Artykuły z działu

Przeglądasz dział RAPORT (id:59)
w numerze 10/2010 (id:91)

Ilość artykułów w dziale: 1

Spotkanie pod znakiem bursztynu

Zakończyły się 11. Międzynarodowe Targi Bursztynu Ambermart, podczas których swoją ofertę handlową zaprezentowało 130 wystawców, głównie z Polski i Litwy. Gdańskie targi odwiedziło niemal 2600 osób z 35 krajów.

Na tegoroczną edycję targów przybyło niemal 1100 kupców mniej niż w roku ubiegłym. Jednak mimo faktu, że na targach nie było wysokiej frekwencji, można zaliczyć to spotkanie do udanych. Wystawcy podkreślali, że przyszli wszyscy, którzy mieli przyjść.


Laureaci Konkursu Publiczności

Jak co roku podczas branżowego spotkania w Gdańsku rozstrzygnięte zostały konkursy organizowane przez organizatorów targów. W tym roku dużym zainteresowaniem cieszył się Konkurs Publiczności na najładniejszy komplet biżuterii z bursztynem. Najwięcej głosów od publiczności otrzymała firma PARAGON Dariusza Grzenkowskiego z Gdańska, która do konkursu zgłosiła kolię i bransoletę z pierścionkiem, inspirowane motywem skorpiona. W Konkursie Publiczności przyznano także wyróżnienie, które otrzymała Danuta Czapnik z Gdyni, w pracowni której można znaleźć nowoczesne wzory biżuterii ze srebra i kamieni półszlachetnych. Konkurs Publiczności co roku cieszy się dużym zainteresowaniem wśród osób odwiedzających targi, ale także powoduje wielkie emocje wśród wystawców.


Wystawy biżuterii

Wszyscy odwiedzający targi Ambermart mieli także możliwość uczestniczenia w Laboratorium Bursztynu, przedsięwzięciu, którego celem jest edukacja środowiska w zakresie bursztynu. Komisja Bursztynu, Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników oraz Politechnika Gdańska wspólnie, podczas targów, ukazywały sposoby identyfikacji bursztynu. Jednocześnie wszystkie osoby, które znalazły się w sali targowej, mogły podziwiać wiele wystaw prac biżuteryjnych, ukazujących współczesną biżuterię a także malarstwo, rysunek, rzeźbę oraz grafikę. W Galerii Projektantów odwiedzający mogli bowiem obejrzeć autorską biżuterię stworzoną przez artystów plastyków.

Nowoczesne rozwiązania

Godnym odnotowania pozostaje również fakt, że podczas tegorocznej edycji targów publiczności zaprezentowano spektometr podczerwieni, urządzenie produkcji amerykańskiej, dystrybuowane na terenie Polski przez firmę Spectro-Lab. Urządzenie to służy do identyfikacji bursztynu; dzięki jego pomocy można w przeciągu trzydziestu sekund stwierdzić, czy bursztyn, który badamy, jest oryginalny, czy może mamy do czynienia z imitacją.


Imprezy towarzyszące

Targom Ambermart jak co roku towarzyszyło wiele imprez, które odbywały się poza salami targowymi. Jedną z nich był wernisaż wystawy „Szeptem” w Muzeum Bursztynu, na którym można było oglądać biżuterię stworzoną przez gdańską firmę Art. 7. Jednak największe emocje towarzyszyły pokazowi mody, która zaprezentowana została przy ul. Mariackiej. Tym razem żadna z osób, które pojawiły się na tej gdańskiej ulicy nie mogła narzekać na brak atrakcji. Niemal wszystkie galerie ożyły i otworzyły dla publiczności swoją przestrzeń. Odwiedzający mieli okazję wysłuchać koncertu muzyki klasycznej, wykonanego przez Kapelę Mariacką pod dyrekcją Joanny Orzeł. Publiczność miała także okazję ułożyć Bursztynowe Serce Mariackie, które układane było z bursztynu na ceramicznej bazie autorstwa Marii Wojtiuk pod okiem artystów, projektantów biżuterii – Marii Lewickiej-Wala i Elżbiety Szupienko ( MSB, GOT). Organizatorzy nie zapomnieli także o najmłodszych, którzy w Galerii Image Silver mogli obejrzeć teatrzyk Grzegorza Gajewskiego pt. „Gdańsk w legendy zaklęty”. Oczywiście wszyscy odwiedzający mogli także zapoznać się z najnowszymi kolekcjami biżuterii stworzonymi przez czołowych polskich projektantów w zaciszu galerii znajdujących się przy ul. Mariackiej a także uczestniczyć w tradycyjnym pokazie mody biżuteryjnej. W tym roku za sprawą organizatorów ulica Mariacka ukazała swoje prawdziwe artystyczne i bursztynowe oblicza.


Spotkanie branży zakończone sukcesem

Z całą pewnością można powiedzieć, że tegoroczna edycja targów Ambermart zakończyła się sukcesem dla organizatorów. Mimo że publiczność nie zjawiła się na targach tak licznie jak podczas zeszłorocznej edycji, to nikt nie miał powodów do narzekań. Na targach panowały względnie optymistyczne nastroje. Owszem, mogłoby być lepiej, jednak w czasach kryzysu finansowego obecność na targach licznego grona kupców powinna napawać entuzjazmem. Targi pokazały, że pomimo kłopotów związanych ze sprzedażą bursztynu, producenci biżuterii z niego wykonywanej nie mają powodów do narzekań. Może grono ich klientów nie powiększa się, jednak nie można także mówić o spadku zainteresowania bursztynem.