Artykuły z działu

Przeglądasz dział WZORNICTWO (id:41)
w numerze 04/2011 (id:96)

Ilość artykułów w dziale: 1

Marina Massone

Marina Massone pochodzi z Argentyny, tam też pracuje. W 1994 roku uzyskała
dyplom z projektowania form przemysłowych na School of Architecture, Design
and Urban Planning w Buenos Aires. Zaraz po dyplomie rozpoczęła studia we
własnym studio. Od roku 2000 skupia się na produkcji i projektowaniu
współczesnej biżuterii. Jej prace były prezentowane na licznych wystawach,
m.in. w Londynie, Nowym Yorku, Szanghaju, Mediolanie,
Madrycie i Buenos Aires. Na koncie ma także kilka
znaczących publikacji m.in. „Necklaces” i „Leather
Jewellery” (wydawnictwo
Lark Books).
Zapraszam do
Punktu Widzenia
Mariny…


Biżuteria…

Poza estetycznym projektem zawsze obecne jest poszukiwanie.
Z tego powodu każdy proces projektowania ma swój początek
w celu przekazania jakiegoś symbolu, komunikacji uczuć poprzez
transformację ich w kształt. Wierzę, że pomysły otaczają nas,
różnica występuje w zmysłowości odbioru. Podziwiam obiekty,
które pozwalają mi postrzegać różne jego cechy. Sprawia to, że
zatrzymuję się w czasie. Wiele jest codziennych i prostych obserwacji
zamkniętych w projekcie. Istotną kwestią jest wrażliwość
wykorzystania zasobów, w których materiał oraz ilość są w idealnej
harmonii oraz gdzie nic nie jest zamienione ani utracone.


Inspiracja…


Wszystkie moje prace posiadają początek, inspirację, motywację, coś
co przykuwa moją uwagę. W tych momentach pytania typu: dlaczego?
jak? które? pojawiają się w mojej głowie. Pytania te, po długim
czasie spędzonym w warsztacie, znajdują odpowiedź w ukończonym
obiekcie, w użytym materiale oraz jego możliwościach. Sposób, w jaki
odnoszę się do projektu, zaczyna się w jego własnej morfologii języka,
każdy kształt rozwija we mnie wrażenie i uczucie. Dlatego kiedy
jakiś obiekt przykuwa moją uwagę studiuję jego kształty oraz jego
przekaz. Poszukuję czystej esencji tego co przyciąga mnie i jakości,
z którą będę potem pracować. Pragnienie przekazu inspiracji, który
nie posiada jeszcze żadnej formy pociąga mnie i będę pracować, aby
znaleźć strukturę, która pozwoli mi przekazać te uczucia, które sprawiły,
że się zatrzymałam. Wierzę, że to oczarowanie jest wewnętrzną
strukturą danego obiektu, pragnę wejść w nią i odnaleźć jej szkielet
i duszę. W tym miejscu pojawia się ruch, wyrażanie, przejrzystość
oraz prawdziwe znaczenie – te cechy są kluczowe w moich pracach.


Materiał…

 Kocham odkrywać materiały oraz ich możliwości w znaczeniu
technicznym oraz formy. Próbuję wykorzystać ich zasoby do maksimum
oraz wydobyć wszystkie energie oraz możliwości ekspresji.
Kocham szczególnie metale (srebro, brąz) we wszystkich ich możliwościach,
które jednocześnie pozwalają tworzyć kreatywne
rozwiązania, jak i dodawać wartości danej pracy. Pragnę projektować
obiekty, które będą posiadały wartość nie jako użyty materiał,
lecz jako sposób w jaki materiał został wykorzystany. Biżuteria
może być wykonana dzięki sugestywnym materiałom, które mogą
przekazać swoją wartość w celu osiągnięcia jakości wrażeń. W tej
transformacji tkwi moja największa uwaga i poszukiwania.


Warsztat…


Mój warsztat jest niewielkim pomieszczeniem, gdzie za pomocą
moich narzędzi oraz materiału jestem w stanie dać początek
pomysłom, poeksperymentować i wypróbować wszystkie moje
uczucia i inspiracje. Zgodnie z danym projektem i jego etapem,
moje miejsce pracy ulega zmianie!


Tradycyjna czy współczesna…

Od samego początku, człowiek posiada potrzebę ekspresji siebie
samego poprzez wykorzystanie różnych obiektów. Biżuteria, ozdoba
noszona na ciele była używana jako środek komunikacji przez
wieki. Służyła też jako cenne narzędzie w przebudowie własnej
historii ludzkości. Biżuteria nie jest definiowana jak kiedyś zwykła
być. W przeszłości rodzaj użytego materiału był najważniejszy.
Obecnie, istnieje bardzo duża różnorodność materiału, który jest
dostępny dla kreatywności artysty.


Granice…

 Żadnych barier w biżuterii. Wszystko zależy od kreatywności
projektanta, aby odnaleźć i odkryć ekspresyjną jakość tkwiącą
w danym materiale.


Kierunek…

Uważam, że biżuteria pomaga wyrażać się danemu człowiekowi,
stąd też wydaje mi się, że ludzie poszukują wolności
i własnej tożsamości. Odpowiedziałabym zatem, że będziemy
poszukiwać i zmierzać do „zasadniczych spraw”.


Motto…


Moje projekty są charakterystyczne ze względu na proste
źródła z których korzystam. Powtarzam je i przeplatam
wzajemnie tak aby formowały metaliczne struktury, które
poruszają się na ciele.
„Prawdziwa wiedza pochodzi z wnętrza nas samych” Socrates.
Wierzę, że odpowiedzi są wewnątrz nas samych. W naszym
otoczeniu są ludzie, którzy nas przyciągają. Nie wiemy
dlaczego tak jest, ale chcemy być blisko nich − oni mają
energię, której nie posiadają pozostali. Dlatego ufam,
że należy wierzyć… W co? W to co cię inspiruje.
Podążaj za tym i osiągaj rezultaty. Jak? Każdy
z nas ma własny indywidualny sposób. Ja
jednak zrozumiałam, że należy dążyć,
analizować, testować to i wierzyć
we własny talent. Interesuje mnie
tworzenie nowych prac jako
dzieł sztuki, w których
można odczytać poszukiwania
autora. Także
ważne jest dla
mnie to aby
osoby, które
zdecydują się
nosić moje
o b i e k t y,
identyfikowały
się
z nimi i aby
poprzez nie
mogły się
komunikować
z otoczeniem. Web:www.marinamassone.
com