Artykuły z działu

Przeglądasz dział EKONOMIA (id:54)
w numerze 04/2010 (id:86)

Ilość artykułów w dziale: 2

Plastikowe pieniądze dla przedsiębiorców

Mały, plastikowy kartonik z magnetycznym paskiem lub chipem zrewolucjonizował sposób dokonywania płatności na całym świecie. Mieniące się różnymi kolorami plastikowe pieniądze opanowały już dawno nasze portfele. Teraz coraz częściej znajdujemy je w portfelach przedsiębiorców.

Karta płatnicza pozwala firmie wykorzystać zalety operacji bezgotówkowych – tańszych i szybszych do przeprowadzenia niż tradycyjne formy rozliczeń. Dzięki temu można wyeliminować czasochłonne wypłacanie i rozliczanie zaliczek gotówkowych.


Zysk dla przedsiębiorcy

Banki starają się wprowadzić wszelkie udogodnienia, aby spełnić niemal wszystkie wymagania klienta. Dzięki temu że wszystkie operacje kartami są rejestrowane, usprawnia to proces kontroli wydatków służbowych. Przedsiębiorca zyskuje, bo firmowe koszty są dzięki korzystaniu z kart bardziej przejrzyste i w każdej chwili ma dostęp do historii płatności. Korzystają z nich zarówno prezesi czy dyrektorzy dużych korporacji, jak również przedstawiciele handlowi w małych firmach. Firmowe karty płatnicze mogą być wykorzystywane na wiele sposobów. Można nimi płacić za towary i usługi albo wypłacać gotówkę z bankomatu. Przede wszystkim wykorzystywane są do płacenia za paliwo, podróże służbowe, koszty reprezentacyjne oraz serwisowanie samochodów.


Najprostsze i najtańsze

Na rynku usług bankowych czeka na przedsiębiorców szeroka oferta różnego rodzaju kart. Do wyboru są cztery rodzaje: kredytowe, debetowe, obciążeniowe i przepłacone (prepaid). Najprostsze i najtańsze są karty debetowe. Są one wydawane do rachunku bankowego. Obciążają konto posiadacza rachunku w momencie wykonywania transakcji. Innym rodzajem plastikowego środka płatniczego są karty kredytowe. Związane są one z przyznaniem przez bank posiadaczowi karty oprocentowanego kredytu w uzgodnionej umownie wysokości. Użytkownik karty dostaje okresowo rozliczenie transakcji wykonanych przy pomocy karty. Nie ma obowiązku spłaty całości zadłużenia. Firma może spłacić tylko kwotę minimalną. Pozostała, niespłacona kwota kredytu jest oprocentowana zgodnie z określoną dla danej karty stawką. Karta obciążeniowa i prepaid Połączenie funkcjonalności dwóch wymienionych wyżej rodzajów oferują karty obciążeniowe (charge). Karty te wydawane są posiadaczowi rachunku bankowego. Jednocześnie bank udziela mu kredytu i okresowo (najczęściej raz w miesiącu) wystawia rozliczenie. Wydatki z takiej karty rozliczane są z rachunku bieżącego firmy. Korzystanie z kart przepłaconych (prepaid) wymaga wcześniejszego zasilenia karty kwotą, do wysokości której mogą być wykonywane transakcje. Karta taka nie jest związana z żadnym rachunkiem i może być wydana na okaziciela, tzn. bez personalizacji karty (na przykład jako karta podarunkowa).


Wybór odpowiedniego narzędzia

Dokonanie wyboru najlepszej karty płatniczej musi zawsze uwzględniać potrzeby i preferencje firmy. Prestiżowe karty zapewniają również pakiet usług dodatkowych a często także rabaty w wybranych punktach handlowych czy usługowych. Ważnym czynnikiem, który musi być uwzględniony przy wyborze karty, jest sposób, w jaki firma chciałaby rozliczać wydatki, i z jakiego konta. Jeżeli firmie zależy na wygodzie zakupów bezgotówkowych i nie ma potrzeby zaciągania kredytu, a wydatki powinny być rozliczane na bieżąco z rachunku firmy, to najlepszym rozwiązaniem będzie wybór karty debetowej. Jeśli firma chciałaby rozliczać wydatki raz na miesiąc, to powinna skorzystać z oferty kart obciążeniowych z odroczonym terminem płatności (charge). Jeśli natomiast firma nie chciałaby finansować wszystkich wydatków z własnych środków, to najlepszym rozwiązaniem będzie karta kredytowa. Dzięki niej można zaciągnąć prawie bezpłatny kredyt, korzystając z tzw. okresu bezodsetkowego. W zależności od banku wynosi on od 45 do 57 dni. Warto zauważyć, że w momencie, gdy przedsiębiorca spłaci zadłużenie w określonym przez bank terminie, nie zapłaci odsetek od kredytu, z którego korzystał. Takie rozwiązanie może się okazać szczególnie interesujące dla firm, które otrzymują nieregularne płatności.


Najkorzystniejsza cena

Istotnym czynnikiem decydującym o wyborze karty jest cena. Opłaty są bardzo różne. Często – w ramach promocji – karty wydawane są bezpłatnie, ale już za wznowienie takiej karty bank domaga się rekompensaty. Decydując się na wybór najodpowiedniejszej oferty, należy liczyć się z dodatkowym kosztem, jakim jest oprocentowanie kredytu na karcie. W przypadku firm dużych, znaczących na rynku czy opiniotwórczych w środowisku lokalnym ceny i dodatkowe warunki oferty mogą być negocjowane. Pozwala to skorzystać z produktu „szytego na miarę”, dla którego podstawowy pakiet może być wzbogacony o takie funkcje, jak elektroniczne raportowanie wydatków wraz z ich automatycznym rozliczeniem, indywidualne nadawanie limitów, możliwość doładowania środków on-line, kontroli i podglądu wydatków dla każdej z kart z opcją blokowania karty natychmiast po stwierdzeniu nieprawidłowości w wydatkach.


Łatwy dostęp do pieniędzy

Z roku na rok poszerza się krąg podmiotów gospodarczych, które decydują się na zamówienie nowej usługi bankowej, jaką jest posiadanie firmowej karty płatniczej. Swoboda korzystania z firmowych środków finansowych, łatwość rozliczenia służbowych wydatków sprawiają, że przedsiębiorcy coraz częściej zabiegają o wydanie firmowej karty płatniczej.

Dobrze ulokowane nadwyżki finansowe

Każda działalność gospodarcza charakteryzuje się pewną sezonowością. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w przepływach finansowych firmy. Zdarza się, że przedsiębiorcy dysponują nadmiarem gotówki, który dobrze byłoby odpowiednio zainwestować.

Nadwyżka finansowa m o ż e z o s t a ć wykorzystana do finansowania rozwoju firmy czy spłaty zadłużenia. Część jej może być ulokowana na rynkach finansowych. Zarządzający finansami muszą rozstrzygnąć niełatwy dylemat – w jaki sposób najkorzystniej ulokować wolne środki finansowe firmy, nie ryzykując posiadanych pieniędzy?


Dylematy przedsiębiorcy

W zdecydowanej większości przypadków potrzeby firmy dotyczą kilku zasadniczych obszarów. Do najważniejszych, zwłaszcza w obecnej sytuacji rynkowej, można zaliczyć: poszukiwanie źródeł zewnętrznego finansowania działalności firmy, możliwość atrakcyjnego – z punktu widzenia firmy – ulokowania nadwyżki wolnych środków oraz „wartość dodaną”, jaką jest szeroko rozumiana jakość i dostępność usług świadczonych przez bank. Coraz większe znaczenie dla firm ma również wsparcie doradcy bankowego i prezentowany przez niego poziom merytoryczny.


Walka o potencjalnego klienta

Mimo spowolnienia gospodarczego oraz trudności występujących w sektorze finansowym, banki nadal agresywnie walczą o rynek. Po wyścigu o depozyty klientów indywidualnych przyszła pora na rywalizację o środki firm. Banki konkurują ze sobą coraz ostrzej, windując oprocentowanie oraz kusząc dodatkowymi zachętami. Jest to sytuacja korzystna dla przedsiębiorcy. Na co zatem powinien zwrócić uwagę właściciel przedsiębiorstwa, decydując się na wybór konkretnej oferty bankowej? Świadomy wybór to coś więcej niż prosta podatność na reklamy i skuszenie się na coraz mocniej podkreślane w materiałach reklamowych banków wysokie oprocentowanie depozytów. Punktem wyjścia do dokonania właściwego wyboru powinna być zawsze diagnoza potrzeb firmy, a następnie szczegółowe zbadanie oferty banków właśnie pod kątem zindywidualizowanych oczekiwań poszczególnych przedsiębiorstw. Warto przy tym pamiętać, że trudno o ofertę spełniającą idealnie wszystkie możliwe kryteria, dlatego należy wybrać cel zasadniczy, na realizacji którego zależy nam najbardziej, i to właśnie on powinien być motywem przewodnim podjęcia właściwej decyzji.

Bezpieczne sposoby oszczędzania

Do bezpiecznych sposobów oszczędzania wolnych środków finansowych firmy można zaliczyć przede wszystkim: lokaty bankowe, konta oszczędnościowe czy niektóre fundusze inwestycyjne (np. pieniężne czy obligacji). O tym, który wariant lokowania będzie najkorzystniejszy, decyduje wysokość środków pieniężnych, którymi firma dysponuje, oraz czas, na jaki może je ulokować. Nadal najpopularniejszym – i to nie tylko wśród firm – sposobem lokowania wolnych środków finansowych są terminowe lokaty bankowe.

Lokaty bankowe

Powszechność i popularność tej formy lokowania wynika z prostej konstrukcji usługi. Aby założyć lokatę bankową, należy określić kwotę wpłaty oraz okres jej trwania. Rozliczenie po upływie terminu lokaty może nastąpić w jeden spośród trzech możliwych sposobów. Kapitał wpłacony przez firmę i powiększony o odsetki przelewany jest na rachunek bieżący firmy albo po zakończeniu czasu trwania lokaty odsetki są kapitalizowane (doliczane do kapitału) i lokata automatycznie jest odnawiana na taki sam okres, albo kapitał pozostaje na rachunku lokaty, która automatycznie odnawia się na taki sam okres, a odsetki przelewane są na rachunek bieżący firmy. Sposób rozliczenia lokaty po upływie czasu jej trwania wynika z oferowanych przez bank warunków i jest określany w momencie zakładania lokaty. Oprocentowanie lokat może być stałe w całym okresie jej trwania lub zmienne. Jeżeli zamiarem firmy jest zdeponowanie środków na dłuższy czas, warto zwrócić uwagę, czy rynkowe stopy procentowe mają tendencję rosnącą, czy malejącą. W pierwszym przypadku bardziej opłaca się założyć lokatę ze zmiennym oprocentowaniem, a w drugim – ze stałym. W przypadku zlikwidowania lokaty bankowej przed terminem wygaśnięcia banki, w większości przypadków, nie naliczają odsetek albo znacząco je ograniczają, stosując mocno obniżone oprocentowanie. Dysponując zatem większą kwotą wolnych środków pieniężnych, warto założyć kilka lokat na mniejsze kwoty na ten sam okres niż np. jedną o większej wartości. Pozwoli to na swobodne korzystanie z własnych środków w przypadku, gdy firmie potrzebna będzie tylko część środków zgromadzonych na lokatach. Pozostałe wolne środki, ulokowane jako odrębne lokaty, będą nadal procentować. Przy podjęciu decyzji o złożeniu lokaty trzeba jednak pamiętać, że jej oprocentowanie nie jest równe realnym zyskom.

Lokaty jednodniowe

Warto również wspomnieć o specyficznym rodzaju lokat bankowych, tzw. lokatach overnight (jednodniowych). Ich konstrukcja polega na tym, że firma oddaje do dyspozycji banku określoną kwotę pieniędzy, która w postaci nadwyżki znajduje się na rachunku firmowym. Przy czym zwyczajowo ustalona minimalna kwota lokaty to 100 000 złotych. Środki te pobierane są z rachunku jednego dnia i wracają na rachunek następnego dnia. Oprocentowanie lokat overnight jest wyższe niż na rachunku bieżącym, jednak niższe niż na typowej lokacie terminowej.


Konta oszczędnościowe

Niektóre banki oferują również konta oszczędnościowe. Usługa ta polega na tym, że możliwe jest przelanie z rachunku bieżącego środków na wysoko oprocentowany rachunek oszczędnościowy. Bank wypłaca odsetki za okres, w którym środki faktycznie znajdowały się na tym rachunku. Nie ma określonego czasu, w ciągu którego środki powinny „przebywać” na rachunku oszczędnościowym. W każdym momencie można je przelać z powrotem na rachunek główny. Usługa ta jest coraz bardziej popularna zwłaszcza wśród mniejszych podmiotów gospodarczych, które korzystają głównie z usług banków internetowych.


Fundusze inwestycyjne

W ostatnim czasie coraz większą popularnością cieszą się fundusze inwestycyjne. Na rynku są zarówno fundusze dedykowane wyłącznie firmom, jak i fundusze, w które mogą inwestować wszyscy. Z praktyki wynika jednak, że podmioty gospodarcze, jeśli już korzystają z tego rodzaju inwestycji, to są to fundusze rynku pieniężnego. Rzadko inwestują w inne rodzaje funduszy ze względu na związane z tym ryzyko spadku wartości ich jednostek uczestnictwa. A prawie każdy, kto kieruje dziś firmą, szuka bezpieczeństwa, stabilności i pewności zwrotu zainwestowanego kapitału. W trudnych czasach klienci weryfikują swoje podejście do lokowania oszczędności, dlatego instytucje finansowe kładą duży nacisk na rozwój oferty dostosowanej do zróżnicowanych potrzeb klientów.