Artykuły z działu

Przeglądasz dział PROBLEM BRANŻY (id:58)
w numerze 09/2010 (id:90)

Ilość artykułów w dziale: 1

Biżuteria artystyczna przy kawie

Na polskim rynku z roku na rok pojawia
się coraz więcej miejsc, gdzie można kupić artystyczną biżuterię.
Artyści tworzą platformy spotkania z odbiorcami, nie tylko osobami,
które zamierzają kupić niecodzienne ozdoby, ale także z tymi, którym
zależy na obcowaniu ze sztuką współczesną.

Jak
grzyby po deszczu pojawiają się showroomy oraz galerie, w których można
podziwiać piękną biżuterię, ale także napić się kawy i porozmawiać z
przyjaciółmi.


fot.Biżuteria SPARK firmy Corundum oraz kolekcja Laury Obrzut, pokaz
na targach Jubinale

Stale zmieniające się realia rynku

Zmiany w świadomości i potrzebach Polaków wymuszają na osobach chcących sprzedać swoje artystyczne wyroby inne
podejście do rynkowych realiów. Współcześni klienci chcą być zaskakiwani i domagają się, aby sprzedawcy luksusowych dóbr wychodzili naprzeciw ich oczekiwaniom. Wizyta w salonie jubilerskim jednoznacznie kojarzy się z kupnem drogiej biżuterii, natomiast od galerii z artystyczną biżuterią klienci oczekują czegoś więcej. Chcą obcować ze sztuką bez obowiązku jej kupowania, pragną podziwiać biżuterię, otaczać się nią. Klienci są coraz bardziej wymagający i szukają miejsc oraz towarów, które mogą im zapewnić poczucie niepowtarzalności. Parę lat temu na polskim rynku pojawiło się wiele galerii, w których można było obejrzeć i kupić niecodzienne kosztowności. Biżuteria zgromadzona w galeriach zazwyczaj znajdowała się w zamkniętych gablotach, a potencjalny klient mógł bez skrępowania przemieszczać się po przestrzeni sklepu i podziwiać eksponowaną w nim biżuterię. Coraz częściej zdarza się jednak, że galerie chcą przyciągnąć klientów, którzy jak do tej pory nie byli zainteresowani kupnem ekskluzywnej, autorskiej biżuterii. Jednym z pomysłów na ściągnięcie do swoich punktów potencjalnych klientów jest organizowanie wernisaży połączonych z wprowadzeniem do galerii nowej kolekcji biżuterii.


Autorskie rozwiązania

Właściciele galerii z artystyczną biżuterią coraz częściej decydują się na zamieszczanie w przestrzeni swojego obiektu nie tylko kosztowności, ale także obrazów, grafik czy rzeźb. Coraz częściej także umieszczają w galeriach ubrania młodych projektantów mody. Można zauważyć, że nowe kolekcje biżuterii właściciele galerii łączą z wyda-rzeniem kulturalnym, które reklamują w najbliższej okolicy. Oferowanie klientom biżuterii często łączone jest z wernisażem malarskim młodego artysty bądź pokazem mody. Takie formy promocji cieszą się dużym zainteresowaniem klientów, którzy nie tylko mogą kupić wyszukane ozdoby, ale także obcować ze sztuką, poznawać najnowsze trendy zarówno w modzie, jak i w sztuce współczesnej.


fot. Biżuteria Arka Wolskiego
oraz kolekcja Olgi Kowalunas, pokaz na
targach Jubinale

Właściciele galerii z biżuterią artystyczną, którzy najczęściej sami są twórcami biżuterii, starają się także stworzyć miejsce spotkań i wymiany poglądów na temat współczesnej biżuterii czy rozwoju sztuki nowoczesnej. Dlatego też coraz częściej na mapie polskich galerii pojawiają się miejsca, gdzie można nie tylko podziwiać i kupić biżuterię autorską, ale także napić się kawy czy wina i wymienić poglądy. Takie galerie znajdują grono swoich stałych bywalców i cieszą się bardzo dużą popularnością wśród lokalnych społeczności. Sklepokawiarnie bardzo często aktywizują lokalną społeczność i sprawiają, że w galeriach można znaleźć biżuterię klientów – amatorów, którzy próbują swoich sił na rynku biżuterii artystycznej.


Showroom

Na polskim rynku coraz częściej możemy spotkać się także z showroomami, miejscami, które do niedawna nie występowały w naszym kraju. Są to miejsca, w których prezentuje się kolekcje zarówno biżuterii, jak i ubrań stworzonych przez czołowych polskich projektantów. W miejscach tych spotykają się znawcy styliści, którzy wykorzystują zgromadzone tam przedmioty w sesjach fotograficznych czy na planach filmowych. Dzięki istnieniu takich przestrzeni komunikacji coraz więcej osób zaczyna interesować się biżuterią artystyczną i szukać kolejnych egzemplarzy wysmakowanej biżuterii, co z kolei powoduje, że znacznie większą popularnością cieszą się galerie z biżuterią autorską.


Ciągłe zmiany

Polski rynek jubilerski zmienia się niezwykle dynamicznie. Klienci stale poszukują nowych kolekcji biżuterii i ciekawych miejsc, w których mogą je kupić. Stąd też coraz większe zainteresowanie klientów powstającymi galeriami, w których można kupić biżuterię artystyczną. Sytuacja ta nie oznacza jednak, że właściciele salonów jubilerskich mają powody do obaw.

Warto bowiem zauważyć, że do galerii i salonów jubilerskich przychodzi zupełnie inna grupa klientów. Klientom salonów jubilerskich zależy przede wszystkim na nieco bardziej tradycyjnej biżuterii wykonanej ze szlachetnych materiałów. Natomiast osoby kupujące biżuterię w galeriach szukają niecodziennych kolekcji biżuterii, zależy im na posiadaniu oryginalnej ozdoby, która będzie wpisywała się w ogólnoświatowy trend noszenia na sobie małego dzieła sztuki. Salony jubilerskie nie muszą zatem obawiać się konkurencji ze strony galerii z artystyczną biżuterią, polski rynek jubilerski jest bowiem na tyle duży, że każdy znajdzie na nim coś dla siebie.

Jednak z całą pewnością można powiedzieć, że w Polsce, podobnie jak w innych krajach w Europie, galerie z artystyczną biżuterią i galanterią będą jednym z d y n a m i c z n i e j rozwijających się segmentów rynku jubilerskiego. Polki bowiem doceniły galerie nie tylko jako miejsca, gdzie mogą kupić kosztowności, ale także jako miejsca spotkań z przyjaciółmi w otoczeniu pięknych przedmiotów.