Artykuły z działu

Przeglądasz dział ZEGARKI (id:53)
w numerze 07-08/2010 (id:89)

Ilość artykułów w dziale: 1

Stale rosnąca sprzedaż zegarków

Informacje spływające z rynku zegarmistrzowskiego w Polsce są bardzo optymistyczne. I mimo że w naszym kraju sprzedaż zegarków nie jest na najwyższym światowym poziomie, to analitycy podkreślają, że niemal wróciła już do czasów sprzed kryzysu finansowego.

Z całą pewnością wpływ na taki stan rzeczy ma sytuacja sprzedażowa zegarków, z którą mamy do czynienia na całym świecie. Szczególnie imponujące wyniki możemy zauważyć w eksporcie zegarów szwajcarskich, który po rekordowych sprzedażach na początku wiosny cały czas rośnie. W maju bowiem nastąpił wzrost eksportu aż o 13 proc. w porównaniu z marcem i doszedł aż do 1,2 miliarda franków szwajcarskich.


Wzrost sprzedaży pod koniec lata

Dwucyfrowy wzrost eksportu szwajcarskich zegarków z całą pewnością przełoży się na kolejne wzrosty. Analitycy rynku zegarków uważają, że pod koniec lata będziemy mieli na świecie do czynienia ze znacznym zwiększeniem się produkcji zegarków, która do tej pory znajdowała się na średnim poziomie. Taka sytuacja cieszy polskich importerów zegarków, gdyż w najbliższym czasie mogą liczyć oni na zwiększenie sprzedaży swoich produktów także w Polsce. – Polska jest dość trudnym rynkiem, jeśli chodzi o sprzedaż zegarków – mówi Marcjan Korolski, zegarmistrz i importer zegarków. – Nigdy nie będziemy w naszym salonie sprzedawać takiej liczby zegarków, jaką mogą pochwalić się nasi amerykańscy bądź azjatyccy konkurenci, jednak nie mamy także powodów do narzekania, gdyż nasz rynek stale się powiększa i coraz więcej osób decyduje się na zakup luksusowego zegarka – dodaje. Polacy kupują zegarki wprost proporcjonalnie do wzrostu swojego poziomu majątkowego i mimo że nie jesteśmy narodem najbogatszym, to sprzedaż zegarków luksusowych utrzymuje się na stałym poziomie.


Średnia klasa zegarków

Można powiedzieć, że preferencje polskich nabywców w pełni pokrywają się z preferencjami zakupowymi innych narodów. Najwięcej bowiem zakupionych od Szwajcarów zegarków mieściło się w przedziale cenowym od 200 do 500 franków. Aż o 30 proc. wzrósł wskaźnik eksportu zegarków w tym przedziale cenowym w porównaniu z marcem. – Takie wyniki nie mogą dziwić, w Polsce również najszybciej wzrasta sprzedaż zegarków w przedziale od 600 do 2000 złotych – mówi Marcjan Korolski.

– Na taki wydatek mogą bowiem pozwolić sobie osoby, którym zależy na kupnie dobrego, ale nie ekskluzywnego, a tym bardziej nie luksusowego zegarka dobrej marki – dodaje. Podobieństwa w sprzedaży pomiędzy Polską a sytuacją na świecie można szukać także w segmencie zegarków tanich, gdzie średni wzrost sprzedaży wyniósł niecałe 10 proc. – Polacy, którym zależy na kupnie dobrego zegarka, coraz rzadziej decydują się na zakup czasomierzy tanich, których ceny nie przekraczają 400 czy 500 złotych – mówi Bogusław Miklarz.


Zegarki luksusowe

Największe zmiany w dziedzinie zegarów można zaobserwować w segmencie zegarów luksusowych. W ciągu ostatnich bowiem miesięcy znacznie wzrosły ich ceny, co spowodowane było podniesieniem się cen drogocennych kruszców i kamieni szlachetnych, ale także wprowadzeniem nowych rozwiązań technologicznych. – Najdroższe zegarki, jakie istnieją na rynku, stały się w ostatnim czasie jeszcze droższe – mówi Bogusław Miklarz. – Moim zdaniem nie możemy mówić o polskim rynku zegarków luksusowych, ponieważ w czasie całego roku sprzedaje się ich promil.

Polski zmiany w tym segmencie rynku nie dotyczą i nie wpływają znacząco na wskaźniki sprzedażowe – dodaje. Jednak wyniki spływające z rynku szwajcarskiego ukazują, że konsumenci na całym świecie są coraz bardziej zainteresowani kupnem luksusowych zegarków skonstruowanych w najlepszych firmach produkujących zegarki. Mimo bowiem znacznego podniesienia cen w tym segmencie – aż o 24 proc. – znacznie podniósł się eksport luksusowych czasomierzy.


Najmodniejsze wzory

Mimo że największe firmy zegarmistrzowskie wprowadziły do swoich salonów sprzedażowych kolekcje wiosenno-letnie, to klienci nie kupują i nie zmieniają zegarków w zależności od sezonu. – Czasami zdarza się, że ktoś zainteresowany jest kupnem zegarka z uwagi na zmieniającą się za oknem aurę, ale jest to margines wśród klientów – mówi Marcjan Korolski. – W Polsce nie możemy mówić o sezonowości kolekcji zegarków, chyba że dotyczy ona sektora najtańszych czasomierzy, gdzie główną uwagę klienci przywiązują do koloru i rodzaju paska, i koperty – dodaje. Światowe tendencje pokazują, że klienci coraz częściej starają się kupować zegarki wraz z pojawianiem się na rynku nowego wzornictwa.

– Należy pamiętać, że nowe kolekcje zegarmistrzowskie nie muszą odnosić się do zmieniających się pór roku, najczęściej firmy tworzące zegarki wprowadzają nowe modele, aby dostosować swoją ofertę do potrzeb klientów – mówi Bogusław Miklarz. Zegarki luksusowe Największe zmiany w dziedzinie zegarów można zaobserwować w segmencie zegarów luksusowych. W ciągu ostatnich bowiem miesięcy znacznie wzrosły ich ceny, co spowodowane było podniesieniem się cen drogocennych kruszców i kamieni szlachetnych, ale także wprowadzeniem nowych rozwiązań technologicznych. – Najdroższe zegarki, jakie istnieją na rynku, stały się w ostatnim czasie jeszcze droższe – mówi Bogusław Miklarz. – Moim zdaniem nie możemy mówić o polskim rynku zegarków luksusowych, ponieważ w czasie całego roku sprzedaje się ich promil. Polski zmiany w tym segmencie rynku nie dotyczą i nie wpływają znacząco na wskaźniki sprzedażowe – dodaje.

Jednak wyniki spływające z rynku szwajcarskiego ukazują, że konsumenci na całym świecie są coraz bardziej zainteresowani kupnem luksusowych zegarków skonstruowanych w najlepszych firmach produkujących zegarki. Mimo bowiem znacznego podniesienia cen w tym segmencie – aż o 24 proc. – znacznie podniósł się eksport luksusowych czasomierzy. Najmodniejsze wzory Mimo że największe firmy zegarmistrzowskie wprowadziły do swoich salonów sprzedażowych kolekcje wiosenno-letnie, to