Artykuły z działu

Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30)
w numerze 05/2011 (id:97)

Ilość artykułów w dziale: 5

Czas na modne dodatki

Twórcy biżuterii starają się maksymalnie zaskakiwać swoich klientów i oferować im niecodzienne rozwiązania w dziedzinie biżuterii. Jedynym z nich jest z całą pewnością pojawiająca się na polskim rynku jubilerskim biżuteria papierowa i biżuteria dżinsowa.

Papierowe ozdoby zaczęły pojawiać się na rynkach jubilerskich od 2005 roku i od tego czasu zyskują grono fanów, którzy zainteresowani są kupnem biżuterii wykonanej z papieru. Dżins jako materiał do tworzenia biżuterii pojawił się stosunkowo niedawno, ale niemal od razu zyskał swoich zwolenników.


Modnie i ekologicznie

Wraz ze wzrostem cen metali szlachetnych na rynkach jubilerskich pojawiają się coraz to bardziej różnorodne rozwiązania, których celem jest skłonienie klientów do kupowania biżuterii. Twórcy starają się nie tylko oszczędzać swoje koszty, ale także sprawić, że biżuteria przez nich stworzona będzie cieszyła się zainteresowaniem klientów. Nie należy także zapominać, że projektanci biżuterii, podobnie jak inne podmioty na rynku jubilerskim, muszą sprawić, że ich produkt będzie wyróżniał się wśród innych wyrobów biżuteryjnych, co powoduję, że sięgają oni po coraz bardziej oryginalne materiały do produkcji swoich wyrobów. Biżuteria papierowa, która stopniowo pojawia się również na polskim rynku jubilerskim, powoli zyskuje swoich zwolenników. Zainteresowani jej kupnem są nie tylko indywidualni odbiorcy, ale także galerie z biżuterią artystyczną. Wraz z pojawianiem się popytu na papierowe ozdoby na polski rynek zaczęły wchodzić specjalistyczne firmy, które oferują hurtową sprzedaż papierowej biżuterii.

Na Zachodzie od dawna klienci mają do czynienia z dwoma różnymi możliwościami pozyskiwania biżuterii papierowej – z jednej strony można ją kupić bezpośrednio od artystów – projektantów, z drugiej od firm specjalizujących się w masowej produkcji biżuterii papierowej. Mimo że papier jest materiałem tanim – biżuteria wykonana z papieru nie jest tanim dodatkiem. Taka sytuacja nie dziwi w przypadku autorskich projektów, które charakteryzują się nowoczesnym wzornictwem i innowacyjnymi rozwiązaniami, o tyle cena w przypadku masowo wytwarzanej biżuterii może dziwić.

Zazwyczaj firmy oferujące na polski rynek biżuterię papierową ulokowane są w Indiach. – Ceny papierowej biżuterii oferowanej w hurcie rzeczywiście mogą dziwić, jednak należy wziąć pod uwagę fakt, że stosunkowa mała grupa klientów zainteresowana jest jej kupnem, co bezpośrednio wpływa na koszt transportu zamówienia – mówi Michał Pędzkowski, właściciel hurtowni biżuterii. – Trudno także przewidzieć jak zachowa się polski rynek i czy Polacy będą chcieli masowo kupować biżuterię papierową. Moim zdaniem papierowa biżuteria pozostanie w naszym kraju biżuterią elitarną, tworzoną w pojedynczych egzemplarzach przez artystów – dodaje.


Dżinsowa mania

Zgoła odmienną sytuację można zaobserwować na rynku biżuterii wykonanej z dżinsu W tym bowiem przypadku klienci są zainteresowani kupnem masowej biżuterii, która stanowi uzupełnienie ich garderoby. – Dżins modny jest już od paru sezonów, jednak dopiero teraz możemy zaobserwować, że klienci chcą kupować dodatki wykonane z tego materiału – mówi Michał Pędzkowski. – W ofercie hurtowników można znaleźć naszyjniki, broszki, bransoletki i kolczyki wykonane z tego materiału – dodaje. Na polskim rynku jubilerskim można spotkać niemal każdy rodzaj biżuterii wykonanej z niebieskiej tkaniny. Znawcy rynku modowego podkreślają, że w nadchodzącym sezonie można liczyć się, że dżinsowe dodatki będą jedne z najchętniej kupowanych przez klientów w Polsce. – Tak zwana biżuteria modowa jest w Polsce niezwykle popularna – zauważa Michał Pędzkowski. – Wpływ na taki stan rzeczy ma przeze wszystkim jej cena i dostępność – dodaje. A dżinsową biżuterię można znaleźć niemal wszędzie – oferowana jest ona w supermarketach, w butikach z ubraniami, czy w sklepach internetowych, natomiast trudno znaleźć są w galeriach z biżuterią artystyczną. Warto zauważyć, że niektórzy producenci biżuterii decydują się także na łączenie dżinsu z metali szlachetnymi, między innymi ze srebrem, jednak nie jest to zjawisko, które zdarza się często na polskim rynku jubilerskim. – Łączenie dżinsu ze srebrem czy złotem jest dość popularne na zachodzie Europy, gdzie klienci chcą eksperymentować z biżuterią – mówi Michał Pędzkowski. – Natomiast w naszym kraju klientom wystarczy, że dodatki, które otrzymują w rozsądnej cenie, wpisują się w najnowsze trendy modowe – dodaje.


Moda kształtuje rynek

Nie można zapominać, że moda wyraźnie odciska swoje piętno na rynku jubilerskim. Klientom salonów jubilerskich zależy, aby biżuteria przez nich wybierana wpisywała się w światowe trendy modowe, stąd też ogromne zainteresowanie Polaków biżuterią wykonaną z niekonwencjonalnych materiałów. Jak na razie papierowa biżuteria nie przypadła do gustu naszym rodakom, mimo że próby jej wprowadzenia podjęli czołowi projektanci, m.in. Anna Orska. Papierowa biżuteria oczywiście wpisuje się w potrzebę posiadania przez Polki biżuterii ekologicznej, jednak nie są one przekonane co do jakości oferowanego produktu. – Dla klientów w Polsce ważny jest materiał, z którego wykonany jest dany produkt – mówi Michał Pędzkowski. – Jednorazowa biżuteria, a z taką kojarzy się przede wszystkim biżuteria papierowa, nie jest chętnie kupowana w naszych sklepach, gdyż jest nietrwała i łatwo może ulec zniszczeniu – dodaje. Warto zauważyć, że biżuteria papierowa znajduje swoich zwolenników wśród ekstrawaganckich klientów, którym zależy na podkreśleniu oryginalności swojego stylu. Zgoła z inną sytuacją mamy do czynienia w przypadku dżinsowych dodatków, które chętnie kupowane są przez klientów. – Dżins jest materiałem trwałym a także co bardzo istotne znanym szerokiemu gronu odbiorców – mówi Michał Pędzkowski. – Podobnie jak nikogo nie dziwią już buty czy torebka wykonane z tego materiału, tak samo biżuteria z dżinsu znajduje swoich zagorzałych zwolenników – dodaje. Obserwując polski rynek jubilerskim można z całą pewnością powiedzieć, że biżuteria wykonana z dżinsu będzie w tym sezonie bardzo modnym dodatkiem do kreacji. Niemniej trudno będzie ją znaleźć w naszych rodzimych salonach jubilerskich.

Biżuterię w hurcie sprzedam

Masowe zainteresowanie klientów sztuczną, tanią biżuterią spowodowało, że na polskim rynku biżuteryjnym jak grzyby po deszczu zaczęły pojawiać się hurtownie biżuterii modowej. Popyt na tanie dodatki spowodował, że importerzy sztucznej biżuterii zaczęli otwierać punkty sprzedażowe na terenie całej Polski, oferując swoim klientom niemal każdy rodzaj popularnej biżuterii.

Hurtownie oraz sklepy z biżuterią sztuczną można znaleźć niemal wszędzie począwszy od małych miasteczek a na sklepach internetowych skończywszy. Sprzedawcy oferują swoje produkty często jako produkty artystyczne, które spełniają wymagania stawiane przed biżuterią przez rynek mody.


Dostępne i tanie

Klienci decydują się na zakup sztucznej biżuterii przede wszystkim z powodu jej dostępności i niskiej ceny. Biżuterię modową (fashion jewellery) można znaleźć wszędzie. Sprzedawana jest ona w wyspecjalizowanych sklepach z asortymentem biżuteryjnym ale także w supermarketach, na bazarach, butikach. Polski rynek biżuteryjny został przez nią niemal zalany. Jest ona także niezwykle tania, gdyż za komplet biżuterii sztucznej, która wpisuje się w najnowsze trendy mody, można zapłacić nieco ponad dziesięć złotych. W związku z tym nie powinien dziwić fakt, że na naszym rynku pojawiło się wielu importerów – przedstawicielstw handlowych tanich dodatków z Chin, Indii czy Tajlandii. Biżuterię modową w hurcie może kupić każdy i zakładając swoją działalność gospodarczą sprzedawać ją indywidualnym klientom. – Z powodu pojawianie się masowej, taniej biżuterii rynek jubilerski wpadł w zapaść – mówi Michał Pędzkowski, właściciel hurtowni biżuterii. – Klienci wolą wydawać swoje pieniądze na tanie dodatki, które po jednym sezonie trafiają do kosza, niż kupować wysokiej jakości produkty jubilerskie – dodaje.


Oryginalność formy

Warto zauważyć, że hurtowanie sztucznej biżuterii zmieniają się niezwykle szybko. Dostosowują swoją ofertę do trendów modowych i spełniają oczekiwania stawiane im nie tylko przez rynek mody, ale także klientów. W asortymencie oferowanym przez hurtowanie sztucznej biżuterii można znaleźć każdy rodzaj biżuterii, który cieszy się zainteresowaniem klientów na zachodzie Europy. – Nie można zapominać, że hurtowanie i producenci sztucznej biżuterii masowej tworzą swoje kolekcje także pod kątem klienta polskiego – mówi Michał Pędzkowski. – Jeśli obecnie w Polsce dobrze sprzedaje się folklor i wzornictwo etniczne, biżuteria wykonana z drewna czy plastiku to każda hurtowania będzie dysponowała tego rodzaju asortymentem – dodaje. Twórcy biżuterii artystycznej, jej pro- jektanci i producenci nie są w stanie w tak krótkim czasie, jak producenci biżuterii sztucznej, zmienić swojej koncepcji czy stworzyć dla klientów nowej alternatywy. Nie należy także zapominać, że podstawowym kryterium, przed jakim stoją klienci decydujący się na zakup biżuterii, jest jej cena. Stale rosnące ceny złota i srebra powodują, że producenci nie są w stanie wprowadzić na rynek biżuterii wysokowartościowej w przystępnych cenach. – Odpowiedniej jakości produkt musi kosztować – mówi Michał Pędzkowski. – Nie dziwi więc zainteresowanie klientów drewnianą czy plastikową biżuterią, którą w hurcie można kupić poniżej jednego złotego – dodaje.


Asortyment hurtowni

W hurtowniach z biżuterią sztuczną można znaleźć zarówno biżuterię drewnianą, ręcznie malowaną, jak także posrebrzaną, metalową, papierową czy wykonaną z tkaniny. Niektóre hurtownie znacznie poszerzyły swój asortyment wprowadzając do niego elementy ubrań – takie jak chusty i chustki, paski, czy torebki. – Decydując się na nawiązanie współpracy handlowej z hurtownią biżuterii sztucznej można wyposażyć cały swój sklep – mówi Michał Pędzkowski. – Właściciele hurtowni i importerzy biżuterii sztucznej starają się oferować klientom wszystkie możliwe dodatki, aby spełnić ich wymagania – dodaje. W związku z powyższym coraz częściej można spotkać się z sytuacją, gdzie osoby nawiązujące współpracę handlową otrzymują od hurtowników cały swój zamówiony towar wraz z dostarczeniem go na miejsce przeznaczenia i wypakowaniem. – Konkurencja spowodowała, że także na rynku biżuterii sztucznej właściciele hurtowni oraz importerzy sztucznej biżuterii prowadzą walkę o swojego klienta – mówi Marian Świtkowski, właściciel sklepu z biżuterią sztuczną KoBalt. – Głównym elementem walki o klienta jest obniżanie cen asortymentu oraz wprowadzanie różnego rodzaju rabatów i upustów – dodaje. Specjaliści od rynku biżuteryjnego w Polsce szacują, że rynek biżuterii sztucznej będzie w najbliższym czasie kurczył się. – W najbliższym czasie możemy mieć do czynienia z nasyceniem się rynku biżuterią sztuczną, która oferowana jest w bardzo niskich cenach – uważa Marek Nowotnik, ekonomista. – Klienci będą zainteresowani kupnem biżuterii modnej, ale pełnowartościowej, która będzie mogła być wykorzystywana przez więcej niż jeden sezon – dodaje. Jednak jak na razie rynek biżuterii sztucznej stale się poszerza i na terenie Polski powstają nowe podmioty gospodarcze zajmujące się hurtową sprzedażą biżuterii sztucznej.


Przede wszystkim Internet

Najwięcej hurtowni biżuterii sztucznej można znaleźć korzystając z internetu. Hurtowanie internetowe rozwijają się niezwykle dynamicznie, a ich właściciele starają się pozyskiwać coraz to nowych klientów. Hurtownie walczą o klienta różnorodnymi metodami, jednak jedną z najczęstszych jest możliwość kupna biżuterii sztucznej w ilości przekraczającej pewną kwotę. Hurtownie sztucznej biżuterii umożliwiają zakupy niemal wszystkim osobom zainteresowanym jej kupnem. – Aby dokonać zakupu biżuterii sztucznej w hurtowni nie trzeba legitymować się żadnym dokumentem potwierdzającym fakt, że prowadzi się sprzedaż biżuterii w detalu – mówi Marian Świtkowski. – Wystarczy dokonać zakupu za określoną kwotę, która rzadko jest wyższa niż sto złotych – dodaje. Taka forma sprzedaży powoduje, że klienci hurtowni ze sztuczną biżuterią zyskują coraz większą rzeszę odbiorców. Poza sprzedażą za pośrednictwem sieci, wiele hurtowni decyduje się na tradycyjne formy sprzedaży swojego asortymentu. – Zakup biżuterii sztucznej zazwyczaj dokonywany jest przez internet, jednak czasami zdarza się, że właściciele sklepów z biżuterią sztuczną podpisują umowy handlowe podczas targów, najczęściej targów modowych – mówi Marian Świtkowski.

Plastik i drewno

Podobnie jak zmieniająca się z sezonu na sezon moda proponowana przez projektantów ubrań, tak samo biżuteria musi zmieniać swoje oblicze, aby klienci zainteresowani byli jej kupnem. Zmienia się kolorystyka, w jakiej produkowane są poszczególne okazy biżuteryjne, ale także coraz częściej zmienia się materiał, z których są one tworzone.

Dużą popularnością wśród klientów zainteresowanych kupnem biżuterii cieszy się srebro, jednak nie słabnie także popularność biżuterii znacznie tańszej, wykonanej z miedzi, blachy, plastiku czy drewna. W sklepach można znaleźć biżuterię wykonaną już niemal ze wszystkiego. Jednak nie można zapominać, że w sezonie wiosenno-letnim dużą popularnością cieszyć się będzie biżuteria kolorowa, najczęściej plastikowa.


Im więcej tym lepiej

– Zmieniająca się moda powoduje, że klientom zależy, aby ich dodatki doskonale komponowały się z nowymi ubraniami – mówi Michał Maciejewski, właściciel sklepu Biżuteria dla każdego. – W ostatnim czasie zauważamy zmianę klientów w podejściu do biżuterii – zaczęła liczyć się dla nich przede wszystkim „aktualność” danego dodatku – dodaje. Biżuteria noszona latami, wykonana z drogocennych materiałów, nie jest kupowana masowo, natomiast tanie dodatki sprawią, że wiele kobiet decyduje się na ich zakup, aby sprostać wymaganiom współczesnej mody. Dużą popularnością wśród klientów cieszy się wobec powyższego biżuteria plastikowa. – Plastik jest materiałem niezwykle uniwersalnym – zauważa Marcin Bagiński, projektant. – Można z niego wykonać wszystko, zarówno biżuterię „autorska”, jak i tak zwaną „biżuterię modową” – dodaje. Należy pamiętać, że plastik jest przede wszystkim materiałem tanim, co powoduje, że na polskim rynku jubilerskim możemy znaleźć masę dodatków z niego wykonanych. – W hurcie biżuterię plastikową można kupić już za złotówkę od sztuki – m ó w i M i c h a ł Maciejewski. – Nie powinno wobec tego dziwić olbrzymia ilość plastikowej biżuterii, którą możemy znaleźć na naszym rynku – dodaje. Z plastiku można stworzyć niemal wszystko, od plastikowych perełek i koralików aż po wyszukane formy przypominające rzeźby. Klienci ze względu na cenę plastikowych dodatków często decydują się na ich zakup. Nie można zapominać, że wpływ na taki stan rzeczy ma, oprócz mody, także dostępność tego rodzaju dodatków. Plastikową biżuterię można bowiem znaleźć niemal wszędzie – od stoisk w supermarketach po przenośne stoiska na rynkach miast. – Nie można jednak zapominać, że plastikowa biżuteria to nie tylko tanie, tandetne dodatki, które importowane są do naszego kraju z krajów azjatyckich – mówi Marcin Bagiński. – W plastiku tworzą także nasi rodzimi twórcy, których biżuteria może nosić znamiona dzieła sztuki – dodaje.


Plastik w salonie jubilerskim

– Biżuterię wykonaną z plastiku trudno znaleźć w salonie jubilerskim – mówi Michał Maciejewski. – Jednak coraz częściej pojawia się ona w galeriach biżuterii artystycznej – dodaje. Galerie z biżuterią autorską coraz częściej decydują się na wprowadzenie do swoich kolekcji biżuterii wykonanej z niecodziennych materiałów. Kryterium doboru poszczególnych okazów jest przede wszystkim ich innowacyjność, precyzja wykonania i forma biżuteryjna, która określa poszczególne egzemplarze biżuterii. – Plastik pozwala twórcom na okazanie swojego sprzeciwu wobec otaczającej nas ze wszystkich stron tzw. masówki – mówi Marcin Bagiński. – Stworzenie biżuterii z materiału, potocznie traktowanego jako masowy, pozwala na ukazanie, że z każdego materiału można stworzyć ciekawe formy biżuteryjne – dodaje. Młodzi twórcy bardzo często przy pomocy plastiku manifestują swój sprzeciw wobec masowej produkcji biżuterii, tworzą niecodzienne okazy biżuteryjne, które podkreślają ich warsztat i wrażliwość na procesy obserwowane we współczesnym świecie. – Z całą pewnością w najbliższym czasie trudno będzie znaleźć biżuterię wykonaną z plastiku w salonach jubilerskich, jednak nie można zapominać, że plastik staje się m a t e r i a ł e m , w którym coraz częściej wyrażają siebie młodzi twórcy – mówi Marcin Bagiński. – Właściciele galerii z biżuterią artystyczną są odważniejsi i coraz częściej oferują swoim klientom biżuterię plastikową – dodaje.


Wartość drewnianej biżuterii

– Z analogiczną sytuacją, jak w przypadku plastiku, mamy do czynienia z drewnem – mówi Michał Maciejewski. – Na rynku pojawia się zarówno bardzo tania, drewniana biżuteria, jak i biżuteria wykonana z tego materiału, która przedstawia sobą wielką wartość artystyczną – dodaje. Drewno zaczęło być ostatnio wykorzystywane jako jeden z głównych materiałów stosowanych do produkowania biżuterii. Na rynku możemy znaleźć kolczyki z kolorowych, drewnianych koralików zawieszonych na drucie jubilerskim, podobnego typu bransoletki, czy naszyjniki. W poprzednim sezonie wielkim zainteresowaniem klientów cieszyły się duże, drewniane bransolety i naszyjniki. Biżuteria drewniana jest zazwyczaj biżuterią niezwykle tanią – koszt pary kolczyków wykonanych z tego materiału wynosi niecałe trzy złote. W przypadku naszyjnika czy bransoletki klient może liczyć się z wydatkiem rzędu dziesięciu złotych. Jednak na polskim rynku biżuteryjnym można zauważyć alternatywne podejścia do drewnianego materiału – z jednej strony tanie, masowe dodatki, z drugiej projektanci wykorzystują ten materiał w swoich autorskich kolekcjach. Klienci zaczęli doceniać niecodzienne zastosowanie drewna, jakie proponują im polscy twórcy, a biżuterię wykonaną z tego materiału można znaleźć nie tylko w sklepach internetowych czy galeriach, ale także w salonach jubilerskich. Szczególnie dużą popularnością cieszy się biżuteria bursztynowa wykonana z drewna. Artyści tworząc swoje autorskie kolekcje zauważyli, jak doskonale komponują się ze sobą te dwa materiały. – Drewno podkreśla walory estetyczne bursztynu – mówi Marcin Bagiński. – Biżuteria wykonana z tych materiałów jest biżuterią niezwykle ciepłą i delikatną, co sprawia, że klienci chętnie po nią sięgają, mimo niejednokrotnie jej wysokiej ceny – dodaje. Niektórzy twórcy decydują się na malowanie drewna, co sprawia, że biżuteria staje się nie tylko ozdobą, ale także małym dziełem malarskim. – Na drewnie malowano od niepamiętnych czasów, ale od niedawna twórcy zaczęli tworzyć taki rodzaj biżuterii – mówi Marcin Bagiński. – Takie eksperymenty cieszą się coraz większym zainteresowaniem klientów, którzy doceniają innowacyjne formy biżuteryjne – dodaje.



Biżuteria w przystępnej cenie

Polski Jubiler: Targi w Bazylei ukazały, że klienci zainteresowani są kupnem biżuterii autorskiej, szczególnie tej, w której wykorzystane są materiały do niedawna niekojarzone z biżuterią. Szczególną popularnością cieszyła się biżuteria ceramiczna i drewniana. Czy na polskim rynku również można zaobserwować wzrost zainteresowania tego typu biżuterią?

Monika Juchno, współtwórczyni marki biżuteryjnej Lemoniq: Biżuteria autorska cieszy się coraz większą popularnością. Polki coraz częściej szukają wyrazistych oryginalnych form, są coraz bardziej odważne. Po pierwsze trend lansowany przez profesjonalną prasę modową, dyktuje zainteresowanie tego typu biżuterią. Po drugie tego typu biżuteria przyjmuje duże formy i kształty, a przy obecnej cenie kruszców niemożliwe byłoby wykonanie jej w całości ze srebra czy złota. Staje się zatem atrakcyjniejsza cenowo dla klienta.


Jakim rodzajem biżuterii klienci zainteresowani są szczególnie?

Na podstawie naszych kilkuletnich doświadczeń, możemy potwierdzić stałe zainteresowanie klientów ofertą biżuterii z ceramiki. Nie jest to zadanie łatwe, bo klienci poszukują co sezon nowych elementów. Ceramika Lemoniq zmienia się bardzo często i dlatego ciągle możemy zaskakiwać klientów elementami, które przypominają drewno, lawę wulkaniczną, ale są jedyne w swoim rodzaju. Setki kształtów i wykończeń. Specjalizacja w tym zakresie umożliwia ciągłe modyfikowanie oferty i zaskakiwanie nowościami.


Czy na polskim rynku dobrze sprzedaje się biżuteria autorska?

Myślę, że to spory kawałek rynku o znaczącej wartości, a potwierdza to coraz większa liczba firm i artystów wykonujących biżuterię.

Rozmawiała Marta Andrzejczak



Artyzm mimo wszystko

Na polskim rynku jubilerskim można znaleźć niemal wszystko – od plastikowych, tanich, modnych dodatków aż po wysublimowane wzory malarskie na drewnianym materiale. Klienci mają niemal nieograniczony wybór, co powoduje, że eksperymentują i poszukują własnego stylu. Taka sytuacja z jednej strony powoduje, że decydują się na zakup biżuterii taniej, tym samym pozbawiając właścicieli salonów jubilerskich części dochodów. Z drugiej strony jednak część z klientów decyduje się na zakupy biżuterii nietuzinkowej, wykonanej według autorskich projektów. Warto zauważyć, że klienci decydując się na zakup plastikowej czy drewnianej biżuterii sięgają po okazy, które będą podkreślały ich indywidualny styl. Coraz częściej kryterium wyboru jakim kierują się klienci to oryginalność danej formy biżuteryjnej a nie jej dostępność i popularność, co z całą pewnością jest dobrą wiadomością dla całej branży jubilerskiej.

Ludowo i ekologicznie

Trendy na rynku jubilerskim ukazują, że klienci zainteresowani są kupnem dwóch rodzajów biżuterii. Z jednej strony zależy im na masywnej, kolorowej, widocznej biżuterii, z drugiej strony poszukują form delikatnych, do których wykonania użyte są minimalne ilości materiału.

Właściciele salonów jubilerskich i galerii starają się spełnić oczekiwania klientów i zamawiają do swoich punktów biżuterię wykonaną z niecodziennych materiałów, wśród których jednym z najpopularniejszych jest len, rzemień i wszelkiego rodzaju tkaniny.


Ekologiczne trendy

Na polskim rynku jubilerskim, podobnie jak na rynkach zachodnich, dużą popularnością cieszy się biżuteria ekologiczna. Moda na ekologiczne dodatki rozwija się w naszym kraju bardzo dynamicznie. Klienci chcą posiadać biżuterię, która będzie wpisywała się w najnowsze trendy modowe, stąd też duże ich zainteresowanie biżuterią wykonaną z lnu. Warto zauważyć, że len stał się ostatnio jednym z najmodniejszych materiałów do produkcji biżuterii. Szczególnie popularne stały się naszyjniki, do których stworzenia wykorzystano ten niecodzienny materiał. Projektanci biżuterii proponują klientom zarówno same lniane sztuki, które można powiesić na szyi czy nadgarstku, jak i naszyjniki, które powstały z połączenia lnu z kamieniami szlachetnymi, bursztynem, koralem czy tkaniną. – Lniana biżuteria jest biżuterią delikatną, zwiewną, przez co doskonale pasuje do letnich ubrań – mówi Karolina Suchodolska, projektantka. – Len daje niezliczone możliwości. Można go łączyć niemal ze wszystkim, przez co każda kobieta znajdzie w tego rodzaju biżuterii coś dla siebie – dodaje.

Klientki zainteresowane są kupnem biżuterii, w której len został połączony z bursztynem czy perłami. – Od dłuższego czasu możemy zauważyć, że Polki bardzo chętnie kupują perły – mówi Mikołaj Krychowski, właściciel zakładu jubilerskiego Magnolia. – Kupowały sznury pereł, kolczyki z perełkami czy bransoletki, teraz przyszła pora na biżuterię z lnu, gdzie perły prezentowane są w nowej odsłonie – dodaje. Jak podkreślają sprzedawcy biżuterii z lnu, największą popularnością cieszą się naszyjniki z perłami. Nie można jednak zapominać, że wielu klientów decyduje się na zakup naszyjników z bursztynem. – Bursztyn i len stanowią idealne połączenie – mówi Karolina Suchodolska. – Biżuteria z nich wykonana to biżuteria, która wpisuje się w modowe trendy wzornictwa ekologicznego – dodaje. A ekologia w biżuterii to jeden z głównych elementów na którą uwagę zwracają klientki. Warto także zauważyć, że coraz częściej na naszyjnikach wykonanych z lnu można znaleźć odwołania do ludowej biżuterii – pojawiają się tradycyjne korale, drewniane kule, których kolorystyka nawiązuje do folkloru.



Biżuteria z tkaniny

Dużą popularnością wśród klientów cieszą się wszelkie formy biżuteryjne, do których wykonania użyte zostały tkaniny. Klientki zainteresowane są kupnem zarówno kolczyków z koronką, jak i naszyjników z typowymi motywami ludowymi. Na polskim rynku pojawiło się ostatnio wiele rodzajów biżuterii, która swoją formą, wzornictwem oraz sposobem wykonania nawiązuje do polskiej dziedzinie zwią- zanej z wzornictwem pojawiają się motywy ludowe, w związ- ku z tym również twórcy biżuterii postanowili nawiązywać w swoich kolekcjach do folkloru i projektować biżuterię z tkanin – mówi Karolina Suchodolska. – Najczęściej projektanci sięgają po korale wykonane z tkaniny ludowej w kolorystyce regionalnej – dodaje. Olbrzymią rolę w przypadku biżuterii wykonanej z tkanin odgrywa wzornictwo, które w tym sezonie musi nawiązywać do polskich strojów ludowych. Właściciele sklepów z biżuterią podkreślają, że dobrze sprzedają się także kolczyki i naszyjniki drewniane, które ozdobione są typowo ludowymi motywami. – Koronka i ludowe motywy kwiatowe tak można najkrócej podsumować biżuterię, do której stworzenia wykorzystana została tkanina – mówi Mikołaj Krychowski.


Biżuteria ludowa

Niemniejszym zainteresowaniem wśród osób chcących kupić biżuterię cieszy się regionalna biżuteria ludowa. Jednym z jej niepowtarzalnych atutów jest fakt, że wykonana jest ręcznie i rzadko można znaleźć dwa identyczne egzemplarze tego rodzaju biżuterii. Powodzeniem cieszy się biżuteria, do której wykonania użyta została ceramika, koral, metal czy bursztyn. W zależności od regionu wzornictwo w biżuterii zmienia się. – Klienci szukają biżuterii oryginalnej, która wpisywałaby się w folklor – mówi Mikołaj Krychowski. – Biżuteria etno cieszy się zainteresowaniem klientów nie tylko w naszym kraju. Niemal cała Europa zafascynowana była biżuterią tradycyjną, regionalną, nic więc dziwnego, że moda ta przeniosła się także do Polski – dodaje. Klienci kupują naszyjniki z korala czy bransoletki wykonane z ceramiki malowane według staropolskiego wzornictwa. W ostatnim czasie nastąpił niespodziewany dla rynku jubilerskiego renesans biżuterii tradycyjnej, co sprawia, że twórcy starają się zaskoczyć swoich klientów innowacyjnymi rozwiązaniami używanymi do jej produkcji. Na rynku pojawia się coraz więcej okazów biżuteryjnych, które swoją formą oraz wzornictwem nawiązują do biżuterii sprzed stuleci. Właściciele galerii z biżuterią autorską oraz sklepów z biżuterią podkreślają, że fascynacja folklorem może przynieść rynkowi biżuteryjnemu w Polsce wiele pozytywnych efektów, m.in. zwiększenie świadomości klientów nowymi formami biżuteryjnymi oraz zainteresowanie rękodziełem. – Powrót do tradycyjnej biżuterii ludowej to także podkreślanie różnic regionalnych, szukanie sposobów na wyróżnienie się i próba tworzenia własnego stylu – mówi Karolina Suchodolska.



Regionalna ekologia

Można zauważyć, że klienci w ostatnim czasie coraz częściej decy- dują się na zakupy biżuterii według tra- dycyjnego, regionalnego sposobu. Klienci kupują ozdoby, które wypływają z polskiego folkloru. Modna od dłuższego czasu na zachodzie Europy biżuteria etno znalazła swoje miejsce także w Polsce – w postaci typowo ludowej biżuterii. Klienci zaczęli kupować biżuterię wykonaną z tkaniny, biżuterię stworzoną na szydełku, drewnianą czy lnianą. Każda bowiem z nich jest biżuterią niekonwencjonalną, która umożliwia ich posiadaczom podkreślenie indywidualności stylu oraz wyróżnienie się z tłumu osób, które decydują się na zakup tzw. biżuterii masowej.

Ceramika w salonie jubilerskim

Zakończone w Bazylei targi jubilerskie i zegarmistrzowskie ukazały, że wielu klientów zainteresowanych jest kupnem biżuterii i zegarków, do których wytworzenia wykorzystano ceramikę. Trudno jednoznacznie stwierdzić, jak takie zachowania klientów rynków międzynarodowych wpłyną na polski rynek jubilerski, można jednak mieć nadzieję, że również klienci w polskich salonach będą zainteresowani kupnem ciekawej biżuterii z ceramiki.

Ceramika powoli podbija serca międzynarodowej publiczność, która zachwyca się innowacyjnością i niecodziennością biżuterii z niej wykonanej. Gliniana biżuteria otwiera przed twórcami biżuterii jak i konsumentami nowe możliwości.


Dzieła sztuki malarskiej

– Tworzenie biżuterii z ceramiki pozwala jej twórcy na maksymalne wykorzystanie materiału – mówi Magdalena Lenszkowska, projektantka biżuterii. – To nie tylko biżuteria, ale także działo sztuki malarskiej czy rzeźbiarskiej – dodaje. Biżuteria z ceramiki podbija serca miłośników biżuterii dzięki możliwościom jakie daje ten oryginalny materiał. Projektanci biżuterii, dzięki dowolnemu modelowaniu ceramiki, tworzą niecodzienne wzory i starają się maksymalnie wykorzystać możliwości jakie otwiera przed nimi znany od tysiąca lat materiał. – Pierścionki, broszki czy kolczyki stworzone z ceramiki są jednocześnie małymi, „przenośnymi” obrazami, które można zawsze ze sobą zabrać – mówi Magdalena Lenszkowska. – Na biżuterii wykonanej z ceramiki można namalować dosłownie wszystko – od delikatnego motywu kwiatowego po trójwymiarowe obrazy. Wszystko zależy od fantazji twórcy – dodaje. Obserwując polski rynek jubilerski można zauważyć, że zainteresowanie biżuterią wykonaną z ceramiki powoli rośnie. Klienci bowiem coraz częściej sięgają po wyroby, które wykonane są z niecodziennych materiałów. Warto zauważyć także, że ceny w segmencie biżuterii ceramicznej, zupełnie inaczej niż w przypadku innych materiałów, są bardzo zróżnicowane – od taniej biżuterii z niej wykonanej aż po unikatowe dzieła, których cena dochodzi nawet do dwóch tysięcy złotych.


Metale szlachetne i glina

Warto zauważyć, że coraz częściej ceramiki łączona jest z metalami szlachetnymi. Na polskim rynku jubilerskim najczęściej można spotkać się z biżuterią, do której stworzenia użyto srebra. – Małe, „ceramiczne obrazy” coraz częściej oprawiane są w srebro, dzięki czemu tworzą unikatowe pierścionki czy brosze – mówi Bogdan Wyżykowski, jubiler. – Używanie do produkcji biżuterii ceramicznej srebra bądź złota, nie tylko podnosi jej wartość, ale także sprawia, że kosztowności te stają się dziełami sztuki jubilerskiej – dodaje. Jeszcze do niedawna na polskim rynku jubilerskim najczęściej można było spotkać się z ceramiką w postaci koralików, które nawlekane na łańcuszki stawały się naszyjnikami, jednak teraz zaczęła dominować biżuteria, która wymaga od jej twórców nie tylko pomysłowości przy projektowaniu poszczególnych okazów, ale także znajomości warsztatu jubilerskiego. – Ręcznie malowana ceramika umieszczana jest jako oczko w pierścionkach, kolczykach czy naszyjnikach ze złota – mówi Bogdan Wyżykowski. – Zdarza się, że ceramika łączona jest z kamieniami szlachetnymi, jednak jest to zjawisko jeszcze dość rzadko spotykane na naszym rynku jubilerskim – dodaje. Niemniej jednak projektanci biżuterii coraz częściej eksperymentują w swoich pracach biżuteryjnych z ceramiką. Starają się zaskakiwać klientów nie tylko materiałami używanymi do produkcji biżuterii z ceramiką, jak i wzornictwem. Często można spotkać się z biżuterią, w której obok ceramiki wykorzystano srebro, tytan czy miedź. Najrzadziej na polskim rynku pojawia się biżuteria z metalami najdroższymi, złotem czy platyną. – Wykorzystanie złota przy tworzeniu biżuterii z ceramiki znacznie podraża koszt biżuterii – mówi Magdalena Lenszkowska. – Nie można zapominać, że klienci w Polsce boją się wydawać znacznych kwot na biżuterię z materiałów, które powszechnie uważane są za niezbyt drogie, a za taki uważana jest ceramika – dodaje. Międzynarodowe Targi Biżuterii i Zegarków w Bazylei ukazały jednak, że ceramiczna biżuteria z metalami szlachetnymi cieszyła się dużym zainteresowaniem klientów. – Klienci z krajów o wyższym stopniu zamożności znacznie częściej niż nasi rodacy decydują się na zakupy biżuterii wykonanej z niecodziennych materiałów, do których produkcji wykorzystano metale bądź kamienie szlachetne – mówi Bogdan Wyżykowski. – Zdają sobie oni bowiem sprawę z faktu, że cena biżuterii zależy od materiału użytego do jego produkcji a walory estetyczne, które zapewnia ceramika, nadają biżuterii unikatowe wzornictwo – dodaje.


Ceramika u jubilera

Warto zauważyć, że biżuteria z ceramiki w polskich salonach jubilerskich pojawia się niezwykle rzadko. Właściciele salonów jubilerskich obawiają się poszerzyć swój asortyment o biżuterię wykonaną z cieszącego się coraz większą popularnością wśród klientów, materiału. – Ceramika powszechnie uważana jest za materiał, z którego nie powstaje kosztowna biżuteria – mówi Bogdan Wyżykowski. – Właściciele salonów nie chcą inwestować swoich pieniędzy w biżuterię niekonwencjonalną, którą można kupić w galeriach z biżuterią artystyczną – dodaje. Nie można zapominać, że moda na biżuterię wykonaną z ceramiki może także dosięgnąć naszego kraju. Klienci mogą być zainteresowani kupnem biżuterii ze srebra bądź złota, do której wytworzenia wykorzystana została ręcznie ozdabiana ceramika. Dlatego też właściciele salonów jubilerskich powinni zastanowić się nad zamówieniem do swoich punktów biżuterii wykonanej z ręcznie malowanej i wypalanej gliny. Na zachodzie Europy a także w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, Indiach i Chinach autorskie formy biżuteryjne cieszą się coraz większym zainteresowaniem kupujących. Im ciekawszy rodzaj biżuterii tym większa szansa na jej sprzedaż. Największe w Europie targi w Bazylei ukazały, że klienci zainteresowani są kupnem niecodziennej biżuterii wykonanej z materiałów innych niż metale szlachetne. Nie można zapominać, że także w Polsce biżuteria autorska zyskuje coraz większe grono swoich zwolenników. Godnym odnotowania wydaje się fakt, że w polskich salonach jubilerskich ostatnio coraz częściej można znaleźć srebrne bądź złote charmsy, do których produkcji wykorzystana została ceramika. Może fakt ten świadczy o nowej tendencji, która zawitała do Polski a która ukazuje, że im oryginalniejsze wyroby, tym większa szansa na znalezienie klientów. Sądząc po preferencjach zakupowych klientów z całego świata, z całą pewnością można stwierdzić, że wyroby biżuteryjne, do których stworzenia wykorzystano ceramikę, będą cieszyły się coraz większym zainteresowaniem.