Artykuły z działu

Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30)
w numerze 10/2010 (id:91)

Ilość artykułów w dziale: 6

Opakowanie na gwiazdkowe zakupy

Właściciele salonów jubilerskich w najbliższym czasie będą musieli zdecydować się
na wybór najodpowiedniejszych opakowań, w które będą pakować dokonywane
przez klientów w ich sklepach zakupy świąteczne.

Biżuteria jest jednym z najbardziej popularnych prezentów kupowanych z okazji świąt Bożego Narodzenia, dlatego też warto zastanowić się nie tylko nad zamówieniem do swoich salonów odpowiedniego asortymentu, ale także nad wyborem opakowań jubilerskich, które mogą sprawić, że klienci będą zainteresowani zakupami w naszym punkcie częściej niż raz do roku.


Opakowanie świąteczne

Producenci opakowań jubilerskich mają w swoim asortymencie pudełka, które swoją kolorystyką, fakturą i kształtem nawiązują do Gwiazdki. W opakowaniach świątecznych dominuje kolor biały, a pudełka bardzo często pokryte są brokatem, którego celem jest podkreślenie zimowej atmosfery świąt. Można także zdecydować się na pudełka w kształcie choinek czy bałwanków. Sprzedażowym hitem są natomiast małe kartonowe pudełka ozdobione dużymi kokardkami. Są one bowiem proste a jednocześnie eleganckie, co jest szczególnie ważne w przypadku pudełek jubilerskich.

Producenci podkreślają także, że właściciele salonów jubilerskich decydują się coraz częściej na zakup torebek ozdobnych, w które pakowane są najczęściej kolczyki bądź łańcuszki z zawieszkami. Można powiedzieć, że na rynku opakowań jubilerskich dominuje prostota formy. Właściciele sklepów z biżuterią starają się bowiem zamówić opakowania, które będą komponowały się zarówno z finezyjną biżuterią, jak i z ozdobami wykonanymi w tradycyjnym stylu. Proste formy i tradycyjne kształty opakowań sprawiają, że biżuteria, która się w nich znajduje, nie traci swojej niecodzienności. – Niektóre firmy specjalizujące się w produkcji opakowań jubilerskich tworzą wzory pudełek, które nie przystają do większości kolekcji biżuterii, które znajdują się w salonach − Walery Marzeń, właściciel salonu jubilerskiego Opal. – Pudełko nie może być „strojniejsze” niż biżuteria, która się w nim znajduje – dodaje. Podstawowym celem opakowania jest sprzedawapodkreślenie walorów kosztowności i odpowiednie ich wyeksponowanie w pudełku.

Własny design

Warto zauważyć, że rośnie liczba właścicieli salonów jubilerskich, którzy decydują się na stworzenie swojego oryginalnego projektu opakowania jubilerskiego. Indywidualny styl opakowań jubilerskich stwarza w klientach wrażenie, że dany salon aktywnie dba o jakość swoich produktów. Jednocześnie inwestycja w wyprodukowanie własnych opakowań jest jednym z elementów budowania swojego znaku towarowego i sprawiania, że marka jest rozpoznawalna. – Budowanie wizerunku marki musi być spójne – mówi Monika Mikołowska, specjalistka ds. marketingu. – Dlatego też dużą rolę odgrywają wszystkie produkty, na których można wyeksponować logo naszego sklepu, szczególnie ważne w tym procesie są właśnie opakowania – dodaje. Właściciele salonów jubilerskich najczęściej decydują się na umieszczanie na pudełkach dostępnych w asortymencie producentów znaku towarowego swojej firmy. Jednak coraz częściej można spotkać się z sytuacją, że właściciele danego sklepu projektują własne, oryginalne opakowania i tym sposobem wyróżniają się na tle konkurencji.

Projektowanie własnych opakowań jubilerskich to także szansa na stworzenie w klientach poczucia, że dany salon jubilerski jest miejscem elitarnym, a biżuteria, która się w nim znajduje, jest unikatowa. – Bardzo dobrym momentem na eksponowanie swojego znaku firmowego jest czas zwiększonego zainteresowania w danym salonie jubilerskim. A z taką sytuacją mamy do czynienia w czasie gwiazdkowych zakupów – mówi Monika Mikołowska. – Można liczyć, na konotację znaczeniową w umysłach naszych klientów. Nasz znak firmowy będzie kojarzył się ze sprzedawaną przez nas biżuterią – dodaje. Należy jednak pamiętać, że projektując opakowanie „autorskie”, trzeba wziąć pod uwagę rodzaj sprzedawanej w salonie jubilerskim biżuterii. Na największą dowolność w projektach pudełek mogą pozwolić sobie galerie. – Kolorystyka stosowana w opakowaniach jubilerskich to najczęściej – czerń, granat, bordo – mówi Marcin Brocik, specjalista ds. marketingu. – Kształt pudełka musi jednocześnie podkreślać naszą oryginalność, ale także być elegancki i prosty – dodaje.


Jest w czym wybierać

Oferta firmy specjalizujących się w sprzedaży opakowań jubilerskich jest bardzo bogata. Właściciele salonów jubilerskich mogą wybierać pomiędzy tradycyjnymi pudełkami, nowoczesnymi formami, jak również mogą zdecydować się na samodzielne skonstruowanie opakowania jubilerskiego. Opakowanie jest swoistą wizytówką sklepu z biżuterią i świadczy o jakości produktu oraz usług świadczonych w naszym salonie. Nie można zapominać, że czas przedświątecznych zakupów, jest dla właścicieli salonów jubilerskich okazją na związanie klienta z salonem.

Opakowanie bowiem jest najtańszą formą reklamy sklepu jubilerskiego. Pudełko jest także nośnikiem informacji pomiędzy salonem jubilerskim a nabywcą biżuterii – na nim bowiem umieszczone mogą zostać wszystkie dane dotyczące naszego sklepu. Dlatego też decydując się na wybór odpowiednich opakowań, należy uwzględnić nie tylko rodzaj sprzedawanej w danym sklepie biżuterii, ale także zastanowić się nad funkcjami, jakie odpowiednio dobrane opakowanie może spełnić w promocji naszego salonu. W procesie sprzedażowym ważny jest bowiem nie tylko jednorazowy akt sprzedaży, ale sprawienie, że klient będzie dokonywał zakupów w naszym salonie częściej niż dotychczas.

Ekologiczne opakowanie jubilerskie

Klienci wszystkich sklepów coraz większą rolę przykładają do ekologii. Nie tylko same wyroby, ale także opakowania muszą być przyjazne dla środowiska. Konsumenci coraz większą uwagę przykładają do opakowań, które wyprodukowane zostały z materiałów degradowalnych.

Do niedawna potrzeba posiadania opakowań ekologicznych nie dotyczyła segmentu jubilerskiego, jednak coraz częściej możemy spotkać się z sytuacją, że klienci salonów jubilerskich chcą otrzymać swoją biżuterię opakowaną nie tylko w estetyczne, ale także ekologiczne pudełko.


Obowiązki przedsiębiorcy

Właściciele salonów jubilerskich starają się spełniać wymagania klientów. Dlatego też coraz częściej w sklepach jubilerskich można znaleźć opakowania ekologiczne, w które pakowana jest biżuteria. Najczęściej wśród opakowań jubilerskich możemy znaleźć opakowania papierowe, które łatwo ulegają degradacji. – Preferencje klientów zawsze powinny być brane pod uwagę – mówi Walery Marzeń, właściciel salonu jubilerskiego Opal. – Wśród bogatej oferty opakowań znajdującej się na rynku można znaleźć pudełka, które będą zarówno ekologiczne, jak i po prostu ładne – dodaje. Jubilerzy najczęściej decydują się na kartonowe pudełka, w których mogą umieścić pierścionki czy naszyjniki. Kartonowe opakowania ekologiczne, które zazwyczaj wyprodukowane są z makulatury, swoim wyglądem w żaden sposób nie odbiegają od innych opakowań. Papierowe pudełka mają ciekawą fakturę, kolorystykę, a także elegancki wygląd. – Kartonowe czy tekturowe opakowanie nie musi być brzydkie i wyglądać na tanie – mówi Walery Marzeń. – Czasy kiedy wszystko pakowano w szary papier, dawno się skończyły, a firmy wyspecjalizowały się w produkcji eleganckich opakowań papierowych – dodaje.

Nie można bowiem zapominać, że opakowania kartonowe czy tekturowe wykonane są z niezwykłą starannością. Zazwyczaj w środku opakowania znajduje się gąbka, która umożliwia ekspozycję zakupionej biżuterii i sprawia, że dane opakowanie nabiera luksusowego charakteru. Warto zauważyć także, że ekologiczne opakowania papierowe pozwalają właścicielom salonów jubilerskich na ekspozycję znaku towarowego swojego salonu. Firmy specjalizujące się w produkcji opakowań ekologicznych mogą umieścić je bezpośrednio na opakowaniu bądź też można zamówić wstążki z nadrukiem, które posłużą do uzupełnienia opakowania o dodatkową ozdobę.

Decydując się na zamówienie papierowych opakowań, można mieć pewność, że wybór na rynku jest duży. Można wybierać niemal w każdym rodzaju i kształcie opakowania. Bardzo popularne w ostatnim czasie są małe papierowe torebki. Producenci tworzą różnokolorowe torebki, które doskonale pasują do pakowania kolczyków, naszyjników czy bransolet. Papier jest bowiem materiałem, który nie tylko jest ekologiczny, ale także pozwala na dowolne formowanie i tworzenie ciekawych pudełek przeznaczonych nawet do pakowania luksusowej biżuterii.


Opakowanie wielokrotnego użytku

Należy pamiętać, że opakowanie ekologiczne to nie tylko opakowanie, które łatwo ulega degradacji, ale także takie, które można wielokrotnie wykorzystać.

Producenci opakowań podkreślają zalety opakowań drewnianych, które mogą być używane jako szkatułki na biżuterię i służyć klientom przez wiele lat. – Opakowania drewniane są z całą pewnością dużo droższe od opakowań papierowych, jednak są to pudełka niezwykle eleganckie – mówi Walery Marzeń. – Drewniane opakowanie na biżuterię podkreśla walory biżuterii w nim się znajdującej, ale także jest jednym z najlepszych pudełek ekologicznych, jakie możemy znaleźć na rynku – dodaje. Opakowanie drewniane świadczy także o marce salonu jubilerskiego, w którym klient dokonuje zakupu. Drewniane pudełka bowiem są swoistym prezentem dla klienta, który może wykorzystać je do innych potrzeb. Stąd też opakowania drewniane spełniają wszystkie oczekiwania klientów, którym na sercu leży los środowiska naturalnego, gdyż są one funkcjonalne, wytrzymałe oraz przeznaczone do wielokrotnego wykorzystania. Podobną rolę spełniają opakowania szklane, których jednak ciągle na polskim rynku jubilerskim jest bardzo mało.

Wraz z pojawieniem się mody na opakowania ekologiczne stosowane w jubilerstwie, producenci opakowań na zachodzie Europy zaczęli produkować pudełka ze szkła, które idealnie komponują się ze sprzedawaną biżuterią. W Polsce jednak nie ma wielu producentów, którzy zdecydowali się na wykorzystanie szkła w procesie wytworzenia opakowań jubilerskich. – Opakowania szklane są bardzo drogie, gdyż większość z nich pochodzi z importu – mówi Walery Marzeń. – Nie wydaje mi się także, żeby właściciele salonów jubilerskich w Polsce decydowali się na zamawianie ich do swoich salonów.

Taką samą rolę bowiem pełnią opakowania drewniane, które są stylowe i luksusowe – dodaje. W naszym kraju szkło bardziej kojarzone jest z opakowaniem produktów spożywczych niż biżuterii, stąd też wykorzystanie go do pakowania biżuterii mogłoby nie spełnić oczekiwań klientów. Warto zauważyć, że poza naszym rynkiem jubilerskim segment opakowań szklanych, stosowanych do pakowania biżuterii, rozwija się niezwykle dynamicznie, gdyż szkło uważane jest za materiał nie tylko ekologiczny, który można wielokrotnie zastosować, ale także luksusowy i podkreślający uroki sprzedawanej biżuterii.


Moda na ekologię

Obserwując zachodnie trendy, z całą pewnością można powiedzieć, że moda na ekologiczne opakowania nie przeminie wraz z nastaniem nowego sezonu. Klienci są coraz bardziej wymagający i świadomi, że ich preferencje zakupowe przekładają się na poprawienie jakości produktów na rynku. Można założyć, że na naszym rynku będzie pojawiało się coraz więcej opakowań, które będą przyjazne dla środowiska naturalnego. Właściciele salonów jubilerskich nie powinni lekceważyć oczekiwań konsumentów, szczególnie gdy opakowania ekologiczne nie są droższe od opakowań plastikowych. Papierowe opakowania są znacznie bardziej eleganckie niż opakowania plastikowe i podkreślają walory ukrytej w nich biżuterii. Opakowania kartonowe, jak i tekturowe w pełni pokrywają się z oczekiwaniami zarówno klientów salonów jubilerskich, jak i ich właścicieli. Dostępne na polskim rynku jubilerskim opakowania ekologiczne są eleganckie, luksusowe i ciekawie wykonane. Warto zauważyć, że zamówienie ich do salonu jubilerskiego może sprawić, że klienci będą postrzegali nasz sklep jako miejsce nowoczesne i otwarte na zmiany.

Opakowanie jest jednym z ważniejszych elementów w procesie sprzedażowym. Odpowiednio dobrane sprawia, że klienci będą wracać do salonu jubilerskiego, złe może spowodować, że przekażą swoim znajomym, że nasz salon jubilerski nie spełnia standardów stawianych przed nowoczesnym sklepem. Opakowania ekologiczne są towarem, bez którego trudno będzie się obyć w dobrze prosperującym salonie jubilerskim. Dlatego też przed podjęciem decyzji o zamówieniu opakowań do salonu jubilerskiego warto zapoznać się z ofertą, jaką przygotowali producenci opakowań ekologicznych, i sprawdzić, czy spełniają nasze oczekiwania.

Opakowanie gwarantem sukcesu

„Polski Jubiler”: Państwa firma jest jedną z największych firm funkcjonujących na polskim rynku jubilerskim. Wobec powyższego, czy moglibyście państwo powiedzieć, jak zmienia się rynek jubilerski w sektorze opakowań?

Westpack: Opakowanie ma bardzo ważne znaczenie na rynku jubilerskim. W chwili obecnej liczy się estetyka wręczonego prezentu, czyli podarunek powinien zadowalać obie strony, wręczającego, jak i otrzymującego. Odpowiednio dobrane opakowanie dodaje prezentowi uroku i elegancji. Także w chwili obecnej wzrasta zainteresowanie opakowaniami oraz dodatkami jubilerskimi.

Oferta opakowań jest bardzo szeroka – możemy w niej znaleźć zarówno opakowania tekturowe, jak i plastikowe, wykonane ze skóry czy drewna. Czym powinni kierować się klienci, aby wybrać najlepsze opakowanie – materiałem, z jakiego jest wykonane pudełko, czy walorami estetycznymi?

Zarówno materiał, jak i walory estetyczne mają duży wpływ na zakup opakowania przez naszych klientów. Wszystko uzależnione jest od rodzaju biżuterii, do której ma być użyte opakowanie. Nasze opakowania są wykonane z wysokiej jakości materiału i spełniają wszystkie wymagane walory estetyczne. Posiadamy bardzo duży wybór opakowań dostosowany do każdego rodzaju biżuterii. Biżuterię nowoczesną można zapakować zarówno w opakowania plastikowe, jak i kartonowe, do których polecamy całą gamę dodatków oraz ozdób. Do droższej biżuterii polecałabym opakowania wykonane z drewna, które są bardzo eleganckie.

Jakie opakowania powinni zamówić właściciele salonów jubilerskich przed bożonarodzeniowym szałem zakupowym? Które produkty z państwa asortymentu cieszą się największym zainteresowaniem klientów?

Jak już wcześniej wspomniałam, wszystko uzależnione jest od rodzaju biżuterii. Do tańszej biżuterii polecam opakowania plastikowe, kartonowe oraz nowoczesne opakowania London, które umożliwiają dekoracyjnie zapakowanie biżuterii w trzy sekundy. Do droższej biżuterii polecam opakowania drewniane z serii Berlin oraz Montreal, które dodadzą uroku świątecznym prezentom. Mamy szeroką grupę klientów, którzy zainteresowani są zarówno opakowaniami kartonowymi, jak i wykonanymi z drewna. W chwili obecnej istnieje duże zainteresowanie opakowaniami ekologicznymi, które również posiadamy w naszym asortymencie.


Czy opakowanie może wpłynąć na sposób postrzegania danego salonu jubilerskiego przez klientów detalicznych?

Proszę pamiętać, że istota tkwi w opakowaniu, nie wystarczy już zapakowanie biżuterii w woreczek strunowy. Klienci stają się bardzo wymagający, jeśli chodzi o zapakowanie zakupionego towaru. Każde opakowanie, każdy dodatek do opakowania ma bardzo duży wpływ na zdobycie klienta. Gdy klient otrzyma efektownie zapakowaną biżuterię, zostanie nią zauroczony, to jest 100 proc. gwarancji, że powtórzy zakupy w tym salonie jubilerskim. Także warto zainwestować w opakowania, dodatki ozdobne oraz papier do pakowania; ponieważ musimy zauroczyć klienta naszym pięknie zapakowanym wyrobem, każdy drobiazg ma wpływ na pozyskanie nowego klienta. Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Marta Andrzejczak


Pudełko skrojone na miarę

Podstawowym celem opakowania jubilerskiego jest podkreślenie walorów ukrytej w nim biżuterii. Pudełko musi być nie tylko eleganckie, ale także doskonale komponować się z rodzajem sprzedawanej biżuterii.


Trudno określić zasadę, którą powinni kierować się właściciele salonów jubilerskich, wybierając opakowania. Jednak z całą pewnością można powiedzieć, że im droższa biżuteria, tym pudełko, w jakie zostanie ona włożona, powinno być bardziej luksusowe.


Prostota i elegancja

Decydując się na zamówienie opakowań jubilerskich, należy przede wszystkim zastanowić się nad najczęściej sprzedawanym w salonie jubilerskim asortymentem. Właściciele sklepów jubilerskich powinni bowiem posiadać w swoich punktach różnorodne opakowania, które będą pasowały do konkretnego rodzaju kosztowności. – Inaczej należy zapakować srebrne kolczyki, a inaczej brylantową kolię – mówi Monika Mikołowska, specjalistka ds. marketingu. – Warto pamiętać, że im droższa biżuteria, tym opakowanie powinno być lepsze, to znaczy takie, które wykonane jest z ekskluzywnych materiałów – dodaje. Za najbardziej luksusowe opakowania na naszym rynku uchodzą opakowania drewniane wyściełane skórą. Właściciele sklepów jubilerskich powinni pakować w takie opakowania najdroższą biżuterię. Pierścionki zaręczynowe tradycyjnie pakowane są w drewniane pudełka. Mimo że na rynku można znaleźć wiele opakowań w kształcie serc bądź kwiatów, to w przypadku pierścionków zaręczynowych najczęściej można spotkać się z opakowaniem tradycyjnym – drewnianym sześcianem. – Pierścionek zaręczynowy jest swoistym rodzajem prezentu – mówi Monika Mikołowska. – Opakowanie po nim przechowywane jest przez wiele lat, gdyż staje się pewnego rodzaju pamiątką, dlatego też coraz rzadziej można spotkać się z sytuacją, że pierścionki są pakowane we flokowane pudełka w kształcie serc. Najczęściej mamy do czynienia z prostym i eleganckim drewnianym opakowaniem – dodaje. Podstawową zasadą, jaka powinna obowiązywać w przypadku pakowania luksusowej biżuterii, jest prostota. – Brylantowe kolczyki czy naszyjnik powinny znaleźć się w drewnianym opakowaniu – im prostszym, tym lepszym – mówi Marcin Brocik, specjalista ds. marketingu. – W przypadku kamieni szlachetnych mniej znaczy więcej; nie można jednak zapominać, że opakowanie powinno być stylowe i wykonane z dobrej jakości materiałów – dodaje.


Ekstrawaganckie opakowanie

Więcej finezji można zastosować w przypadku biżuterii autorskiej. W tym przypadku im bardziej ekstrawaganckie opakowanie, tym lepiej. Należy jednak pamiętać, aby pudełko pasowało do zakupionej przez klienta biżuterii. – Tak zwana biżuteria artystyczna powinna zostać opakowana w możliwie najciekawszy sposób – mówi Monika Mikołowska. – Nowatorskie rozwiązania pakowania biżuterii powinny znaleźć odzwierciedlenie w opakowaniach biżuterii autorskiej – dodaje. Na dowolność w przypadku opakowań można sobie pozwolić także w przypadku pakowania kolczyków. Można je zarówno włożyć w zwykłe pudełko jubilerskie, jak i w torebkę. − Nie trzeba także specjalnie dobierać materiału, z jakiego wykonane są pudełka na kolczyki – mówi Marcin Brocik. − Mogą być tekturowe, plastikowe, flokowane czy drewniane. W tym przypadku panuje pełna dowolność – dodaje.


Satysfakcja gwarantowana

Opakowanie jubilerskie musi doskonale komponować się z rodzajem biżuterii, jaka jest w nim eksponowana. Nie można zapominać, że dzięki odpowiednio dobranemu pudełku podkreślone zostaną walory kupionej biżuterii. – Odpowiednie, dobrane do zakupionego produktu opakowanie podnosi poziom satysfakcji klienta – mówi Marcin Brocik. Warto także pamiętać, że w przypadku pudełek jubilerskich równie ważna, jak sam produkt, jest jakość usług świadczona w salonie jubilerskim, a jedną z nich jest z całą pewnością jakość i sposób użycia opakowań jubilerskich.

Diamenty z drugiej ręki

W Polsce diamentowy rynek wtórny rozwija się bardzo powoli. Coraz więcej klientów stara się pozyskać jak najwięcej informacji na temat biżuterii, jaką posiadają w domu, oraz znaleźć okazję, aby kupić starą biżuterię z diamentami. Największym jednak zainteresowaniem kupujących cieszą się kamienie, które nie zostały umieszczone w biżuterii.

Niestety, obserwując rynek, można powiedzieć, że zmiany na rynku wtórnym postępują bardzo powoli. Z całą pewnością na taki stan rzeczy wpływ ma nierzetelność sprzedawców oferujących biżuterię z drugiej ręki.


Braki w edukacji

Edukacja na temat diamentów cały czas w naszym kraju nie jest na najwyższym poziomie. W punktach jubilerskich nie ma podstawowego sprzętu, dzięki któremu możliwa byłaby prawidłowa wycena kamienia przyniesionego przez klienta. Znaczna część osób zainteresowanych sprzedażą rodzinnej biżuterii nie zdaje sobie sprawy, że wycen drogocennych kamieni powinni dokonywać wykształceni w tym zakresie rzeczoznawcy jubilerscy, którzy posiadają niezbędną wiedzę i narzędzia, aby w prawidłowy i uczciwy sposób ocenić wartość przyniesionej przez klienta biżuterii. – W Polsce bardzo często można spotkać się z sytuacją, że jubilerzy dokonują wyceny na oko – mówi Marcin Świedrzyński, importer kamieni szlachetnych. – Nie każdy jubiler posiada odpowiednią wiedzę na temat diamentów i może dokonać ich wyceny. Ceny często brane są z sufitu – dodaje. Mimo że poziom wiedzy na temat diamentów w polskim społeczeństwie stale rośnie, to nie można zapominać, że w powszechnej opinii każdy jubiler jest specjalistą od kamieni szlachetnych, co nie do końca zgodne jest z prawdą. Warto także wspomnieć, że coraz więcej osób zawodowo związanych z branżą jubilerską odbywa specjalistyczne kursy, które umożliwiają im dokonanie prawidłowej oceny wartości diamentu znajdującego się w biżuterii.


Przede wszystkim kamień

Dużą część polskiego diamentowego rynku wtórnego wypełniają salony Desy. Tam bowiem można znaleźć starą, drogocenną diamentową biżuterię. – Specyfika tego rodzaju sklepów polega na tym, że znajdziemy tam drogocenną biżuterię „noszącą znamiona sztuki” – mówi Marcin Świedrzyński. – A przez to znacznie droższą niż nowe egzemplarze biżuterii. Osoby zainteresowane kupnem biżuterii na rynku wtórnym muszą liczyć się z tym, że cena poszczególnych okazów może okazać się niewiele niższa niż biżuterii nowej. – Cenę biżuterii diamentowej generuje wartość kamienia, a nie kunszt, jaki został włożony w tworzenie biżuterii – mówi Marek Nowotnik, ekonomista. – Nieważne, czy biżuteria z diamentami jest złota, tytanowa czy stalowa, jej wartość w znacznej mierze zależy od masy diamentu, który się w niej znajduje – dodaje. Dlatego też najszybciej na rynku wtórnym zainteresowanych kupnem znajdują właściciele diamentów. Szczególnie wówczas, gdy posiadają wiarygodny, tzn. wydany przez uznany na świecie instytut badawczy, certyfikat autentyczności danego diamentu. W czasach ekonomicznych zawirowań kamienie sprzedawane są niemal bez żadnych przeszkód. Klientom bowiem zależy na zainwestowaniu swoich środków finansowych, jednak nie chcą generować kosztów poprzez płacenie za „starą” biżuterię, w której znajduje się wysokiej jakości brylant. – Kupno biżuterii z brylantami na rynku wtórnym ciągle jeszcze obłożone jest sporym ryzykiem – mówi Marek Nowotnik. – Rzadko kiedy jej właściciel dysponuje certyfikatem potwierdzającym autentyczność kamienia, wydanym przez wiarygodną instytucję badawczą bądź choćby ekspertyzę rzeczoznawcy – dodaje.


Kamienie a biżuteria

Kamienie jubilerskie cieszą się znacznie większym zainteresowaniem kupujących na rynku wtórnym niż biżuteria z diamentami. Diamenty bowiem w żaden sposób nie tracą na swojej wartości. Różnica w cenie biżuterii z brylantami, kupionej w salonie jubilerskim, w momencie sprzedaży na rynku wtórnym wynosi około 40 proc. Nie dziwi zatem sytuacja, że klienci, którym zależy na zainwestowaniu swoich środków finansowych, preferują zakup diamentów. Należy zauważyć, że rynek wtórny w Polsce rozwija się, jednak nie można oczekiwać, że w najbliższym czasie będzie można zaobserwować spektakularne zmiany, które wpłyną na zachowania konsumentów.

Diamentowa Polska

Wbrew obawom jubilerów oraz analityków rynku, wartość rynku diamentowego w Polsce nie zmieniła się wraz z pojawieniem się kryzysu finansowego. Polacy nie tylko nie przestali kupować brylantowej biżuterii, ale nawet jej sprzedaż znacznie wzrosła.

Brylantowa biżuteria cieszy się dużym zainteresowaniem klientów, przede wszystkim z powodu możliwości ulokowania w niej swoich środków finansowych, ale także dzięki modzie, jaka zapanowała na pierścionki z diamentami.


Jak pierścionek, to tylko z brylantowym oczkiem

Dzięki prowadzonej w ostatnich latach kampanii reklamowej dotyczącej pierścionków zaręczynowych z diamentami, Polacy zaczęli masowo kupować pierścionki z tym drogocennym kamieniem. Powszechnym stało się zjawisko, że pierścionek zaręczynowy musi zawierać w sobie brylantowe oczko. Mało kto wyobraża już sobie otrzymanie pierścionka z tak ważnej okazji bez brylantowego oczka. Nie do przecenienia w tym zjawisku jest wpływ właścicieli salonów jubilerskich oraz jubilerów, którzy zaczęli sprzedawać pierścionki z małymi diamentami w bardzo przystępnych cenach. – Wraz ze wzrostem zainteresowania pierścionkami, ale także obrączkami z brylantami wśród klientów salonów jubilerskich, na rynku pojawiło się znacznie więcej miejsc i produktów, które zaspokajają oczekiwania klienta – mówi Marek Kochaj, jubiler. – W salonach jubilerskich można kupić pierścionek z brylantem już za 500 złotych – dodaje. Oczywiście, za taką kwotę klienci nie otrzymują wysokiej jakości produktu, jednak panująca obecnie tendencja sprawia, że decydują się na jego zakup. Znacznie gorzej sprzedaje się biżuteria brylantowa. Jubilerzy i właściciele sklepów z biżuterią podkreślają, że naszyjniki, kolczyki czy bransoletki z diamentami kupuje wyspecjalizowane grono konsumentów. – Brylanty nigdy nie były biżuterią masową, jednak obecnie coraz więcej osób stara się dołączyć do elitarnego klubu posiadaczy diamentowej biżuterii – mówi Mikołaj Słoczko, jubiler. – Polacy kupują przede wszystkim pierścionki z okazji zaręczyn. Bardzo mało sprzedaje się wysokiej jakości brylantowej biżuterii – kolczyków, naszyjników czy kolii. Naszych rodaków nie stać na takie zakupy – dodaje. Istnieje jednak grupa klientów, którzy, szczególnie w ostatnim czasie, szczególnie mocno zainteresowani są kupnem biżuterii z diamentami.


Inwestycja finansowa

Spora grupa klientów salonów jubilerskich kupuje diamentową biżuterię jako lokatę swojego kapitału. Kryzys finansowy spowodował, że najbogatsi Polacy starają się zabezpieczyć swoje finanse i kupują kamienie szlachetne, które nie tracą na swojej wartości. Do tej pory najlepszym zabezpieczeniem przed kryzysem finansowym była inwestycja w kamienie inwestycyjne. Obecnie jednak można zaobserwować tendencję, która ukazuje, że najbogatsi inwestują swój kapitał w drogocenną biżuterię. – Jednak cały czas pewniejszym zabezpieczeniem przed skutkami kryzysu finansowego jest zakup kamieni inwestycyjnych – mówi Marek Nowotnik, ekonomista. – Inwestycja w brylantową biżuterię traktowana jest jak inwestowanie w dzieło sztuki, np. malarskiej, ponieważ na polskim rynku liczy się przede wszystkim wartość kamieni, a nie walory artystyczne i rzemieślnicze wyrobu – dodaje. Klienci zainteresowani kupnem diamentów zdają sobie sprawę, że kupno kamieni przynosi wielkie korzyści. Sytuacja na rynku finansowym w ostatnim czasie pokazała, że diamenty nie straciły na wartości oraz nie poddały się żadnym wahaniom rynkowym. Dzięki zainteresowaniu diamentami możemy także zaobserwować wzrost wiedzy Polaków na ich temat. – Wraz ze wzrostem sprzedaży diamentów wzrósł także poziom wiedzy na ich temat. Klienci zaczęli orientować się, jakie parametry powinien spełniać odpowiedni kamień inwestycyjny – mówi Marek Nowotnik.


Sprzedaż diamentów

Analitycy uważają, że obecnie w Polsce mamy do czynienia z niezwykle dynamicznym wzrostem sprzedaży diamentów. Pierwszy raz od 1989 roku, kiedy sprzedaż diamentów na wolnym rynku stała się legalna, można mówić o niemal masowym zainteresowaniu kupnem tych najdrogocenniejszych kamieni na świecie. Z całą pewnością wpływ na koniunkturę miał kryzys finansowy, który ukazał, że należy inwestować swoje środki finansowe w dobra, które nie tracą na swojej wartości. Jednak nie można zapominać, że brylantowa biżuteria kupowana jest także przez Polaków, nie tylko jako lokata kapitału, ale jako ekskluzywny i drogocenny dodatek. Warto zauważyć bowiem, że sprzedaż pierścionków i obrączek z brylantami rośnie równie szybko jak sprzedaż kamieni inwestycyjnych, a wraz z nią świadomość, że diamenty są kamieniami najbardziej wartościowymi.


Okiem eksperta

„Polski Jubiler”: Jak ocenia pan zmiany na polskim rynku
jubilerskim, które nastąpiły w ciągu ostatnich kilku lat?

Andrzej Jaszczak, A.J. Diament: Diamentowy rynek w Polsce
rozwija się niezwykle dynamicznie. Do niedawna bowiem nie
można było mówić o polskim rynku diamentowym, gdyż taki
nie istniał. Teraz sytuacja zmieniła się diametralnie.

Kto na polskim rynku diamentowym odgrywa najważniejszą
rolę?

Głównymi podmiotami na naszym rynku są hurtownie diamentów
usytuowane w stolicy.

Kto najczęściej zainteresowany jest zakupem diamentów
w Polsce?

Najczęściej kamienie kupują złotnicy pod indywidualne zamówienia,
dużym zainteresowaniem cieszą się one także wśród
producentów biżuterii. Warto zauważyć, że najmniejsze zainteresowanie
diamentami wykazują jubilerzy.

Czy według pana kryzys finansowy odcisnął piętno na polskim
rynku diamentów?

Kryzys finansowy wpłynął na polski rynek diamentowy bardzo
korzystnie. Sytuacja taka wynika z faktu, że indywidualni,
zamożni klienci zaczęli mocno inwestować w diamenty.

Jak ocenia pan wiedzę Polaków na temat brylantów?
Polacy coraz więcej wiedzą na temat tych drogocennych
kamieni. Ich wiedza na temat diamentów rośnie wprost proporcjonalnie
do rosnącego zainteresowania kupnem kamieni
jubilerskich.

Skąd pochodzą diamenty, które możemy znaleźć na polskim
rynku?

Kamienie importowane są głównie z Antwerpii, Indii i Izraela.

Czy możemy mówić o istnieniu w naszym kraju diamentowego
rynku wtórnego?

W Polsce istnieje rynek wtórny, na którym można kupić biżuterię
z diamentami, ale z przykrością muszę stwierdzić, iż rzeczoznawcy
wyceniają kamienie minimum dwukrotnie wyżej, niż są
one tak naprawdę warte, a jubilerzy-kupcy płacą dwukrotnie
mniej niż są warte. Niestety, taka sytuacja przekłada się na
spadek zainteresowania zakupem brylantowej biżuterii na
rynku wtórnym.

 Rozmawiała Marta Andrzejczak