Artykuły z działu

Przeglądasz dział DOBRE BO POLSKIE (id:55)
w numerze 12/2010 (id:93)

Ilość artykułów w dziale: 1

Krzemień pasiasty w polskiej biżuterii

Trzydzieści osiem lat sandomierskiej promocji krzemienia pasiastego doprowadziło do tego, że kamień ten stał się składnikiem polskiej biżuterii.

Początkowe lata były bardzo trudne, bez internetu, organizacji złotniczych, inne też było wyobrażenie biżuterii. Dominowały kamienie powszechnie uznane jako biżuteryjne. Forma ozdób w większości tradycyjna. Udało się przez to przejść…


Promocja krzemienia

Dużą promocyjną pomocą była propozycja Muzeum Sztuki Złotniczej w Kazimierzu nad Wisłą, abym przez rok pokazał swoją biżuterię z krzemieniem w salach Muzeum – było to w 1985 roku. Tą wystawą zainteresowała się telewizja i inne muzea oraz galerie. Wystawa trafiła do Monachium i Wiednia (lata osiemdziesiąte). Te działania uwiarygodniły minerał i jego nową funkcję. Na chwilę obecną ozdoby z krzemienia pasiastego wystawiane były w całej Europie, a nawet w Azji. Od 2010 roku Muzeum Okręgowe w Sandomierzu, jak też moja pracownia Gold & Silver Gallery, prowadzimy Warsztaty Złotnicze.

35 lat krzemienia pasiastego w biżuterii

Dorobkiem warsztatów jest jedyna w świecie muzealna kolekcja biżuterii z krzemieniem pasiastym w zbiorze około 250 prac wybitnych polskich projektantów. Nasze działania doprowadziły do sesji naukowej pt. „35 lat krzemienia pasiastego w biżuterii”, są dwie prace magisterskie na ten temat. Powstała świadomość unikalności minerału i jego związku tylko z polską ziemią. Stał się elementem stroju światowych celebrytów… Noszące go z dumą Polki, nazwały go „kamieniem optymizmu”, a Sandomierz „światową stolicą krzemienia pasiastego”. Tyle mogliśmy zrobić sami, wspierani przez inne muzea, jak też Galerię Sztuki Współczesnej w Legnicy (dwie wystawy). Istotą naszego współdziałania jest doprowadzenie do tego, aby kamień ten był wyróżnikiem polskiej biżuterii (występuje tylko w Polsce). Uważam go za dobro nas wszystkich Polaków i chyba tak powinien być popularyzowany.


Legnica i krzemień pasiasty

Znam działania Galerii Sztuki Współczesnej w Legnicy na temat biżuterii autorskiej. Legnica jest centrum sztuki złotniczej od przeszło 30 lat. Państwa dokonania nie mają odniesienia w naszym kraju. Zespół ludzi zdeterminowanych w pracy daje takie efekty… Mam pomysł, abyśmy wspólnie, pod przewodnictwem Pańskiej Osoby, utworzyli zespół podmiotów i osób celem światowej promocji kamienia. Przed kilkoma dniami zakończyła się światowa wystawa EXPO w Szanghaju, do następnej w Korei mamy pięć lat. Pokażmy tam ten tylko polski kamień w najlepszej oprawie naszych projektantów.


Plany na przyszłość

Uważam, że obecnie jest dobry czas, aby taki cel wyznaczyć… Mamy pięć lat na zorganizowanie kilku wystaw, konkursów, przygotowanie materiałów poglądowych, zainteresowanie różnych środowisk ideą. Obserwuję Państwa mobilność i podejmowanie bardzo trudnych wyzwań, aby polska sztuka złotnicza była znaną w świecie. Uważam, że jesteście najwłaściwszą instytucją, do której powinienem w takiej sprawie się zwrócić… Pomóżmy wspólnie polskiemu krzemieniowi – kamieniowi rzadszemu niż diament.

Cezary Łutowicz
List Cezarego Łutowicza do Zbigniewa Kraski,
dyrektora Galerii Sztuki Współczesnej w Legnicy.

Tytuł i śródtytuły pochodzą od redakcji