Artykuły z działu

Przeglądasz dział SKLEP (id:43)
w numerze 12/2009 (id:83)

Ilość artykułów w dziale: 1

Obiekt biżuteryjny w sklepie jubilerskim

Od wieków biżuteria traktowana była przede wszystkim jako ozdoba. Niektórzy decydowali się na jej zakup, licząc, że będzie ona stanowiła lokatę kapitału. Ostatnio coraz częściej można spotkać się z biżuterią, której celem jest szokowanie odbiorców i pokazanie, że biżuteria jest dziełem sztuki, które w zależności od miejsca, w którym się znajduje, zmienia swoją symbolikę i znaczenie.

W coraz większej liczbie galerii można spotkać się z przedmiotami, które określane są mianem obiektu biżuteryjnego i jako taki oferowane są kupującym. Należy jednak pamiętać, że galerie rządzą się innymi prawami niż zwykłe sklepy i to, co się tam znajduje, nie zawsze może zostać wystawione w salonie jubilerskim.


Świąteczny asortyment

W czasie gwiazdkowej gorączki zakupów właściciele sklepów jubilerskich starają się zaproponować swoim klientom coraz to bardziej oryginalny asortyment, który sprawiłby, że znacznie zwiększyłyby się ich zyski. Niektórzy z nich zastanawiają się nad umieszczeniem w swojej ofercie niecodziennej biżuterii, która skłoniłaby do zakupów najbardziej wymagających klientów. Należy jednak pamiętać, że klienci tradycyjnych salonów jubilerskich to osoby, które oczekują od jubilerów innego rodzaju produktów niż klienci decydujący się na zakupy w galeriach. Konsumenci bowiem oczekują od salonów jubilerskich pięknych przedmiotów wykonanych ze złota, srebra czy platyny, wzbogaconych o oczka z kamieni szlachetnych. Zwykle nie zależy im na współczesnych wzorach biżuterii, która wykonana jest z drutów, włóczki czy innego rodzaju materiałów, które trudno uznać za metale szlachetne.


Tradycyjna biżuteria

Należy pamiętać, że w Polsce biżuteria traktowana jest w sposób bardzo tradycyjny. Oczywiście, pojawiają się osoby, które decydują się na eksperymentowanie z biżuterią, jednak ciągle – mimo upływu czasu – znajdują się one w mniejszości. Z badań opinii polskich jubilerów wynika, że w naszym kraju najlepiej sprzedają się konwencjonalne ozdoby, takie jak pierścionki, naszyjniki czy kolczyki. Polki preferują biżuterię wykonaną z białego bądź żółtego złota, srebra i bardzo rzadko decydują się na zabawę konwencjami oraz zakup nowoczesnej biżuterii. Nie należy liczyć, że sytuacja taka może ulec zmianie w bardzo krótkim czasie. Właściciele sklepów jubilerskich nie powinni zbyt gwałtownie wprowadzać w swoich sklepach zmian w asortymencie, ponieważ może się okazać, że najnowocześniejsza biżuteria nie przypadnie do gustu klientom.


Zabawa stylem

Dziś większość klientów oczekuje od biżuterii, że będzie ozdobą, która przedstawia określoną wartość materialną. Niezwykle trudno byłoby nakłonić ich do zakupu obiektu biżuteryjnego, który w ostatnim czasie zdominował przestrzenie galerii i wystaw. Nie można bowiem wymagać od klientów, że będą chcieli posiadać niezwykłe okazy biżuteryjne. Należy bowiem pamiętać, że obiekty biżuteryjne opowiadają pewną historię, a ich elementy tworzą wartość symboliczną. Właściciele sklepów jubilerskich nie powinni spodziewać się, że osoby, które zdecydują się na odwiedzenie ich sklepów, będą zainteresowane kupnem obiektu biżuteryjnego. Większość klientów będzie oczekiwała zwykłego kompletu biżuterii, a nie artystycznej kompozycji.


Salon jubilerski wobec nowoczesnej sztuki

– Nie wyobrażam sobie umieszczenia w gablotach w moim sklepie nowoczesnych obiektów biżuteryjnych, które mogą być traktowane jako tradycyjna biżuteria – mówi Wojciech Kownacki, właściciel salonu jubilerskiego Diadem. – Współcześni twórcy uważają, że biżuteria musi być obiektem sztuki nowoczesnej, a klienci salonów jubilerskich przyzwyczajeni są do tradycyjnej biżuterii, która musi być ozdobą wykonaną ze szlachetnych kruszców – dodaje. Oczywiście, nowoczesna biżuteria znajduje coraz więcej klientów, którzy chcą się wyróżniać, jednak gros konsumentów zadowala się konwencjonalną biżuterią, którą można założyć niezależnie od okoliczności i wyglądać elegancko. Obiekty biżuteryjne z całą pewnością odpowiadają na zapotrzebowanie, jakie stawia przed projektantami moda, jednak nie są w stanie zadowolić wszystkich odbiorców, szczególnie tych przyzwyczajonych do tradycyjnej biżuterii.



Obiekt w sklepie

Przy zamawianiu asortymentu do sklepu jubilerskiego większość właścicieli kieruje się pragmatyzmem i wybiera biżuterię, która z całą pewnością znajdzie swoich odbiorców. Rzadko kiedy właściciele decydują się na umieszczenie obiektów biżuteryjnych w swoich punktach. Należy bowiem podkreślić, że obiekt biżuteryjny jest niezwykle trudno sprzedać, ponieważ rzadko kiedy jest ozdobą, którą można nosić. Trudno zatem dziwić się właścicielom sklepów jubilerskich, że nie decydują się na umieszczanie biżuteryjnych obiektów w swoich ekspozycjach.


Tradycyjna biżuteria

Obserwując polski rynek jubilerski, można odnieść wrażenie, że miejsce obiektów biżuteryjnych znajduje się w galeriach sztuki. Właściciele salonów jubilerskich zdają się nie zauważać, że na rynku pojawiło się wiele nowych trendów, które znajdują swoich zwolenników. Jednak nie należy oczekiwać, że w sklepach jubilerskich pojawią się obiekty biżuteryjne, które ciągle są nowym zjawiskiem na polskim rynku. Klienci szukają w salonach jubilerskich tradycyjnej biżuterii, która spełnia oczekiwania odbiorców. – Myślę, że minie jeszcze sporo czasu, zanim w sklepach jubilerskich będzie możliwość kupna obiektów biżuteryjnych, o ile jubilerzy w ogóle się na takie rozwiązanie zdecydują – mówi Wojciech Kownacki. – Jednak nie wydaje mi się, żeby kiedykolwiek tak się stało. Moim zdaniem będziemy mieli do czynienia z tradycyjnymi sklepami jubilerskimi i galeriami, które zaspokoją potrzeby klientów, którzy chcą posiadać najnowocześniejszą biżuterię – dodaje. Nie należy zapominać, że biżuteria traktowana jest przez Polaków jak towar luksusowy, którego zadaniem jest podnoszenie prestiżu osoby ją noszącej. W związku z tym klienci najczęściej chcą otrzymać produkt, który będzie spełniał ich oczekiwania, a co za tym idzie, podlegał pewnym ograniczeniom. W przypadku obiektów biżuteryjnych nie istnieją żadne ograniczenia, biżuteria musi po prostu pasować do jej właściciela.