Artykuły z działu

Przeglądasz dział PROBLEM BRANŻY (id:58)
w numerze 07-08/2010 (id:89)

Ilość artykułów w dziale: 2

Sztuczna biżuteria na polskim rynku

Hurtownie sztucznej biżuterii można znaleźć w niemal wszystkich większych miastach. Można kupić ją za pośrednictwem internetu. Jednak najczęściej sprzedawana jest przez przedstawicieli handlowych, którzy nawiązują bezpośredni kontakt z właścicielami sklepów z biżuterią sztuczną czy butików z odzieżą.

Wbrew pozorom i ogólnym tendencjom w internecie nie ma wielu hurtowni biżuterii sztucznej. Zapewne wraz ze wzrostem zainteresowania sztuczną biżuterią pojawi się więcej stron internetowych, jednak właściciele hurtowni jubilerskich mogą spać spokojnie, nie grozi im bowiem walka z hurtowniami sztucznej biżuterii. Obserwując rynek sztucznej biżuterii, z całą pewnością można stwierdzić, że opanowała świat odzieżowy. Sztuczne dodatki można znaleźć niemal w każdym większym salonie odzieżowym. Oferowane są do nowych kolekcji ubrań, jako dodatki do torebek czy butów. W sklepach z odzieżą znaleźć można nie tylko kolczyki czy naszyjniki wykonane z metali nieszlachetnych, ale także całą masę dodatków, które imitują biżuteryjne ozdoby. W salonach odzieżowych znajdują się bowiem ozdoby do włosów, breloczki czy zawieszki na telefony komórkowe. – Wraz z pojawieniem się na polskim rynku sieciowych salonów odzieżowych pojawiła się w nich cała masa biżuteryjnych ozdób – mówi Kajetan Mroziak, jubiler. – Kupując nowe ubranie, bardzo często klientki decydują się na zakupy pasujących do niego dodatków, po pierwsze dlatego, że są one oferowane w bardzo korzystnych cenach, po drugie, gdyż wpasowują się w panującą na ulicach modę – dodaje. Dodatki te wykonane są z materiałów nietrwałych, jednak ich głównym zadaniem, założonym przez właścicieli salonów odzieżowych, jest podkreślenie walorów sprzedawanych w sklepach ubrań. Wymiana asortymentu sztucznej biżuterii jest wprost proporcjonalna do zmian w kolekcjach ubrań. Tak więc w ciągu roku możemy znaleźć niemal 6 nowych kolekcji biżuteryjnych ozdób. – Klientki nie traktują biżuterii z salonów odzieżowych jako pełnowartościowej biżuterii – mówi Kajetan Mroziak.


Moda wymusiła zmiany

Polski rynek sztucznej biżuterii zdominowała biżuteria z Chin i Tajlandii, którą spotyka się niemal wszędzie. – Ostatnio można także zaobserwować masowe pojawienie się na naszym rynku eksporterów z Indii – mówi Kajetan Mroziak. – Dystrybutorzy indyjskiej biżuterii chcą zdominować rynek swoimi akcesoriami – dodaje. Sztuczna biżuteria największym zainteresowaniem cieszy się wśród właścicieli butików z odzieżą. – Sztuczną biżuterię do swoich sklepów kupują przede wszystkim właściciele sklepów zlokalizowanych w małych miastach – mówi Michał Krasiak, importer biżuterii sztucznej. – Zazwyczaj wpływ na ich decyzje zakupowe ma cena biżuterii – dodaje. Warto zauważyć, że na targach odzieżowych można znaleźć głównie stoiska ze sztuczną biżuterią. Producenci biżuterii szlachetnej oraz hurtownicy, którzy oferują szlachetną biżuterię, rzadko prezentują swoją ofertę na targach odzieżowych. – Biżuteria szlachetna nie jest dodatkiem uzupełniającym całokształt ubioru – mówi Marcin Bagiński, projektant biżuterii. – Nie może i nie jest tworzona na konkretne zamówienie kreatora mody. Ona istnieje sama dla siebie. Owszem, może podkreślać walory kreacji, jednak zazwyczaj jest samodzielnym elementem, który komponuje się nie z ubraniem, a z osobą ją noszącą – dodaje.


Internet i masa hurtowni

W sieci pojawiło się wiele hurtowni, które oferują sztuczną biżuterię swoim odbiorcom. Wzrost zainteresowania tanimi ozdobami biżuteryjnymi spowodował, że wielu przedstawicieli postanowiło upowszechnić swoją ofertę i umożliwiło swoim klientom zakupy przez internet. Na stronach hurtowni internetowych można znaleźć gotową biżuterię, ale także półfabrykaty, z których można wykonać ozdoby. – Hurtownie internetowe cieszą się dużym zainteresowaniem klientów, gdyż można w nich w bardzo łatwy sposób dokonać zakupów – mówi Michał Krasiak. – W przypadku biżuterii sztucznej decyzja o zakupie ozdób za pośrednictwem sieci jest znacznie łatwiejsza niż w przypadku zakupów szlachetnej biżuterii – dodaje. Wizyta w tradycyjnej hurtowni wiąże się z kosztami podróży i stratą czasu, natomiast zakupów w hurtowni internetowej można dokonać w każdej chwili. Jednak warto zauważyć, że w internecie znacznie więcej można znaleźć hurtowni półfabrykatów jubilerskich czy srebrnej biżuterii niż hurtowni sztucznej biżuterii. Wciąż najpopularniejszym kanałem zaopatrywania się w biżuterię sztuczną jest nawiązanie kontaktów handlowych z importerami biżuterii i nabywanie za ich pośrednictwem potrzebnych akcesoriów. Wartym podkreślenia wydaje się fakt, że internet jest doskonałym narzędziem, które znacznie ułatwia kontakt pomiędzy kupującym a sprzedającym, jednak wiele osób woli kontakt osobisty niż zamawianie towaru za pośrednictwem sieci. Jeśli tendencja na rynku się utrzyma, to sprzedaż sztucznej biżuterii przez internet z całą pewnością będzie się rozwijała, jednak jak na razie sprzedaż biżuterii wykonanej z tradycyjnych materiałów cieszy się większym zainteresowaniem wśród kupujących.

Plastik na topie

Styliści podkreślają, że najpopularniejszą biżuterią w tym sezonie są plastikowe dodatki. Im bardziej kolorowe, tym lepiej. Plastikową biżuterię można znaleźć wszędzie, od internetowych aukcji, po stragany ustawione w niemal każdym miasteczku.

Właściciele salonów jubilerskich stają więc przed dylematem, czy umieścić w swoim asortymencie najmodniejsze dodatki, czy też nie ulegać modzie i sprzedawać tylko biżuterię luksusową.

Wiele rodzajów biżuterii

Polki coraz częściej eksperymentują z plastikową biżuterią. Kupują coraz więcej kolorowych ozdób, które traktują jako tanie dodatki do letnich kreacji. – Obserwując modę ulicy, można zauważyć, że coraz więcej naszych rodaczek decyduje się na noszenie plastikowej biżuterii – mówi Marek Wodziejczyk, importer plastikowej biżuterii. – Polki chcą mieć tanią biżuterię, którą będą mogły zmieniać niemal codziennie, a plastikowa biżuteria, dzięki swojej cenie, umożliwia im to – dodaje. Wzorów, jakie oferują importerzy oraz producenci plastikowej biżuterii, jest bardzo dużo. Klienci mogą kupić plastikowe „perły” czy „korale”, naszyjniki i bransolety w krzykliwych kolorach, czy też wszelkiego rodzaju kolczyki. – Fenomen plastikowej biżuterii polega przede wszystkim na tym, że jest ona tania i z wielości różnych rodzajów kolekcji biżuterii można wybrać taką, która będzie komponowała się zarówno z ubraniem, jak i osobowością osoby ją noszącej – mówi Marek Wodziejczyk.


Przede wszystkim cena

Wpływ na dużą sprzedaż plastikowej biżuterii ma przede wszystkim cena. Ceny plastikowej biżuterii zaczynają się już od dwóch złotych za małe plastikowe kolczyki, a kończą się na około 30 złotych za komplet plastikowej biżuterii. – Z badań przeprowadzonych na konsumentach wynika, że ceny mają zasadniczy wpływ na decyzje zakupowe podejmowane przez klientów sklepów – mówi Marek Nowotnik, ekonomista, teoretyk biznesu. – Znaczna część Polaków nie tylko zwraca uwagę na cenę, ale także stara się korzystać z różnego rodzaju obniżek cenowych – dodaje. Tanie dodatki można znaleźć zarówno w modnych sklepach odzieżowych, jak i w pojawiających się sklepach z plastikowymi przedmiotami. Plastikową biżuterię rzadko można znaleźć w salonach jubilerskich, których właściciele przywiązują dużą wagę do jakości sprzedawanej biżuterii. – W sklepach jubilerskich powinna znajdować się przede wszystkim luksusowa biżuteria, ponieważ klienci chcą w nich znaleźć wysokiej jakości kosztowności – mówi Jerzy Późniecki, jubiler. – Biżuteria plastikowa nie powinna znajdować się w profesjonalnych zakładach jubilerskich, mimo że cieszy się teraz wielkim zainteresowaniem kupujących, bowiem istnieje wiele wyspecjalizowanych miejsc, gdzie można ją znaleźć – dodaje.

Projektanci mody na całym świecie sięgają po plastik

Zainteresowanie plastikiem, jako materiałem do produkcji biżuterii, daje się zauważyć w niemal wszystkich kolekcjach mody sygnowanych najważniejszymi nazwiskami w branży, szczególnie w branży odzieżowej. Plastikowe dodatki nadają bowiem ubraniom nowy styl i podkreślają osobowość ich właścicielki. – Wszechobecne na pokazach mody wielkie, kolorowe bransoletki czy niecodzienne kolczyki znalazły grono swoich wielbicielek i szybko awansowały do roli obowiązkowych dodatków do ubrań zarówno na rynku polskim, jak i rynkach europejskich – mówi Marek Wodziejczyk. – Wpływ na takie zachowanie konsumentów z całą pewnością, oprócz ceny plastikowych dodatków, ma także wielka ich powszechność – dodaje. Dzięki zainteresowaniu plastikiem i wprowadzeniem go do swoich kolekcji przez wielkich projektantów ten tani materiał stał się równoprawnym surowcem do produkcji biżuterii. Współczesna biżuteria, która zdominowała ulice, musi być przede wszystkim kolorowa i wyglądać niczym owocowy koktajl. Projektanci modowi, zarówno światowi, jak i nasi, rodzimi, podkreślają, że w przypadku wielokolorowej biżuterii nawet przesada jest wskazana.


Tradycyjne galerie i plastikowe dodatki

Mimo że właściciele salonów jubilerskich bardzo rzadko decydują się na wprowadzenie do swoich punktów plastikowej biżuterii, to plastikową biżuterię, wykonaną według autorskich pomysłów, można coraz częściej znaleźć w galeriach autorskich. Projektanci i twórcy biżuterii autorskiej tworzą plastikowe „kosztowności”, które kuszą klientów swoimi niecodziennymi wzorami i rozwiązaniami. – Plastikowa sztuka biżuteryjna znajduje swoich odbiorców, coraz więcej osób chce się zarówno wyróżniać, jak i posiadać modną i oryginalną, kolorową biżuterię – uważa Marcin Bagiński, projektant biżuterii. W galeriach można znaleźć kolczyki, naszyjniki, broszki czy bransoletki, które wyróżniają się swoim designem wśród zalewającej Polskę plastikowej biżuterii z Chin i Tajlandii. Plastikowa biżuteria, którą możemy znaleźć w galeriach autorskich, jest zazwyczaj innowacyjna i pokazuje ciekawe rozwiązania technologiczne. Projektanci chętnie łączą plastik z innymi materiałami, a nawet z kamieniami szlachetnymi. – Artyści starają się zaskoczyć odbiorców i zaproponować im niepowtarzalną i wartościową biżuterię – mówi Marcin Bagiński. – Plastikowa biżuteria zaprojektowana przez artystów nosi znamiona sztuki użytkowej, a dzięki wkomponowaniu w plastik drogocennych kruszców, co zdarza się coraz częściej, biżuteria plastikowa urasta do rangi kosztowności – dodaje.


Tendencje na polskim rynku

– Polacy zaczęli kupować tanią biżuterię plastikową, ponieważ nie nadweręża ona ich domowych budżetów – mówi Marek Nowotnik. – Część z nich jednak dzięki tym eksperymentom szuka na rynku jubilerskim biżuterii droższej i tym sposobem staje się stałym odbiorcą luksusowej biżuterii – dodaje. Plastikowa, ogólnodostępna biżuteria sprawia, że coraz więcej osób zainteresowanych jest wizytami w salonach jubilerskich, jak również w galeriach z biżuterią artystyczną. – Tania biżuteria z Chin pokazała Polakom, że biżuterią można się bawić i tworzyć swoje własne komplety biżuteryjne – mówi Marcin Bagiński.


Plastik poza salonem jubilerskim

Mimo że właściciele salonów jubilerskich nie powinni decydować się na wprowadzenie do swoich punktów taniej, plastikowej biżuterii, to zachowania konsumenckie pokazują, że mogą przypaść im w udziale zyski z zainteresowania klientów taką biżuterią. Klienci bowiem nie poprzestają na zakupie tylko plastikowej biżuterii, ale zaczynają szukać ciekawych ozdób wykonanych z droższych materiałów. Często klienci chcą w salonach jubilerskich znaleźć modną, kolorową biżuterię wykonaną z drogich kruszców i kamieni szlachetnych. Jubilerzy i właściciele salonów jubilerskich powinni mieć w swoim asortymencie biżuterię, która będzie przede wszystkim oryginalna i kolorowa. Najmodniejsza bowiem w tym sezonie jest biżuteria, która rzuca się w oczy swoimi krzykliwymi kolorami.