał Rozdkowski. – Srebrne zawieszki sprzedają się bardzo dobrze i nie wydaje mi się, aby w najbliższym czasie sytuacja ta miałaby się zmienić – dodaje.


Srebrne kosztowności

Kompletując asortyment w salonie jubilerskim jego właściciele nie powinni zapominać, że klienci oczekują znaleźć w nich sklepach biżuterii modnej. Zależy im na zakupie kolorowej, dużej i charakterystycznej biżuterii, która będzie podkreślała styl posiadacza. Dlatego też w nadchodzącym sezonie w salonie jubilerskim nie powinno zabraknąć srebrnych, długich i rzucających się w oczy kolczyków, uwielbianych przez Polki bransoletek czy masywnych pierścionków. Warto zauważyć, że klienci poszukują na rynku jubilerskim biżuterii nie tylko pełnowartościowej, ale także oryginalnej, która podkreślałaby indywidualny styl posiadacza. Właściciele salonów jubilerskich powinni wprowadzać do swoich punktów biżuterię, która znajdzie się w strefie oczekiwań klientów, gdyż takie ich zachowanie może przełożyć się nie tylko na wzrost sprzedaży a także na pozyskanie nowych, lojalnych klientów, którzy będą znacznie częściej dokonywać zakupów w salonach jubilerskich, wiedząc, że mogą znaleźć tam modną i ciekawą srebrną biżuterię.

Biżuteria dla wymagających

Kamienie szlachetne najczęściej łączone są ze złotem i platyną. Jednak na polskim rynku jubilerskim coraz częściej można spotkać się z sytuacją, że diamenty, szafiry czy szmaragdy łączone są ze srebrem czy tytanem. Biżuteria tworzona, na razie tylko przez artystów, zyskuje coraz większą rzeszę zwolenników i nie można wykluczyć, że ich liczba z roku na rok będzie się powiększać.

Innowacyjna biżuteria cieszy się coraz większym zainteresowaniem klientów. Autorskie pomysły projektantów oraz nowatorskie sposoby łączenia kamieni szlachetnych z metalami stosowane są coraz częściej przy tworzeniu biżuterii niekonwencjonalnej. Diament w srebrze – Cena pierścionka z diamentowym oczkiem zależy od wartości kamienia a nie od metalu, jaki został użyty do jego oprawienia – mówi Bogdan Wyżykiewicz, jubiler. – Przyjęło się jednak, że kamienie szlachetne łączone są z metalami szlachetnymi, takimi jak platyna czy złoto – dodaje. Złoto i platyna są najczęściej wykorzystywanymi metalami do oprawienia diamentów, które dzięki temu połączeniu nie tylko zyskują na wartości, ale także podniesione zostają ich walory estetyczne. Powszechnie uważa się, że najdroższe kamienie powinny łączone być z najdroższymi metalami szlachetnymi. Jednak twórcy biżuterii chcąc zaskoczyć potencjalnych odbiorców coraz częściej łączą diamenty ze srebrem, tworząc przy tym niekonwencjonalną biżuterię. Najczęściej bowiem diamenty umieszczane w biżuterii są nieoszlifowane, a cała biżuteria nosi znamiona dzieła sztuki. – Srebro podkreśla walory nieoszlifowanego diamentu nadając biżuterii „surowości” – mówi Piotr Bagiński, projektant. – Pierścionki z nieoszlifowanym diamentem wyróżniają się wśród klasycznych modeli pierścionków z brylantowymi oczkami, które stały się w naszym kraju niezwykle popularne – dodaje. Nie można zapominać także, że diamentowa biżuteria ze srebra jest biżuterią dla klientów, którzy szukają na rynku biżuteryjnym ciekawych okazów biżuteryjnych. Na polskim rynku jubilerskim pojawia się także biżuteria z tytanu, w której umieszczane są diamenty. Tytan, który powoli zyskuje coraz większe grono zwolenników, zostaje wykorzystywany także do produkcji biżuterii z najdroższymi kamieniami szlachetnymi. – Twórcy biżuterii tytanowej rzadko sięgają po brylanty, jeśli wykorzystują kamienie szlachetne to najczęściej sięgają po diamenty, rubiny czy szafiry, których nie poddają obróbce jubilerskiej – mówi Bogdan Wyżykiewicz. – Dzięki temu zabiegowi biżuteria zyskuje ciekawą formę – dodaje.


Nieoszlifowane kamienie

Do produkcji srebrnej biżuterii producenci wykorzystują także rubiny, szafiry czy szmaragdy. Jeszcze do niedawna takie połączenia nie spotykały się z zainteresowaniem kupujących, jednak współcześnie coraz więcej klientów zainteresowanych jest kupnem oryginalnej ozdoby. – Do produkcji srebrnej biżuterii najczęściej wykorzystywane są kamienie małe, niepełnowartościowe – zauważa Bogdan Wyżykiewicz. – Dzięki czemu biżuteria z jednej strony jest oryginalna, z drugiej jej cena nie jest wygórowana – dodaje. Jeszcze do niedawna srebro najczęściej łączone było z kamieniami nieszlachetnymi, które doskonale komponowały się z popularnym metalem. Twórcy rzadko decydowali się na wykorzystywanie w swojej srebrnej biżuterii kamieni szlachetnych, gdyż ich cena znacznie przewyższała możliwości finansowe kupujących. Ostatnio jednak sytuacja na rynku uległa zmianie. Na polskim rynku jubilerskim pojawiły się kamienie szlachetne, które można kupić w znacznie niższej cenie niż dotychczas. Zmienił się także poziom wiedzy w społeczeństwie i Polacy zdali sobie sprawę, że wartość biżuterii zależy nie od rodzaju metalu szlachetnego, jaki został użyty do jej stworzenia, ale od wartości kamienia szlachetnego, jaki został w niej wykorzystany. – Srebro zawsze cieszyło się w Polsce popularnością, nic więc dziwnego w fakcie, że klienci poszukują ciekawej biżuterii z niego wykonanej, w którą wkomponowane zostały kamienie szlachetne – mówi Bogdan Wyżykiewicz. – Moim zdaniem tendencja ta utrzyma się, a nawet będziemy mieli do czynienia ze znacznie częstszym wykorzystaniem kamieni szlachetnych do produkcji srebrnej biżuterii – dodaje.


Projekty autorskie

Srebrna biżuteria z kamieniami szlachetnymi tworzona jest w naszym kraju głównie przez artystów. Producenci biżuterii nie decydują się na wprowadzenie do swoich kolekcji biżuterii srebrnej z rubinami czy szafirami. – Producenci starają się spełnić oczekiwania rynku, jednak nie chcą ponosić niepotrzebnych kosztów – mówi Piotr Bagiński. – Projektanci tworzą pojedyncze egzemplarze swojej biżuterii, co sprawia, że koszty jakie ponoszą są znacznie niższe – dodaje. Nie można zapominać także, że srebrna biżuteria z kamieniami szlachetnymi jest biżuterią unikatową. – Tak samo jak każdy kamień jest inny, tak samo biżuteria z niego wykonana będzie różniła się między sobą – mówi Bogdan Wyżykiewicz. – W produkcji biżuterii srebrnej ważna jest powtarzalność wzoru, dla twórców biżuterii z kamieni szlachetnych zrobienie dwóch identycznych pierścionków jest niemal niemożliwe – dodaje. Srebro umożliwia projektantom wypracowanie własnego stylu. Tworzą swoje kolekcje biżuterii według nowoczesnego wzornictwa wykorzystując do tego kamienie szlachetne, jednak nigdy nie tworzą swoich kosztowności dla masowego odbiorcy.


Łączenie metali

Nie można zapominać także, że na polskim rynku jubilerskim obok srebrnej biżuterii z kamieniami szlachetnymi, coraz częściej można znaleźć biżuterię, w której p o ł ą – czone zostało srebro ze złotem czy srebro z tytanem. – Zazwyczaj złoto żółte łączone było ze złotem białym bądź platyną – mówi Bogdan Wyżykiewicz. – Teraz twórcy obniżając koszty biżuterii a także chcąc stworzyć oryginalną biżuterię decydują się na niecodzienne rozwiązania – dodaje. Biżuteria, która pojawia się na polskim rynku jubilerskim, jest znacznie tańsza od biżuterii złotej a także oryginalna, dzięki czemu zyskuje uznanie wśród klientów salonów jubilerskich. Połączenie tytanu i srebra cieszy się coraz większym zainteresowaniem klientów. – Szczególnie dużą popularnością cieszą się srebrno-tytanowe obrączki i kolczyki – zauważa Bogdan Wyżykiewicz.


Srebro dla wszystkich

Srebrna biżuteria sprzedaje się w Polsce bardzo dobrze. Twórcy starają się wykorzystać popularność srebra i stworzyć biżuterię, która zyska uznanie wśród wymagających klientów. Stąd też na polskim rynku pojawia się coraz więcej niekonwencjonalnej biżuterii srebrnej, w której wykorzystywane są kamienie czy metale szlachetne. Zainteresowanie tego typu biżuterią rośnie, gdyż klienci chcą kupować unikatową biżuterię w przystępnych cenach.

Hurtownie w walce o klienta

Polski rynek biżuterii srebrnej wydaje się być ustabilizowany. Po wielkiej fali otwarć hurtowni z biżuterią i półfabrykatami srebrnymi nastąpił czas rozwijania się rynku. Hurtownicy znaleźli swoich klientów, a właściciele salonów jubilerskich mogą korzystać z różnorakiej ofert poszczególnych sprzedawców.

Coraz rzadziej można spotkać się z sytuacją, w której właściciele salonów jubilerskich podpisują długotrwałe i kompleksowe umowy z właścicielami hurtowni. Zaczęli oni bowiem dokonywać zakupów spontanicznie i wybierać pojedyncze wyroby z bogatego asortymentu poszczególnych firm oferujących biżuterię srebrną.


Hurtownie – sprzedaż w detalu

Na polskim rynku jubilerskim coraz częściej można spotkać się z sytuacją, że hurtownicy biżuterii srebrnej oferują swoją biżuterię w pojedynczych egzemplarzach. Do niedawna warunkiem, jaki musieli spełnić wszyscy klienci hurtowni, było dokonanie zakupów, których cena przekraczałaby wyznaczoną przez hurtownię kwotę. Obecnie hurtownie, walcząc o klienta, nie tylko branżowego, umożliwiają zakupy pojedynczych sztuk biżuterii. – W czasach kiedy na rynku pojawiło się wiele nowych podmiotów gospodarczych, a branża jubilerska zaczęła odnotowywać spadek sprzedaży biżuterii, hurtownie otworzyły się na sprzedaż detaliczną – mówi Adam Karolczak, właściciel hurtowni ze srebrną biżuterią. – Klientami hurtowni stali się także klienci indywidualni, którym zależy na kupnie biżuterii w przystępnej cenie – dodaje. W ramach nowej strategii sprzedażowej hurtownie srebrnej biżuterii zaczęły konkurować już nie tylko ze sobą, ale także z salonami jubilerskimi w walce o klienta indywidualnego. W sprzedaży detalicznej prym wiodą hurtownie srebrnej biżuterii i półfabrykatów, które funkcjonują głównie w internecie. Dokonywanie zakupów za pośrednictwem sieci umożliwia klientom znalezienie najatrakcyjniejszej oferty i bezpośredniego dokonania wyboru. Oczywiście, hurtownie srebrnej biżuterii starają się pozyskać klientów branżowych, przede wszystkim nawiązać kontrakty handlowe z właścicielami salonów jubilerskich, jednak także oni korzystają z możliwości zakupów detalicznych. Zakup pojedynczych egzemplarzy biżuterii umożliwia właścicielom salonów jubilerskich zaoferowanie swoim klientom zróżnicowanej oferty. Dzięki zakupom detalicznym właściciele sklepów z biżuterią nie muszą także inwestować większych środków finansowy w towar, który może nie zainteresować potencjalnych klientów. – Znacznie korzystniejsze jest sprzedawanie biżuterii srebrnej w dużej ilości egzemplarzy. Klienci mogą oczekiwać zniżek i upustów cenowych a także opracowania dla nich indywidualnej oferty sprzedaży – mówi Adam Karolczak. − Jednak konkurencja na rynku sprawia, że hurtownicy decydują się na sprzedaż biżuterii detalicznie, co sprawia, że powoli, aczkolwiek stale wyprzedają swoje towary – dodaje.


Hurtownie producentami biżuterii

Na polskim rynku jubilerskim można także zauważyć tendencje do łączenia dwóch podmiotów oferujących biżuterię w jeden. Hurtownie półfabrykatów oraz srebrnej biżuterii coraz częściej decydują się na uruchomianie produkcji biżuterii. Dzięki takiemu rozwiązaniu mogą oferować swoim klientom biżuterię w znacznie niższych cenach niż dotychczas. Samodzielna produkcja biżuterii stała się w ostatnim czasie bardzo częstym zjawiskiem na polskim rynku. Rozwiązanie to umożliwia nie tylko obniżenie kosztów, ale także sprawia, że hurtownie mogą wykazać się dużą elastycznością w zakresie dostosowania się do oczekiwań swoich klientów. – Klientom zależy na zakupach niepowtarzalnej biżuterii w pojedynczych egzemplarzach – mówi Adam Karolczak. – Masowa produkcja biżuterii srebrnej to już przeszłość. Klient musi być zaskakiwany. Produkcja biżuterii odbywa się teraz w krótkich seriach i często tworzona według indywidualnych oczekiwań klienta – dodaje. Trendy w modzie jubilerskiej zmieniają się dość często, dlatego też producenci biżuterii dostosowują swoją ofertę do zapotrzebowania rynku. Hurtownicy często także nawiązują współpracę z projektantami biżuterii, aby ich oferta wzbogacona była o biżuterię autorską. – Klienci w polskich salonach jubilerskich chcą już nie tylko dobrej jakości ozdób, ale także biżuterii, która będzie wykonana przez konkretnego człowieka, sygnowana jego nazwiskiem – mówi Adam Karolczak.


Trend zauważany od lat

Niemniej wciąż najpopularniejszymi zakupami, jakich dokonują klienci w hurtowniach srebra, są półfabrykaty do produkcji biżuterii. Moda na indywidualne tworzenie biżuterii trwa nieprzerwanie i nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie sytuacja ta miałaby ulec zmianie. – Półfabrykaty cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem klientów już od wielu sezonów – mówi Andrzej Moczarski, właściciel hurtowni internetowej. – Najczęściej kupowanymi półfabrykatami w Polsce są bikle i struny jubilerskie a także bransoletki, które umożliwiają tworzenie własnych „pandorek” – dodaje. Szczególnie dużo półfabrykatów sprzedawanych jest w hurtowniach, które umożliwiają zakupy przez internet. Klienci dokonują za ich pośrednictwem zakupów niemal na masową skalę. – Klientami, którzy decydują się na zakup półfabrykatów, są zwykle osoby prywatne a nie podmioty prowadzące działalność gospodarczą – mówi Andrzej Moczarski. – Można więc domniemywać, że potrzebują ich do tworzenia swojej „artystycznej” biżuterii – dodaje. Warto zauważyć, że najlepiej sprzedającymi się półfabrykatami są produkty najtańsze, często nawet tylko posrebrzane. Hurtownicy podkreślają także, że dużym zainteresowaniem wśród klientów cieszy się biżuteria gotowa, nawet jeśli jej cena nie jest niska. – Wśród właścicieli salonów jubilerskich można zaobserwować tendencję do kupowania biżuterii srebrnej wykonanej ze srebra oksydowanego, które wciąż zachwyca klientów indywidualnych – mówi Andrzej Moczarski. – Nie zmienia się także zainteresowanie kupnem charmsów, które już od kilku sezonów są sprzedażowym hitem – dodaje.


Zmiany na rynku

Polski rynek hurtowni srebrnej biżuterii i półfabrykatów wydaje się być rynkiem ustabilizowanym. W ostatnim czasie nie odnotowuje się na nim dynamicznych ruchów. Hurtownie jednak w walce o klienta starają się spełnić niemal wszystkie oczekiwania, które stawia przed nimi rynek. Coraz częściej wzbogacają swoją ofertę nie tylko o półfabrykaty srebrne, ale także o biżuterię „artystyczną”, czy nawiązują bezpośrednie relacje z twórcami biżuterii. Nie można także nie zauważyć, że znacznie częściej niż to miało miejsce do tej pory kierują swoją ofertę do klienta indywidualnego, umożliwiając mu zakupy detaliczne. Tym sposobem stają się podmiotem, który nie tylko konkuruje na rynku hurtowni srebrnej, ale także z salonami jubilerskimi. Jednakże warto zauważyć, że dzięki wyspecjalizowaniu oferty oraz umożliwieniu zakupów detalicznych właściciele salonów jubilerskich mogą wprowadzać d swoich punktów zróżnicowany asortyment nie pozbawiając się znacznych środków finansowych. Na razie hurtownie srebra w swoich zachowaniach rynkowych są odosobnione, nie można jednak przewidzieć, jakie strategie podejmą hurtownie złotej biżuterii czy kamieni szlachetnych. Może w najbliższym czasie właściciele salonów jubilerskich będą mieli możliwość zakupu złotej biżuterii także w ilości detalicznej.

Kolorowe kamienie i srebro

Branża jubilerska stara się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów. Na polskim rynku jubilerskim można znaleźć niemal wszystko – od biżuterii papierowej po diamentowe kolie. Producenci biżuterii starają się dostosować swoją ofertę do potrzeb rynku i oferują wyroby, które cieszą się zainteresowaniem klientów nie tylko w Polsce, ale także poza jej granicami.

W polskich salonach jubilerskich oraz sklepach z biżuterią można znaleźć wszystkie modne dodatki. Jednymi z nich wyroby ze srebra inkrustowane kolorowymi kamieniami ozdobnymi.


Duże i kolorowe

Modna na wyraziste kolory dotarła do Polski z zeszłym roku. Jednak branża jubilerska dopiero teraz dostosowała swoją ofertę do oczekiwań klientów. W salonach jubilerskich coraz częściej można znaleźć dużą, srebrną biżuterię inkrustowaną kamieniami kolorowymi. Warto zauważyć, że im większy i jaskrawszy kamień tym więcej klientów zainteresowanych jest zakupem kosztowności. – Polacy coraz częściej decydują się na eksperymenty w dziedzinie biżuterii − mówi Michał Rozdkowski, producent biżuterii. – Szukają wyrazistych wzorów i modnych dodatków – dodaje. Od lat dużym zainteresowaniem klientów cieszy się srebrna biżuteria z koralem czy turkusem, jednak w ostatnim czasie klienci sięgają po znacznie ciekawsze wzornictwo. – Delikatna biżuteria z koralem czy perłą zawsze znajdzie swoich zwolenników, gdyż eleganckie wzornictwo obroni się niezależnie od panującej w danym sezonie mody – zauważa Michał Rozdkowski. – Jednak można zauważyć tendencję do kupowania dużych, masywnych pierścionków czy kolczyków srebrnych z kamieniami kolorowymi, które jeszcze do niedawna nie znajdowały wielkiej rzeszy entuzjastów – dodaje. Na decyzję klienta odnośnie kupna danej biżuterii wpływ ma przede wszystkim wielkość oraz kolor znajdującego się w niej kamienia. – Srebrna biżuteria z turkusem znajduje się w sferze zainteresowania klientek, gdyż błękitny kamień wpisuje się w trendy modowe – mówi Karolina Naprzek, projektantka biżuterii. – Moim zdaniem popularnością w najbliższym czasie cieszyć się będzie także biżuteria z opalem – dodaje.


Cena ma znacznie

Warto zauważyć, że dla klientów polskich salonów jubilerskich duże znacznie przy wyborze biżuterii odgrywa nie tylko moda, ale także cena danego produktu. Dlatego też klienci decydują się na zakupy srebrnej biżuterii z kamieniami kolorowymi, których cena nie przekracza dwustu złotych. – Modna biżuteria, według większości klientów, nie powinna być biżuterią drogą – uważa Michał Rozdkowski. – Moim zdaniem stąd wynika zainteresowanie klientów pierścionkami z turkusem czy koralem, które nie są kamieniami drogimi – dodaje. W Polsce zainteresowanie masywną biżuterią wykonaną ze szlachetnych kamieni kolorowych nie przekłada się na jej sprzedaż się w imponujących ilościach. Biżuteria z kolorowymi kamieniami szlachetnymi jest często oglądana przez klientów, ale rzadko kupowana. Wynika to z faktu, że biżuteria taka jest stosunkowo droga, a klientom zależy na posiadaniu biżuterii modnej acz nie najdroższej. Warto zauważyć, że na zachodzie Europy dużym zainteresowaniem klientów salonów jubilerskich cieszy się biżuteria z topazami, szczególnie żółtymi, rubinami i szmaragdami. W Polsce zainteresowanie tego typu biżuterią jest stosunkowo małe. I nic nie wskazuje na to, by sytuacja ta w najbliższym czasie mogła ulec zmianie.


Srebro przede wszystkim

Odnotować warto, że klienci kupują biżuterię z kolorowymi kamieniami wykonaną ze srebra. Zależy im, aby ich kosztowności były możliwie najwyższej jakości. W srebro oprawione są zarówno korale, opale i turkusy, ale także perły i inne kamienie szlachetne. – Producenci dostosowują swoje kolekcje biżuterii do oczekiwań rynku, bardzo często tworząc pojedyncze egzemplarze biżuterii − mówi Michał Rozdkowski. – Dlatego też w zależności od zapotrzebowania rynku w warsztatach produkcyjnych tworzona jest biżuteria według wskazań klientów – dodaje. Warto zauważyć, że biżuteria ze srebra znajduje się na szczycie wśród preferencji klientów. Można powiedzieć, że zmienia się moda na wielkość, kształt czy kolorystykę biżuterii, jednak klienci pozostają wierni swoim przyzwyczajeniom i najczęściej decydują się na zakup srebrnej biżuterii. – Klienci zwracają uwagę nie tylko na walory estetyczne kupowanej przez siebie biżuterii, ale także na jakość materiału, z jakiego została ona wykonana – mówi Karolina Naprzek. – Kolorowe kamienie muszą być nie tylko modne, ale także umieszczone w pełnowartościowym materiale, gdyż tylko on świadczy o jakości produktu a srebro z całą pewnością jest takim materiałem – dodaje.


Kolorystyka biżuterii

Dużą rolę przy sprzedaży biżuterii odgrywa jej kolorystyka. Klienci zainteresowani są kupnem biżuterii w jaskrawych kolorach. Szczególnie modna w tym sezonie jest biżuteria czerwona, niebieska i żółta, stąd wielkie zainteresowanie turkusami, opalami, akwamarynami, koralem, ametystem czy cytrynem. – Najlepiej sprzedają się duże pierścionki i kolczyki w mocnych, wyrazistych kolorach – mówi Karolina Naprzek. – Osoby kupujące biżuterię chcą się wyróżniać z tłumu, zwracać uwagę na siebie i swoje dodatki – dodaje. Im bardziej wyrazista biżuteria tym lepiej. Duże kamienie ozdobne umieszczone w srebrnej oprawie z miesiąca na miesiąc cieszą się coraz większym zainteresowaniem klientów. – Z jednej strony jest to biżuteria klasyczna, z drugiej wpisuje się w najnowsze trendy modowe, co powoduje, że Polki chcą ją nosić – mówi Michał Rozdkowski.


Kamienie ozdobne w salonie

Klienci zaczęli kupować kolorową, srebrną biżuterią z kamieniami ozdobnymi. Największą popularnością cieszy się biżuteria z turkusem i koralem. Mimo że w salonach jubilerskich poza granicami naszego kraju podobnie dużą popularnością cieszy się biżuteria z kolorowymi kamieniami szlachetnymi, w Polsce na taką sytuację nie możemy liczyć w najbliższym czasie. Kamienie szlachetne oprawione w drogocenne kruszce są bowiem dość drogie i klienci polskich salonów jubilerskich w najbliższym czasie nie będą zapewne masowo kupować takiej biżuterii. Jednak optymizmem napawa fakt, że sprzedaż srebrnej biżuterii z kamieniami ozdobnymi w naszym kraju dynamicznie rośnie. W związku z tym właściciele salonów jubilerskich powinni zastanowić się nad zamówieniem do swoich punktów biżuterii, która wykonana jest według najmodniejszego w tym sezonie wzornictwa i czekać na przybycie klientów.

Weekend SREBRA w Legnicy

Zakończyła się 32. edycja Legnickiego Festiwalu SREBRO, podczas której odbyło się 16 wystaw, spotkania z artystami, 20. urodziny STFZ, promocja książki podsumowującej „srebrne sesje”, koncert i happeningi. Podczas ogłoszenia laureatów 20. MKSZ SEXY wręczono nagrody pieniężne oraz rzeczowe o łącznej wartości ponad 50 tys. zł.

20 i 21 maja Legnica po raz kolejny gościła artystów i miłośników sztuki złotniczej z kraju i zagranicy. W srebrnej „stolicy” nie zabrakło autorów, których prace znalazły się pośród 1200 prezentowanych na wystawach obiektów, przedstawicieli firm i stowarzyszeń, nieformalnych i formalnych grup artystycznych oraz tłumu zainteresowanych gości.


Początek Festiwalu

Inauguracja LFS miała miejsce w piątkowe popołudnie. Festiwal rozpoczął się otwarciem Holowni – wystawy na której tradycyjnie zaprezentowano prace zgłoszone do konkursu SEXY, ale niezakwalifikowane do wystawy głównej (w tym roku na konkurs napłynęło 453 prac zgłoszonych przez 253 artystów z 33 krajów). Ekspozycji towarzyszyły „sexy” plakaty, nadesłane na konkurs graficzny przez studentów Akademii Sztuk Pięknych z całego kraju. Następnie w Galerii Srebra pod Przepiórczym Koszem Michalina Owczarek zadebiutowała w roli autorki subtelnej biżuterii. Nieco później, w przestronnych, zabytkowych salach Akademii Rycerskiej odbył się pokaz „Re-cykli” Mariusza Gliwińskiego (autor pojawił się na wernisażu w towarzystwie modelek ubranych w zaprojektowane przez niego stroje i biżuterię) oraz otwarcie „Prezentacji 2010”. Potem w sali obok, przy muzyce z popularnego serialu, wystawą „Z Archiwum XX” świętowano jubileusz 20-lecia STFZ. Wieczór zakończyła wystawa w Muzeum Miedzi, gdzie prezentowano wystawę kolekcji prof. Ireny Huml pt. „Granice srebrnych przestrzeni. Polska biżuteria II. poł. XX w.”


Biżuteria powinna kusić

Drugi dzień Festiwalu rozpoczął „Silver meeting z ruskimi pierogami”, podczas którego dwójka artystów – Felicity Peters z Australii i Ramon Puig Cuyàs z Hiszpanii – przybliżyła swoją twórczość i inspiracje, a tekstów z 11-tu sesji, które od 2000 r. towarzyszyły Festiwalowi. Pierwsze sobotnie wernisaże miały miejsce w Galerii Satyrykon. Tu autorzy „Pokuszenia” (Marcin Bogusław, Bartosz Chmielewski, Filip Jackowski i Michał Wysocki) do końca trzymali się motta ekspozycji: „O biżuterii nie powinno się mówić, biżuteria powinna kusić”, a o projekcie „Preziosa Young” – wystawie prac 8 młodych projektantów (m.in. z USA, Japonii, Australii i Korei) wyłonionych w konkursie uczelni Le Arti Orafe – opowiedział jego koordynator oraz dyrektor szkoły: Gio Carbone. W Galerii Awans o szkołach prezentowanych w ramach tegorocznych Srebrnych Szkół opowiedzieli: Kurt Von Belleghem z Wyższej Szkoły Sztuki i Designu, Sint Lucas University w Antwerpii (Belgia), a także Mah Rana, Tim Carson i Clare O`Driscoll z Wydziału Sztuki, Mediów i Designu Sir Johna Cassa, London Metropolitan University (Wielka Brytania). Potem goście przenieśli się do Galerii Ring, gdzie prezentowano wystawy: Hanny Hedman, Pedra Sequeiry, Felicity Peters i Ewy Effenberg. Tu też Ewa Rachoń otworzyła prezentację projektów tegorocznego „Amberif Design Award”. Następnie w głównej siedzibie Galerii Sztuki przedstawiono ostatnią tegoroczną „Sylwetkę Twórcy” – Ramona P. Cuyàsa, po czym rozpoczęła się główna ceremonia – ogłoszenie laureatów 20. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej SEXY. Wyróżnienia Honorowe w tegorocznym konkursie otrzymali: Sara Gackowska (Dyrektora Galerii Sztuki w Legnicy); Renata Korpas (STFZ-tu), Philip Sajet (Polskiej Biżuterii). Kacper Schiffers został laureatem nagrody wrocławskiej Galerii Alchemia (0.5 kg srebra) oraz nagrody im. J. Sokólskiego (1 kg srebra ufundowany przez Fundację Polskiej Sztuki Nowoczesnej). Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska – udział w przyszłorocznych 4. Międzynarodowych Warsztatach Bursztynniczych przyznano Doris Maninger z Włoch. Nagroda „Pocieszenia” w wysokości 1500 zł ufundowana przez Grupę Sześć powędrowała do Niemki Marlene Beyer. Hiszpan Ignasi Cavaller odebrał z rąk Joanny Biernackiej-Goworek – oficjalnej przedstawicielki Targów Inhorgenta w Polsce – nagrodę rzeczową w postaci stoiska na Targach Inhorgenta 2012. Wśród laureatów nagród regulaminowych znaleźli się: pojawiający się po raz trzeci na scenie Kacper Schiffers (Srebrna Ostroga + 1 kg srebra) oraz Julia Reymann z Niemiec (Statuetka „Marek” + 1 kg srebra). Prezydent Miasta Legnicy wręczył III nagrodę: 2.500 zł + 1 kg srebra Jarosławowi Westermarkowi. II Nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego w wysokości 5.000 zł + 1 kg srebra przyznano Claudii Milić z Niemiec. Grand Prix otrzymała niemiecka grupa BASTARD Collection (Ingrid Römmich; Veronika Schmidt).


Legnica zaprasza

W tegorocznej, odsłonie legnickiego SREBRA zaprezentowano 16 wystaw, które zgromadziły łącznie ponad tysiąc obiektów w ośmiu miejscach prezentacji. Pojawiło się ponad 260 nazwisk dawnych i obecnych twórców sztuki złotniczej. Legnicki Festiwal SREBRO trwa do 12 czerwca.